Hengerdilemma

Joey

Medlem
27 Nov 2014
27
30
Trondheim
Heisann.

Har tenkt å kjøpe meg skaphenger, med plass til 2 scootere.
Bk sin på 360x185 er den som henger høyest med tanke på pris og kvalitet.

MEN så er jeg litt gira på biltrallehenger(skap) også, kjekt å ha når man først skal ha henger.
Blir det for stort å brutalt på vinterstid? Noen som bruker?
 
Det er vell litt avhengig av hva du har foran er greit å ha litt bil foran en stor henger på vinterføre. De veier jo ofte 1000kg tom... Anbefaler ikke bk sin for den er som å kjøre med en sprettball, men smak å behag.
 
Det er en landcruiser 200 foran så den tar den med seg sånn sett. Men den blir ikke der for alltid...
Hva med bk sin som har boggi da?
Kjørte ifjor med en touring 445 txi, syns den rev litt mye i bilen (bmw x6) men skal sies jeg ikke har kjørt spesielt mye med enakslet henger etter personbil. Har kjørt biltralle og syns de henger som ett slips etter bilen og er overraskende behagelig, men aldri på vinterstid.
 
Den er bedre mere stabil, men tung å tippe da du løfter fremste akslingen når du tipper platten. Må å forvente å bytte platten etter 2-4 år, går sikkert bedre når du har kapell. Kjører selv fogelsta sin inline henger nå ligger veldig fint bak bilen, har også kjørt 4p kan ikke klage på de heller. Men boggi blir mere stabilt. Kjører selv med en passat.
 
Vet du hvorfor fogelsta sin går finere en bk sin?
Tredal sine er vel i en klasse for seg men det gjelder vel pris å så..
 
Har med kvaliteten på akslinger å gjøre. Veldig stive akslinger på bk så de fjærer dårlig. Lastet 2 paller med våt ved i hengeren jeg hadde, den seg sammen max 2cm....
 
Sist redigert:
Vist du går for biltralle med kapell, ville jeg vurdert en med underliggende hjul.
Hjulene er litt mindre og litt smalere akselavstand.
Men hengeren blir mye mindre.
Bilttalle med hjula under, blir like smal som tipphenger med hjula utenfor.:)
 
Dvs kvaliteten på Bk er rimelig bra da, men blir veldig stiv. Den har vel helprofil vanger hele hengern vel?
Alt kommer an på pris her... Bk kan jeg kjøpe ny, biltralle blir brukt - og biltralle med hjula under blir for dyrt :)
 
Jup helvanger under hele.
Min anbefaling er Fogelstad, Brenderup og 4p alle koster litt mere en bk men ikke mye!
Klart 3s hadde jo vørt en drøm
 
Skal ikke begi meg ut på en diskusjon om hvilken henger som er best... Men har nå hatt min BK med glassfibertopp(360x185) med enkel aksling siden januar i 2006. Denne har i grunnen vært med på det meste av scootertransport, flyttelass, møbelfrakt, søppelkjøring og alskens byggematerialer.. Har på 10 sesonger byttet ut et sett dekk, et nesehjul, en gummibelg på draget og så har jeg bytta lyktene ut med led lamper.. Konklusjonen for meg er at BK'n må være rimelig solid bygd! Har hatt denne hengende bak en 94mod kort transporter syncro, en 06mod lang transporter 4motion, en 04 BMW X5 og nå en 11 BMW X5. I så måte så er det ingen tvil om at den fungerte best bak min 06 lange transporter, der kjente man knapt at den hang bakpå. Vil tippe det virket slik pga lengre akselavstand enn på de andre bilene. Uansett hva man henger bak på bilen, uansett bil, så er det viktigste hvordan du laster hengeren, for mye krokvekt, eller for lite krokvekt så er begge deler håpløst. Riktig lastet, mindre jukking i fra det som henger bak... :sneaky:
 

