LYNX Diverse el.feil 600 e tec

RRK

Medlem
5 Okt 2012
12
0
Åndalsnes
I vinter har vi opplevd store problemer med en lynx commander 600 e-tec.
Det startet med feilkode P0428. Men det ble fortsatt kjørt videre mens vi ventet på ny eksosgassensor. Det tok litt lang tid før sensoren kom. Vi byttet eksossensoren og feilkoden og motorlampa forsvant. Sensoren var ikke av samme type som den som var i, men hadde riktig nummer.
Men med litt pådrag så kom neste feilkode, P1562 og revlimit. Vi byttet statorplaten, og alt så ut som at vi endelig hadde en scooter som funket igjen. Men under kjøring så kommer det opp "knock" varsel i displayet, samt at scooteren ikke vil gå på tomgang. Vi byttet tennplugger og scooteren går fint når den er kald. Men når den er kjørt varm så vil den ikke gå på tomgang, samt at det kommer enkelte ettertenninger.

Min teori er at motoren er "kokset" ned.

Er det noen her med lignende erfaringer eller teorier om hva som må gjøres?
 
Eller at vi har begynt å drepe elektronikk siden den er kjørt med når det har vært problemer med strømforsyningen.
 
Tviler på at du er kokset ned, høres ut som El nettet har opplevd noe uheldig siden samtlige sensorer med mer har tatt skade. .. kan selvfølgelig være forskjellige feil helt uten sammenheng, men tviler litt. Om du har kjørt med meget høy spenning kan nok ting ha tatt skade.
 
Årsmodell og KM-stand?
Tror heller ikke noe på koksing. Eneste som kan "kokse" litt er eksosventilene, men tipper de er sjekket? Mener forresten å huske en her på forumet som hadde noe tull med en 600 etec, tror det var en coil som var gåen som ikke er helt uvanlig.
 
Det er en 2012 modell. Km stand er ca 2800. Det er en hjelpekorpsscooter så det er litt forskjellige sjåfører. Service hos merkeverksted har ikke blitt gjort av flere årsaker. Men noe vedlikehold er gjort etter beste evne. Ikke sjekket eksosventilene. Jeg la forøvrig merke til at den ene tennpluggen hadde betydelige avleiringer i forhold til den andre.
 
Er det satt på korrekte plugger? En tur til forhandler for diagnostikk kan være vel investert tid og penger. På slike motorer kan det ikke taes noen snarveier.
 
Funfactℹ️
Coiler fra Evinrude E-tec G1 40-300 hk 2010 og opp passer ski-doo / Lynx 600-800.
Det redder meg en gang det gikk en coil på min svoger sin 2013 Commander 600, der viste det seg å være dårlig stator i tillegg som gjorde at coil sviktet. Den ville ikke gå tomgang og startet ikke til slutt.