Ettermarkeds ski - Hva passer best til de forskjellige scootere

  • Trådstarter Slettet medlem 1398
  • Startdato
S

Slettet medlem 1398

Gjest
Tenkte å lage en diskusjons tråd ang dette. Her er det så mange delte meninger og mange som allerede har gjort seg inntrykk med de forskjellige skiene som er å fåes på markedet.

Markedet for ettermarked ski er stort og det finnes så langt veldi mye å velge mellom. Og mange gode ski blir nok glemt og oversett pga populær skia har fått mye oppmerksomhet.

Pr dags dato har vi disse skiene nevn nedenfor. Kom gjerne med flere merker om dere mener jeg har glemt noen.

- C&A
- SLP powder pro
- SLT (SLP PPs lillebror)
- Simmons Gen serien
- MOD skis
- Splitt skis (vedlagt link kommer lengere ned)
- Curve industries Xtreme XS ski
- USI

SLP PP, C&A og Slydog ser ut til å være topp 3 favoritter.
Om det er fordi kompisen har disse, for å være kul, eller fordi de faktisk fungerer er ett spørsmål jeg lurer på.
En ski kan fungere veldi bra på en scooter, men være totalt ubrukelig på en annen.
Selv på 2 like scootere kan samme ski gi totalt forskjellig inntrykk. Bare pga demper oppsett og hvordan forstilling og understell er justert.

Har snublet over en link for en stund tilbake om ett ski merke som både ser totalt snål ut og er usikker på om noen har hørt om de, eller vet noe som helst.
Merket er hvertfall Splitt skis og her er medfølgende link: http://splitrailski.com/our-technology/




Alle sammen. Kom med innspill, hvilke innstillinger dere har valgt på skien (hullvalg, styrejern osv) og hvorfor?
Hva funker bra til allround bruk, hva funker best til milsluking og racing etter løypa, hva funker til ren pudder morro osv.
Let us know!
 
Flott dere trekker fram linker til de forskjellige trådene! :D
Tenkte at den tråden her ikke bare skulle være en tråd på hva som er best, men koffer man valgte akkurat den skien kontra de andre for eks. Koffer man har skien i annet monterings hull på skien enn det andre har osv.
Er så veldi mange som monterer SLP PP eller C&A sine XT/XTX ski på en scooter. Finnes jo snart ikke en scooter med orginal skiene sine mer :)

Så ønsker begrunnelser og det finner man i ett par av trådene ser æ. Men folk skal gjerne komme med innspill her. Ønsker at det ska være en diskusjons tråd, sånn at flere kan gå inn i en tråd alene og lese seg fram til andres gode erfaringer og negative opplevelser.
Som nevnt ovenfor så kan samme skien og samme scooter, fortsatt være veldi stor forskjell på bruker opplevelse.
Så en ski som en kar synes er fantastisk, kan en annen oppleve som nervøs og helt på trynet.
Derfor ønsker æ en tråd kor man kan komme inn å stille spørsmål, istedenfor å måtte opprette en tråd for hver enkelt spørsmål :)

Koffer C&A?
Koffer 6 toms styrejern (carbide) istedefor 8 toms?
Koffer montere i fremste monterings hull istedefor midten eller bak (varierer fra merke til merke)?

Dere skjønner tegninga :)
 
C&A Pro har jo også mange forskjellige serier; trail , sport , MTX, XTX osv, samme med USI. Simmons har vel 3 forskjellige modeller.

Og så har man jo etterhvert en enorm mengde OEM ski, men man kan vel si at ikke alt er like interessant her... Men Gripper skiene til Polars er vel noe av det mest brukbare som er kommet av originalmontert.

En ski kan fungere veldi bra på en scooter, men være totalt ubrukelig på en annen.

Enig,
f.eks C&A med sin flate profil styrer godt men er ikke de mest lettstyrte. Kombinerer man det med tungstyrt scooter så får man dagens trim :)

Selv er jeg SLP fan. På kortbeltinger/løypescootere så syns jeg SLT er knall. En fin kombinasjon av lite eller ingen sporing, forutsigbarhet og lettstyrthet.

Med lengre belte vil jeg ha mer grep. F.eks fra Powder Pro.

Mine SLT begynte å bli litt slitt, og etter at jeg forlengte xc'en min så ble det for lite tak i de på slapsete vårføre. Da foretok jeg en liten mod:

DSC00326%2520%2528Large%2529.JPG



Catothom skrev:
Koffer C&A?
Fordi "alle" i scootercross kjører med det?

Koffer 6 toms styrejern (carbide) istedefor 8 toms?
Mer = bedre - ikke sant? Etter min mening trenger man ikke mer enn 6" om man ikke har beltet fullt av pigg

Koffer montere i fremste monterings hull istedefor midten eller bak (varierer fra merke til merke)?
Tipper det er enkelte feilmonteringer her. En kamerat monterte sine PP i bakre hull - den ble litt nervøs kan man si :)
 
Kanon brae svar :D Keep it coming! E flott at folk svare å legg ut sine egne meninger.
Det her SKAL være en diskusjons tråd.
Her har alle lov å dele sine erfaringer og meninger, som kan være med på å hjelpe til en som aldri har hatt ettermarkeds ski.
Kanskje noen av moderatorene kunne festa den tråden her?
 
Brp har kommet med nåkka som ligne på slp pp ski. Brp kalle dem for Blade. Har et par sånne på Freeridn. Blade skien virke å være ganske bra. Har ikke fått testa dem i skikkelig pudder enda. Ikke like dyp kjøl som pp har, det e vel for å gjøre dem litt mer kjørbar på løype.

Mulig de har vært på markedet en stund, men har personlig ikke sett de før i år. (Stasj katalogen til ski-doo)
 
  • Liker
Reaksjoner: Krattfinn
Har en M8000 med c/a pro ski på,funker dårlig i løyper.men super bra i løssnø kjøring.kunne tenkt meg gode ski for å kjøre i løyper,noen som har lik scooter og kan anbefale?
 
Lurer på om noen har kjørt med slp powderpro på Alpha one? Har kjørt di på min axys rmk og vert veldig fornøyd. Slp powderpro stabber ikke i gamle spor og føles veldig retningstabil serlig på vårsnø og teknisk kjøring.
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Slp e ett bedre alternativ om man kjører en del på løype kontra ca pro som kan spore en del. Kjørt både ca pro og slp på cat.