LYNX Forskjell på div. Ranger

Sti L

Medlem
31 Jan 2013
18
2
Lom
Har dealet en eldre (02 mod) Ranger og mangler egentlig "basis oppvekst med scooter" så da blir det noe fundering: Hva skiller Ranger, Ranger King, Forest Fox og gud vet?
 
Ranger King var en eldre modell(sent 90 tall) halvlang touring sak. Forrest Fox m var en lett luftavkjølt langbelting som reindrifta likte veldig godt. Ranger...som de heter fortsatt kom tidlig 2000 tallet primært med vannkjølte motorer, egentlig en mer påkostet Forrest Fox.
 
  • Liker
Reaksjoner: t-trim
Lynx oppgraderte Ranger King fortløpende . Først dytta de en vannavkjølt 500 nedi motorrommet og kalte den bare Ranger sånn ca 99-2000. Så fikk den nytt chassis i 01 eller 02 + en 600, men beholdt understellet fra RK. 04 og 05 hadde nytt understell (samme som Xtrim som overtok etter Ranger) Så levde den et liv som Xtrim noen år før 49 Ranger dukka opp. Ranger Mountain var en annen variant fra 04. Samme chassis og understell, men smalere forstilling, høyere kammer og 800 motor og kortere sal.Forest Fox var en langdryg og seiglivet affære som egentlig starta som Ranger LTS helt i starten av 90 tallet og gikk ut av modellprogrammet som Forest Fox nesten 20 år seinere. Var levert med 377 motor i starten og 443 på slutten. Godt likt var de i reindrifta i alle fall. Og fortsatt forholdsvis høyt priset på bruktmarkedet. Kjent for å vare veldig driftssikre. En bekjent har en som har levd hardt i 15000 km og leverer hver gang han trenger`n fortsatt. Det var no snakk om at de var spinkle og dårlig sammensveist i fronten en periode, men det er mulig at det bare var rykter basert på enkeltepisoder.
 
Der kom det mengder med god info, takk karer! Er en vannkjøla 102 hk med rundt 5000 på telleren, er det skuddsikkert eller noe å passe på? Er vel høyere morsomfaktor en min gamle luftkjøla 5900-90 mod.
 
583 RAVE?
Det er veldig gode motorer bare få sjekka alt av gummi på de.
 
Har en 04 600 sjøl. Hatt`n i to og et halvt år. Ikke kjørt særlig mye me`n. Har hatt Arctic Cat jeg, siden midten av nittitallet og har ikke veldig mye erfaring med Lynx. Min har gått 5500 km og bærer preg av å ha levd et lett liv :). Har ikke hatt no trøbbel, annet enn en lysbryter som skapte litt panikk akkurat da jeg hadde fått den hjem. Du har beltelengde 396 og ledda understell, jeg har 365 og stivt. DET var neppe med på å forbedre løssnøegenskapene hverken framover eller bakover:(. Det er vel det eneste negative jeg har erfart så langt.
 
Har ledda langt belte ja, mente ikke desse fantes med stivt. Kommer nå til helgen men har egentlig ingen plass å kjøre enda. Selger mener det er 25 mm kammer, det var kanskje minuset for løse forhold med smalt belte.
 
Jaha, bare man vet å finne fram... Leser litt og ser at jeg har stor fjærgang og at min 600 ikke er oppramset på Rangeren-er sikkert lik den som står i ST,n. Blir vel å søke medlemskap på Svenskesida, får ikke lest noe uten. Takker igjen vettu!