Vedlegg

  • WP_20141113_001.jpg
    WP_20141113_001.jpg
    165,7 KB · Sett: 213
  • WP_20140110_001.jpg
    WP_20140110_001.jpg
    171,1 KB · Sett: 203
  • WP_20140411_004.jpg
    WP_20140411_004.jpg
    282,5 KB · Sett: 212
Mener jeg har samme som Reimkiller'n men uten kapell, 06 eller 07 om jeg husker rett. Den har blitt brukt relativt mye og vi har ikke pene veier. Fraktet skuter,flyttelass, materialer, ved,tømmer osv. Nå må nok dørken byttes etter neste vinter skulle jeg tro men ellers kjempe henger enda :)
 
Har med kvaliteten på akslinger å gjøre. Veldig stive akslinger på bk så de fjærer dårlig. Lastet 2 paller med våt ved i hengeren jeg hadde, den seg sammen max 2cm....
Samme ulla som Tysse hengerene. Lastet min 1400kg Tysse 6208 henger et par hundre kg overlast men fortsatt så sank torsjonene bare kanskje et par cm. Er mer fjæring i dekkene enn selve akslene.
Har fryktelig lyst på Arctictrailer 370. Har mer trua på bladfjærer og dobbeltvirkende gassdempere enn ingen demper og kun gummitorsjon som de alle fleste hengere har.
 
Da har valget falt på en Bk 360x185 2 akslet med 2,7 tonns totalvekt :)
Koster kun 5000 mer for 2 aksler å høy totalvekt så det mener jeg er verdt det.
du mister mye bredde inni kapellet med glassfibertopp, alutoppen er nok 15 cm bredere nede og går mere rett opp. På noen scootere må du dra de inn mot midten for at ikke styret skal kolidere med toppen.. pluss at alu veier halvparten og er lettere å håndtere og åpne.
 
du mister mye bredde inni kapellet med glassfibertopp, alutoppen er nok 15 cm bredere nede og går mere rett opp. På noen scootere må du dra de inn mot midten for at ikke styret skal kolidere med toppen.. pluss at alu veier halvparten og er lettere å håndtere og åpne.

Det er godt mulig ja :) men skal uansett gå 2 scootre inni den hengern så det får nok bli denne :) Mulig prisen hadde eksplodert litt å med alutopp - og det tåles ikke foråsidetsånn :)
 
Det er godt mulig ja :) men skal uansett gå 2 scootre inni den hengern så det får nok bli denne :) Mulig prisen hadde eksplodert litt å med alutopp - og det tåles ikke foråsidetsånn :)
Har hatt samme type BK med en aksling siden i januar 06, og kan med det si at dette er utstyr som tåler bruk! Altutopp er sikkert fint det, men glassfibertoppen ser MYE bedre ut, er mer aerodynamisk, og det høres ikke ut som om man er på tur med et lass takplater... Har kjørt et utall kombinasjoner av to scootere inni bk'n, og med litt kløkt klarer man alltid å laste to scootere oppå her uten at selve toppen setter noen begrensninger i så måte..

Argumentet med at en altutopp er "lettere å håndtere og åpne" skjønner jeg lite av, toppene er hengslet og utstyrt med gassylindere på samme måte.. Fryser fast gjør de begge, like forbanna om den er av alu eller glassfiber.

Mer enn rimelig sikker på at du vil bli kjempefornøyd med denne, jeg har drasset rundt på min i 10 år nå.. Bytta gummibelg på draget en gang, to dekk, et nesehjul og en sylinder til skrutippen. Eneste svakheten i mine øyne er lyktene, de går til dundas.. Salte veger, glødepærer = rust og mørkt. Oppgraderte hele henger'n med LED belysning i fra Biltema her for 2 år siden, feilfritt på lys etter det!
 
3710 Inline.jpg
Anbefaler virkelig 4P m/ alukåpe har hatt den fire sesonger, og sikkert kjørt 20 000 km med den. Fantastisk henger, ligger veldig fint bak bilen, ikke noe hopping og dansing. Tysk campingvogn aksel :) Beste henger jeg noen sinne har dratt bak bil, Alt fungere utmerket, og tåler det den er laget for å gjøre, ikke noe skrangling eller andre problemer.

