POLARIS feilkode P 1403 Polaris Titan, eksosventiler, blinkende lys og ujevn gange

wolf1

Medlem
11 Mar 2021
8
1
Lavangen
Noen som vet hvordan man bør utbedre feilkode P1403 på en Polaris titan? Hardware fault står det i skjema. Har nettopp fått bytta en signal modulator/converter PWC på den. Det skulle utbedre det faktum at skuteren kuttet turtall kortvarig med jevne mellomrom på fart over 50 Km/t. Særlig ved gasspådrag kutter 800 motoren kortvarig med jevne mellomrom. Noen ganger lyser motorlampa ett sekund. To forhandlere finner ikke feilen.
Feil to er at lysene blinker jevnlig under kjøring. Kan disse tingene henge sammen. Utberdringsforslag?
 
feilkode gir beskjed om at Ev actuator skal byttes? Noen som vet hva denne har til oppgave?

EV actuator er det som styrer eksosventilene. Hadde samme feilkode selv en gang. Bytta aktustor og converter men fortsatt samme feil. Feilen var kabelskoen i kontakten til et rele som var løst. Releet skal være ved triangelet over y pipa. Ville sjekket der først
 
Var innom to merkeforhandlere som satt og stirret på pc og siste gang bytta en converter-PWC , tror han kalte det en pulsmodulator. Når de hadde stirra lenge nok på Pc hevdet de at alt var i orden nå. Etterpå fikk jeg opp nevnte feilkode og maskinen kutta jevnlig på turtallet, særlig under akselerasjon. Hører at flere av klatrefolket opplever det samme og at dette er et vanlig problem på Polaris 800. På amerikanske forum står det at det er flere ting som må sjekke mht eskosventilene, blant annet dårlig kontakt i reelene samt bytte av actuator, re-læring via Pc på ventilene eventuelt en rens. En hevdet at han tok ut de originale reelene, kasta dem og satte inn Panasonic sine. Lite imponert over at importør/Polaris ikke legger ut en service melding på dette og at de har delene inne når folk melder disse problemene. Skjønner veldig godt at Polaris stuper på markedsandeler. Jeg leverte tilbake skuteren fordi de ikke klarer å rette feilene. Tipper det ble brukt fem, seks timer på feilsøk! Svært skuffet og nå byttes til annet merke
 
En annen ting som kunne vært feilen er wiren som går fra aktuator til eksosventiler. Hvis den blir tøyd for lang så vil man få samme feil. Måtte gjøre det på min gamle 2016 sks 800. Men må demontere wiren og måle lengda på den for å sjekke at den er innafor spec. Men rele er oftere problemet. Panasonic rele tåler mer enn de som Polaris bruker. Endte med å kjøpe en 10 pk med rele til 25 kr stk. Bytta bare en gang må min da jeg oppdaga at det var dårlig kontakt, men har hjulpet mange med at jeg har hatt liggende. For å fikse releproblemet mitt måtte jeg ta pin ut av kontakten og klemme de litt med tang for at de sku få bedre kontakt. En hun pin i kontakten lg misstenker problemet er at det kommer vann inn i kontakten som fryser. Og når det fryser utvider det seg slik at kontakten blir gradvis slakkere.

Synd du ikke fant ut av det før du gikk lei da.
 
Strekk i kabelen ble også nevnt på forumet som en feilkilde. Der hevdet en med god innsikt at verkstedet kunne kjøre en learning process, altså en oppdatering via PC på eksosventilene slik at de da kunne fungere skikkelig. Det må uansett gjøres etter rensing og tar fem minutter. Fikk inntrykk av at verkstedene ikke kunne særlig mye om dette. Da går jeg min vei og sikkert mange andre.... Det du sier om relee høres logisk ut. Men det må jo inn i hauet på de som er på verkstedet!
 
Strekk i kabelen ble også nevnt på forumet som en feilkilde. Der hevdet en med god innsikt at verkstedet kunne kjøre en learning process, altså en oppdatering via PC på eksosventilene slik at de da kunne fungere skikkelig. Det må uansett gjøres etter rensing og tar fem minutter. Fikk inntrykk av at verkstedene ikke kunne særlig mye om dette. Da går jeg min vei og sikkert mange andre.... Det du sier om relee høres logisk ut. Men det må jo inn i hauet på de som er på verkstedet!
Ja strekt kabel kan kjøres ny kalibrering på, men på et visst pukt blir kabeln for lang til at rekalibrering vil funke.