Drag, regler klasser, vekt index etc

Mr.Daltech

Let it snow
Forumsupporter
6 Nov 2009
4.945
2.828
Norway
Hei.
Jeg har prøvd å finne regler for improved stock, men har sålangt ikke funnet noe.
Jeg fant vekt indeksen. Er den vekt indeksen fra steinalderen når man kjørte tunder med stål ramme?

Noen som vet hvor man finner reglene?

Kanskje Turbokarlsen vet litt. Han har jo drevet med dette.

Om vi kunne fått inn litt god informasjon om klasser og regler, kunne vi klistret tråden.
Sikkert mange som har garasje tunede maskiner som kunne tenkt seg å kjøre løp når anledningen byr seg, men har vansker med å finne ut av hva som er lov, å hva som ikke er lov.

Slik som vekt indeksen er nå, så har man en Pro rmk med 860cc kit, og veier 70 kg som fører, så må man faktisk ha ekstra vekt for å kjøre imp stock.
Min maskin vil toppe med ca 15 kilo med stappfull tank.
 
  • Liker
Reaksjoner: SHS
Vekt indexene er ofte litt for høy nå ja...
Blir lagt fram forslag til endringer i reglene på motorsport konferansen vært år, så det er opp til oss som vil kjøre å organisere oss i klubber og stille på konferansen.
Har måttet prakka på ekstra vekt på værtfall en her på forumet på drag for et par år siden.(som teknisk på drag)
Regner med karlsen har kontroll!
 
Om man skal teste ut ting på en dragbane så er det enneste som gjelder som underlag "IS"
Å teste på en snøbane er ikke sammenlingbart og info ut fra det er ikke så mye jobbe med
enn kunn for å kjøre drag på snø.

Det burde vell du vite nor dokk kjøre 13000++ ccm og ca 280 hk.Burde kjøre forter en Turbos 1000ccm 240 ++hk.
eller tar jeg feil?
Lære gjene mere om det?

Hvem har 1000ccm turbo med bare 240hk på drag ? :) vekta i prostock spiller jo en rolle også. 1300ccm skal jo være tyngst. Snødrag forteller oss mye om scooter, fører og mekanikere/byggere.
Dan Berg sin scooter har gitt mange av oss hakeslepp flere ganger. Spes. da den gikk 5,4 sek til over 200km/t på snø! 200meters bane:) Han som bygde den scooteren er ikke født i går!

Jeg skjønner jo self. At det går fortere og jevnere på is. Men vi har jo ikke det lengre.

Godt nytt år :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Gamstar
Hvem har 1000ccm turbo med bare 240hk på drag ? :) vekta i prostock spiller jo en rolle også. 1300ccm skal jo være tyngst.

Er ikke poenget med en vekt index at det skal være likt for alle med vekt/cc forhold?
Da spiller det jo ikke noen rolle om det er 1300 eller 1000cc.
 
Er ikke poenget med en vekt index at det skal være likt for alle med vekt/cc forhold?
Da spiller det jo ikke noen rolle om det er 1300 eller 1000cc.

Det stemmer. Men vekta forandrer utangspungtet for tilpassing til snø en god del. Tyngre vekt gir større utfordringer i starten. Men kan gi mer effekt å rutte med utover banen.

Jeg bare spurte siden jeg ikke kunne kjenne igjen den typen motor fra dragracing. HSK/Svane sin 1300 går jo i prostock og en 1000 med turbo vil jo gå i top fuel.
 
Det stemmer. Men vekta forandrer utangspungtet for tilpassing til snø en god del. Tyngre vekt gir større utfordringer i starten. Men kan gi mer effekt å rutte med utover banen.

Jeg bare spurte siden jeg ikke kunne kjenne igjen den typen motor fra dragracing. HSK/Svane sin 1300 går jo i prostock og en 1000 med turbo vil jo gå i top fuel.

Da må man lette maskinen sin da:)
Påtide vekt indeksen tilpasses dagens maskiner, og ikke steinalderen.

