Drag, regler klasser, vekt index etc

110 % enig med deg..blir HELT feil å sette 4 takts turbo mot 2 takts turbo 500 hk mot 250 hk....neeeei takk...det blir så feil som det kan bli

Det blir det.. Det er større forskjell på en 2takts turbo og 4takts turbo en det e fra 4takts turbo og top fuel.. Uansett om de er mountain rigget, pølsetur rigget eller ikke..
Klart, dukker det opp en 12-1300 kubikks turbo 2takt så er det bra likt med 4takts turbo så kanskje kubikk inndeling på turboklassene og? :)
 
  • Liker
Reaksjoner: B.o
Blir jo samme som en feks 800ccm med lett trim eller no skal stille mot en med 270 eller 400 hk? Er ikke rettferdig i det hele tatt..
Mener at blodtrimma 4takt burde kjøre i top fuel og ikke mot scootre som kanskje bare har halvparten av hestene..
Er både enig og uenig med deg der. er ikke rettferdig at en ltt trimmet 800 skal stille mot turbo 4 takter fjellskuter,og det blir heller ikke rettferdig at en 4 takter turbo fjellskuter med kammer som skal stille på snø start skal flyttes over i top-fuel på startmatte.
Da må det lages 2 klasser,en 4-takt/trippel trail unlimited snøstart og en 800 trim trail unlimited.:thumb:
 
  • Liker
Reaksjoner: Bjørn Olav Vaa
jeg mener det må satses på riktige klasser, det som er viktig er å få kjørera....feks 3 trailklasser med snø start
trail 800, trail 800+ det alle type twin 2 taktere kan stille så lenge skoteren er en bruksskoter, trail unlim 2 takts trippel...4 takts turboer....ingen vektkrav i trail klassene....
tripplan begynner å bli museumsgjenstander,,begynner å bli noen år siden de var produsert....
Hvordan tenker du å holde kontroll på innholdet i motorene i alle disse trail-klassene? Juksing med bly blir jo bare barnemat...
 
Hva var det Gamstar kjørte med sin Skido 1200 turbo i fjor da han satt rekord på snøstart,er vel ingen i Europa som har kjørt raskere en han
Kjørte på 6,2sek med slutthastighet på 185km/h. Trur det er fult mulig komme under 6 blank på snøstart.
Er generelt enig i masse som skrives, men noe henger ikke på greip.

For sportens del er det alfa-omega at de som lager regler fortsatt henger med i utviklinge samtidlig som de verner om de som kjører aktivt og har gjort dette i årevis. Gjelder finne en balanse som sikrer best mulig rekrutering og opprettholdelse av aktive kjørere.
Er kjørere selv foreslår og som stemmer over reglement på årskonferansen. Syns alle nye innspill burde taes seriøst av øvrigheten.

Dagens inngangsbillett for trimmet twin 2-takt uten turbo er nå imp.stock. Har samme vektindeks som prostock, men +30kg. Sånn som det er idag må en som kjører en moderne twin me litt ccm ha fettfull tank og gjerne selv være en kjøkkentanks selv.
Personlig mener jeg at de indeksene som er nå hører forrige årtusen til.

Alternativene er å la de klassene som er nå visne henn av seg selv med at færre og færre kjører eller senke indekseksen så nye kommer til, eller kanskje det beste hvis interssen er tilstrekkelig: Lage en ny klasse for twinmaskinene så får folk etterhvert fase seg over samtidlig som den fanger nye.
Er fek.s mange flere som kjører i de to trail gjesteklassene enn imp. og prostock. Trailklassene er vel egentlig tenkt som rekkruteringsklasser. Er langt i fra alle som vil bygge seg en dragster, men som ønsker kjøre drag med sin trailmaskin.
Skal det sikres rekkrutering må det være klasser for folket som Daltech skriv, og da er div. trail veien å gå mener jeg, samtidlig som det allerede fins en hau med stock klasser. Er en klasse til de aller fleste allerede. Gi trailklassene status.

En fjellskuter (trail) er en snøskuter som er bygd og ikke minst tunet for å kjøre- og ikke minst starte på snø, og er ikke en dragskuter. Så å flytte opp trail unl. til topfuel er en haulaus ide. Dem har ikke ærend i selvskapet med gummigutta (mattestart) i topfuel. Da må helt annen boggie og belte til og er ikke en fjellskuter mer.

Eg kjørte noen løp topfuel og trail unl. i vinter. I topfuel slik at de ble flere kjørere i klassen, fordi det er artig å kjøre og for tuningen sin del. Beste tid jeg klarte der var 6,1 med min trail maskin, hadde da en 60fot på 1,7 grunnet null grep på matta! 2,52pitch som mattene på mattestarten er, er jo heller ikke akkurat modere.
Så klart at tiden hadde blitt bra men annet oppsett, 2,52pitch durasport og en hau med lettvektsdeler....men da har jeg plutselig ikke en trailmaskin mer.

