Er det lettere å sideheele med Arctic Cat Alpha one 2019/2020 modell enn Polaris Pro Rmk/ Khaos 850 2019-2020 modell

partoN

Medlem
23 Jan 2020
18
0
Norge
Er det lettere å sideheele med Arctic Cat Alpha one 2019/2020 modell enn Polaris Pro Rmk/ Khaos 850 2019-2020 modell
 
Min personlige mening er JA. Sikkert noen som er uenig. Har ikkje prøvd 20 modellene, men 19 mod.
 
Har ikke prøvd Alpha ennå, så kan ikke uttale meg om den, men 2019 Pro 850 er like lett å sidehille som det er å sitte hjemme i sofaen på en lørdagskveld å se på TV og drikke pils.

Bare sånn for å gi deg et lite bilde av hvor lett det er å sidehille med den :p
 
Takker for svar! Ett lite spørsmål, er det mye feil på Polaris 850? Hørt at den kjører mye plugger osv.
 
Gjør som resten jeg, svarer uten å egentlig kunne svare på spørsmålet ditt! :D Jeg har nylig kjøpt alpha og det er helt latterlig lettkjørt, må venne seg litt til riktig gassbruk for å holde linja, men når det sitter er det lettere enn alt annet jeg har prøvd! Har ikke prøvd pro rmk/khaos nok til å si det ene eller det andre, gikk selv fra BRP...
 
Takk for svar! :)
Synes du det er noen ulemper med Alphaen utenom det me gassen? Kan man slite med å sidehille med den feks? Steiler den mye? Har du 2020 modell? Kanskje noen dumme spørsmål men må bare spørre :p vurderer Alpha så... Den scootern det er lettest å sidehiile med er jeg på utgikk etter.
 
Takker for svar! Ett lite spørsmål, er det mye feil på Polaris 850? Hørt at den kjører mye plugger osv.

Har ikke hatt noe særlig til feil på min enda. Har skifta ett sett med tennplugger, men det er normalt under innkjøring siden den får mye olje i innkjøringsmodus. Rengjorde de tennpluggene og satt de i en 600 RMK jeg har, og de er som ny, så er kun fordi det blir oljefilm på de. Dette forsvinner etterhvert. At motor for godt med olje gjør at jeg sover bedre om natta, så ingen problem for meg at jeg må rengjøre/skifte plugger en og annen gang.

Eneste nevneverdig som har skjedd er at justeringsskru på sekundærvariator skrudde seg selv ut, også et kjent issue at det kan skje. Hadde locktite på den, stramma den til igjen, og har ikke skjedd siden.

Hører mye bra om Alpha, så jeg skryter ikke over Pro for å svekke Alpha, men anbefaler deg å prøve en 850. Jeg er frelst i alle fall. Har tidligere hatt 2013 Pro.
 
Har ikke hatt noe særlig til feil på min enda. Har skifta ett sett med tennplugger, men det er normalt under innkjøring siden den får mye olje i innkjøringsmodus. Rengjorde de tennpluggene og satt de i en 600 RMK jeg har, og de er som ny, så er kun fordi det blir oljefilm på de. Dette forsvinner etterhvert. At motor for godt med olje gjør at jeg sover bedre om natta, så ingen problem for meg at jeg må rengjøre/skifte plugger en og annen gang.

Eneste nevneverdig som har skjedd er at justeringsskru på sekundærvariator skrudde seg selv ut, også et kjent issue at det kan skje. Hadde locktite på den, stramma den til igjen, og har ikke skjedd siden.

Hører mye bra om Alpha, så jeg skryter ikke over Pro for å svekke Alpha, men anbefaler deg å prøve en 850. Jeg er frelst i alle fall. Har tidligere hatt 2013 Pro.
Tusen takk for svar! :) Bruker 850en mye bensin å olje? Hørt at den bruker litt mye? Å angående dette med sidehillinga, er den veldig veldig stiv i bakken? Du nevnte jo dette med hvor lett det var å sidehiile med den. Å ett lite spørsmål til, steiler din mye?
 
Er det farlig å rulle scootern sin? Om man f eks sitter fast å det. Er det mulighet for at det kan komme vacum dit ned i slangen fra oljetanken? At det kommer en litn luftboble, Når man snur scootern på hau. Å derimot at scootern ikke for olje. Så Er det mulighet for at man kan skjiile scootern når man ruller den?
 
Er det farlig å rulle scootern sin? Om man f eks sitter fast å det. Er det mulighet for at det kan komme vacum dit ned i slangen fra oljetanken? At det kommer en litn luftboble, Når man snur scootern på hau. Å derimot at scootern ikke for olje. Så Er det mulighet for at man kan skjiile scootern når man ruller den?
Har aldri opplevd noe problem etter og ha rullet en scooter med tanke på det som du skriver her
 
Kan rulle den til krampa tar deg. Pumpen sitter i oljetank og gir overtrykk i systemet. En liten luftboble betyr ingenting.
 
Takk for svar! :)
Synes du det er noen ulemper med Alphaen utenom det me gassen? Kan man slite med å sidehille med den feks? Steiler den mye? Har du 2020 modell? Kanskje noen dumme spørsmål men må bare spørre :p vurderer Alpha så... Den scootern det er lettest å sidehiile med er jeg på utgikk etter.

Det er absolutt ingen ulempe, men det er litt tilvenning :) sidehilling har aldri vært lettere for min del... Men alpha er litt annerledes, for min del på en positiv måte... Jeg kjører bedre med den enn noen tidligere scooter jeg har brukt... Den steiler ikke mye, men den steiler nok når du trenger det, men det har jo mest med oppsett av dempere og hva du selv gjør da... Det er en 2019 modell, men er ikke stor forskjell om du kjøper 2020 modell med samme dempere :) som sagt jeg har ikke kjørt polaris noe særlig, men jeg er storfornøyd med alpha
 
Tusen takk for svar! :) Bruker 850en mye bensin å olje? Hørt at den bruker litt mye? Å angående dette med sidehillinga, er den veldig veldig stiv i bakken? Du nevnte jo dette med hvor lett det var å sidehiile med den. Å ett lite spørsmål til, steiler din mye?

Den bruker rett mengde olje, altså ca 2%. Under innkjøringen bruker den mer. Bensinforbruk er vel på linje med de andre merkene, men for å være litt ufin med deg så må jeg si at hvis du er en som sitter å regner på hver dråpe bensin og kostnadene med det, så er ikke en high output fjellscooter noe for deg. Det er ikke bensinforbruk man henger seg opp i på et sånt kjøretøy spør du meg. De bruker mye bensin, sånn er det bare. Om det ene merket bruker 3,4 liter på mila og det andre merket 3,6 liter på mila så har det lite å si. Det er jo mye krefter i en sånn motor.

Angående steilinga så steiler jeg med den hvis jeg vil, også holder jeg snuten nede hvis jeg vil. Det er litt opp til deg som sjofør hvor mye gass du gir og hvor du plasserer deg på stigtrinnet. Hvis du foretrekker å holde snuten nede så gå for PRO, hvis du foretrekker å ligge mye på stussen så gå for Khaos. :)

Skjønner ikke helt hva du mener med "veldig veldig stiv i bakken", så kanskje du kan utdype det? :)
 
  • Liker
Reaksjoner: 2-TT og RS
Den bruker rett mengde olje, altså ca 2%. Under innkjøringen bruker den mer. Bensinforbruk er vel på linje med de andre merkene, men for å være litt ufin med deg så må jeg si at hvis du er en som sitter å regner på hver dråpe bensin og kostnadene med det, så er ikke en high output fjellscooter noe for deg. Det er ikke bensinforbruk man henger seg opp i på et sånt kjøretøy spør du meg. De bruker mye bensin, sånn er det bare. Om det ene merket bruker 3,4 liter på mila og det andre merket 3,6 liter på mila så har det lite å si. Det er jo mye krefter i en sånn motor.

Angående steilinga så steiler jeg med den hvis jeg vil, også holder jeg snuten nede hvis jeg vil. Det er litt opp til deg som sjofør hvor mye gass du gir og hvor du plasserer deg på stigtrinnet. Hvis du foretrekker å holde snuten nede så gå for PRO, hvis du foretrekker å ligge mye på stussen så gå for Khaos. :)

Skjønner ikke helt hva du mener med "veldig veldig stiv i bakken", så kanskje du kan utdype det? :)
Tusen takk for svar! :) Haha neida jeg er ikke en person som bruker å tenke på dette me kostnadene og forbruket, ville bare høre ;) det jeg mente med veldig veldig stiv i bakken var at den liksom holdes på linja, altså når man sidehiller. At den liksom ikke kan plutselig bynne å skli nedover osv. At man ikke trenger å bruke så mye krefter på å holde den etter linja (sidehiller).
 
Det er absolutt ingen ulempe, men det er litt tilvenning :) sidehilling har aldri vært lettere for min del... Men alpha er litt annerledes, for min del på en positiv måte... Jeg kjører bedre med den enn noen tidligere scooter jeg har brukt... Den steiler ikke mye, men den steiler nok når du trenger det, men det har jo mest med oppsett av dempere og hva du selv gjør da... Det er en 2019 modell, men er ikke stor forskjell om du kjøper 2020 modell med samme dempere :) som sagt jeg har ikke kjørt polaris noe særlig, men jeg er storfornøyd med alpha
Tusen takk for svar! :) Hvordan er Alphaen i bakkan og dyp snøen da? Helt konge? ;)
 
Tusen takk for svar! :) Haha neida jeg er ikke en person som bruker å tenke på dette me kostnadene og forbruket, ville bare høre ;) det jeg mente med veldig veldig stiv i bakken var at den liksom holdes på linja, altså når man sidehiller. At den liksom ikke kan plutselig bynne å skli nedover osv. At man ikke trenger å bruke så mye krefter på å holde den etter linja (sidehiller).
Hva er forskjellen på Polaris 850 2019 modell og 2020 modell? Noen som vet? Lurer på Pro Rmk og Khaos.

Siderhiller lett som en fjert med den :) Om snuten går opp eller ned har med hvor du plasserer føtter, hvor du styrer og hvor mye gass du bruker. Dette finner du fort ut av.

Eneste forskjellen fra Khaos og PRO er geometrien på rails, også har Khaos et litt bedre demperoppsett. Med PRO holder du snuten litt mer ned for å holde linja godt når du klatrer, Khaos er litt mer leken og lettere å få på stussen. Laga for mer lek hvor det er flatt/lett kupert. Så du må se på hvor du skal kjøre og hva du er ute etter. Vil tro PRO er hakket mer balansert når det kommer til sidehilling etc, men Khaos hører jeg er så å si lik på dette.

Khaos er ikke bedre enn PRO, og PRO er ikke bedre enn Khaos, det har mer med hva du skal bruke de til. Den ene er bedre til en ting, og den andre er bedre til en annen ting.
 
Siderhiller lett som en fjert med den :) Om snuten går opp eller ned har med hvor du plasserer føtter, hvor du styrer og hvor mye gass du bruker. Dette finner du fort ut av.

Eneste forskjellen fra Khaos og PRO er geometrien på rails, også har Khaos et litt bedre demperoppsett. Med PRO holder du snuten litt mer ned for å holde linja godt når du klatrer, Khaos er litt mer leken og lettere å få på stussen. Laga for mer lek hvor det er flatt/lett kupert. Så du må se på hvor du skal kjøre og hva du er ute etter. Vil tro PRO er hakket mer balansert når det kommer til sidehilling etc, men Khaos hører jeg er så å si lik på dette.

Khaos er ikke bedre enn PRO, og PRO er ikke bedre enn Khaos, det har mer med hva du skal bruke de til. Den ene er bedre til en ting, og den andre er bedre til en annen ting.
Tusen takk for svar! :) Vet du forskjellen på 2019 modell og 2020 modellen? Hva anbefaler du f eks? 2019 modelln eller 2020 modellen? Hva er egentlig forskjellen? Hmmm...
 
Tusen takk for svar! :) Vet du forskjellen på 2019 modell og 2020 modellen? Hva anbefaler du f eks? 2019 modelln eller 2020 modellen? Hva er egentlig forskjellen? Hmmm...

