GENERELT DYNOTRÅDEN

Status
Stengt for ytterligere svar.
Ja jeg vet ikke. Men jeg tenker at hvis motoren får såpass lite olje som det sies,så er det nesten rart at de går såpass lenge som de gjør.
Mulig jeg tenker feil.
 
  • Liker
Reaksjoner: Team Leader
Havari er en ting,tap av effekt en annen.
Rett skal være rett, det beynner vel å bli rimelig kjent nå at Polaris 800 taper kompresjon litt raskere enn ønskelig uten at det resulterer i havari? Og når det skjer gradvis er det vel ikke bare for menigmann å oppdage dette. Ikke alle skjønner at f.eks drop i turtall kan bety at du ikke har samme kompresjon som når scooteren var ny.
(Dette gjelder ikke bare Polaris)

Som regel gasswire som har tøydes mye, etter finans krisen har enkelte av leverandørene av variator fjærer prøvd og få ned kostnadene med og produsere..

Kvaliteten dropte og fjærene svekkes fort.
 
Finnes det noe dokumentasjon på om di Wøssner stemplene gir noe mere effekt kontra originale. Noen som har byttet til disse å kjørt i dyno før og etter?

Jeg monterte dem på min summit og jeg kan si det slik at jeg merka forskjell.
men det for at de første modellene hadde høyere dome, laga mer komp.
der er kommet en ny modell som er lik org stempel.
men om man får 10 hk må man legge på mye vekt i variator på org oppsettet.
kunne ikke legge på 1 gram. Så 10 hk er fantasi verden.
 
Havari er en ting,tap av effekt en annen.
Rett skal være rett, det beynner vel å bli rimelig kjent nå at Polaris 800 taper kompresjon litt raskere enn ønskelig uten at det resulterer i havari? Og når det skjer gradvis er det vel ikke bare for menigmann å oppdage dette. Ikke alle skjønner at f.eks drop i turtall kan bety at du ikke har samme kompresjon som når scooteren var ny.
(Dette gjelder ikke bare Polaris)
Vi har ofte sett i dyno at stempler som er slitt nødvendigvis ikke gir dårligere effekt. Man skulle kanskje tru at stempler me avflasede ringer og oppripete skjørt gir dårligere effekt, men dette stemmer altså ikke alltid. Kanskje taper du 2-3 hester på ett slitt stempel men d merker du neppe under kjøring. Så me andre ord så må du ha ett bra dårlig stempel før du merker d på effekten.
 
Jeg monterte dem på min summit og jeg kan si det slik at jeg merka forskjell.
men det for at de første modellene hadde høyere dome, laga mer komp.
der er kommet en ny modell som er lik org stempel.
men om man får 10 hk må man legge på mye vekt i variator på org oppsettet.
kunne ikke legge på 1 gram. Så 10 hk er fantasi verden.
Forskjell vil man vel merke uansett da Wøssner stemplene veier 80gram mindre pr/stk enn di originale så motoren vil få en roligere gange å responsen vil bli litt bedre skulle æ tru :)
 
Jeg har ikke dynokjørt Wøssner mot originale stempel, men har prøvd scooter før og etter. For det første vibrerer hele scooteren mindre og de klarte også 100-150 rpm mer. Er heller ikke sikker på hvor mye hk scootrene var før eller ble etterpå. Jeg har også hatt flere kunder som sier at scooteren gikk bedre. Men det er naturlig hos en Polaris som har mistet mye kompresjon etter noen km. Har ikke hørt at de har justert opp oljepumpe. Men man lærer så lenge man lever :)
 
Så kommer det til di fantastiske wøssner stemplene som redder verden, men under stempel bytte får kundene beskjed om og justere opp olje forbruket, da løser man jo det egentlige problemet.

Jeg tror ikke så mange kunder tør ta sjangsen på å putte inn originale stempler på nytt når de ser hvordan de ser ut etter skifting. Jeg betviler ikke hva du skriver, men finnes det noe skriv fra Polaris om dette? Hvis dette er en etablert sannhet så opplyser vel Polaris om dette?
Jeg syntes ideen om å gi den mere olje høres bra ut :) Wøssner og mere olje :thumb:
 
Jeg tror ikke så mange kunder tør ta sjangsen på å putte inn originale stempler på nytt når de ser hvordan de ser ut etter skifting. Jeg betviler ikke hva du skriver, men finnes det noe skriv fra Polaris om dette? Hvis dette er en etablert sannhet så opplyser vel Polaris om dette?
Jeg syntes ideen om å gi den mere olje høres bra ut :) Wøssner og mere olje :thumb:

Jeg har hatt oppe og sett på et 2 sifferet 800 motorer med km stand fra 3000-8000 km som har kjørt med korrekt justert olje pumpe og ikke sett en ripe eller større slitasje som tilsier at det er nødvendig med stempel bytte.

