GENERELT DYNOTRÅDEN

Status
Stengt for ytterligere svar.
avvik....

Hvor mye avvik mener du er OK....

Hadde vært interresant å kjørt litt rundt å testa en og samme maskin for å se hvor stort avviket er....

Disse maskinene du sier har mindre Hp i din benk, er de u-rørt etter sist de var benka ???
 
Spørsmål til alle dyno eiere:
-Hvordan kalibrere dere dynoene deres?
-Land&Sea sine org. vekter? http://www.land-and-sea.com/dyno-accessories/dynomite_calibration.htm
-Hvilke vekt blir det kalibret etter? 0? 50? 100? lbs

Litt dumt om ikke alle bruker samme "type" vekter når det kalibreres...

Som det så fint står på Land&Sea's side:
Proper calibration is vital if you expect to get results you can compare with other published test data. It takes only a few minutes to verify the dyno’s accuracy.
“Remember… garbage in – garbage out!”
 
Hvor mye avvik mener du er OK....

Hadde vært interresant å kjørt litt rundt å testa en og samme maskin for å se hvor stort avviket er....

Disse maskinene du sier har mindre Hp i din benk, er de u-rørt etter sist de var benka ???


Stort sett urørt ja. Ihvertfall ikke nok til å utgjøre mye hk.
Jeg syntes at når alle resultatene bestandig er avvikende i samme retning så er det noe som ikke henger på greip. Der vil nok bestandig være 2-3-4 hk som kan skille pga temperaturer, høyde over havet, barometertrykk osv. Dynoen vil korrigere mesteparten av dette men den tar ikke bestandig alt.

Ja, man skulle dratt rundt med en scooter og så skulle andre dynokjørere sjekket gjennom programmene til hverandre og dynokjørt med andre sine oppsett. Det hadde vært spennende. Da ville forskjellene kommet på bordet tvert!

Jeg har snakket en god del med Land and Sea (firmaet som lager dynoene som vi ofte bruker på scooter, heretter LS) De sier at der er mye forskjeller og uenigheter med dyno i usa også. Der er det mye dynokjøring av snøscooter, go-cart, briggs & stratton til juniordragsters osv osv. Det har blidd slik at mange store motorbyggere har måtte dra til en nøytral dynokjører (F.eks dynotch research) for å få dokumentert sine motorer, enda de har bremsebenker selv. Der borte, der alt er så mye større enn her, er det blidd slik at kundene ikke ville tro på resultater som var bremset av de samme som bygde motorene. For mange kunder så blir det som om firmaene vil sitte ved begge sider av bordet når det skal trimmes og vises resultater. Dette så mange trim-firmaer, og noen velger derfor å verifisere sine motorer hos andre nøytrale bremsere. LS mente at noe av dette kan vi komme til å se her også etterhvert.....

LS`s anbefaling til meg var å spille med så åpne kort som mulig ovenfor kundene, gi kundene all info/resultater om dynokjøringen og om ønskelig vise kalibrering og værstasjon fram om det skulle være ønskelig. Dette har jeg valgt å gjøre! Så får vi se i framtiden om det er noe slikt kundene vil ha.
 
ikke alle som er like flinke til å oppgi korreksjonsfaktorer osv. På et mc forum jeg er på så var det en som hadde fått fram noen mistenkelig gode tall. Nærmere 10% høyere enn vanlig for den type mods.
Jeg finleste utskrifta, og i et hjørne sto det med nesten uleselig skrift "cf 1.08"
Han kunne ikke svare på hvorfor det var brukt så høy korreksjonsfaktor....
 
Uten å misstenkeligjøre noen, er jeg uenig i de som sier at de ikke ser noen grunn til å med overlegg sørge for høye bremsinger, for jeg ser mange..... hk selger, kundene blir fornøyd, kundene kommer tilbake, samt at sjangsen for at de blir kontrollbremset i en annen benk om kunden er fornøyd med ressultatet er jo minimal...å om den blir det, så vil nok de aller fleste alikevel hevde den høyeste målingen er den riktige.

