YAMAHA Jokkes 2018 Sidewinder MTX 162" LE

kimoaj

Medlem
1 Feb 2011
222
182
Ramsund
Halla!

Tenkte det var på tide å lage en liten tråd om min nye store kjærlighet. Etter å ha kjørt min kjære 2010 Nytro MTX 162" MCX 190 10.000km var det etter vært på tide å gi slipp på den originale Yamahaen. Da Viperen kom fikk jeg et lite sammenbrudd og ga opp tankene om ny scooter. Det måtte være OEM Yamaha. Nytroen kjøpte jeg ny i 2010, monterte turbo selv på den da den var gått 100mil, den har siden den gang vært min beste venn, fulgt meg igjennom alle mulige slags tvilsomme scenarioer hvor ladetrykket har berget oss til topps med smil & hyl. Underveis har den selvfølgelig fått en del nødvendige mods også. Nytroen blir husket og preger nå en vegg i stua mi med fototapet. For ordens skyld og av respekt for min tidligere kompanjong vil jeg dele et par bilder av den før vi går løs på Sidewinderen.
IMG_4316.JPG


IMG_4403.JPG

Den er nå av strategiske årsaker solgt til en av mine nærmeste naboer slik at jeg kan få serve den så lenge han har den og evt. kjøpe den tilbake om økonomien skulle tillate det.

Etter å ha vært innom Zigo MC i Harstad å iøynetatt Sidewinderen noen ganger, skjedde det et fenomen hvor jeg klarte å se forbi Arctic Cat chassiset. Det hører med til historien at jeg i fjor prøvde en Sidewinder MTX 153" som var helt original med unntak av 225hk flash. Prøvde kun etter løypa og det ga meg ikke så mye, fikk ikke følelsen av at dette var "real turbo shit" . Men etter noen timer på forum og ikke minst like mange timer på Youtube samt en del fyllemeldinger med Randy Swenson så konkluderte jeg med at budsjettet var klart for å sprenges og Sidewinder skulle kjøpes inn!

IMG_4454.JPG

En meget spent ung herremann bake på verkstedet hos Zigo en Fredag i Januar.

Med scooteren kjøpte jeg MCX Race Muffler, MCX Snorkel kit, Hurricane ECU flash (bundle) 270hk, Turbosmart resirk bov speedtech 70g magnet vekter, Modshop helix, grønn fjær til både sekundær & primær og dødmannssnor.
Dro rett hjem og begynte monteringen. ECU flash kommer senere pga. ikke mottatt speedtech vektene enda.
IMG_4456.JPG

Julaften! :)

Fikk montert sammen alt og i det jeg fyrte i gang kom umiddelbart smilet, fantastisk snærr !!! Det ble en liten testtur utenfor verkstedet og lyden fra snorkelen er jo bare helt epic :D.

Dagen etter ble første prøvetur unnagjort, som også var årets første kjøring.
Jeg ble helt satt tilbake av hvor godt den går originalt, jeg begynte å tvile på om jeg trenger mer effekt! Ble lang i armene!
Mere fremdrift med 3" belte kontra Nytroen sitt challenge extreme, merker at man må kontrollere gassen litt mere å kan ikke bare gi full fetting i enhver situasjon som jeg gjorde med Nytroen.

IMG_4455.jpeg


Klar for testing !

IMG_4465.JPG

Første turen til fjells!
 
  • Liker
Reaksjoner: 3 brukere
Var egentlig ikke helt fornøyd med handlingen på scootern. Syns den var uforutsigbar, skiene tok dårlig tak, scootern gikk rett frem selv om styringen var helt skværret. Ved kjøring rett fram ville heller ikke styret stå beint, skiene ville liksom dykke til siden. Syns den var tung å få over på siden/på en ski, kom liksom ikke naturlig. Syns også setet var høyt! Styret var også for lavt syns jeg.

Til neste helg ble det kjøpt inn og montert 2" styreforhøyer samt goldfinger. Justerte også demperene litt, mykere foran og litt mykere bak også. Testtur ble gjennomført og det ble sykt bra med styreforhøyer!
IMG_4516.JPG

IMG_4517.JPG


Elsker looken på maskinen!

Jeg bestemte meg så for å gå til innkjøp av SLP Powder pro & Skinz setet!

IMG_4550.JPG

Montert på Powderpros, MCX Silikon slanger og Skinz sete.

IMG_4557.jpeg

Samtlige spor kjørt av Yamahaen ;)

IMG_4556.jpeg


Jeg kan ikke få understreke hvor bra det ble med Powderpros!! Helt epic! Og SKinz setet gjør det så mye mere lettere å håndtere, helt epic!

Holder enda litt på med demperjustering og venter enda på Speedtech vektene så har ikke fått flashet den opp enda, men det kommer!


Totalt sett er jeg helt sykt gira! Fy fan for en rå scooter og rå motor!!!! (Motoren er best da hehe) ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: 5 brukere
Ja takk for sist! :), treftes vell sist på TY ? :D

Var innom Zigo på Fredagen, de hadde fått speedtech vektene mine men de hadde ikke fått med alle "brikkene", men han ene skulle ordne meg dette over helga, så da blir det ECU flash iløpet av uka. Fant ut at jeg ville ha cluster flash også sånn at jeg kan velge effekt i displayet (har noe begrenset tilgang på 98 så da kan jeg jo stille den ned når jeg kun har tilgang på 95okt. De påstår det skal gå greit å kjøre 240hk med 95okt.
Er jo også kult å få opp ladetrykket i displayet:cool:

Handlet også inn en sånn liten bukplate, så det blir vell montering ila uka.
 
Ja takk for sist! :), treftes vell sist på TY ? :D

Var innom Zigo på Fredagen, de hadde fått speedtech vektene mine men de hadde ikke fått med alle "brikkene", men han ene skulle ordne meg dette over helga, så da blir det ECU flash iløpet av uka. Fant ut at jeg ville ha cluster flash også sånn at jeg kan velge effekt i displayet (har noe begrenset tilgang på 98 så da kan jeg jo stille den ned når jeg kun har tilgang på 95okt. De påstår det skal gå greit å kjøre 240hk med 95okt.
Er jo også kult å få opp ladetrykket i displayet:cool:

Handlet også inn en sånn liten bukplate, så det blir vell montering ila uka.
Ja kan nok stemme at vi traff hverandre på TY sist :)
 
Har fått ordnet flashingen nå, ECU og cluster flash:wow:
Har montert på Speedtech 70g vekter med 2 brikker i hælen og 1 brikke i midten.

Rått å kunne velge effekt i displayet samt få opp ladetrykk!

Kjøpte meg en bukplate når jeg var å fikk flash så det har jeg også montert.

Var i Sverige i går på test tur, funker helt sjukt bra. Var mye snø enkelte plasser, gjorde seg med 3" belte og skikkelig power.

Var såppas artig at jeg ikke tok meg tid til å lese av max turbotrykk eller turtall, skal sjekke dette opp litt på neste tur.
En ting jeg har lagt merke til er at intercooleren stortsett hele tiden er full av snø/is, dette gjør jo at den mister mye av kjøleeffekten.
Ser at det er et firma som selger et mesh-gitter kit til å sette framme foran intercooleren, dette vurderes!

Mulig jeg skal vekte litt om, den har innslag på 3450-3500rpm nå, er ikke dette litt lavt kanskje ?