Det finnes ikke noe skriv om dette eller info fra Polaris om dette.

Men i service info står det at MAN SKAL sjekke olje pumpe innstilling på hver service, noe jeg ikke trur blir gjort.

Jeg skjønner jo 100 % at DU mener at Wøssner stempel må til, da det gagner deg og din forretnings partner.

Wøssner er i mine øyner alt for trange, og 4 korner havari / klemme skader rundt stempel er veldig vanlig.

Vist du ønsker kan jeg legge ut bilder av havarerte Wøssner stempel som viser at det er for trangt, både 800 og 860 bigbore.
 
Jeg har ikke dynokjørt Wøssner mot originale stempel, men har prøvd scooter før og etter. For det første vibrerer hele scooteren mindre og de klarte også 100-150 rpm mer. Er heller ikke sikker på hvor mye hk scootrene var før eller ble etterpå. Jeg har også hatt flere kunder som sier at scooteren gikk bedre. Men det er naturlig hos en Polaris som har mistet mye kompresjon etter noen km. Har ikke hørt at de har justert opp oljepumpe. Men man lærer så lenge man lever :)
Mere turtall kommer vel av mindre roterende masse som gir en rappere motor å mange vil kanskje tro at den går bedre pga det.
 
Jeg har hatt oppe og sett på et 2 sifferet 800 motorer med km stand fra 3000-8000 km som har kjørt med korrekt justert olje pumpe og ikke sett en ripe eller større slitasje som tilsier at det er nødvendig med stempel bytte.

Det finnes ikke noe skriv om dette eller info fra Polaris om dette.

Men i service info står det at MAN SKAL sjekke olje pumpe innstilling på hver service, noe jeg ikke trur blir gjort.

Jeg skjønner jo 100 % at DU mener at Wøssner stempel må til, da det gagner deg og din forretnings partner.

Wøssner er i mine øyner alt for trange, og 4 korner havari / klemme skader rundt stempel er veldig vanlig.

Vist du ønsker kan jeg legge ut bilder av havarerte Wøssner stempel som viser at det er for trangt, både 800 og 860 bigbore.
Det slørves nok utrolig mye på justering av oljepumpa desverre å det er veldig lett å legge skylden på stemplene at det er for stor klaring osv. Som sagt tidligere så TRUR Æ ikke at ingeniørene til Polaris ville brukt stempel som ikke besto kvalitetkontrollen dæmmes, men som sagt det e nokka Æ TRUR.
 
Sist redigert:
Forskjell vil man vel merke uansett da Wøssner stemplene veier 80gram mindre pr/stk enn di originale så motoren vil få en roligere gange å responsen vil bli litt bedre skulle æ tru :)
Jo. Men å lette et stempe/veiv er ikke alltid en fordel. Når vi bygge 862 til e-tec bruker jeg stempel som er omtrent like tunge som org stempel. Etter anbefaling. Vibrasjoner kommer nok mest av at dem veier ulik. Jeg har kjørt mye med wøssner og dem krever at motor blir go og varm.det har ikke mange tid til og vente. 4 corner skjæring er meget lett å få. Sett mange havarier. Krevet mye borrklaring. Det er mange forskjellig type stempel og der er bare 1 type av dem jeg ville kjørt I noen av mine motorer. Men det er min mening. Og en ting til som ikke er bra er at kryssbolt/stempel pine rotere inni stempel . Det er ikke bra.
 
Jeg har hatt oppe og sett på et 2 sifferet 800 motorer med km stand fra 3000-8000 km som har kjørt med korrekt justert olje pumpe og ikke sett en ripe eller større slitasje som tilsier at det er nødvendig med stempel bytte.

Det finnes ikke noe skriv om dette eller info fra Polaris om dette.

Men i service info står det at MAN SKAL sjekke olje pumpe innstilling på hver service, noe jeg ikke trur blir gjort.

Jeg skjønner jo 100 % at DU mener at Wøssner stempel må til, da det gagner deg og din forretnings partner.

Wøssner er i mine øyner alt for trange, og 4 korner havari / klemme skader rundt stempel er veldig vanlig.