Som eksempel kan vi jo ta reaksjonene hær inne, når jeg la ut salgsannonse hær med 159hk oppgitt effekt(altså den som står i vognkort). Da ble jeg annklaget for å drive med lureri, mens andre har lagt ut samme scooter med 163hk som oppgitt, som er det som brukes i annonsering. Da reagerer ingen. Om man tar 20stk std 2011 HCR å bremser i en riktig kalibrert benk, skal jeg vedde scooteren min på at gjennomsnittet er mye nærere 143 enn 163....!! Så igjen...gode tall klager nesten ingen på, mens dårlige nesten bare genererer negativitet...

Heldigvis har jeg kjørt så mye forskjellige scootre at jeg ikke lar meg lure av fantasitall lengre, derfor er jeg kun ute etter riktige tall ved dynokjøring som et verktøy for å bygge vidre på og/eller utnytte den effekten som faktisk er der best mulig..
 
Jeg må si meg enig her.... jeg kjenne på en scooter om den har mye effekt i forhold til en lik scooter med mye mindre effekt. Har man f.eks en skidoo eller ac 800 med f.eks 170hk+ så går den noe inni hel....!
 
Spørsmål til alle dyno eiere:
-Hvordan kalibrere dere dynoene deres?
-Land&Sea sine org. vekter? Calibration Equipment
-Hvilke vekt blir det kalibret etter? 0? 50? 100? lbs

Litt dumt om ikke alle bruker samme "type" vekter når det kalibreres...

Som det så fint står på Land&Sea's side:
Proper calibration is vital if you expect to get results you can compare with other published test data. It takes only a few minutes to verify the dyno’s accuracy.
“Remember… garbage in – garbage out!”

Jeg har egne vekter som jeg har kontrollmålt to plasser. Husker ikke i farta men ca 50 lbs. Skal man bremse motorer med mer hk så kan man kalibrere med tyngre lodd. Men det skal ikke utgjøre noen forskjell. Værstasjonen har jeg sjekket opp mot evenes flyplass og den stemmer veldig bra med deres målinger. Det sjekker jeg på en værnettside før hver kjøring. En slik side kan være som denne: EVENES
 
Jeg har egne vekter som jeg har kontrollmålt to plasser. Husker ikke i farta men ca 50 lbs. Skal man bremse motorer med mer hk så kan man kalibrere med tyngre lodd. Men det skal ikke utgjøre noen forskjell. Værstasjonen har jeg sjekket opp mot evenes flyplass og den stemmer veldig bra med deres målinger. Det sjekker jeg på en værnettside før hver kjøring. En slik side kan være som denne: EVENES
Ja, vet hvordan du gjør det, håper de andre gjør det samme... Men troverdigheten tror jeg ville vært større hvis alle brukte samme kalibrerte vekter... Ala slik justervesnet gjør det når de kalibrere vekter.. Mulig 50lbs ikker er 50lbs i nord eller sør...:cool:
Er og enig at det burde kalibreres opp mot forventet torque...

Hvordan er det med den "armen" vil ikke den miste sin karaktrestik hvis denne blir maxet ut og belaste mye? Eller er den i ett eller annet super legering som ikke forringes ved bruk...:rolleyes:
 
Nå har jeg ikke kjørt så sinnsykt mye, men slik jeg har skjønt det fra andre, både i norge og usa, så "holder" kalibreringen ganske lenge. Men man sjekker den jo regelmessig for å være sikker.
 
Ideelt sett så skulle justervesenet kalibrert dynoen og så plombert den slik at den ikke kunne forandres. Men det blir bare ønsketenkning:cool:
 
En ting er kalibrering, en annen ting er hvordan det kjøres.

Noen kjører korte reper med glovarme piper, lav bfsc og kald motor for å få ut store fine tall, andre kjører lengre reper for å prøve å gjenspeile virkeligheten best mulig.

Husker da 02 XC800 ble dynotestet i Amsnow av Dynoport, de fikk 139,9 hk hvis jeg ikke husker helt feil , med veldig lav bsfc som neppe hadde holdt lenge ute i løypa.
Har heller ikke senere sett "stock" tall i nærheten av det han fikk..
 
Jeg lurer på hvorfor fabrikantene oppgir så mye hk i sine motorer, når det viser seg i virkeligheten at det ikke stemmer?
 
Jeg lurer på hvorfor fabrikantene oppgir så mye hk i sine motorer, når det viser seg i virkeligheten at det ikke stemmer?

Sikkert som nevn over, hk selger... Mange tenker sikkert sånn at en 800 med oppgitte 160hk er mye bedre enn en 800 med oppgitte 150hk. Var jo en her inne som benka en 800etec til 144hk om jeg husker rett...
 
Jeg lurer på hvorfor fabrikantene oppgir så mye hk i sine motorer, når det viser seg i virkeligheten at det ikke stemmer?

Som nevnt tidligere i tråden, HK selger..! Så enkelt er det! Jeg har ingen problemer med å tro på at fabrikantene kan bremse sine motorer med den effekten de oppgir i sine broskyrer, nettsider etc.. De kan justere sine motorer, og sin programvare for ECU som de vil i sin egen testbenk! Det gir selvsagt GODE tall. Deretter legger de inn X antall % sikkerhetsmargin for å øke levetiden på motorene... Og siden de færreste noen gang sjekker at maskinen faktisk leverer oppgitt effekt kan de drive uforstyrret med dette uten at noen bryr seg nevneverdig om det!

Det er jo villedende reklame når en produsent oppgir X antall hk i alle sine broskyrer og nettsider, for å deretter skrive noe annet på tunellen og i vognkortet til kunden den dagen kunden henter produktet.....!
 
Jeg lurer på hvorfor fabrikantene oppgir så mye hk i sine motorer, når det viser seg i virkeligheten at det ikke stemmer?

Høye hk tall og lave kg tall er det som gjelder for å få saueflokken til å gå mann av huse for å handle. At produktet i virkeligheten yter 5-20hk mindre og veier 10-40kg mer er det jo uansett ingen som finner ut av før ETTER produktet er solgt.

Siden 4 av 5 scootermerker driver med dette i STOR stil, å det eneste merket som ikke gjør det ikke har et fullverdig modellprogram for å være et alternativ for alle, så vil nok dette bare fortsette i overskuelig fremmtid også...:(

Selv håper jeg å bikke over 145hk og under 250kg på nymaskinen som kanskje kommer i okt/nov, men tror det ikke før jeg ser det...
 
Dette er desverre en trend som man ser mye mer av nå en før, virker som det er et løp til målinjen med og ha mest hk i brosjyre for de forskjellige produsentene. Og dette reint pga att det selger som hakka møkk. Desverre stemmer nesten ALDRI de talla på papir eller vognkort med det som faktisk er i motoren.
 
Enkelte produsenter oppgir teoretisk effekt, det vill si uten at motoren må dra vannpumpe, oljepumpe og generator/tenning.
 
Jeg lurer på hvorfor fabrikantene oppgir så mye hk i sine motorer, når det viser seg i virkeligheten at det ikke stemmer?

Det er enkelt, De må ha mye hk for å selge produktet sitt. Men de vet også at de har tapt mye penger (f.eks Polaris) på reklamasjon, så da justerer de opp mappet på disse modellene, der det trengs mest, før de sender dem ut.

I en annen tråd fikk jeg beskjed om at 2010 modell A-C 800 motor som jeg og flere andre kjører i benk går for fett..... vel jeg kan informere om at et par andre dynokjørere i usa har samme fuelforbruk og bsfc på disse motorene og samme erfaring ang hk som meg.
Så skrev en av verdens fremste svensker en gang i et innlegg at hvorfor skulle ikke resultatene hans ikke stemme når de var lik som dynotech research sine resultater. Vel, når har det seg slik at dynotech tar glatt fram en boondocker-boks for å justere bsfc'n på rett plass! Det skriver dem jo t.o.m i en av testene sine. Snøscootere skal ha 0.6 bsfc! ifølge dem;) De informerer hva som bor i motorene de bremser.....de informerer ikke hva du får i din scooter! Det kan være en helt annen sak.

Når keltsey tar med seg en motor til dynotech, f.eks et 860 kit til skidoo xp, og han får opp mot 180hk på den så vil jeg si at det er ganske naivt å tro at man får en motor av han som er så mye hk.

Her kommer man inn på at enkelte utnytter seg av at dynotech er nøytral på bremsing. Noen firmaer er garantert i stand til å bygge motorer som har sensasjonelt med hk hos dynotech, men når de skal serieproduseres så blir det rett og slett for mye arbeid til å tjene penger på! For det kan ligge enormt med arbeid bak en godt portet motor med mye hk. Da betyr det lite at den er 10 hk mindre når de leverer til kunde. Hva er sjangsen for at den blir bremset etter montering? Og hvor mange prosent blir egentlig bremset? Og til slutt når du tar det opp med dem.... så har dem har jo bremset hos dynotech, og der var det rett, så da har du feil !
 
Så da blir man jo svindla i stor stil da med andre ord?
Når det mangler 15hk på en 2010 800HO ift vognkort effekt, så har man betalt for mye avgift til staten også. Det er jo ikke bra. Ingen som øyner muligheten til og hente tilbake litt penger fra importør her?
 
Så da blir man jo svindla i stor stil da med andre ord?
Når det mangler 15hk på en 2010 800HO ift vognkort effekt, så har man betalt for mye avgift til staten også. Det er jo ikke bra. Ingen som øyner muligheten til og hente tilbake litt penger fra importør her?

Ja er svaret på første spørsmål! Både av produsentene av kjøretøy og ikke minst ettermarkedsprodusenter dær det er ene og alene hk tallene som selger.

Ja er svaret på siste spørsmål også, men en kombinasjon av at hk avgiften er relativt liten på snøscooter og at kostnaden, samt arbeidet for å bevise at en er blit lurt er relativt høy, så blir det aldrig lønnsomt for 10-20hk. Alternativet er heving av kjør, men det er offte en tung, lang og dyr vei å gå det også, å ender mest sansynlig med mer eller mindre tvunget forlik og kompensasjon fra forhandler/importør.
 
Så da blir man jo svindla i stor stil da med andre ord?
Når det mangler 15hk på en 2010 800HO ift vognkort effekt, så har man betalt for mye avgift til staten også. Det er jo ikke bra. Ingen som øyner muligheten til og hente tilbake litt penger fra importør her?

Ja man kan jo lure.... på siden av en lynx 800 e-tech står det at den er 106KW. Prøv å spør en forhandler hvor mye hk den er? Enten svindler produsenten staten for å spare avgifter ellers svindles kundene for at fabrikken vil ha litt mere holdbare motorer enn den de engang bremset til 155hk. En grunn er det ihvertfall.

106KW kommer aldri til å bli verken 155 eller 160 hk.
 
turbo karlsen: Hvorfor er du så skeptisk til alt i hele verden ? Si at Kelsey(rk-tek) ikke fornekter seg.... At det ikke er mulig å bygge motorer med x antall hester, at en trimma thunder aldrig kan kjøre over 170km/t på gress osv.....
Du "krevde" at PF skulle ta en hel skoter til Mcxpress for å verifisere sin effekt i hans Thunder.
Nå som du har fortalt hele Norden at de ikke kan kjøre dyno, synes jeg du burde ta imot SHS sin invitasjon, om å ta med din dyno og komme til Tromsø og bevisa at din skepsis er berettiget.
Jeg er over gjennomsnittet interisert i motorer, så jeg er villig til å stille en viss økonomisk kompansasjon, da jeg skjønner at dette kommer til å gå ut over din produksjon/inntjening på ditt nye verksted, denne dagen.
 
