Hvilken bil har du?

Renault master ? Varme/kjøleanlegg baki, isolert og vanntett med sluk i gulvet til smeltevann ?? Godt å slippe henger, samt at man har ett varmt sted å skifte...
 

Vedlegg

  • IMG_20200220_165041.jpg
    IMG_20200220_165041.jpg
    352,9 KB · Sett: 136
20210803_150151.jpg

2018 A6 Allroad biTDI.
En formidabel kjøremaskin som ikke er ille i forbruk på tur men gud bedre den kan drikke suppe med noe på slep.
 
  • Liker
Reaksjoner: Reimkiller'n og RS
Mja helt samme er det vel ikke? Allroad er V6 CVUA motor, 320hk, 8 trinns ZF 8HP55 kasse, ikke 7 trinns DSG.
 
Alt kan tunes, men det er ikke aktuelt for min del i allefall. Veldig fin gange i V6'en og en dønn solid drivlinje som var viktigst for meg. DSG var helt uaktuelt og nesten den eneste vilkåret for å handle noe VAG produkt var at bilen ikke skulle ha det eller multitronic. Fått skiftet olje på girkassa før kjøp(55000km), så regner med at den varer leeeenge.
 
240 hk sparker veldig godt i fra synes jeg
Ja det vil jeg tro. Økt dysetrykk osv er ikke nødvendigvis det beste for dysene heller. Jeg har motor og drivverkforsikring og vilkåret da er at det ikke tunes. Er jækla dyrt å få trøbbel på motor/drivverk på disse så skal prøve å ta vare på det med hyppig oljeskift og fornuftig bruk. Skifter olje hver 15000km uansett om Audi mener det ikke er nødvendig.
 
  • Liker
Reaksjoner: Reimkiller'n
Ja det vil jeg tro. Økt dysetrykk osv er ikke nødvendigvis det beste for dysene heller. Jeg har motor og drivverkforsikring og vilkåret da er at det ikke tunes. Er jækla dyrt å få trøbbel på motor/drivverk på disse så skal prøve å ta vare på det med hyppig oljeskift og fornuftig bruk. Skifter olje hver 15000km uansett om Audi mener det ikke er nødvendig.
Det begynner vel å begrense seg for de fleste også ved hvor mye man har behov for å "tune" en bil med 320hk originalt.. Hadde 320hk og 680nm i G11 740XD'n jeg hadde, følte aldri at det manglet noe som helst uansett i hvilken setting.. :cool:
 
Sjønne tankegangen dokkers, og ingenting galt i det. Men jeg syns det er artig å få det til å gå så godt som mulig. For å ta en 3.0 biTDI som eksempel. 320 hk og 650 nm standard Steg 2 map gir 450 hk og 890 nm. Har kjørt et par av de jeg har tuna for kunde og ingen tvil om at man gliser litt ekstra av å trø på med sånn effekt. ? Men at man vil holde bilen sin standard og synes den går godt nok er helt greit det også. Nån vil helst kjøre standard scooter mens andre hiv turbo på. Sånn e det med bil også ?
 
Hvis jeg skal tune, er det EGR delete som står på agendaen. Kan du programmere bort EGR @MHP?
 
Hvis jeg skal tune, er det EGR delete som står på agendaen. Kan du programmere bort EGR @MHP?

Jepp ? De fleste vag får problemer med egr problemer til slutt med mindre man tar problemet tidlig. 3,0 TDI er ikke like utsatt som 2,0 TDI. Enten kokser det til problemer, eller så sprekker egr kjøler som skaper andre problemer som lav komp, sprekk i topp, startproblemer osv. Egr kjøler er ikke like kjent da det ofte ikke oppdages før man får motorproblemer. Da bytter forhandler motor og også kjøler uten å vite hva som var årsaken. Verste med dette var første biTDI transporter. 180 hester der har fått et fryktelig dårlig rykte pga dårlig egr kjøler. Ser man antydning til kjølevannforbruk bør det være det første som byttes og asap.
 
