Hva var det Gamstar kjørte med sin Skido 1200 turbo i fjor da han satt rekord på snøstart,er vel ingen i Europa som har kjørt raskere en han
Kjørte på 6,2sek med slutthastighet på 185km/h. Trur det er fult mulig komme under 6 blank på snøstart.
Er generelt enig i masse som skrives, men noe henger ikke på greip.
For sportens del er det alfa-omega at de som lager regler fortsatt henger med i utviklinge samtidlig som de verner om de som kjører aktivt og har gjort dette i årevis. Gjelder finne en balanse som sikrer best mulig rekrutering og opprettholdelse av aktive kjørere.
Er kjørere selv foreslår og som stemmer over reglement på årskonferansen. Syns alle nye innspill burde taes seriøst av øvrigheten.
Dagens inngangsbillett for trimmet twin 2-takt uten turbo er nå imp.stock. Har samme vektindeks som prostock, men +30kg. Sånn som det er idag må en som kjører en moderne twin me litt ccm ha fettfull tank og gjerne selv være en kjøkkentanks selv.
Personlig mener jeg at de indeksene som er nå hører forrige årtusen til.
Alternativene er å la de klassene som er nå visne henn av seg selv med at færre og færre kjører eller senke indekseksen så nye kommer til, eller kanskje det beste hvis interssen er tilstrekkelig: Lage en ny klasse for twinmaskinene så får folk etterhvert fase seg over samtidlig som den fanger nye.
Er fek.s mange flere som kjører i de to trail gjesteklassene enn imp. og prostock. Trailklassene er vel egentlig tenkt som rekkruteringsklasser. Er langt i fra alle som vil bygge seg en dragster, men som ønsker kjøre drag med sin trailmaskin.
Skal det sikres rekkrutering må det være klasser for folket som Daltech skriv, og da er div. trail veien å gå mener jeg, samtidlig som det allerede fins en hau med stock klasser. Er en klasse til de aller fleste allerede. Gi trailklassene status.
En fjellskuter (trail) er en snøskuter som er bygd og ikke minst tunet for å kjøre- og ikke minst starte på snø, og er ikke en dragskuter. Så å flytte opp trail unl. til topfuel er en haulaus ide. Dem har ikke ærend i selvskapet med gummigutta (mattestart) i topfuel. Da må helt annen boggie og belte til og er ikke en fjellskuter mer.
Eg kjørte noen løp topfuel og trail unl. i vinter. I topfuel slik at de ble flere kjørere i klassen, fordi det er artig å kjøre og for tuningen sin del. Beste tid jeg klarte der var 6,1 med min trail maskin, hadde da en 60fot på 1,7 grunnet null grep på matta! 2,52pitch som mattene på mattestarten er, er jo heller ikke akkurat modere.
Så klart at tiden hadde blitt bra men annet oppsett, 2,52pitch durasport og en hau med lettvektsdeler....men da har jeg plutselig ikke en trailmaskin mer.
Håper så mange mulig stiller opp og kjører i vinter. Er som skrevet en klasse for alle, og har alle kjørt kun for å vinne ville det ikke vært mange aktive. Er ett fantastisk miljø og en får sett hva maskin og tuner er god for under rettferdige forhold.