Ja man kan jo lure.... på siden av en lynx 800 e-tech står det at den er 106KW. Prøv å spør en forhandler hvor mye hk den er? Enten svindler produsenten staten for å spare avgifter ellers svindles kundene for at fabrikken vil ha litt mere holdbare motorer enn den de engang bremset til 155hk. En grunn er det ihvertfall.

106KW kommer aldri til å bli verken 155 eller 160 hk.

106 bare?
Det var dårlige greier. På min 10 år gamle 700 står det 99,3
 
?????

Vell , dette blir en DIREKTE annklage. Først innsinuerer du at SHS kjører/bruker dynoen feil, så sier du at han kan fingere tallene til å bli det han ønsker.
Jeg stiller min gammle katt til disp som ikke er bremsa av noen av dere tidligere, så kan vi jo se hvem som kommer nermest en 3dje benk jeg har vært i . Du var jo interisert i dette tidligere i en tråd her å sjekke de forskjellinge benkene......

Peter er en god kompis ja, slik som du har en god kompis i Kirkenes.....


Peter er meget interisert i å høre fra kunder som er missfornøyd med jobbene hannes. Håper du kan fortelle meg hvem dette slik at jeg kan viderebringe det og det kan bli ordna opp i ! Om du ikke vil publisere det her kan du sende det på PM eller ringe meg.

For å rette litt på spøken din, Peter slutta jobbe på Mekonomen for snart 2 år siden. Der ser du hvor mye du kjenner han !!!
 
turbo karlsen: Hvorfor er du så skeptisk til alt i hele verden ? Si at Kelsey(rk-tek) ikke fornekter seg.... At det ikke er mulig å bygge motorer med x antall hester, at en trimma thunder aldrig kan kjøre over 170km/t på gress osv.....
Du "krevde" at PF skulle ta en hel skoter til Mcxpress for å verifisere sin effekt i hans Thunder.
Nå som du har fortalt hele Norden at de ikke kan kjøre dyno, synes jeg du burde ta imot SHS sin invitasjon, om å ta med din dyno og komme til Tromsø og bevisa at din skepsis er berettiget.
Jeg er over gjennomsnittet interisert i motorer, så jeg er villig til å stille en viss økonomisk kompansasjon, da jeg skjønner at dette kommer til å gå ut over din produksjon/inntjening på ditt nye verksted, denne dagen.


For en teit kommentar: jeg har fortalt hele norden bla bla...


Hvorfor er jeg så skeptisk? Hvorfor er du så godtroende til alt som du hører og leser? Det er jo et likegodt spørsmål. Jeg prøver å ikke være naiv og tro på alt. Jeg skulle ønske av og til at du og gjorde det.

Jeg tenker som så at hvis jeg skulle dra til tromsø så skulle det vel ikke være noe problem for vedkommende der å sørge for at våre resultater skulle bli lik den dagen. Hva skal egentlig vitsen være med heile greia nå jeg har flere scootere her som han har bremsa allerede!? Våre benker skiller rundt 10 hk og sånn er det.... så får man spekulere i det eller ikke bry seg om det. Noe er forskjell, ferdig med det. Hvis noen vil tro at jeg vil jukse alle scootere som finns ned i hk så får dem gjerne tro det også.

Akkurat det du skriver om PF velger jeg å slutte å kommentere, du fungerer som en apostel for han og han er Gud, du bygger opp under alt han sier og gjør, på alle fronter på begge sider av dammen. Han er en av dine beste kompiser og du vil forsvare han med ditt liv uansett hva man skriver om han. Det virker som han bygger scootere for team i mange land, bygger for dragracing og sinnsykt med fjellscootere..... i tillegg jobber han vel full tid på en butikk der han bor. Så han må jobbe døgnet rundt. Han må være en maskin! Dette var litt spøk også.... men du skjønner hva jeg mener Han er kanonflink å trimme og jeg vet av flere scootere han har bygd som går meget godt! Men jeg hører også om de som ikke går så godt...

