YAMAHA Har motoren skjært seg?

Grevlingen

Medlem
30 Mar 2024
9
1
Horten
Hei. Jeg har en Yamaha VK 3 som har gått 17.000km. Da jeg skulle dra opp noen skap på hytta idag merket jeg at noe ikke er som det pleier. Jeg fikk ikke den samme kraften i motoren som jeg pleier. Og det kom noen ''popp lyder'' fra motoren. Hva kan dette være? Jeg har ikke utstyr til å kontrollere kompresjonen her.
 
Hei. Jeg har en Yamaha VK 3 som har gått 17.000km. Da jeg skulle dra opp noen skap på hytta idag merket jeg at noe ikke er som det pleier. Jeg fikk ikke den samme kraften i motoren som jeg pleier. Og det kom noen ''popp lyder'' fra motoren. Hva kan dette være? Jeg har ikke utstyr til å kontrollere kompresjonen her.
Du trenger ikke kompresjonsmåler for å sjekke om det er lav kompresjon.. Skru ut pluggene og trykk tommelen over plugg-hullet. Få samtidig noen til å dra i startsnora/kjør starteren. Klarer du å holde igjen uten at trykket fiser forbi/løfter tommelen, så er det for lav kompresjon.
 
  • Liker
Reaksjoner: Klykken og Grevlingen
Skjekk plugger
Plugger ble byttet i romjulen. Jeg åpnet opp å sjekket dem da jeg gjorde komprisjons kontrollen som ''Proffen'' foreslo, de så helt strøkne ut. Jeg reiser opp på fjellet på torsdag. Da tar jeg med komprisjonstester og kamera jeg kan filme innsiden av sylindere. Så får vi se. Hvis alt her virker ok der inne blir det rens av forgasser.
 
Sannsynligvis går den bare på en sylinder. Kan være mange grunner til det. Den enkleste er gåen plugg. Du kan fortsatt ha gåen plugg selv om du bytta de i romjula, så du bør sjekke glist bare for å utelukke det. Kan også være en coil som er gåen. Dritt i en forgasser, eventuelt vann som fryser i en av de. Eller så kan det være skjært på en syl. Er den skjært er det sannsynlig at det er pga den har trekt falskluft enten igjennom tetting på veiva eller sprukket gummi på innsug.
 
Sannsynligvis går den bare på en sylinder. Kan være mange grunner til det. Den enkleste er gåen plugg. Du kan fortsatt ha gåen plugg selv om du bytta de i romjula, så du bør sjekke glist bare for å utelukke det. Kan også være en coil som er gåen. Dritt i en forgasser, eventuelt vann som fryser i en av de. Eller så kan det være skjært på en syl. Er den skjært er det sannsynlig at det er pga den har trekt falskluft enten igjennom tetting på veiva eller sprukket gummi på innsug.
Er vel 1 coil og singel forgasser på disse.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grevlingen
Plugger ble byttet i romjulen. Jeg åpnet opp å sjekket dem da jeg gjorde komprisjons kontrollen som ''Proffen'' foreslo, de så helt strøkne ut. Jeg reiser opp på fjellet på torsdag. Da tar jeg med komprisjonstester og kamera jeg kan filme innsiden av sylindere. Så får vi se. Hvis alt her virker ok der inne blir det rens av forgasser.
Fant du ut om det var lav kompresjon?

For å finne ut om den går på begge sylindre, så er det bare å dra start > trekke av plugghettene (en om gangen) å høre om turtall endrer seg. Hvis du drar sv ei plugghette og turtall/gange er det samme, så har du ihvertfall funnet ut hvilken sylinder den ikke går på - hvis dette er årsaken til problemet.

Hadde en srv 540 som skjærte seg på en sylinder uten at jeg merket når dette skjedde, og etter dette så gikk den kun på en sylinder/dårlig motorkraft under 6000 omdreininger.

Det er jo singel forgasser på denne, så jeg tviler på at feilen ligger i denne hvis det er slik at den kun går på en sylinder.
 
Fant du ut om det var lav kompresjon?

For å finne ut om den går på begge sylindre, så er det bare å dra start > trekke av plugghettene (en om gangen) å høre om turtall endrer seg. Hvis du drar sv ei plugghette og turtall/gange er det samme, så har du ihvertfall funnet ut hvilken sylinder den ikke går på - hvis dette er årsaken til problemet.

Hadde en srv 540 som skjærte seg på en sylinder uten at jeg merket når dette skjedde, og etter dette så gikk den kun på en sylinder/dårlig motorkraft under 6000 omdreininger.

