For å finne ut av problemene jeg hadde med Assaulten, ble det kjøpt inn en billig Dragon 800 SWB som slet litt med motorfjusk, men som starta å gikk. Funka knall å bruke den som testscooter, og etter god hjelp fra mange av dere her på forumet, ble Assaulten reparert, og den er nå solgt.
Planen var å selge switchbacken billig igjen, men fattern har funnet ut at han vil beholde den Dermed må vi finne ut hvorfor motor fjusker. Etter stor service på både scooter og motoren, sliter vi fortsatt med motorfjusk. Har noen gode teorier om hvorfor, men spør her, for det er greit å få gode innspill.
Motor bakker høyt. 2.500 RPM på tomgang, når man gir full klipe så fjusker den bare, høres ut som dET men er ikke det, høres ut som den drukner i bensin. Hvis man er rolig på økning av gass så går den til 7.000 rpm, men ikke over. Når man trykker motor i revers vil den ofte bare skyte og stoppe i det den stopper og skal starte igjen. Motor kjennes generelt svak ut under akselerasjon. Måler 110 PSI i kompresjon på begge sylindre, litt lavt men burde ikke være årsak til fjuskingen.
Legger ved video av hvordan motor høres ut på full gass. Her er ei liste over det som er gjort for å prøve å utelukke problemet:
- Full tank med fersk bensin
- Full sjekk etter falskluft, hatt av luftfilterboks, innsugbelger, gasspjeldhus, etc. og montert igjen.
- Hatt ute eksosventiler å rengjort dem, samt rengjort belgene, nye pakninger.
- Justert TPS til factory setting, så den er spot on.
Min teori er at det er feil map på ECU. Det har vært SLP pipe på den, og det står skrevet SLP i stor hvit skrift oppå ECU'en. Så da er spørsmålet, hvis det har stått SLP eksos på den, har ECU vært flashet til SLP sånn at den får rett bensin-luft ratio? Det står nå original eksos på den, som kan forårsake fjusk på SLP verdier i ECU? Hva tror dere? ECU reflash next?
På videoen gir jeg full gass.
Planen var å selge switchbacken billig igjen, men fattern har funnet ut at han vil beholde den Dermed må vi finne ut hvorfor motor fjusker. Etter stor service på både scooter og motoren, sliter vi fortsatt med motorfjusk. Har noen gode teorier om hvorfor, men spør her, for det er greit å få gode innspill.
Motor bakker høyt. 2.500 RPM på tomgang, når man gir full klipe så fjusker den bare, høres ut som dET men er ikke det, høres ut som den drukner i bensin. Hvis man er rolig på økning av gass så går den til 7.000 rpm, men ikke over. Når man trykker motor i revers vil den ofte bare skyte og stoppe i det den stopper og skal starte igjen. Motor kjennes generelt svak ut under akselerasjon. Måler 110 PSI i kompresjon på begge sylindre, litt lavt men burde ikke være årsak til fjuskingen.
Legger ved video av hvordan motor høres ut på full gass. Her er ei liste over det som er gjort for å prøve å utelukke problemet:
- Full tank med fersk bensin
- Full sjekk etter falskluft, hatt av luftfilterboks, innsugbelger, gasspjeldhus, etc. og montert igjen.
- Hatt ute eksosventiler å rengjort dem, samt rengjort belgene, nye pakninger.
- Justert TPS til factory setting, så den er spot on.
Min teori er at det er feil map på ECU. Det har vært SLP pipe på den, og det står skrevet SLP i stor hvit skrift oppå ECU'en. Så da er spørsmålet, hvis det har stått SLP eksos på den, har ECU vært flashet til SLP sånn at den får rett bensin-luft ratio? Det står nå original eksos på den, som kan forårsake fjusk på SLP verdier i ECU? Hva tror dere? ECU reflash next?
På videoen gir jeg full gass.
Vedlegg
Sist redigert: