LYNX Hva gjør jeg feil?

Turtle

Medlem
5 Apr 2021
5
2
Vestfold/Telemark
Noen som har erfaring med LYNX 800 re xtrim powertec? Bruker denne som hyttescooter (09 med) Ikke noe voldsomt krevende terreng, men veldig ofte mye og dyp snø. Nå begynner jeg å bli rimelig lei av å bruke mer tid på å grave meg løs, enn å kjøre selve scooteren. Helt sikkert jeg som er ubrukelig som sjåfør, men er det vanlig å sette seg fast hver eneste gang? Så fort jeg kommer ut i litt dyp snø, så graver hele greia seg rett til bunns. Og revers har jeg aldri fått til uansett føre. Bare spoler og graver! Noen som kan gi meg noen tips? Eventuelt noe jeg kan gjøre for å forbedre scooteren? Hjelper det å bytte belte eventuelt? Ser at andre scootere i hyttefeltet krabber seg fram så å si overalt. Er jeg SÅ ubrukelig? Forslag til annen scooter som kommer seg greit fram til en rimelig penge? Trenger ikke være noe fancy greier, men pålitelig. Hilsen en oppgitt scooter kjører.. ?
 
  • Liker
Reaksjoner: Emil Skare
Tror jeg ville ha vurdert scooterbytte. Scooteren du har trives bedre på hard løype enn i dyp snø. Og hvis du i tillegg har kjelke på blir det fort stopp. Forslag til annen scooter avhenger av hvor mye penger du vil legge i. En Lynx Yeti med 600 SDI motor hadde sikkert vært fin til din bruk. Finner disse fra 30-50000 avhengig av km og årsmodell.
 
Lynx X-trim er vel som en "crossover" å regne, altså best egnet for blandet kjøring etter løype med en person oppå, uten slede og i småkuppert terreng uten for mye løssnø. Samme som ski-doo renegade/backcountry. Om du skal ha 40,6 bredde på beltet ville jeg heller ha vurdert en lynx ranger. Ser ellers ut for meg at en bredbelter(50cm) hadde vært løsningen for ditt bruk om jeg leser innlegget riktig. Er ikke veldig bereist i bredbelter segmentet, men ski-doo har f.ex Expedition som har 50 belte, litt kammer på beltet, vippearmer bak i boggie for rygging og lav/høy gear serie. Lynx har helt sikkert tilsvarende modell.
 
X-trim RE er IKKE god i løssnø, de er alt for aggressivt satt opp til hardkjør på løype. Renegade XRS kjører rundt en X-trim i løssnøen. Det som du kan sjekke er at fjær på bakdemper ikke er blitt slapp. Den skal ikke synke mye sammen av seg selv, kanskje 2-3cm når den står på flat vei. Blir den lav i baken blir angrepsvinken bratt så bakfjær bør være fresh og så kan i mange tilfelle demper og fjær på forbukk være litt vel heftig som ikke gjør saken noe bedre.
44mm belte er et godt belte hvis det er det som står på den. Heis opp skvettlappen når du kjører i løssnøen så funker revers bedre.
 
Lynx X-trim er vel som en "crossover" å regne, altså best egnet for blandet kjøring etter løype med en person oppå, uten slede og i småkuppert terreng uten for mye løssnø. Samme som ski-doo renegade/backcountry. Om du skal ha 40,6 bredde på beltet ville jeg heller ha vurdert en lynx ranger. Ser ellers ut for meg at en bredbelter(50cm) hadde vært løsningen for ditt bruk om jeg leser innlegget riktig. Er ikke veldig bereist i bredbelter segmentet, men ski-doo har f.ex Expedition som har 50 belte, litt kammer på beltet, vippearmer bak i boggie for rygging og lav/høy gear serie. Lynx har helt sikkert tilsvarende modell.
Takk for svar ? Undersøker expedition litt
 
X-trim RE er IKKE god i løssnø, de er alt for aggressivt satt opp til hardkjør på løype. Renegade XRS kjører rundt en X-trim i løssnøen. Det som du kan sjekke er at fjær på bakdemper ikke er blitt slapp. Den skal ikke synke mye sammen av seg selv, kanskje 2-3cm når den står på flat vei. Blir den lav i baken blir angrepsvinken bratt så bakfjær bør være fresh og så kan i mange tilfelle demper og fjær på forbukk være litt vel heftig som ikke gjør saken noe bedre.
44mm belte er et godt belte hvis det er det som står på den. Heis opp skvettlappen når du kjører i løssnøen så funker revers bedre.
Tror jeg ville ha vurdert scooterbytte. Scooteren du har trives bedre på hard løype enn i dyp snø. Og hvis du i tillegg har kjelke på blir det fort stopp. Forslag til annen scooter avhenger av hvor mye penger du vil legge i. En Lynx Yeti med 600 SDI motor hadde sikkert vært fin til din bruk. Finner disse fra 30-50000 avhengig av km og årsmodell.
Takk ? Undersøker LYNX Yeti
 