Det er jo singel forgasser på denne, så jeg tviler på at feilen ligger i denne hvis det er slik at den kun går på en sylinder.
For å svare alle som har hjulpet til med tips og råd. Vikingen starter å går på begge sylindre. Jeg har prøvd dette ved å ta ut plugghetten på hver av tennplugger. Og startet kun på den andre. For meg er lyden fra motoren lik på begge sylindre. I går målte jeg komprisjonen med en komprisjonstester. Jeg fikk 112Psi på kald motor og 110Psi på varm motor. Jeg mistenker at dette er litt for lavt. Selv om jeg får startet og kjøtt. Prøvde meg i litt oppover bakke, men mangler kraft. Har nå kjørt scooteren ned til parkering. For å transporter den hjem. Jeg mistenker for lite spenn i stempelringer. Jeg har også sett inn i sylinderen med probekamera. (Om det er dette verktøyet heter.) Sylinderveggene ser bra ut. Så nå blir det stempelbytte. Vurderer også å dele alt. For å sjekke /bytte lager og pakkbokser. Takk for alle gode tips. Kom gjerne med innspill om å dele motoren for å bygge den opp. Scooteren har 17000km på beltet
 
For å svare alle som har hjulpet til med tips og råd. Vikingen starter å går på begge sylindre. Jeg har prøvd dette ved å ta ut plugghetten på hver av tennplugger. Og startet kun på den andre. For meg er lyden fra motoren lik på begge sylindre. I går målte jeg komprisjonen med en komprisjonstester. Jeg fikk 112Psi på kald motor og 110Psi på varm motor. Jeg mistenker at dette er litt for lavt. Selv om jeg får startet og kjøtt. Prøvde meg i litt oppover bakke, men mangler kraft. Har nå kjørt scooteren ned til parkering. For å transporter den hjem. Jeg mistenker for lite spenn i stempelringer. Jeg har også sett inn i sylinderen med probekamera. (Om det er dette verktøyet heter.) Sylinderveggene ser bra ut. Så nå blir det stempelbytte. Vurderer også å dele alt. For å sjekke /bytte lager og pakkbokser. Takk for alle gode tips. Kom gjerne med innspill om å dele motoren for å bygge den opp. Scooteren har 17000km på beltet
Helt ny så tror jeg disse skulle ha kompresjon på 120psi, så det avviket du har målt er mindre enn 10%.
Er ganske sikker på at de målte 112psi ikke er årsaken til problemet.
Du bør sjekke variatorer + at lager på drivakslingen og i kjedekassen er ok før du går i gang med å bytte stempel. Er slettes ikke sikkert at du vil oppnå høyere kompresjon ved å kun bytte stemplene, så dette kan fort bli helt bortkastede penger.
 
En liten oppdatering. Jeg har nå fått scooteren hjem til verkstedet. Jeg vasket og begynte å demontere toppen. Sylinderen ser ganske bra ut. Dog noen vertikale riper på siden lengst fra varioteren. Ikke mer enn en hone jobb kan løse. Jeg ser at sylinderen nærmest variotoren viser tegn på lekkasje i bunnpakkning. Kan dette være grunnen til at jeg har mistet kraft tro? Jeg kommer til å bestille pakninger fra bunn av sylinder og opp. Kjøper også nye stempler, det fortjener denne herlige sliteren. Hva tror dere med peil? Kan lekkasje i bunnpakkning være grunnen? Kjør debatt, denne tullingen trenger svar.
 

Vedlegg

See ut som esksospakningen svetter og lurer deg til å tro det er sylinderfotpakning.
 
  • Liker
Reaksjoner: Klykken
Tror du leter etter feil på galt sted. Har du gått over variatorene og sjekket at disse er ok? Hvordan er fjærspennet, helix og glideklosser i sekundær? Hvis feks fjæra i sekundær er knekt, så bunner variatorreima med en gang du gir gass og du mister all trekkraft. Blir tilsvarende som å gire fra første og rett til femte i en bil med manuell kasse.
Klarer du å dra rund beltet for hånd?
 
Tror du leter etter feil på galt sted. Har du gått over variatorene og sjekket at disse er ok? Hvordan er fjærspennet, helix og glideklosser i sekundær? Hvis feks fjæra i sekundær er knekt, så bunner variatorreima med en gang du gir gass og du mister all trekkraft. Blir tilsvarende som å gire fra første og rett til femte i en bil med manuell kasse.
Klarer du å dra rund beltet for hånd?
Ja jeg klarer å dra reima rundt. Går det ann å se over variotor når den er montert? Har du tips på gode videoer på YouTube som kan være til hjelp? Jeg takker for all hjelp jeg få.
 
Ja jeg klarer å dra reima rundt. Går det ann å se over variotor når den er montert? Har du tips på gode videoer på YouTube som kan være til hjelp? Jeg takker for all hjelp jeg få.
Var ikke variatorreima jeg mente men beltet på scooteren.
Har du tidligere hadd oppe/åpnet sekundær variator? Hvis ja, vet du hvordan du forspenner fjæra? Hvis noen har åpnet sekundær og bare skrudd den sammen uten å sette forspenn, så ligger nok problemet ditt der.
 
Ja jeg klarer å dra reima rundt. Går det ann å se over variotor når den er montert? Har du tips på gode videoer på YouTube som kan være til hjelp? Jeg takker for all hjelp jeg få.
Vet ikke hvilken årsmodell du har, men prinsippet for å sette forspenn på fjæra er det samme.
 
Vet ikke hvilken årsmodell du har, men prinsippet for å sette forspenn på fjæra er det samme.
Jeg har en 2003 mod Viking 3. Den bakre delen av variator er etter hva jeg ser fast. Sender bilder av den som sitter på veiakslingen. Der ser det til at fjær, lodd er i orden. Når jeg kjørte og merket noe rart, hørte jeg også noen lyder jeg ikke likte. Kjenner denne scooteren ut og inn. Ikke minst så kjører jeg kun i samme området. Til og fra parkering og hytte. Du skal ha takk for svar. Håper du har mulighet å se noe jeg ikke ser. Kjedelig å gjøre ting som ikke er nødvendig. 😉
 

Vedlegg

  • 20240527_121049.jpg
    20240527_121049.jpg
    165 KB · Sett: 36
  • 20240527_121105.jpg
    20240527_121105.jpg
    132,7 KB · Sett: 39
  • 20240527_121116.jpg
    20240527_121116.jpg
    140,3 KB · Sett: 43
Har du bilder av sekundær variatoren, og som viser hvor variatorreima står? (Altså om den ligger oppe i kanten på skivene, eller et stykke ned).
Du bør heise scooteren opp bak slik at beltet kommer opp fra bakken. Prøv så og dra beltet rundt ved bruk av hendene. Hvis feks et lager er helt gåen på drivakslingen, så kan scooteren føles lat. Dette pga at akslingen tværrer i rotasjonsretning. Har vært borti et par tilfeller hvor lageret på motsatt side av kjedekassen har vært totalt ødelagt, og hvor drivakslingen har spist seg inn i selve ramma på scooteren.
 
  • Ooohh!
Reaksjoner: Klykken
Har du bilder av sekundær variatoren, og som viser hvor variatorreima står? (Altså om den ligger oppe i kanten på skivene, eller et stykke ned).
Du bør heise scooteren opp bak slik at beltet kommer opp fra bakken. Prøv så og dra beltet rundt ved bruk av hendene. Hvis feks et lager er helt gåen på drivakslingen, så kan scooteren føles lat. Dette pga at akslingen tværrer i rotasjonsretning. Har vært borti et par tilfeller hvor lageret på motsatt side av kjedekassen har vært totalt ødelagt, og hvor drivakslingen har spist seg inn i selve ramma på scooteren.
Jeg kikket på sekundær nå. Belte ligger godt nede ca 2 til 3mm. Har vært litt på YouTube i går kveld. Og slik jeg forstår bør reimen ligge høyere en hva den gjør. Jeg har også service manualen til denne scooteren. Det viser seg, stikk i mot hva jeg påsto igår, at sekundærskiven ikke er fast. My bad. Så ja feilen kan ligge her. Jeg kommer til å demontere denne og sjekker fjær og ''klideklosser''. Noe som ikke står i manualen er hva er intervallen på bytte av stempler. Du vet tilfeldigvis ikke når dette bør byttes? Scooteren står som regel på hytta, sommer som vinter. Når jeg nå har den nede ønsker jeg å gi den det hun trenger av kjærlighet. Her har jeg bedre forutsetning for dette.
 
Disse motorene er kjent for å gå langt uten særlig mye vedlikehold. Jeg hadde ikke byttet stemplene hvis kompresjon var 110psi. Som jeg tidligere skrev, så er det ikke sikkert at du får høyere kompresjon av å bytte stemplene. Dette pga slitasje i sylindrene. Hvis du hadde målt disse med mikrometer, så tipper jeg at de ikke lenger er helt runde men at de er litt ovale. Kan derfor fort bli bortkastede penger å spandere nye stempler pga et håp om høyere kompresjon. Mener å huske at disse motorene gikk greit med 95-100psi, men det er mulig det står noe om dette i verkstedboka.
 