Vel, Khaos finnes kun i 2020 så langt, men på PRO så er det lite forskjell på 19 og 20. Kjøremessig og chassismessig så er de prikk lik. Forskjellen er at 2020 motoren fikk noen oppdateringer over 2019 motoren siden 2019 er første året med 850. Låsering på veivlager, en ekstra oljekanal, litt annerledes stempeldesign, etc, men om du skulle være uheldig på en 2019 modell å oppleve et sjeldent motorhavari så får du dekt det av Polaris. Så hvis du finner en 2019 PRO til en pen pris, så hadde jeg gått for det hvis du vil ha en "ny" scooter, men til en litt lavere pris enn helt ny.
 
Vel, Khaos finnes kun i 2020 så langt, men på PRO så er det lite forskjell på 19 og 20. Kjøremessig og chassismessig så er de prikk lik. Forskjellen er at 2020 motoren fikk noen oppdateringer over 2019 motoren siden 2019 er første året med 850. Låsering på veivlager, en ekstra oljekanal, litt annerledes stempeldesign, etc, men om du skulle være uheldig på en 2019 modell å oppleve et sjeldent motorhavari så får du dekt det av Polaris. Så hvis du finner en 2019 PRO til en pen pris, så hadde jeg gått for det hvis du vil ha en "ny" scooter, men til en litt lavere pris enn helt ny.
Okei, tusen takk for svar! :) Har ett lite spørsmål til, hvilken er lettest av Khaos og PRO? Altså i tørr vekt! Og hva er tørr vekta til den letteste Polarisen? Har du kjørt av noen reimer? Og ett siste spørsmål, vil man merke noe forskjell under kjøring eller noe sånt om man har med el start eller ikke?
 
Okei, tusen takk for svar! :) Har ett lite spørsmål til, hvilken er lettest av Khaos og PRO? Altså i tørr vekt! Og hva er tørr vekta til den letteste Polarisen? Har du kjørt av noen reimer? Og ett siste spørsmål, vil man merke noe forskjell under kjøring eller noe sånt om man har med el start eller ikke?

PRO veier 188 kg tørr og Khaos veier 191 kg tørr, så nesten ingen forskjell der. Polaris har knallgode variatorer (Team), så de er ikke plaga med reimspising. El-starten vil kanskje merkes litt, men dette er sånt som folk som kjører MYE scooter vil merke, men som gjerne er uvesentlig for nybegynnere eller folk som ikke kjører like mye.

Lurer litt på en ting, er det din første scooter du tenker å kjøpe? Har du kjørt mye scooter før?
 
PRO veier 188 kg tørr og Khaos veier 191 kg tørr, så nesten ingen forskjell der. Polaris har knallgode variatorer (Team), så de er ikke plaga med reimspising. El-starten vil kanskje merkes litt, men dette er sånt som folk som kjører MYE scooter vil merke, men som gjerne er uvesentlig for nybegynnere eller folk som ikke kjører like mye.

Lurer litt på en ting, er det din første scooter du tenker å kjøpe? Har du kjørt mye scooter før?
Haha ja har kjørt mye scooter, grunnnen til at jeg spørr om alt dette er for at jeg bare vil forsikre meg om du skjønne. Derfor jeg spørr om sånne her småe ting, som f eks om man vil merke forskjell osv. Må bare høre fra folk som vet, som f eks deg! Vil bare ha den letteste scootern + den letteste å sidehiile med. Men har fått svar på mine spørsmål :) grunnen til at jeg spurte om det med el starten er for at jeg vil ha el start, og derfor måtte æ høre om det kan påvirke eventuelt kjøring eller sidehilling osv. Siden det er ekstra vekt! Men el start følger ikke med orginalt så er ikke så mye å tenke på.
 
Haha ja har kjørt mye scooter, grunnnen til at jeg spørr om alt dette er for at jeg bare vil forsikre meg om du skjønne. Derfor jeg spørr om sånne her småe ting, som f eks om man vil merke forskjell osv. Må bare høre fra folk som vet, som f eks deg! Vil bare ha den letteste scootern + den letteste å sidehiile med. Men har fått svar på mine spørsmål :) grunnen til at jeg spurte om det med el starten er for at jeg vil ha el start, og derfor måtte æ høre om det kan påvirke eventuelt kjøring eller sidehilling osv. Siden det er ekstra vekt! Men el start følger ikke med orginalt så er ikke så mye å tenke på.

Kjører du noe etter løyper? Eller er det kun dypsnø/backcountry/fjell du kjører? Det er bare bra du spør, er jo det forumet er til :thumb: