Innvendig lys i kapellhenger

GR

Medlem
3 Jan 2015
23
4
Rogaland
Har Respo-henger med fronthengslet alulokk. Skulle gjerne hatt noe innvendig belysning i denne, noe som fungerer også uten bil på/tilkoblet. Optimalt hadde det vel vært å ha noe med batteri som lades av solceller eller fra bilen, men det er ikke hyppig bruk, så har lite å bety om det må byttes batterier en sjelden gang, og det enkle er gjerne det beste...

Noen tips til produkter? Led-strips med bevegelsessensor for eksempel?
 
Det enkleste er vel å montere et lite arbeidslys med scene linse, eller flood i bak-kant av kapellet, evt en ledstrip innvendig i tak. Husk at det skal lite effekt/lys til før det er godt nok om man kun skal se stropper, kanner osv, enn om man skal ha full verkstedbelysning.
Har en slik montert i taket på en BRP Carrier 380TX med aluminiumskapell på og det lyser mer enn godt nok.
Vil ikke anbefale bevegelsessensor da det fører til at lyset vil bli stående på unødvendig mye om det er stroppeender, nøkkelsnorer eller lignende som rører seg i tilhengern ved transport. Dersom du ikke har åpningslem bak anbefaler jeg en type bryter som slår på ved åpning av kapellet (Noe slikt).

Ang strøm kan du montere et lite 12v motorsykkelbatteri i en liten innvendig kasse som lades via en lader koblet på parklyset når du har tilhengeren tilkoblet, evt solcelle som du er inne på, men det kan fort bli uhensiktsmessig dyrt med panel, regulator, lader osv.
Jeg har koblet mitt over bryter som kobles inn ved åpning av kapell, med strøm fra parklys da bilen stort sett alltid er tilkoblet hengern når jeg åpner kapellet og er egt godt fornøyd med det.
 
Takker. Smart med den dørbryteren. På denne hengeren går hele kapellet oppover på gassdempere (og baklemmen på hengeren er kjørerampen, ettersom det er henger med tipp), så da er det igrunnen en god løsning å la den gå av når kappelet lukkes ned.

Angående lading av batteri fra bilen, så er vel dette ikke egentlig nok ladespenning, her får man vel bare ganske nøyaktig 12V, ikke ladespenning på 14,4V eller tilsvarende? Både henger og bil har 13-pins kontakt, så sånn sett kan jeg bruke den dedikerte 12V-pinnen, men igjen bare 12V, ikke ladespenning. Må vel nesten ha en step-up DC-DC fra 12 til 14V eller kanskje helst en liten 12V lader som kan drives på 12V, for å begrense strømtrekket og forhindre at sikringen til hengerkontakten ryker. Hvis det finnes...

Har faktisk noen av disse arbeidslampene fra Jula liggende: https://www.jula.no/catalog/bil-og-...arbeidsbelysning/arbeidsbelysning-led-602182/ - De var på kampanje for 49,- eller 99,- her for en stund siden, men ser vel egentlig for meg et par LED-striper heller, ser nok litt freshere ut og blender ikke på samme måte som et arbeidslys. ;)
 
Takker. Smart med den dørbryteren. På denne hengeren går hele kapellet oppover på gassdempere (og baklemmen på hengeren er kjørerampen, ettersom det er henger med tipp), så da er det igrunnen en god løsning å la den gå av når kappelet lukkes ned.

Angående lading av batteri fra bilen, så er vel dette ikke egentlig nok ladespenning, her får man vel bare ganske nøyaktig 12V, ikke ladespenning på 14,4V eller tilsvarende? Både henger og bil har 13-pins kontakt, så sånn sett kan jeg bruke den dedikerte 12V-pinnen, men igjen bare 12V, ikke ladespenning. Må vel nesten ha en step-up DC-DC fra 12 til 14V eller kanskje helst en liten 12V lader som kan drives på 12V, for å begrense strømtrekket og forhindre at sikringen til hengerkontakten ryker. Hvis det finnes...

Har faktisk noen av disse arbeidslampene fra Jula liggende: https://www.jula.no/catalog/bil-og-...arbeidsbelysning/arbeidsbelysning-led-602182/ - De var på kampanje for 49,- eller 99,- her for en stund siden, men ser vel egentlig for meg et par LED-striper heller, ser nok litt freshere ut og blender ikke på samme måte som et arbeidslys. ;)
Da er det samme løsning på kapellet som på min. Kom iallefall til konklusjonen at jeg aldri trengte å ha lyset på mens kapellet var lukket på min.