Vist du ønsker kan jeg legge ut bilder av havarerte Wøssner stempel som viser at det er for trangt, både 800 og 860 bigbore.


Helt ærlig så betyr det lite for meg om kunder kjøper Wøssner eller originalt. Jeg er mer opptatt av hva som fungerer og hva som kan være feil. Når det er sagt så er du vel den første jeg hører si at man havarerer wøssner på std scooter. Vi bruker dem på de fleste turboscootere og har enda ikke sett havari. Enda de da ofte blir utsatt for mer varme der.

At det er en vanlig skade er, uansett, garantert en solid overdrivelse. Vi har solgt mye stempel og har ikke fått en eneste negativ tilbakemelding!

Kan det være slik at det gagner en Polarisforhandler, med et horn i siden til Norsk importør av Wøssner, å skrive litt nedlatende om Wøssner? ;) Baaaare lurer litt :)

Alle har sine meninger og erfaringer. Jeg syntes det var nyttig info at man bør juster opp oljemengden på Polaris 800. Så kan alle kjøre med akkurat de stemplene de vil :)
 
Vet du hva toleransen skal være i disse 8oo motorene å er det du selv som har målt klaring mellom stempel å sylinder eller er dette noe du er blitt fortalt? :)

Mene æ leste at tolleransen fra polaris va 0.20 mm eller nåt sånt, men om det e 100% sant det vet jeg erligtalt ikke, men æ har prøvd å putte et helt nytt 800 stempel i en helt ny sylinder, å man kunne faktisk bevege stemplet å vrikle på det om du skjønne, men med wøssner var det helt taight, men ikke ta mæ på ord, vil ikke utale mæ før mye! Bare erfaring fra min side :) har sjøl skiftet til wøssner å merket mindre vibrasjon og kvassere gass..
 
Ja det blir spennende å se hva en axys blir å levere. Så en trimmer i usa som hevdet 140-142 org og hele 14 hk med topp og stempler (terra alps). På en axys.. Ganske komisk.
 
Sist redigert:
Ja det blir spennende å se hva en axys blir å levere. Så en trimmer i usa som hevdet 140-142 org og hele 14 hk med topp og stempler. På en axys.. Ganske komisk.
jo artig det.men her er jo firma i Norge som påstår 10-12 hk bare med stempel.
Så 2-4 hk er jo ikke så mye på toppen?
 
  • Liker
Reaksjoner: Tommy Hauge
Bare vi som liker polaris ikke ender med en tanks som yamaha lager "viper" som ikke er brukans uten turbo som annet enn familiescooter.

Mitt største ønske må være Pro rmk med turbo orginalt og 200hk .
Og seff 175kg
 
Om man har 2/10 dels mm borklaring i en pol 800 motor ny og man tighter inn det med
ca 6-700 hundredeler kommer det mer effekt der uansett hva som står på stempel kartongen.
Min erfaring er at støpte stempel er det beste man kan kjøre i en Snøscooter motor.
Den er ikke like mye påvirket av varme og man kan kjøre motoren en del tightere som er bare posetiv.
Om man har mye borrklaring trykker man varme/komp ned i veivhuset . Det gjenstår går ut over smøring
Av sylinder og lager.

Når jeg bygger en motor så prøve jeg å bruke støpte stempel om det finnes.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tommy Hauge
Hva skjedde med Wiseco siden det ser ut som det ikke brukes mere. Er disse Wøssner stemplene så mye bedre eller er det prisen det er noe med for Wiseco er vel verdens største på ettermarkeds stempel.
 
Hva skjedde med Wiseco siden det ser ut som det ikke brukes mere. Er disse Wøssner stemplene så mye bedre eller er det prisen det er noe med for Wiseco er vel verdens største på ettermarkeds stempel.

Min erfaring er at Wiseco utvider seg en god del mer enn Wøssner og originale stempler. Har desverre sett for mange wiseco som har utvidet seg for mye og kilt seg fast. Jeg brukte wiseco på min dragmotor i alle år, men de rakk jo aldri å bli varm ;)
 
Har kjørt stock stempler og wiseco, kan ikke si jeg merker noe forskjell på effekt eller respons selv om wiseco er lettere.
Har heller aldri vært borti at wiseco er for trange. Må som regel justere litt på ringklaring, og å bakke varm en motor før man trør på er for meg en selvfølge.
Greier ikke å se for meg at stempelbytte skal øke med 10-12 hk, det er vel kanskje bare her til lands det blir reklamert med slikt?
 
Status
Stengt for ytterligere svar.