Hva funker ved vannkjøring?

yamamannen

Medlem
4 Mai 2007
685
247
Nord-trøndelag
Som overskriften sier, jeg lurer på tips på hvordan man best kan forberede scooteren på vannkjøring... Da tenker jeg ikke på tetting mot vann på reima, for det sier seg selv.
Jeg er mer ute etter hvordan bør understell justeres? Hva slags belte fungerer bra? Hvor mye kammer bør det være?

Som jeg har skjønt det gjelder det å stive av alle dempere, jeg kommer til å erstatte alle dempere med stålstag, men hvordan bør scooteren " stå", dvs. hvor lange bør stagene være i forhold til std demperlengde?

Dette blir et budsjettbygg der jeg ikke skal vinne noe vanndrag, vil bare bygge for at det fungerer best mulig, uten at det koster syke summer. Har en Yamaha rødtopp 700 motor og maaange hyllemeter yamahadeler. Chassis er jeg ikke sikker på, men et SRv chassis hadde jo vært moro... Har også andre chassis, men er jo moro med veteran.
(har også et SM 300 chassis, men skal jeg få inn 700 motoren der må det til mer enn skohorn, i alle fall hvis jeg ikke vil ha vann på reima.. Hehe)
Er ikke dummere enn at jeg forstår at dette ikke er det enkleste utgangspunktet, men jeg vil prøve et eller annet med det jeg har. Må bygge et eller annet da jeg forstår det sånn at beltet på min 09`RMK 800 155" ikke egner seg
Trenger ikke 10 svar som sier at jeg velger feil merke og motor osv.
Prinsippene gjelder vel uansett scooter.

Uansett! På forhånd takk for alle svar;)
 
bruk støtdempere.vann blir hardt og uslett også.97 vmax/sx chassis er fint og lett til vann.
 
Jo jeg har et SX chassis fra 98.... der passer jo motoren også... Hva med 345 med 38 mm kammer, er det nok eller bør jeg skaffe et 44 eller 51 kam?
Noen som har et sett trippelpiper og variatorkit til salgs???
 
:Dhadde en viper 345 lengde for noen år sia. den hadde 44 belte, Porta (trippel piper) +.
funka veldig bra på vann, arti som fy
 
Det som er det mest brukte beltet til vannkjøring er 32mm, hørt at dette funker mye bedre en høykams belter siden det er så lett å drive rundt på vann
 
  • Liker
Reaksjoner: norskamerikaneren
Kan jo ha kossn som helst belte, men hadde ikke gådd under 32, men heller ikke over 40 :) men ikke stiv av understelle.. Me mindre du e på leit etter å få en ekstremt ustabil å hoppende maskin :)
 
Er ikke nødvendig med så store kammer før og kunne kjøre rett fram. Så lenge man har motor nok til og drive det rundt fort
 
Hva er det som gjør at noen skutere går godt på vannet mens andre føles som at de suger seg fast og går dypere og dypere ved vannkjøring (feks min summit). Er det teknikk eller innstillinger på skuter og belte?

Hvorfor funker noen skutere bra på vannet og noen ikke, enkelt og greit. :)
 
er langt fra noen ekspert på dette , men chassis og boggigeometri har mye å si. Og tror ikke det er noen fordel med for høye kammer , virker som de drar med seg mer vann inn i tunellen. (På min gamle 99 xc700 måtte jeg binde opp skvettlappen for å få unna vannet)

min 02 xc800 syns jeg gikk kjempefint på vann med originalbeltet (shockwave 32mm), syns ikke den oppførte seg like fint etter at jeg forlengte til 345 og satte på 32 Ripsaw.

Kamerat av meg som kjører Doo sier at hans CK3 MachZ var mye bedre enn både ZX chassis GT800 og Rev GTX800 som han har hatt senere.
 
Noen scootere har veldig lett for å få vann inn på reima hvis man ikke tar sine forhåndsregler - hørt at på eldre Yamaha så kan det sprute inn fra tunellen...?

Første du kommer til å merke er nok vannspruten opp gjennom stigbrettene :D
 
Hva er det som gjør at noen skutere går godt på vannet mens andre føles som at de suger seg fast og går dypere og dypere ved vannkjøring (feks min summit). Er det teknikk eller innstillinger på skuter og belte?

Hvorfor funker noen skutere bra på vannet og noen ikke, enkelt og greit. :)
summiten din har vel hullete belte, den blir sugd ned i vannet, kjørte med en sånn sommern 2007, bytta belte å satt på 32 mm uten hull.. gikk som fan :)
 
Noen scootere har veldig lett for å få vann inn på reima hvis man ikke tar sine forhåndsregler - hørt at på eldre Yamaha så kan det sprute inn fra tunellen...?

Første du kommer til å merke er nok vannspruten opp gjennom stigbrettene :D
Hei, det stemmer, du må tette noen hull ved frontkjøleren og noen overganger mellom ramma og buken og ved støtdempertårnene. Er gjort på min MM, går bra, men beltet er for grovt til å kjøre fort på vann, den har singelpipe. For å kjøre på vann med SX MÅ du ha steilestag for å steile litt når du starter, fungerer mye bedre.
 
Sist redigert:
10 år senere 😆:
Hei, det stemmer, du må tette noen hull ved frontkjøleren og noen overganger mellom ramma og buken og ved støtdempertårnene. Er gjort på min MM, går bra, men beltet er for grovt til å kjøre fort på vann, den har singelpipe. For å kjøre på vann med SX MÅ du ha steilestag for å steile litt når du starter, fungerer mye bedre.
 
  • Haha!!!
Reaksjoner: RS og petter Dass