YAMAHA Ingen gnist fra Et340

TrygveAillern

Rotpeis
27 Apr 2023
11
1
Aillern
Et340 vil ikke starte, får ikke gnist. Ny coil og tennplugg, hentet mistubishi cdi fra dele-skuter, fortsatt ingen gnist, kommer rundt 1-2 volt til coil fra cdi, klarer ikke lese av annet enn millivolt inn til cdi?

Klarer ikke lese noe ut fra spolen, kan være at det ikke er en hel volt, da blir det vanskelig og lese av. Men siden det ikke er batteri og det kommer 1-2v ut fra cdi må det jo komme noe?

Jeg tror jo det er spolen, kan jeg måle dette på noe vis?

(Er onkel sin skuter, har sagt jeg skulle greie å fikse det, så nå står verdigheten på spill)
 

Vedlegg

  • 20230406_173935.jpg
    20230406_173935.jpg
    416,1 KB · Sett: 34
Hvordan måler jeg spolen? Får ingenting hvis jeg måler fra kobberet, får noe hvis jeg måler fra de blanke metall dingsene på hver side av spolene, da får jeg også ut fra en hvit ledning (som jeg tror er for batteri på modellene som har det)
 

Vedlegg

  • 20230428_211626.jpg
    20230428_211626.jpg
    232,1 KB · Sett: 40
  • 20230428_211635.jpg
    20230428_211635.jpg
    261,2 KB · Sett: 39
  • 20230428_211646.jpg
    20230428_211646.jpg
    220,7 KB · Sett: 36
  • 20230428_211703.jpg
    20230428_211703.jpg
    209,1 KB · Sett: 38
Du må måle på kablene som går til cdi. Er vel tre ledere gjetter jeg. Mellom hver av de og mot gods bør det være noen få ohm, helst så lik som mulig.
Edit: Det er bare to ledninger ut fra stator. En er tenningen og den andre er trigger.
Trigger er hvite/rød og tenning er brun.
Mål mellom hvit/rød og sort. Skal være 15,1ohm +/-10%.
Brun og sort skal være 590ohm +/-10%
Alle verdier ved 20°C.
 
Sist redigert:
mål mellom brun og jord eller brun og rød.null utslag deffekt charge coil.
Ikke mellom hvit/rød og brun. Der skal du ikke måle noe. Hvit/rød er triggerspole. Brun er tenningen. Sort er gods naturligvis.
Det riktige er å måle triggerspolen som er sort og hvit/rød og så tenningen som er brun og sort.
 
Du må måle på kablene som går til cdi. Er vel tre ledere gjetter jeg. Mellom hver av de og mot gods bør det være noen få ohm, helst så lik som mulig.
Edit: Det er bare to ledninger ut fra stator. En er tenningen og den andre er trigger.
Trigger er hvite/rød og tenning er brun.
Mål mellom hvit/rød og sort. Skal være 15,1ohm +/-10%.
Brun og sort skal være 590ohm +/-10%
Alle verdier ved 20°C.
Fikk ikke målt annet enn den oransje, den gir utslag fra cdi-siden mot gods

Bilde 1 er ledninger ut fra stator, bilde 2 er ledninger til cdi

Sist jeg målte mens jeg dro, ga den rundt 2 volt til coilen, så jeg vil tro trigger virker? Brun gav rundt 12 volt før jeg installerte ny cdi'en, etter jeg installerte den har den gitt under 1 volt hvis den har gitt noe i det hele tatt, kan jeg ha feilkoblet ny cdi-en? Var 1 ledning som ikke matchet originalen

Usikker på om jeg får kontakt når jeg nå måler brun ut fra stator, men ser ikke ut som den gir utslag på noe
 

Vedlegg

  • 20230428_214049.jpg
    20230428_214049.jpg
    185,7 KB · Sett: 31
  • 20230428_214119.jpg
    20230428_214119.jpg
    212,5 KB · Sett: 30
Lurer nå litt på hva du gjorde før du stupte rett på cdi og coil? Ut fra hukommelsen så var det i langt over 50% av tilfellene jeg opplevde problemer med disse 340 modellene så var el problemer andre steder årsaken til problemet.
Så først ut ved feilsøk var å sørge for at tenningslås, stoppbryter på styre og evt andre stopp relaterte ting var koblet vekk.
Et annet punkt for typisk jævelskap var gjordingsledning mellom motor og chassis, hadde denne dårlig kontakt ble det også mye periodisk tul som kunne minne om feil på cdi og stator. Som kunne starte når den var kald og gi seg når den var varm, eller kjøre litt så ble det stopp.
Jeg var begeistret for disse en stund, eid flere men det er mange år siden. Satt ei eske med små deler bort til en kompis som også hadde 340, så mulig det finnes deler hos oss enda om det skulle være noe. Har aldri fulgt opp hva han har brukt. Send meg en pm om det skulle være noe du trenger, er sporadisk aktiv for tiden.
Lykke til.
 
Har du fått tilbake gnisten...???
Det stemmer, brudd (o.l) i tenningsspolen.
Måleverdier tenningsspolen Brun til svart ledning 590 ohm +/- 10% ved 20 °C.
Har liggende til 340.