POLARIS Demperoppsett for Axys (SKS)

kimzor

Medlem
26 Des 2011
106
17
Er det noen her som har tuna inn dempere og fjærer ganske greit til axys 800? Sikkert ett veldig generelt tema, men om noen på rundt 70 kilo +/- har finjustert oppsettet til optimal teknisk/skråkjøring så ønsker jeg å kopiere ditt oppsett. 😊
 
Har fikla mye med dempere på sks men det er for fører på 100+ kg. Men denne linken kan kanskje hjelpe deg på vei. Mine tips hvertfall for teknisk skogkjøring er kjøre fremdempere med så lite preload på fjær som mulig ifølge instruksjonene i linken. Samme med fremre understellsdemper. Bakre runderstellsdemper kan godt kjøres litt strammere for å holde fronten nede. Ønskes mer steilevillig scooter strammer du fremre understellsdemper til maks preload ifølge linken og kjører litt slakkere på bakre. Ikke gå utfor mål oppgitt i linken. :) https://snowmobiles.polaris.com/en-us/self-help/article/KA-01221/
 
  • Liker
Reaksjoner: kimzor
Og for guds skyld, aldre stram klikker til maks. Maks er 3 klikk tilbake fra maks. Kjører du på strammere risikerer du å ødelegge en låsering inni demperen. Dette skjedde på ene av mine for et par år siden men det ble oppdaget tidlig nok til å redde dempern.
 
Kan legge til at det nok er smart å få de overhalt av en med god peiling som evt kan shimse de utifra info du gir. Hvis det dreier seg om en 2016 modell som du skrev om her i en annen tråd og det ikke har vært gjort før er det sikkert dags😊 har ikke fått somla meg til å gjøre det selv men ser mange skriver om en enorm forskjell etter overhaling.
 
Og for guds skyld, aldre stram klikker til maks. Maks er 3 klikk tilbake fra maks. Kjører du på strammere risikerer du å ødelegge en låsering inni demperen. Dette skjedde på ene av mine for et par år siden men det ble oppdaget tidlig nok til å redde dempern.
Ser de skriver det samme i artikkelen du linka til, men da med et klikk tilbake. Mitt muligens dumme spørsmål er da; hvorfor i helv.. lager de demperene sånn at man kan klikke de helt inn og potensielt ødelegge de? Ville det ikke være fornuftig å gjøre det sånn at det ikke var fysisk mulig å klikke de strammere enn det de tåler?😅
 
Ser de skriver det samme i artikkelen du linka til, men da med et klikk tilbake. Mitt muligens dumme spørsmål er da; hvorfor i helv.. lager de demperene sånn at man kan klikke de helt inn og potensielt ødelegge de? Ville det ikke være fornuftig å gjøre det sånn at det ikke var fysisk mulig å klikke de strammere enn det de tåler?😅

Lindback Suspention Service som jeg bruker på demperarbeid sa 3 klikk tilbake for å være helt safe. Et klikk er på grensa. Man kan jo spørre seg om hvorfor det ikke er fikset på, dærlig når disse typen dempere har vært i bruk i over 10 år. Jeg har ikke noe godt svar.

Men godt innspill med overhaling. Etter jeg så hvordan olja såg ut etter en sesong bestemte jeg meg for å ta demperservice før hver sesong. Nå har jeg riktig nok kun kjørt nye maskiner siden 2020 så har ikke blitt noen overhaling på dem. Men husker forskjellen etter første gang jeg hadde dempere på overhaling. Det var natt og dag kan du si. Og da var scooteren bare brukt en sesong men fremre understellsdemper bar knapt noe demping igjen bortsett fra fjærspendet. Fant ut at for meg på SKS 155 så funker det med en litt tyngre fox racing olje og 20 psi mer nitrogentrykk. Men nå er jeg 100 kg + og kjørte den scooteren meget hardt. Hvis jeg husker rett i farta så kjørte jeg fremre understellsdemper på maks preload ifølge verkstedboka og bakre ca 2,5 runder slakket fra maks. Dette gjor jeg for å få fronten lettere opp som hjalp veldig når man sku leke Kesterke i skavler, men gikk ut over hvor godt scooteren kom seg opp på snøen.
 
  • Liker
Reaksjoner: kimzor og Nils A
Takk for mange fornuftige svar.. Gjelder en 2016 modell ja, og jeg tviler egentlig på at dempere har hatt noe overhaling. Skal høre med forhandler om han gjør dette
 
Har fikla mye med dempere på sks men det er for fører på 100+ kg. Men denne linken kan kanskje hjelpe deg på vei. Mine tips hvertfall for teknisk skogkjøring er kjøre fremdempere med så lite preload på fjær som mulig ifølge instruksjonene i linken. Samme med fremre understellsdemper. Bakre runderstellsdemper kan godt kjøres litt strammere for å holde fronten nede. Ønskes mer steilevillig scooter strammer du fremre understellsdemper til maks preload ifølge linken og kjører litt slakkere på bakre. Ikke gå utfor mål oppgitt i linken. :) https://snowmobiles.polaris.com/en-us/self-help/article/KA-01221/

Med lite preload så mener du å ha så lite press på fjære så mulig? Altså at fjæra blir lengst mulig i forhold til maks i manualen? Vil dette gi mindre skipress, eller styres skipress av demper i midten? Er litt grønn på denne biten, men leser meg klok.
 
