LYNX Hva fanden er fingerstram?

gammer´n

Medlem
Forumsupporter
22 Jan 2017
584
175
sønnafjells
I manualen til den gamle Rangeren min står det at kjede i girkassa skal strammes "fingerstramt" for så å bakkes ut til nærmeste hull for låsesplint.
Men hva i h.... menes egentlig. Er det å skru med fingra til det butter, eller så langt en makter ? Det siste kan jo være så mangt avhengig av om en er kontorrotte eller tømmerhøgger ;)
Jeg har skrudd til det butter for så å bakke ut litt, men jeg synes det slarker og smeller i overkant mye ved start og stopp, særlig med litt last. Har tenkt tanken på å dra til litt til, men vil jo ikke kverke lagerene med å overstramme heller.
 
Pleier å "fingerstramme" skruen til jeg nesten ikke klarer å få den lengre inn så løsner jeg den så mye som står i manualen.
Har også stusset på dette, både 2012 swb assault og 2016 SKS har samme måte å skrive det i sine manualer og det har alltid funket for meg når jeg har strammet det til så godt jeg kan og en halv runde tilbake. ??‍♂️?
Kjedekasse oljen bytter jeg vært år uavhengig av km og timer så har gjort det noen ganger å har aldri hatt havari eller defekt lager ?
 
  • Liker
Reaksjoner: EJ
Synes beskrivelsen er veldig grei, skader oppstår vel når noen strammer slikt med verktøy :) tviler på du drar på noen skade med bruk av fingrene uansett hvor sterk du er :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Reimkiller'n
Fingerthight... Grei den, bruker selv en T-nøkkel på G4 der jeg holder i inne på "stanga"(som ho sa brura) på nøkkel og drar til det jeg tenker er nok.. Og så ser til at låsesplinten går i riktig posisjon etterpå. Tror du skal dra rimelig hardt til her for å ødelegge noe om du bruker sunn fornuft selv med T-nøkkel.
 
Ja, er vel litt vel forsiktig kan d se ut til. Men jeg har vært borti ødelagte lager pga skjevbelastning så d ligger litt i bakhue. Og er glad i momentnøkkelen min ;) Er vel ved nærmere ettertanke temmelig høy belastning på andre sida også av og til. Får stramme litt til og se om rykk og smell blir borte.
 
Det skal nå være utrolig slakk kjede om det "rykker og smeller" i kjedekassa da vil jeg påstå..
 
Kan ikke være at du forveksler "rykk og napp og smell fra kjedekassa" med drivhjul som hopper eller skjevstilt belte som går i sidene på tunnelen eller noe lignende?
Nei, der er jeg ganske sikker. Belte er stramma og linjert etter alle kunstens regler. Det er jo alltid slik at hvis en dreier sekundæren frem og tilbake så kjenner en slakk i kjedekassa. Sånn har det vært på alle jeg har vært borti i allefall, så også på denne. Er ikke mye slakk, men jeg er ganske sikker på at omtalte rykk og smell kommer derfra. Sånn typisk kommer det ved innbremsing etterfulgt av pådrag. Hender også at det hugger når jeg tar i vei. Merkes spesielt når vi kjører to på`n. Variatorene kan jo også være i behov av en gjennomgang, men de ser fine ut når jeg heiser opp`n i ræva tar av variatordekselet og simulerer kjøring.
 
Det er ikke revers låsen på sekunder du hører slå?
 
Har hørt at det er en annen helix på TRA variatorer for el-revers, men aldri åpna en. Beskriv gjerne funksjonen.
Helix sitter i sekundæren, i QRS. TRA er primærvariatoren, der har du fjær, vekter, ramper, rollere mm. I sekudæren sitter helix i " senter" av skinkene/skivene. Denne har også en fjær og ruller. I helix har du på en 2t med el-revers en stigning/grader for rullene for kjøring forover, og det samme for rygging, men ikke lik som for forover. Når du setter scooter f.ex i revers for å rygge(naturligvis) så kan det forekomme en "smell" når rullene inne i QRS går i fra "forover posisjon" til "bakover posisjon". Jeg pleier å være litt "smooth" på gassen når jeg bytter i fra forover til revers, dette for å være litt snill med rullene. Tipper det finnes demo av dette på youtube.
 
Helix sitter i sekundæren, i QRS. TRA er primærvariatoren, der har du fjær, vekter, ramper, rollere mm. I sekudæren sitter helix i " senter" av skinkene/skivene. Denne har også en fjær og ruller. I helix har du på en 2t med el-revers en stigning/grader for rullene for kjøring forover, og det samme for rygging, men ikke lik som for forover. Når du setter scooter f.ex i revers for å rygge(naturligvis) så kan det forekomme en "smell" når rullene inne i QRS går i fra "forover posisjon" til "bakover posisjon". Jeg pleier å være litt "smooth" på gassen når jeg bytter i fra forover til revers, dette for å være litt snill med rullene. Tipper det finnes demo av dette på youtube.

Beklager misforståelsen: Jeg trodde både primær og sekundær het TRA. Er jo kjent med variatorenes grunnleggende oppbygning, blir jo naturigvis forvirrende når jeg blander helix med TRA? Et kjapt søk på youtube med bokstavene QRS gir treff ja. OG det er mulig at du har rett i at det er der d smeller.?
 
  • Liker
Reaksjoner: Reimkiller'n
Kjedekasser er tilgivende. Så lenge det meste av slakken til kjeden er tatt opp så er den fornøyd, derfor kun fingertight, også er det vel 1/4 turn tilbake som Polaris bruker. Skal være bra slakk i kjeden før det oppstår skade eller at den hopper av. Vil påstå at det er bedre at den er litt for slakk, enn litt for stram.

Det noen gjør feil er å stramme til med verktøy som legger mye press på lager. Det er kjedekasser lite glad i. :)
 
Kjeden blir strammere når den blir varm, derfor skal den være bittelitt slakk