  • Liker
Reaksjoner: t-trim
Solgte nettopp min 2018 Mercedes-Benz AMG E63S.
Fikk lyst på noe sprekere og lettere, regner med at det blir til sommeren.. Akkurat nå kjører jeg firmabil, en ca ti år gammel Toyota RAV4.
 
Solgte nettopp min 2018 Mercedes-Benz AMG E63S.
Fikk lyst på noe sprekere og lettere, regner med at det blir til sommeren.. Akkurat nå kjører jeg firmabil, en ca ti år gammel Toyota RAV4.
Mercedes EQS ;)
 
I år bestemte jeg meg for å gå for Tesla Model 3. Det er en flott bil og glad for at jeg kunne bidra til å redde verden ved å gå elektrisk. Jeg ble inspirert til å eie en ved å se mulighetene til bilen og også lese artikkelen fra dagens.no.
 
Sist redigert:
Isuzuen ble byttet med en 16 LC GX i høst, fantastisk kjøremaskin, kjempegod å trekke henger med👌
 

Vedlegg

  • 20211231_112831.jpg
    20211231_112831.jpg
    237,4 KB · Sett: 80
  • Liker
Reaksjoner: TRS
M
Helt i grenseland for hva vi aksepterer her inne dette... Batteribil.. :sneaky:
Hva er problemet? ☺️

Har Model Y selv, og har hatt Model X og flere andre elbiler de siste 5-6 årene. Ikke bare er det skitbillig å kjøre og går bra, men det er også veeeeeldig kjekt og behagelig i den daglige småkjøringen. Har hatt en del forskjellig bensin og diesel, inkludert to M5er og en 850 V12 (som jeg fortsatt har), og jeg haaaater å ikke kunne gi på ut på 4-felten 300 meter borti gata. Som regel er turene mine under 15 minutter og dermed så korte at alle pådrag til sperra blir med dårlig samvittighet. Med elbilene er det flat fjøl fra første stund nesten uansett. I tillegg trekker de henger som ingenting annet. Model X-en kjørte fra det meste selv med 1,5 tonn bak. Gjorde 0-100 ca. 1,5 sekund tregere med 1,5 tonn boggi enn uten.

Og når det gjelder tuning, på Model Y-en er det bare inn i app, bestille acceleration boost til 18500,-, gå og sette seg i bilen, så gjør den 0-100 på 4,4 eller hva det er, med garanti. Slipper å tenke på EGR eller andre årsaker til motorhavarier. 😗

Heldigvis er det fritt valg, men som mangeårig petrolhead er iallfall ikke jeg redd for overgangen til elektrisk. 😉
 
M

Hva er problemet? ☺️

Har Model Y selv, og har hatt Model X og flere andre elbiler de siste 5-6 årene. Ikke bare er det skitbillig å kjøre og går bra, men det er også veeeeeldig kjekt og behagelig i den daglige småkjøringen. Har hatt en del forskjellig bensin og diesel, inkludert to M5er og en 850 V12 (som jeg fortsatt har), og jeg haaaater å ikke kunne gi på ut på 4-felten 300 meter borti gata. Som regel er turene mine under 15 minutter og dermed så korte at alle pådrag til sperra blir med dårlig samvittighet. Med elbilene er det flat fjøl fra første stund nesten uansett. I tillegg trekker de henger som ingenting annet. Model X-en kjørte fra det meste selv med 1,5 tonn bak. Gjorde 0-100 ca. 1,5 sekund tregere med 1,5 tonn boggi enn uten.

Og når det gjelder tuning, på Model Y-en er det bare inn i app, bestille acceleration boost til 18500,-, gå og sette seg i bilen, så gjør den 0-100 på 4,4 eller hva det er, med garanti. Slipper å tenke på EGR eller andre årsaker til motorhavarier. 😗

Heldigvis er det fritt valg, men som mangeårig petrolhead er iallfall ikke jeg redd for overgangen til elektrisk. 😉
Null problem, en ren fleip mann.. :biggrin: