LYNX Girproblem

Finn

Medlem
18 Feb 2022
17
0
Mosjøen
Har en lynx yeti 800 som har ett problem med gir,har hatt service på variator og skiftet noen slitedeler, men etter noen uker fikk jeg samme problem med å få den I gir, når jeg setter varmevifta under scooter så er den helt grei på gir.
 
Variatorreima er litt for stram. Motorvariatoren drar litt for hardt i reima på tomgang slik at det blir spenn i girkassen sånn at det blir tungt å skifte gir. Sjekk det først.
 
Jeg kan dreie rundt variator som går på girboks, når den ikke er startet, da kan jeg og, sette den i gir. Når jeg starter er den vanskelig å få I gir
 
Jeg kan dreie rundt variator som går på girboks, når den ikke er startet, da kan jeg og, sette den i gir. Når jeg starter er den vanskelig å få I gir
Klassisk eksempel på for stram reim.
På en scooter uten gir, er det om å gjøre å ha reimen så stram som mulig. Jeg løfter opp belter og justerer helt til motoren nesten drar beltet rundt på tomgang. Kan da dra beltet rundt med en finger eller to.
På din scooter med gir kan man ikke justere reim så stramt nettopp pga problemet med å få skiftet gir. Reimen drar i sekundærvariatoren slik at girkassen står i spenn.
Løsningen er å slakke reimen litt og prøve til man er fornøyd.
 
  • Liker
Reaksjoner: nvanrekurb
Har hengt den opp, når jeg starter går ikke beltet rundt, setter jeg den i gir og starter går heller ikke beltet.
 
Skal prøve i morgen når jeg kommer på hytta, begynte å tenke på kondens i girolja og att den fryser,ettersom den blir bra når jeg varmer den opp med varmevifte.
 
Er stort sett alltid litt vann i giroljen. Klarer sjelden å oppnå høy nok temperatur til å kvitte seg med fuktigheten uten at det påvirker ytelsen på oljen.
 
#13 · Apr 17, 2019
Fra "dootalk" Scandic 550. Ser ut til å være samme kassa på Yeti også.
"I forgot to mention the other part, I'll often just pop off that whole top plate, then can use a vacuum extractor and vacuum out all the sludge from the gearbox and get it good and clean, as well as a quick visual inspection. As SUV showed, the drain plug is on the inside of the tunnel. I've seen some that were misaligned with the hole in the chassis just enough that they were a pain to get in/out, so I switched to popping the cover off. Little smear of RTV or case sealant when putting cover back on, just have to wiggle around the shifter with its alignment pin."
 
Lynx forhandler i Mosjøen kunne ikke levere deler til variator da de var utgått. Scootern står på et verksted utafor Mosjøen
 
Vært på fritidseneret eller er det der du har den ? Synes der var fryktelig merkelig at de ikke får tak i de delene du kan jo og høre med @Diablo her inne etter variatordeler. Evnt få delenr og søk på nettet selv etter de delene så får du nokk tak i de. Ring og skjærvik her på mo han kan ha liggende gamle deler til den variatoren
 
Yterskive til variator delenr.417222

Forsto ikke riktig
Nei det er ikke et BRP delenr.
417222629 er yttersiden til primærvariatoren men det kan være sikkert likegreit å skaffe en komplett TRA variator siden de helt sikkert er til salgs hos mange vrakhandlere feks @haldorsenas
 
Er jo TRA på de. Skulle være enkelt å finne det meste.
Skulle tro det. Men et kjapt søk på BRP Parts Catalogs viser at ytter og innerskive med korrekt delenummer KUN brukes på BRP`s eldre firtaktere.
Vet dog ikke hva som er forskjell. Men denne passer: https://tordsmotorservice.com/produkt/ski-doo-tundra-v800-09-primarvariator/
Kan være litt plundrete å få de til å sende til Norge, men det hender de er i godlune:biggrin:. Koster ittno å ta en telefon i hvertfall.