Godt nyttår å god natt;)
 
Hvem har 1000ccm turbo med bare 240hk på drag ? :) vekta i prostock spiller jo en rolle også. 1300ccm skal jo være tyngst. Snødrag forteller oss mye om scooter, fører og mekanikere/byggere.
Dan Berg sin scooter har gitt mange av oss hakeslepp flere ganger. Spes. da den gikk 5,4 sek til over 200km/t på snø! 200meters bane:) Han som bygde den scooteren er ikke født i går!

Jeg skjønner jo self. At det går fortere og jevnere på is. Men vi har jo ikke det lengre.

Godt nytt år :)


Du leser ikke ka jeg skriver,nevte ikke turbo.ikke lov å kjøre med det i prostock.
En scooter som går fort på snø behøve ike egå fort på gress el is.
Om man skal teste riktig er enneste is som er underlaget.

På snø må man bruke sykt mye tid på testing,tunig etc for at det skal funke.

Du har jo sakt at mest hk først i mål.

Sammenligner din scooter med HSk scooter.

Der er jo også en 800 med ca 200 hk som går 6,25.ikke dårlig det.
 
Du leser ikke ka jeg skriver,nevte ikke turbo.ikke lov å kjøre med det i prostock.
En scooter som går fort på snø behøve ike egå fort på gress el is.
Om man skal teste riktig er enneste is som er underlaget.

På snø må man bruke sykt mye tid på testing,tunig etc for at det skal funke.

Du har jo sakt at mest hk først i mål.

Sammenligner din scooter med HSk scooter.

Der er jo også en 800 med ca 200 hk som går 6,25.ikke dårlig det.

mest mulig HK = først i mål blir feil desverre,
Sitat fra en dragracer, Det er den komplette pakken som gjør at man vinner, holder seg på pall plass eller taper.
 
Du leser ikke ka jeg skriver,nevte ikke turbo.ikke lov å kjøre med det i prostock.
En scooter som går fort på snø behøve ike egå fort på gress el is.
Om man skal teste riktig er enneste is som er underlaget.

På snø må man bruke sykt mye tid på testing,tunig etc for at det skal funke.

Du har jo sakt at mest hk først i mål.

Sammenligner din scooter med HSk scooter.

Der er jo også en 800 med ca 200 hk som går 6,25.ikke dårlig det.
Aha, jeg misforsto det med "turbo".
Jeg har vel ikke sagt at størst motor er først i mål. Jeg har vel sagt at størst motor ofte gir størst fart i mål. Og det mener jeg enda :)
Alle vet at det ikke er om å ha størst motor på startmattene, der største delen av et snødrag avgjøres ;)
 
Aha, jeg misforsto det med "turbo".
Jeg har vel ikke sagt at størst motor er først i mål. Jeg har vel sagt at størst motor ofte gir størst fart i mål. Og det mener jeg enda :)
Alle vet at det ikke er om å ha størst motor på startmattene, der største delen av et snødrag avgjøres ;)

Nu har du sakt at størst motor kommer først i bakker etc som regel.

Nu har jo du høy hastighet på din prosstocker på snø,men du har jo ikke mest hk.

Nu avgjøres mest ute på banende siste åran.har du rundt 1,40 el lavere og du har gjort jobben går det
for i prostock.
Synd at den klassen er helt død ut på alle underlag.
Kan vell takke NMF for det?
 
Nu har du sakt at størst motor kommer først i bakker etc som regel.

Nu har jo du høy hastighet på din prosstocker på snø,men du har jo ikke mest hk.

Nu avgjøres mest ute på banende siste åran.har du rundt 1,40 el lavere og du har gjort jobben går det
for i prostock.
Synd at den klassen er helt død ut på alle underlag.
Kan vell takke NMF for det?

Nu har d sæ væl sånn at æ har høyst hastighet i pro stock.(183.16) trur æ d va. Å han har litt bedre tid en mæ.. :)
 
Nu har du sakt at størst motor kommer først i bakker etc som regel.