X-trim RE er IKKE god i løssnø, de er alt for aggressivt satt opp til hardkjør på løype. Renegade XRS kjører rundt en X-trim i løssnøen. Det som du kan sjekke er at fjær på bakdemper ikke er blitt slapp. Den skal ikke synke mye sammen av seg selv, kanskje 2-3cm når den står på flat vei. Blir den lav i baken blir angrepsvinken bratt så bakfjær bør være fresh og så kan i mange tilfelle demper og fjær på forbukk være litt vel heftig som ikke gjør saken noe bedre.
44mm belte er et godt belte hvis det er det som står på den. Heis opp skvettlappen når du kjører i løssnøen så funker revers bedre.
Takk ? Får kanskje ta en kikk fjær/demper. LITT lei av å bruke hele helga på hytta til å skuffe løs noe som i utgangspunktet skal være ett fremkomstmiddel
 
  • Liker
Reaksjoner: Roar Andersen
Lang/bredbeltere er selvsagt bedre til å frakte ting i løssnøen men normalt er en 137" ganske kapabel i løssnøen. X-trim RE er rett og slett mye mer fokusert på knallhard løypekjøring enn andre 137" og det går på bekostning av andre ting.
 
Slutta med slike fastkjøringer, i forbindelse med transport til hytta i 2000...... Kjørt breibelting siden da......god til å rygge også ?
 
Er nok en kombo her mellom variatoroppsett og understell som gir deg trøbbel. Er nok som smaug1 sier at xtrim er satt opp for fastere underlag. Da kreves det litt annen kjøreteknikk enn det å "krabbe seg fram". Eneste som gjelder er "sikt gi gass og håp på det beste" :gskratt:
Når du etterspør annen kapabel skuter til en rimelig penge, må jeg passe på å dra fram en av mine kjepphester: Yamaha Viking. Tviler på at du får bedre pålitelighet og løssnøkapasitet til en så lav pris. En VK3 med lav km stand bør du kunne få for rundt 30 tusen. Ulempen er at det ikke akkurat er non ræser da. Alternativt Yeti 600 ACE men da koster det vel gjerne det dobbelte og har gått det femdobbelte ;)
 
Med all respekt for Yamaha viking i alle varianter... Men det finnes i dag bedre og mer moderne alternativer på markedet, heldigvis!
 
Med all respekt for Yamaha viking i alle varianter... Men det finnes i dag bedre og mer moderne alternativer på markedet, heldigvis!
Les de siste setningene i TS første innlegg nøye ;) Hadde nevnt en drøss andre skutere før VK-540, hadde det ikke vært for det. JEG hadde nok brukt mere pæng, men er litt over snittet interressert og har plutselig litt bedre økonomi enn for noen år siden. Kjører du f, eks en 20 til 40 mil i året, skal du lete hardt og lenge for å finne fornuftige argumenter får å svi av hundre tusen kr. Årlig service på en Titan f,eks koster såpass at det på tre år blir like dyrt som en brukt Viking.
 
Høres ut som en bredbeltet maskin er veien å gå for deg. Man ofrer litt på morofaktoren ved lekekjøring, men får det flere ganger igjen på nyttekjøringen/normalt bruk. Har selv veldig god erfaring med Lynx sine Utilitymodeller med 50cm belte samt høy og lav gir. Disse kan man henge nesten hva som helst etter og dure på uten problemer. Om du først skulle være uheldig å spinne deg fast har du en liten time med måking foran deg pga vekten på disse maskinene, men har enda til gode å spinne meg såpass fast med disse.

Ut ifra kostnadsbilde vil jeg tro at det står mellom en ST600 og Commander/Expedition 600SDI. Commander er en relativt skuddsikker maskin som tar seg godt frem og som er basert på første generasjons REV-chassi. Denne føles mye mer moderne og "oppreist" å kjøre enn de litt eldre maskinene (Viking, ST600, YETI av tidligere årsklasser). Denne har også vippeforlenger bakerst i undervognen som gjør den mye mer kapabel i revers enn modeller med fast vendehjul.

Commander finner du fra 50k og oppover, det beste kjøpet vil være en 600 E-Tec som har gått relativt lite. En slik modell skal man klare å finne for rundt 100k som har gått under 5000km. Disse holder seg også meget godt i pris som også er en fordel kontra Polaris Titan, Yamaha Viking og Artic Cat Bearcat.

Med en modell som den under har du feilfri maskin i mange år med minimalt vedlikehold som også holder seg godt i verdi. Den tar seg godt frem i stort sett alle forhold og flyter godt på snøen.

Om commandern er noe over prisklassen det er aktuelt å bruke er ST600 et godt alternativ som også er en slitesterk og god maskin. Har selv kjørt en slik 5000km uten et eneste feilpekk.