Nei æ syntes det va rart om det skulle være det, men på 1500km gammle originalstempel kan æ tænke mæ at det kunne være målbart effekt tap ja.
Det er egentlig ikke et stort stempel problem på Polaris 800, men problemet ligger mere i Olje tilførselen.
Scooterne ligger på grensen pga utslipskrav fra Polaris, og i 2008-2010 var det et ekstra krevende problem.
Siden det var 1 til 2 gasswire på 08-10 altså gikk det fra 1 gasswire til 1 til spjeldhus og 1 til olje pumpe.
Vist kunden slakket gasswire oppe på styret / eller at wire tøydes fikk det store konsekvenser for olje pumpen som er veldig ømfintlig på justering.
På 11-15 er det et 1 gasswire til throttle body og et stag til olje pumpen.
Problemet her er at plast endene i staget slites, justerskruen / platen justerskruen treffer hver gang du kliper gass slites så havner en scooter som har 1/50-60 i olje ratio fort til 1/80-100.
Oljefilmen i cylindret skades, stempel ring flakes / mister belegg, opp / ned klarning på øvre stempel ring blir større, øvre stempel ring utsettes og for høyest temperatur sidens dagens motorer spyler bensinen mest mulig bakover i cylindret slik at minst mulig drivstoff ikke havner i eksosanlegget.
Husk at bensin kjøler ned motoren, dermed høyere slitasje.
Olje filmen i cylindret blir så varm at den blir så flytende at den ikke klarer og holde smørringen.
Etter at vi på Motorsenteret AS i 2012 innså problemet så har vi hatt 4-5 havari på ca 450 leverte Polaris scootere som vi har levert.
1 har feks vært at kunde har lagt olje kort på skien som hadde snø oppå, avluftning frøys og ble vakum i oljetank, siden det kom vann i avluftnings delen.
2 har vært at Kunde ikke hadde vært på service på over 15000 km og i tilleg ikke kjørte orginal Polaris olje, styrnings hullene i cylindret kokset igjen og ventilene fikk ikke pulsing fra komp trykk om å åpne.
Anbefaler alle som tar service på deres Polaris scooter og bruke en 4 mm bor og fjerne koks fra eksos ventil styrnings hullet i cylindret.
Så kommer det til di fantastiske wøssner stemplene som redder verden, men under stempel bytte får kundene beskjed om og justere opp olje forbruket, da løser man jo det egentlige problemet.
I mine øyner er ikke feks wøssner stempel løsningen, men det ligger i olje.
Polaris har ikke lov meg bekjent og gi tips om og justere opp olje forbruket siden det vil øke utslipp,derfor er det i dag elektronisk olje pumpe på deres nye HO motor.
Pumpen justeres av throttle posisjon og rpm
Å det jeg skriver NÅ er løsningen på Polaris 800.
Håper dette er til hjelp.
Har forresten byttet navn fra Piper til MRT