Du har nok rett i at det blir litt mikkmakk med lader og step up/converter. Mente å huske at jeg hadde kommet over en batterilader som kunne kobles direkte innpå en 12v spenningskilde som ladet 2,5a som mest sannsynlig hadde 14,4v ut, men husker ikke det for sikkert. Klarte ikke å finne tilbake til denne i farta, men tror noe slikt blir løsningen om du skal gå for batteri. Denne enheten trekker vel tilsvarende en 30w pære, som skal gå fint på tilhengerfestet.
Det varierer litt hvor stor sikringen er for tilhengerkontakten, men på min bil er den 30A for parklys. På min henger er alt led, så er vel samlet kun 2A som går til utvendig belysning, og 1A til arbeidslyset innvendig slik at der skal være bra restkapasitet til en eventuell lader på den kursen.

Ledstriper bygger absolutt mindre i størrelse og blir mer "usynlig" sånn sett. Jeg har posisjonert mitt lys slik at det lyser opp i aluminiumet på kapellet slik at jeg får jevnt fordelt strølys i hele hengeren. Slipper også slik å se rett inn i lyskilden å bli sveiseblind :)
 
Stemmer, er ikke inni der med kapellet lukket, men kan i noen tilfeller være greit å ha kapellet åpent og lyset på selv om baklemmen er lukket, så da gir det seg selv hvor bryteren bør stå. Ser ut som jeg må få tak i:

- et lite 12V batteri, 8-12Ah, Biltema har div fra ca. 250,- kroner, evt. finnes sikkert noe hos en høgger.
- noen rimelige hvite/varmhvite 12V led-strips IP44 eller tilsvarende, 3 eller 4 meter, en slik på hver side innvendig i hele kapellet. Og helst ikke for høy effekt per meter, da tappes et MC-batteri raskt. Noe rundt 5W/m burde være good. Bør vel finne noe her for 5-600,-.
- noe sånt som dette for lading fra bil/hengerkontakt - https://www.ebay.com/itm/113228883178 - 150-200,-
- dørbryteren over, eller en manuell bryter - 35,-
- div tilbehør som en batteriboks, en sikring, litt kabler, kanskje noe skikkelig dobbelsidig teip, den som følger med led-stripene pleier være elendig - 300,-?

Burde være gjennomførbart for 1200-1500,- kroner, og se ganske skikkelig ut etterpå.

Ser man også får små solcellepaneler til et par hundrelapper på nettet, med en form for innebygget regulator, men tror jeg foretrekker lading under kjøring, selv med elbil. :p
 
  • Liker
Reaksjoner: AGR
Om du vil gjøre det enkelt og billig, ca 300 kr:

Så en 12v usb lader som du henter strøm fra lys på henger.

Supplere med usb solcelle lader om ønskelig

Har flere slike, dem holder greit.
 
Hvorfor er det ikke 14,4V i hengerkontakten? Hvor blir de 2,4 voltene av?
 
Se en tidligere tråd som viser hvordan jeg løste det med lys i henger.

Link
Lekkert! Holder på med lignende oppsett selv nå, men fester batteriet i front i selve kapellet, så jeg slipper å ha det nede i planet.

Såvidt i gang med litt testing.

BD43DCC7-3BC9-4B88-BF02-5EC6AE973A38.jpeg
 
Hvorfor er det ikke 14,4V i hengerkontakten? Hvor blir de 2,4 voltene av?
Trodde det ble transformert ned til 12V, men har ikke hatt ute multimeteret og målt selv. Har hørt om ladeproblemer via hengerkontakt før, feks til campingvogn. Får sjekke det nå når jeg holder på, før jeg bestiller en dc-dc eller justerbar 12V lader.
 
Trodde det ble transformert ned til 12V, men har ikke hatt ute multimeteret og målt selv. Har hørt om ladeproblemer via hengerkontakt før, feks til campingvogn. Får sjekke det nå når jeg holder på, før jeg bestiller en dc-dc eller justerbar 12V lader.
Hæ, det er det rareste jeg har hørt. Selvfølgelig er det 14,xV i hengerkontakten. Litt spenningsfall må man ta med. Du kan få ladeproblemer fordi normalt er det ikke alle verden tverrsnitt til hengerkontakt og spenningsfall kommer fort med litt last.