Men jeg står fortsatt for at han ikke klarer å bygge en dragscooter med orginale thundersylindre som går over 170km/t på gress. Og frem til den dagen han gjør det så har jeg rett Håper han prøver... det hadde vært konge.
 
Vell , dette blir en DIREKTE annklage. Først innsinuerer du at SHS kjører/bruker dynoen feil, så sier du at han kan fingere tallene til å bli det han ønsker.
Jeg stiller min gammle katt til disp som ikke er bremsa av noen av dere tidligere, så kan vi jo se hvem som kommer nermest en 3dje benk jeg har vært i . Du var jo interisert i dette tidligere i en tråd her å sjekke de forskjellinge benkene......

Peter er en god kompis ja, slik som du har en god kompis i Kirkenes.....


Peter er meget interisert i å høre fra kunder som er missfornøyd med jobbene hannes. Håper du kan fortelle meg hvem dette slik at jeg kan viderebringe det og det kan bli ordna opp i ! Om du ikke vil publisere det her kan du sende det på PM eller ringe meg.

For å rette litt på spøken din, Peter slutta jobbe på Mekonomen for snart 2 år siden. Der ser du hvor mye du kjenner han !!!

Må du gi deg, jeg anklager ingen som helst. Det oser av at du ikke aner hvordan en dyno fungerer. Men hvis man skal kjøre en scooter i to forskjellige dynoer samme dag på samme plass, så må isåfall hele pc-programmet og hele kalibreringen gåes i gjennom av begge dynokjørere. Jeg kan godt være med på dette, men da blir det i mitt verksted. Hvis vi begge skulle kjøre samme scooter nå så ville hannes benk vise ca 10 hk mer enn min.... det vet vi jo allerede.

Hvor mener jeg at han kjører benken feil?? Jeg sier at hans benk viser mer enn min. Og at noe gjør det. Jeg har ikke sagt hva som gjør det, for det vet jeg faktisk ikke! Men noe er det, og jeg tror og er blidd fortalt av LS at jeg har gjort/gjør ting rett!

Du kan vel ikke mene at jeg skal lyge og si at jeg gjør ting feil for at du og dine venner skal bli tilfredstilt?

Hvorfor i Guds navn får ingen se dynotester av disse scootrene man har så mye hk i???? Kan du forklare det for våre lesere? En god begrunnelse? Mange som vil se tall nå! Jeg kan skrive på forum at jeg får 185hk i en rmk 600. Du blir ikke å tro meg før du ser det dokumentert! Sånn er det med andre fantastiske byggverk med mye hk også..... Tenk litt på det så ser du det du også.

Fortell meg hva slags variatoroppsett du har i det gamle kattskinnet ditt.... så skal jeg gjette på effekten.;)
 
  • Liker
Reaksjoner: TRS og spurven81
Gi meg ????

Håvard Karlsen : Det er du som har startet denne tråden, det er du som påberoper deg å ha fått verifisert din dyno av Land and sea, og at du har RETT.... det er du som stiller tvil med forsas benk og kunskaper om benk kjøring, i og med at han aldrig har hentet suport hos LS....
Forsa har jo sammenligna sin benk med andres en din, og tallene han opgir på en stock med SLP samsvarer greit med PF sin LS benk. Hvorfor har alle andre feil ??
Så som "anklager" synes jeg du skulle dra til Tromsø,, når SHS står med åpne armer og tar imot deg. Dette vil være en fin sjanse for deg å bevise din skepsis OG kompetanse.
Hvorfor SHS ikke legger ut noen dyno utskrift kan ikke jeg svare for. Men har da sett bilder her inne av dyno pappir,fra SHS kunder så så vanskelig kan det da ikke være.
Og som en siste kommentar for i natt. Ikke ALLE M 1000 har gitt den effekten de har drømt om i SHS sin benk.... Noen har dratt såra og vonbråten hjem derfra, og klaga på ditt og datt.... Men det trenger vi ikke rippe opp i mere...
 
Status
Stengt for ytterligere svar.