Nu har jo du høy hastighet på din prosstocker på snø,men du har jo ikke mest hk.

Nu avgjøres mest ute på banende siste åran.har du rundt 1,40 el lavere og du har gjort jobben går det
for i prostock.
Synd at den klassen er helt død ut på alle underlag.
Kan vell takke NMF for det?

Bakke og løp er to forskjellige ting. Rett opp fjellsidene så er nok mye hk en STOR fordel.

Ja okei da, så avgjøres det ute på banen da......
 
ja å for dæm som meine det ikke er rett måte å gjøre opp bør ikke læse videre....

på dragbanene kan man finne ut hvem som har best holdbar motor,variatorer og reimer,grep

på startbelte og glatt snø,reaksjonevne,belte som er egna til beltestart, datatenning for å

bakke av effekten til grepet er der(kunnskap)

dem som sier noe annet er kun dårlige tapera og dårlige justerera.......

det fine er at alle har like gode eller dårlige forhold for alle.....

å dette er om du har 1300 cc trippel og veier 360 kg ???
eller du har 1000 cc twin og kan veie 180 kg ?????

Lykke til alle racere og sportsfolket...
måtte hell å lykke bringe gull og andre edle metaller til odel og eie....... hilsen gammel racers
 
ja å for dæm som meine det ikke er rett måte å gjøre opp bør ikke læse videre....

på dragbanene kan man finne ut hvem som har best holdbar motor,variatorer og reimer,grep

på startbelte og glatt snø,reaksjonevne,belte som er egna til beltestart, datatenning for å

bakke av effekten til grepet er der(kunnskap)

dem som sier noe annet er kun dårlige tapera og dårlige justerera.......

det fine er at alle har like gode eller dårlige forhold for alle.....

å dette er om du har 1300 cc trippel og veier 360 kg ???
eller du har 1000 cc twin og kan veie 180 kg ?????

Lykke til alle racere og sportsfolket...
måtte hell å lykke bringe gull og andre edle metaller til odel og eie....... hilsen gammel racers

Helt enig.
Nån kjøpe jo f eks bare en færdig oppsatt 1300cc fra Usa / Canada å slår sæ på brøstet over kor flink dem e.
 
Helt enig.
Nån kjøpe jo f eks bare en færdig oppsatt 1300cc fra Usa / Canada å slår sæ på brøstet over kor flink dem e.

nytte lite å kjøpe færdig når det er oppsatt for kunn blyholdig racefuel....

så vårløsnig...... 1300 kjøpte vi som trailmotor og raceportet den, satte store gassere,høynet kompen og fikk laget lacerace piper(ikke race) som vi tittet in med trangere stinger og monterte digital 7 msd data tenning:) og det er mye hk i den

det samme gjorde vi med cs 1500 fjellmotor.....
full raceporting,økte kompen med nye topper fra cs, større fogassere,større bensinpumper, jaws lacerace rør som ble moddet, stomp montert og staget, montert digital 7 msd dragrace tenning...og som trail med sv05 i tanken ga den 268 hk, og etter modding økte den til 295 hk og med peak på 84-8800 rpm så den kunne vi ta av oss hatten å kalle det fullrace motor bygget for 200m snø drag og sv05 som brensel

så vis det er oss du sikter til så tar du feil..å bør sjekke bedre eller spørre før du utaler deg om oss,
 
  • Liker
Reaksjoner: Turbokarlsen
nytte lite å kjøpe færdig når det er oppsatt for kunn blyholdig racefuel....

så vår 1300 kjøpte vi som trailmotor og raceportet den, satte store gassere,høynet kompen og fikk laget lacerace piper som vi tittet in med trangere stinger og monterte digital 7 msd data tenning:)

Åja får du dem ikke te å dynokjøre det med den bensin dokker bruke hær?

Bruke det være kontroll ofte av drivstoffet i dragracing?
Har noen blitt tatt med feil fuel?
Bare nyskjerrig.
 