Går fint et par 155 lange skutere oppa den. Drar den med en Audi A4 quattro, har piggdekk på bil å henger, og er ikke noen sinke med den bak på vinterføre, tåler fint 100+ hastigheter. Koster litt, men verd hver krone :)
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: 2fast4you
Anbefaler virkelig 4P m/ alukåpe har hatt den fire sesonger, og sikkert kjørt 15 000 km med den. Fantastisk henger, ligger veldig fint bak bilen. Drar den med en Audi A4 quattro, har piggdekk på bil å henger, og er ikke noen sinke med den bak på vinterføre. Koster litt, men verd hver krone :)

Er det en inline henger du har? Isåfall skal jeg sei meg enig med deg :)
Har pleid å låne brodern sin fogelstad henger og det er også en fantastisk henger og ha etter bilen (kjøre også a4) både 4p og fogelstad er relativt dyre hengera men det får man igjen på kvalitet og komfort vil eg sei, og selvfølgelig holdbarhet :)
 
  • Liker
Reaksjoner: pro rmk
kjørte en 4p 445txi ifjor og den var jeg ikke spesielt imponert over. Var egentlig merkelig da den hengern får masse skryt :) Med 2 scootere inni så er det ikke så mye feil man kan laste den heller sånn sett :) Var litt derfor jeg ville ha boggi nå, samt bk har en helt annen pris en 4p :)
 
Boggie skal jeg ikke ha igjen. Nå er sikkert ikke min Tysse den beste boggiehengeren verden har sett men det jeg opplever er at når en hump treffer første aksel spretter hengeren en gang for så å gjøre det igjen når neste aksel treffer samme humpen. Synes det blir umulig å laste den riktig fordi vekten på kroken varierer ganske mye ut fra på hvilken aksel som har mest akseltrykk. Som et eksempel så er en fartsdump noe svineri. Nå tror jeg mye av dette kommer av at begge aksler er så forbanna stive at vekten ikke klarer å utjevne seg skikkelig mellom akslene.
 
kjørte en 4p 445txi ifjor og den var jeg ikke spesielt imponert over. Var egentlig merkelig da den hengern får masse skryt :) Med 2 scootere inni så er det ikke så mye feil man kan laste den heller sånn sett :) Var litt derfor jeg ville ha boggi nå, samt bk har en helt annen pris en 4p :)

Ble litt nysgjerrig på hva du ikke likte med den, jeg har riktig nok en eldre modell, og jeg dratt mye forskjellige hengere med mange forskjellige biler. Har kommet opp i en alder av 44, så da har man jo fått prøvd litt forskjellig.

Kan jo hende man vil fornye ettervert, og interessant å høre hvis produktet er blitt dårligere.

Med 2 skutere på min, må man passe på slik at man får tyngden på kula. Men med en skuter vil det alltid bli helt passe, så lenge den står med snuten fremover vel å merke;)
 
Syns den dro og sto i med bilen vel mye. Var jeg og en kamerat av meg og begge satt med samme inntrykk.
Hadde vel scootrene så langt frem som mulig også men. Spent å se åssen boggien til BK blir når den kommer :)
 
Synd å høre, tror dere har vært litt uheldig med lastingen slik at kuletrykk har blitt noe feil, i vertfall når dere dro med en så stor og tung bil. Får håpe du blir fornøyd med BK hengeren din, og får en vinter med mange fine turer :)
 
Har vært kjempe fornøyd med BK sine hengere, fogelstad sin kappel henger synes jeg virker tung.

Kjører flere gang i uken som regel me tilhenger, fra 1338 2t og 1344.

Flott me bakluke, og hydraulisk tipp er å flott :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Joey
Har vært fast bestemt på 4P 445 henger men har nå begynt å tenke på en skaphenger. Leide en slik for å hente en scooter for noen år siden og den var super da man kunne legge ned lemmen bak som ga en skikkelig fin rampe å kjøre opp på. Dette var en typisk Esso/Shell henger som jeg tipper var en Fogelstad og hvilken type fjæring det var på denne er ukjent for meg.
Spørsmålet mitt er : Har noen testet dette og er det noen ulemper? Er bekymret for at vannet kan evt stikke seg ned imellom vegg/platting og på den måten trekke inn i vegger da jeg regner en slik isolert henger vil smelte snøen?

