Er Arctic Cat en saga blått om 5-8 år?

Kr Ingebrigtsen

Moderator
Medlem av ledelsen
Forumsupporter
12 Jan 2006
7.138
2.629
Nordland
Hva tror dere, det er lite som skjer på Arctic Cat fronten, ingen nye modeller, breibandere er ute av produksjon, de har vel ikke laget noe nye crosser osv. Jeg er redd dem går konk om dem ikke kommer med noe nytt snart...
 
  • Enig
Reaksjoner: t76

smaug1

Scooterfanatiker
Medlem av ledelsen
Forumsupporter
7 Apr 2013
5.681
3.638
Kunes
Du er nok inne på noe. Merkelig nok, sånn scootermarkedet er blitt der nisje modellene finspisses hvert hos BRP og Polaris, ser altså ikke Textron noe verdi i det. Nå vet jeg ikke hvor mye BRP og Polaris sitter igjen med på bunnlinje men jeg antar at de leker ikke butikk. Hvorfor ikke Textron satser for å få større bit av kaka vet jeg ikke, kanskje kaka er for liten og miljøkrav osv er for strenge til at de ønsker å bruke ressurser på å ta igjen forspranget og heller bare drifter butikken sin så lenge det går greit med det de har? Jeg tror ikke de går konk. De vil bare trekke seg ut enkelt å greit, og det er synd. Bare BRP og Polaris er stusselig.
 

gammer´n

Medlem
Forumsupporter
22 Jan 2017
403
148
sønnafjells
Enten tygger de på no nytt, eller så har de tenkt å trekke seg ut. Produsere for Yamaha kanskje? AC har jo gjort sånt før også blant annet for Suzuki.
Hvorfor Textron kjøpte AC vet jeg ikke. Det virker litt underlig for et så stort selskap å satse på noe så smalt som snøskuter. Det er småpenger i omløp her, i motsetning til helikoptre, droner og militært utstyr. Det er litt merkelig at de skjærer modellutvalget helt inn til beinet, men når de satser på no nytt er det noe så sært som Blast!! En 400 må vel i hvertfall kalles et nisjeprodukt, selv om Ski Doo solgte Tundra med 250 i bøtter og spann!
For å sette ting i perspektiv: AC solgte flere maskiner i 1971(høyeste volum noensinne) enn de 4 gjenværende gjorde til sammen i 2020, og den gan fantes det over 100 ulike produsenter!! Snøskuter er helt klart en smal nisje. Både BRP og Polaris har flere bein å stå på, men snøskuter "ligger i blodet" i ledelsen også, og da går de "all in". Se på Yamaha, de begynner å miste markedsandeler og trekker seg mer og mer ut, i stedet for å kjempe seg tilbake. Både Polaris og Ski Doo har vært inne i dårlige perioder, men har klart og komme tilbake. Det har AC også, men nå er det ekstra spennende å se hva som skjer.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kr Ingebrigtsen

Reimkiller'n

Moderator. BRP G4 pilot
Medlem av ledelsen
Forumsupporter
29 Jan 2008
5.491
4.959
Stor-Trøndelag
Det er ikke bra for oss som forbrukere i vertfall, om det blir enda færre produsenter enn det vi har nå.. Får håpe at de ikke gir seg.
 

gammer´n

Medlem
Forumsupporter
22 Jan 2017
403
148
sønnafjells
Det er ikke bra for oss som forbrukere i vertfall, om det blir enda færre produsenter enn det vi har nå.. Får håpe at de ikke gir seg.
Enig. Da jeg begynte var det tre Svenske og tre Finske. To japanere, to Kanadiere og tre Amerikanere med i dansen. Da hadde markedet nettopp vært igjennom et krakk og mange gikk nedenom eller ble oppkjøpt. Vi trenger de få som er igjen for å drive utviklinga framover.
 
  • Liker
Reaksjoner: Reimkiller'n
12 Jan 2006
5.726
2.343
Karasjok
Snowtech hintet om at noe nytt fra AC vil vises fram til neste år. Etec patentet løper vel også ut i 2028, så man kan i teorien få en e-tec kopi i 2029.
 

gammer´n

Medlem
Forumsupporter
22 Jan 2017
403
148
sønnafjells
Bombardier`s patent på e-tech teknologien burde ikke være noen hindring for utvikling av totakteren. Mercury Optimax ble jo produsert parallelt med Evinrude e-tech og det var aldri no spørsmål om kopiering.
 

smaug1

Scooterfanatiker
Medlem av ledelsen
Forumsupporter
7 Apr 2013
5.681
3.638
Kunes
Hva skiller e-tec fra de andre grovt sagt?
Hemmeligheten...eller patenten om du vil er at BRP bruker en "voice coil" injektor eller på godt norsk en "høyttalerelement". Dette gjør at innsprøytningen kan kontrolleres utrolig presist da bevegelsen i injektor er kontrollert både tur og retur bevegelse akkurat som en høyttaler. Utslag, frekvens osv kan kontrolleres basert på data ecm får inn. Ficht som e-tec stammer fra har en litt mer tradisjonel løsning der hele systemet settes under høyt trykk og injektoren er en solenoid dyse og bare kan styre åpning og så er det en returfjær som bestemmer lukkingen. HPDI gjør vel det samme. Det spesielle med e-tec er også at det høye trykket foregår inni dyse kroppen og dermed også er mye sikrere i seg selv ellers måtte det ha vært høytrykk rør fra en pumpe til dysene med alt det medfører.