Hengerdilemma

Da fikk jeg tlf fra forhandler:) og @smaug1 du har feil .fult mulig og oppgradere hengeren til 2700 drag 4500 ish nye jul visning og dokumentavgjift så blir 14000 ish drag måtte komme fra dem. Kjekt å vite om man vill oppgradere i fremtiden
 
  • Liker
Reaksjoner: smaug1
Det høres kjempebra ut. Vet ikke hva Bilextra som importerer JJ Trailer holder på med. Mulig det er vanskeligere på en importert henger kontra en som er produsert i Norge? 100Kg nedklassifisering skulle man tro var kun en formalitet.
 
Tja-skulle gjøre en test her i -6’C med 2Kw vifta mi og poste litt bilder og resultater. Meeeen, her er det frosse blokk i stokk. Ikke sjangs å få opp kapellet så her må den inn i oppvarmet rom og så må pakninger smøres.

Har dere noen tips til no snabelstoff å smøre på pakningene slik at det ikke fryser? Slik bil spray vil man jo bruke mange flasker av..... tenkte no ala silikon som ikke herder men kan ligge mellom karm og kapel og holde det åpent?
 
Silikon fett er det beste er min erfaring.. Ikke den typen du kjøper på stift på bensinstasjon, men den du får på tube fra f.eks Biltema
 
Er så heldig og fikk hengeren med forøya karmer som kappellet står på så er kun bakluke jeg må åpne står oppreist inne i hengeren :) så pakningen må bare fryse
 
Da fikk jeg tlf fra forhandler:) og @smaug1 du har feil .fult mulig og oppgradere hengeren til 2700 drag 4500 ish nye jul visning og dokumentavgjift så blir 14000 ish drag måtte komme fra dem. Kjekt å vite om man vill oppgradere i fremtiden
Er helt greit å oppgradere hengere. På camping vogna jeg hadde ville det kostet ca 7000 kr i papirer( ny godkjenningbrakett/plate/merke), time hos bt og deler ( dempere om jeg husker rett) så kostnad varierer.
 
Er det aktuell vekt på B96 også? Sånne ting kommer ikke frem av appen
Mener kjørelæreren sa at aktuell vekt gjelder på både BE og B96.
Jeg har B96 men disponerer en bilhenger med høy totalvekt. Kan iflg appen/kalkulatoren ikke trekke hengern (tom), men hvis aktuell vekt gjelder er det ingen problem. Bilen har selvfølgelig lov å trekke hengern.
(greit å kunne laste den opp med scootere hvis det trengs)
 
Sist redigert:
Er det aktuell vekt på B96 også? Sånne ting kommer ikke frem av appen
Mener kjørelæreren sa at aktuell vekt gjelder på både BE og B96.
Jeg har B96 men disponerer en bilhenger med høy totalvekt. Kan iflg appen/kalkulatoren ikke trekke hengern (tom), men hvis aktuell vekt gjelder er det ingen problem. Bilen har selvfølgelig lov å trekke hengern.
(greit å kunne laste den opp med scootere hvis det trengs)

Mener det ikke er aktuell vekt, men totalvekt, som gjelder. -Når du har BE, er du plutselig i stand til å vurdere vekten selv og kan trekke det du måtte ønske innenfor bilens (og hengerens) begrensninger...
B96 gir deg rett til å kjøre henger hvor bil og hengers samlede totalvekt er opp til 4250 Kg (uten B96: 3500 Kg).
 
Dette er påvirket av både vekt på bil, egenvekt og totalvekt. Vanskelig å forklare da jeg ikke er 100% inne på det. Et eksempel er at jeg hadde en stor henger med dobbel aksling og høy egenvekt pluss laste evne ( mot bk hengeren med ca 1300). Den store hengeren kunne jeg dra lovlig med b96 og en Subaru outback men ikke med hiluxn som har både høyere kapasitet på hva den kan trekke pluss lastekapasitet. Kunne dra campingvogn med 1600kg totalvekt med bil som hadde 1500kg på kroken men da med 100kg mindre last så den ikke ble over krokvekt. Vet ikke om dette gjorde det hele enklere.
 
Teoretisk tillatt totalvekt på bil + henger begrenser B og B96 men ikke BE i samme grad, såfremt du ikke overstiger 7500 tonn, noe som hører til sjeldenheten på en bil. Dvs at hvis du har en bil med tillatt totalvekt på 3 tonn og kjører en henger med tillatt totalvekt på 1,5 tonn må du ha BE, da dette er 1 tonn tyngre enn du teoretisk kan kjøre, selv om reell vekt kun er f. eks 2,7 tonn som ofte er tilfellet med lett lastet bil og henger. Unntaket fra denne regelen er når du kjører disse små "sprettballhengerne" med tillatt totalvekt under 750 kg. Heldigvis er jeg nå kvalifisert til å kjøre ekvipasjer på 7,5 tonn etter noen timers lusekjøring med en golf og en henger med vogntogvekt godt under 3 tonn.

Er man usikker på dette så bruk kalkulatoren på vegvesenet så slipper man anmeldelse og 5K +/- i bot.
 
Er jo ett håpløst system vi har karer - når det hele er altså så komplisert at man knapt skal få muligheten å finne det ut før boten er der. Han derre "staten" altså. Sjekk den anmerkningen om BE ...:yikes:
IMG_2731.PNG
 
Da fikk jeg tlf fra forhandler:) og @smaug1 du har feil .fult mulig og oppgradere hengeren til 2700 drag 4500 ish nye jul visning og dokumentavgjift så blir 14000 ish drag måtte komme fra dem. Kjekt å vite om man vill oppgradere i fremtiden

14000 Har sjøl en 2700kg bk med kapell, kosta vel ca 5k mer enn en 1300kg henger.
 
Anbefaler ikke å bruke diesel/propan varmer uten ekstern eksos. Har gjort det noen ganger i garasjen, og absolutt alt er fuktig etterpå. Dieselvarmer for båt osv er nok den beste løsningen.
 
Hmm, alt er så jævla stort der borte i US&A.... Vent til slutten av filmen da party trikset tas fram:yikes:
 
jeg har en liten Fogelstad isolert henger .305x165x150 innvendig. Jeg har montert ventil i taket og borret 6 stk 20mm hull i bunnen. Bruker en 3kw vifte for avtining og tørking.brukte en defa 2kw før, men da tok det noe tid å tørke.
 
jeg har en liten Fogelstad isolert henger .305x165x150 innvendig. Jeg har montert ventil i taket og borret 6 stk 20mm hull i bunnen. Bruker en 3kw vifte for avtining og tørking.brukte en defa 2kw før, men da tok det noe tid å tørke.

Tar det lang tid å defroste heile greia slik at du må ha det stående over natta eller noe? I mitt tilfelle gjorde jeg bare en enkel test og lot det ikke stå til hengeren var totalt fri for is og vann, så er interessant å høre hvordan det er på en isolert henger...
 
Noen som har erfaring med å dekke hengeren med fliser fra garasjegulv.no? Er nevnt tidligere i tråden, skulle gjerne vist om det er nok friksjon til å kjøre inn/ut av henger uten no ekstra montert? Perforert eller åpne fliser? Funker dette ved å montere det på baklem for oppkjøring - aka nok friksjon?

Anyone?
 
Hvordan er egentlig reglene for sikring av last inne i skaphenger?
Har en som er 170x350, når det står to scootere inne i den er de ganske så låst uten stropping.
En annen ting, har politiet egentlig krav på å få se inne i hengeren i en vanlig beltekontroll f.eks? Det tror ikke jeg, tipper de må ha ransakingsbevis hvis det skal helt etter boka.
 
Nå skal de vel ikke ransake noe men bare sjekke sikring av last, at du oppfyller veitrafikkloven.
Lastebilgutta kan sikkert svare på hva vanlig skikk og bruk er her, de kjører jo med lukkete biler høy og lavt.
Forøvrig er det vel ikke politiet som er sakkyndig men en representant for veimyndighetene altså en fra trafikkstasjonen.
Alt skal sikres er i grunnen regelen. Hvordan det gjøres er ikke viktig. Det kan stemples, stroppes eller boltes fast. Tviler på at det er tight nok til at det kan anses som stempling. Hver scooter må nok sikres individuelt vil jeg tro.
 
Sist redigert:
Alt av last skal sikres 100% framover og 50% sideveis og bakover, uavhengig av type henger, det lærte ihvertfall jeg, når jeg gikk på transportfag og har sett det flere ganger når man har vært med i lastebil og tatt i mot lastebiler som har kommet med varer
 
Alt av last skal sikres 100% framover og 50% sideveis og bakover, uavhengig av type henger, det lærte ihvertfall jeg, når jeg gikk på transportfag og har sett det flere ganger når man har vært med i lastebil og tatt i mot lastebiler som har kommet med varer


Dette er korrekt, last skal sikres med 100% fram, 50% bak, sideveis og over.

1000 kilo skal da sikres med 1000 kilo stropper slik at det ikke kan skli fram, 500 kilo stropper bak, sideveis og over. Dette er minimum og skal være stropper som har ce merking samt merking av styrke på stropper.