Testet en 4P for noen mnd siden og den baklemmen var umåtelig kort. Selv om man la ned hengeren for så å legge ned baklemmen så blei vinkelen for å kjøre på med scooteren temmelig bratt. Det sliter på baklem og skiene på scootern og da skal man altså kjøpe på seg no plast greier til en 1000 lapp for å bevare baklem/ski.

Var også borte i en Gaupen henger av største sort og den var jeg veldig lite imponert over. Plassmessig var den alright men alt av popnagler rustet etter noen få turer. Platene var nok galvanisert FØR stansing av deler da den så ut for å ruste i kantene av platen så Gaupen skal jeg aldri ha igjen. Der virker 4P til å være milevis forran.

Er det forresten en fordel m.t.p 4P hengere å ha hjulene under eller på sien? Har i mitt hode altid trodd at hjul på sidene var best men med en henger på 185cm i bredde så er det jo greit å slippe å tenke på hvor man skal plassere hjula i tillegg.

Så forøvrig i gårkveld etter en runde på Finn at det er noe Finsk som heter JJ Trailer som på alle måter så bra ut...

N
 
Jeg har den 4p tilhengeren det vises til lengre oppe her, 3710 inline. Grei henger, med god kvalitet.
Jeg har riktignok 6-7 forskjellige tilhengere, men bare denne som brukes til maskin/scooter transport. Av de erfaringer jeg har fått, vil jeg si at Inline (altså, hjula på undersiden) er en stor fordel på denne typen tilhenger. Du får en bredere tilhenger som ikke er så bred likevell. Bedre plass til utstyr og 2 maskiner.
Det jeg savner litt på min, som bl.a BK har på sine glassfiber topper er løs bakluke på kapellet. Jeg må opp med hele kapellet for å laste av/på. Det hadde vært greit med en "bakdør" som kunne åpnes, sammen med luka for lasting. Litt stress å måtte måke av snø, å slå av is på taket for å klare å løfte kapellet. Om du får av det meste, men ikke alt kan du ta deg fxxx på at kapellet ikke holder seg oppe av seg selv osv. Så en inline tilhenger med 390 inv. lengde, 190 bredde å med bakdør hadde vært min drømme tilhenger til scooter transport :)
Boggie gidder jeg ikke tanken på en gang, da jeg ferdes mye med denne tilhengeren alene. Skal man bare ha en tilhenger til alt mulig bruk kan jeg se fordelen med boggie, men om den er i hovedsak til scooter og andre lette laster hadde jeg uten tvil valgt 1aksla, spessielt om du er mye alene, og avhengi av å snu å vende litt på tilhengeren innimellom uten at den står på bil.
Alt til sitt bruk, som vanlig :)
 
Jeg har den 4p tilhengeren det vises til lengre oppe her, 3710 inline. Grei henger, med god kvalitet.
Jeg har riktignok 6-7 forskjellige tilhengere, men bare denne som brukes til maskin/scooter transport. Av de erfaringer jeg har fått, vil jeg si at Inline (altså, hjula på undersiden) er en stor fordel på denne typen tilhenger. Du får en bredere tilhenger som ikke er så bred likevell. Bedre plass til utstyr og 2 maskiner.
Det jeg savner litt på min, som bl.a BK har på sine glassfiber topper er løs bakluke på kapellet. Jeg må opp med hele kapellet for å laste av/på. Det hadde vært greit med en "bakdør" som kunne åpnes, sammen med luka for lasting. Litt stress å måtte måke av snø, å slå av is på taket for å klare å løfte kapellet. Om du får av det meste, men ikke alt kan du ta deg fxxx på at kapellet ikke holder seg oppe av seg selv osv. Så en inline tilhenger med 390 inv. lengde, 190 bredde å med bakdør hadde vært min drømme tilhenger til scooter transport :)
Boggie gidder jeg ikke tanken på en gang, da jeg ferdes mye med denne tilhengeren alene. Skal man bare ha en tilhenger til alt mulig bruk kan jeg se fordelen med boggie, men om den er i hovedsak til scooter og andre lette laster hadde jeg uten tvil valgt 1aksla, spessielt om du er mye alene, og avhengi av å snu å vende litt på tilhengeren innimellom uten at den står på bil.
Alt til sitt bruk, som vanlig :)