Håper så mange mulig stiller opp og kjører i vinter. Er som skrevet en klasse for alle, og har alle kjørt kun for å vinne ville det ikke vært mange aktive. Er ett fantastisk miljø og en får sett hva maskin og tuner er god for under rettferdige forhold.
 
110 % enig med deg..blir HELT feil å sette 4 takts turbo mot 2 takts turbo 500 hk mot 250 hk....neeeei takk...det blir så feil som det kan bli

Er bevist gang på gang at hk ikke er alt. Min maskin er svintung og kjørte i vinter på 98oktan med hk deretter. Ingenting å bli skremt av lukten av racefuel og store lystgassflasker...
Eneste lettvektsdelen jeg har er ett 3kg lettere batteri enn det orginale. Thats it!
En godt oppsatt superlett 2-takts turbo på racefuel burde kunne hevde seg veldig godt i trail unl.

Håper noen stiller opp med en slik til vinteren.
 
1 tidel i starten er som regel 1,5 tideler i mål. Så kan du regne ut hva du ville klart med 1,3 i 60 fot Gamstar ;)

Jeg var imot vektreduksjon før, men jeg har skiftet mening. Vi kan ikke bare tenke på oss som enda har de gamle "jærnan". Vi må få med 2 syl totaktere!
Jeg kan fjerne 15 kg på min scooter, så bring it on :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Gamstar
1 tidel i starten er som regel 1,5 tideler i mål. Så kan du regne ut hva du ville klart med 1,3 i 60 fot Gamstar ;)

Jeg var imot vektreduksjon før, men jeg har skiftet mening. Vi kan ikke bare tenke på oss som enda har de gamle "jærnan". Vi må få med 2 syl totaktere!
Jeg kan fjerne 15 kg på min scooter, så bring it on :)

:) Ja, dem sir så...og at 10kg = 1tiendel i topfuel. Så potensialet for en rask topfueler er der, men eg er en trailkjører og vargen skal forbli pølsemaskin så det blir utopi.

Godt å høre fra en gammel racer. Har hatt den her diskusjon ang imp.stock tidligere med andre etablerte. Eg mene hvertfall Imp. stock kunne vært satt på prostock nivå så hadde den åpnet mer for trimma/bigbore twin 2-takt i nåtidens chassi.
 
vekt-differansen mellom 800 twin og 1000ccm tripple kunne nok ha vært større. Men det er ikke sikkert at det er så lett å få 800 så sinnsykt lett heller.
 
Å ta de som jukser er ikke bare enkelt,i stock 800 f.eks vinner en 1000 cc apex 4takt.
e ikke enkelt å finne ut om det e gjort noe med kamma,ventila og lignende på den.
er ikke all verdens med tid å utstyr en har til rådighet heller.
 
Nu har du sakt at størst motor kommer først i bakker etc som regel.

Nu har jo du høy hastighet på din prosstocker på snø,men du har jo ikke mest hk.

Nu avgjøres mest ute på banende siste åran.har du rundt 1,40 el lavere og du har gjort jobben går det
for i prostock.
Synd at den klassen er helt død ut på alle underlag.
Kan vell takke NMF for det?

Takke NMF for det?
Mener du NMF, Meg eller AK?
Forklar meg dette Trond.
 
ja stemme d men han klarte ikke backe d opp så d blei ikke no rekord. æ har væl vært oppe i 184 en gang.. æ å men ikke klart å backe d opp. men rekorden på fart står nu på mæ enda å rekorden på beste tid står på dæ. :)

Heldigvis er det ikke top speed som vinner ;) Men først over mål :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Robert
ja å for dæm som meine det ikke er rett måte å gjøre opp bør ikke læse videre....

på dragbanene kan man finne ut hvem som har best holdbar motor,variatorer og reimer,grep

på startbelte og glatt snø,reaksjonevne,belte som er egna til beltestart, datatenning for å

bakke av effekten til grepet er der(kunnskap)

dem som sier noe annet er kun dårlige tapera og dårlige justerera.......

det fine er at alle har like gode eller dårlige forhold for alle.....

å dette er om du har 1300 cc trippel og veier 360 kg ???
eller du har 1000 cc twin og kan veie 180 kg ?????

Lykke til alle racere og sportsfolket...
måtte hell å lykke bringe gull og andre edle metaller til odel og eie....... hilsen gammel racers

Min erfaring. Ikke såå mang løp da, kansje bare ca 80 :) er at de som har testa mest FØR løpet, har med folk som ser på maskinen på starten og banen, og ikke lar seg stresse opp i depot vinner :)