Åja får du dem ikke te å dynokjøre det med den bensin dokker bruke hær?

Bruke det være kontroll ofte av drivstoffet i dragracing?
Har noen blitt tatt med feil fuel?
Bare nyskjerrig.

Ingen er vel blitt tatt. Det har vært kontroll ja. I fremtida ser jeg for meg at det kun blir kontroll ved innleverte protester.
Det er kostbart å gjøre de testene.
 
Ingen er vel blitt tatt. Det har vært kontroll ja. I fremtida ser jeg for meg at det kun blir kontroll ved innleverte protester.
Det er kostbart å gjøre de testene.

Vil du annslå at det jukses mye med fuel i scooter drag?
Tenker da Bly å div hjemmelagde blandinger.
 
Å cs 1500 topp fuel kommer på banen nu til vinteren med alt nytt å forbedret av en særdeles dyktig eier :D

vår oppskrift på god drag motor er å porte selv, å justere selv i dyno

alle drag/big bore motora har vi porta etter våres egen oppskrift , 1500 fikk vi 28 hk

samme pipe,gassera men med økt komp fra 13 til 13.8:1

en enkelt trail porta hooper 1100 twin ultra trail ga 187hk, med egen lacerace porting økte den til 208hk...og enkel veiledning av john hooper..verdens beste artic race motorbygger..punktum

da vet man fort hva man har med å gjøre...nytter lite med 200 hk i pro stock i dag

så kan dem som tør jukse gå rundt å himle med auan

gammelt ortak er at mer man mistenker andre jo verre er man selv...god luck
 
Å for dæm som lurer på hva som er forskjellen på å bruke blybensin kontra blyfritt......
blybensin kan holde helt opp mot 120 i motoroktan mens
blyfritt holder max 102 i motoroktan
en normal race motor feks 3 syl 1000 med race piper varver 92-9400 omd kan sånn ca ha 14.5 +- litt i komp til blyfritt racefuel,
med blybensin kan man ha komp opp mot 17:1 og gevinsten på det er hk...sikker 20 hk i EN PROSTOCKER
i tillegg kan man kjøre på med mere tenning å det gir også hk men i lag med komp så øker bunndraget og respons betydelig..tåler å dyses lengere ned å det er nesten umulig å få DET med slik superbensin

trur det er dårlig for sporten hvis noen har samvitighet å jukse...man ser det veldig let på de skotran det nesten ikke går å trekke start på..dette pga sykt høy komp

kan nesten begynne å bruke kompmåler til testing og over 170 psi er juks eller noe slikt..ikke ta tallet til etterretning,var et eksempel

Hvis noen har spørsmål er det bare å peise(spørre) på
 
Å for dæm som lurer på hva som er forskjellen på å bruke blybensin kontra blyfritt......
blyben kan holde helt opp mot 120 i motoroktan mens
blyfritt holder max 102 i motoroktan
en normal race motor feks 3 syl 1000 med race piper varver 92-9400 omd kan sånn ca ha 14.5 +- litt i komp,
med blybensin kan man ha komp opp mot 17:1 og gevinsten på det er hk...sikker 20 hk i EN PROSTOCKER
i tillegg kan man kjøre på med mere tenning å det gir også hk men i lag med komp så øker bunndraget og respons betydelig..tåler å dyses lengere ned å det er nesten umulig å få DET med slik superbensin

trur det er dårlig for sporten hvis noen har samvitighet å jukse...man ser det veldig let på de skotran det nesten ikke går å trekke start på..dette pga sykt høy komp

Burde jo være kontr av fuel på topp 3 i alle klassene.
 
  • Liker
Reaksjoner: B.o og Krom
Nei, jeg tror ikke det jukses mye. Men utelukker ikke at det skjer. Noen ganger når man har gått forbi i depo så har det svidd i på nese og øyne.... Men man kan ikke avgjøre slikt uten en godkjent test.