Er 4P hengeren med inline hjul breiere enn den med hjulene på siden? Man får jo hjulbuen inn i hengeren da som vil ta litt plass. Må sjekke opp den biten tror jeg. Er det torsjons aksling på 4P?
Den jeg lånte var inline og som nevnt blei den noe bratt når baklem og henger blei bikket ned. Det slo meg i ettertid at inline hengerne kanskje får høyere avstand fra lasteplan til bakken - eller er dette bare tull å tenke på?

Leser meg opp på den JJ Trailer hengerne og de ser jaggu fine ut. Kapell med nedfellbar lem bak og i tillegg kan den legges ned hvis det skulle trengs. Har bladfjær og kan leveres med dobbel aksling...
http://www.nettivaraosa.com/yritys/jtmotors

Google translate er din venn ;)
N
 
Er 4P hengeren med inline hjul breiere enn den med hjulene på siden? Man får jo hjulbuen inn i hengeren da som vil ta litt plass. Må sjekke opp den biten tror jeg. Er det torsjons aksling på 4P?
Den jeg lånte var inline og som nevnt blei den noe bratt når baklem og henger blei bikket ned. Det slo meg i ettertid at inline hengerne kanskje får høyere avstand fra lasteplan til bakken - eller er dette bare tull å tenke på?

Leser meg opp på den JJ Trailer hengerne og de ser jaggu fine ut. Kapell med nedfellbar lem bak og i tillegg kan den legges ned hvis det skulle trengs. Har bladfjær og kan leveres med dobbel aksling...
http://www.nettivaraosa.com/yritys/jtmotors

Google translate er din venn ;)
N
Det jeg mente var at siden hjulene er på innsiden av tilhengeren så blir kassemålet bredere totalt, enn om man skal ha utvendige hjul med samme totalbredde. Du får rett å slett mer plass, uten at tilhengeren blir bredere :)
Så er det jo mange som sier at det er veldig tungvindt med hjulkasser innvendig i tilhenger. Enig i det i mange tilfeller uten snøscooter, men ikke fortell meg at en kapell henger med samme bredde å hjula på utsiden er bedre? For akkurat der hjulkassene er på en inline er jo den like bred som en lik henger med utvendige hjul er på hele kassemålet, bare at inline er større forann og bak ;)
Jeg laster av å på scooter, og andre maskiner hele tiden på denne tilhengeren, å vinkel på innkjøringen har aldri vært et problem. Når du tipper opp å legger ned bakluken er det mer en godt nok til å kjøre inn å ut på :)
Men jeg kunne som sagt tenkt meg en løs bakdør, for å slippe å løfte hele kapellet når man skal ha noe ut og inn, det er et savn når det ligger 10cm hardfrosset is på "taket" :)
 
Jeg sjekket 4P sine sider og det virker som om du kanskje tar feil: 4P har samme dimensjon på planet (flaket) uavhengig om du har 445TX eller 445TXI (Inline). Det som skiller er at akslingen er bredere slik at hjulene kommer på utsiden eller ikke. Så i praksis vil du få mindre område inne i hengeren med Inline hengeren da hjulbuen kommer opp og tar plass fra arealet innvendig. Slik jeg skjønner det så slipper man unna 41cm med hjulbuer utvendig når man kjører på vei mens planets bredde er uansett 185cm.
http://www.4pslapet.se/tekniskdata

Skal uansett sjekke opp JJ hengeren :)