Disse motorene er kjent for å gå langt uten særlig mye vedlikehold. Jeg hadde ikke byttet stemplene hvis kompresjon var 110psi. Som jeg tidligere skrev, så er det ikke sikkert at du får høyere kompresjon av å bytte stemplene. Dette pga slitasje i sylindrene. Hvis du hadde målt disse med mikrometer, så tipper jeg at de ikke lenger er helt runde men at de er litt ovale. Kan derfor fort bli bortkastede penger å spandere nye stempler pga et håp om høyere kompresjon. Mener å huske at disse motorene gikk greit med 95-100psi, men det er mulig det står noe om dette i verkstedboka.
Takk for hjelpen. Etter hva jeg forstår kan toppakkning av den typen som er her gjenbrukes. Da blir det å demontere sekundær for å sjekke denne. Så bytter jeg eksos pakninger. Bytter olje på gearkassen, smører opp med fett der det skal gjøres. Så håper jeg det er det. Jeg holder dere som har fulgt tråden når jeg vet mer.

Takk til alle som hjulpet denne amatøren. 😉👏👏
 
Da har jeg kanskje funnet feilen. Tenkte det kunne være greit med en oppdatering. Skoene (Klamp shoe) ser veldig slitt ut. Ser ut som disse har gått ut fra delelager til Yahama. Noen som vet hvor jeg kan få tak i dette?
 

Vedlegg

  • Resized_20240723_1939061.jpg
    Resized_20240723_1939061.jpg
    178 KB · Sett: 45
  • Resized_20240723_1939021.jpg
    Resized_20240723_1939021.jpg
    63,5 KB · Sett: 52
  • Liker
Reaksjoner: RS
Da har jeg kanskje funnet feilen. Tenkte det kunne være greit med en oppdatering. Skoene (Klamp shoe) ser veldig slitt ut. Ser ut som disse har gått ut fra delelager til Yahama. Noen som vet hvor jeg kan få tak i dette?
De der ser helt ok ut.
 
Går den på begge sylindre og har brukbar komp men allikevel går urent og mangler kraft kan det tyde på at bensintilførselen er problemet. Har du tatt opp forgasseren og rengjort forgasser og dyser grundig? Er det gammel bensin på tanken?

Sjekk også ruller i primærvariator, ikke uvanlig at foringene i disse er utslitt så de slarker opp og ned.

Kan også være lurt å sette på en ny variatorreim hvis den er tynnslitt.

Nye plugger er aldri bortkastet, bruk helst plugger med fast "hette" da de som er gjenget har en tendens til å løsne med dårlig kontakt og ødelagte plugghetter som resultat.

Kan også være lurt å sjekke viftereim og viftelageret når du først er igang.

Bytt alle pakninger og dra til med riktig moment når du monterer motoren igjen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grevlingen
Hei igjen dere som har fulgt tråden min. Nå har jeg funnet feilen. Jeg byttet plast setene i sekunder variotoren. Da jeg skulle montere tenkte jeg at jeg kanskje burde måle fjære også. Og der var det et ganske stort avvik. Fjæra har som minstemål 93.5mm, jeg målte 88mm. Det er et avvik som er mange prosent under spekken. Har bestilt og mottatt ny fjær som blir byttet til uken. Ny rapport følger så snart snøen kommer og jeg får testet den.
 
  • Liker
Reaksjoner: RS
Hjalp det noe særlig å bytte fjær? Nei. 😭 Scooteren skal til doktoren på Notodden 6. januar. Tenker doktoren klare å finne feilen. Det fine er at nå vet jeg variatoren er good too go i mange år. 😀 Holder dere oppdatert når den kommer tilbake fra sykehuset.
 
Hjalp det noe særlig å bytte fjær? Nei. 😭 Scooteren skal til doktoren på Notodden 6. januar. Tenker doktoren klare å finne feilen. Det fine er at nå vet jeg variatoren er good too go i mange år. 😀 Holder dere oppdatert når den kommer tilbake fra sykehuset.
Du vet hvordan man setter forspenn på denne fjæra? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har sett flere som kun setter fjæra i rett posisjon, men som ikke drar på forspenn før de trykker helixn over splines/aksling.

Hvis du ikke forspenner fjær/helix, så fungerer ikke scooter. Dette da det ikke er noe som spenn mellom skivene på sekundær, og som igjen medfører at reima bunner i sekundær variatoren ved gasspådrag. Blir litt som å kjøre en bil med manuelt gir, og hvor du girer rett fra første til femte.