Preload er hvor mye fjæra er spent opp uten komprimert forstilling/understell. Skipress kan man til en viss grad manipulere ved preload på fremre understellsdemper og skidempere. Generelt sett vil jeg si for kjøring i løssnø og skog er det bedre å kjøre skidempere og fremre understellsdemper med litt slakere preload, det hjelper scootern i å komme seg oppå snøen istedenfor å grave deg ned. Det er viktig å ikke gå utenfor maks og minimumsmål som er oppgitt for den aktuelle maskinen. For lite og du risikerer at låseringen hopper av og du ender med null demping. Har sett dette ved et par anledninger. For mye preload og fjæra bøyer seg når demperen komprimeres. Dette kan resultere i at fjæra blir permanent bøyd eller i verstefall går av. 1 turn over maks vil jo antakeligvis gå bra, men ska du være safe bør du ikke utfordre skjebnen. Skal du ha mer preload enn du får innenfor maks og minimumsmål er det beste å bytte ut til stivere fjærer. Men det vil nok være mer aktuelt for meg på 100+ kg enn deg på rundt 70 kg.
 
Takk for utdypende svar. I korte trekk annbefaler du at begge fremre dempere kjøres med så lite spenn (preload) som mulig innenfor oppgitte maks mål fra fabrikk. Og det samme gjelder midtre fremdemper på understell.

Hva med klikk? Myk eller hard?
 
En god tommelfingerregel er at på mykt underlag, stiller man dempere myk og på hardt motsatt. Man ønsker at scooteren skal være så føyelig som mulig slik at den kommer opp på snøen.
Tenk på en scooter som en tre akslet bil. Løfter du opp akslen i midten eller har mindre fjærtrykk der, vil du overføre mer vekt til framste og bakerste aksel. Hvis du mye fjærtrykk på bakerste aksel vil det overføres mer vekt til miderste og fremre aksel.
I utgangspunktet bør fjærtrykk eller forspenning(eng: preload) være ganske så konstant gjennom en hel sesong. Man setter forspenning slik at scooteren "setter seg" slik den skal med fører og utstyr på. Normalt er det 4-5cm og så justerer man klikkerene slik man vil ha det og her justerer i allefall jeg ofte. Nå tidlig på sesongen er det meste på full soft.
 
En god tommelfingerregel er at på mykt underlag, stiller man dempere myk og på hardt motsatt. Man ønsker at scooteren skal være så føyelig som mulig slik at den kommer opp på snøen.
Tenk på en scooter som en tre akslet bil. Løfter du opp akslen i midten eller har mindre fjærtrykk der, vil du overføre mer vekt til framste og bakerste aksel. Hvis du mye fjærtrykk på bakerste aksel vil det overføres mer vekt til miderste og fremre aksel.
I utgangspunktet bør fjærtrykk eller forspenning(eng: preload) være ganske så konstant gjennom en hel sesong. Man setter forspenning slik at scooteren "setter seg" slik den skal med fører og utstyr på. Normalt er det 4-5cm og så justerer man klikkerene slik man vil ha det og her justerer i allefall jeg ofte. Nå tidlig på sesongen er det meste på full soft.
Gode tips J-B! 😊
 
Takk for utdypende svar. I korte trekk annbefaler du at begge fremre dempere kjøres med så lite spenn (preload) som mulig innenfor oppgitte maks mål fra fabrikk. Og det samme gjelder midtre fremdemper på understell.

Hva med klikk? Myk eller hard?

Ikke nødvendigvis minimalt preload, men mindre preload gjør at scootern kommer seg lettere opp på snøen. Men det går igjen ut over hvor lett du får fronten opp på den. En ting er jo steiling for morroskyld men man kommer jo ofte ut for situasjoner hvor man trenger å kunne steile over en bekk, en stubbe eller lignende.

Demperoppsett vil oppføre seg forskjellig med 70 kg fører enn med 100 kg fører. Ville starta med minimal preload på skidempere og fremre understellsdemper. Bakre understellsdemper stiller du etter vekt som oppgitt i linken jeg delte tidligere. Så strammer du fjæra på fremre understells gradvis til du kjenner at scootern begynner å grave grøft istedenfor å klatre oppå snøen. Så litt tilbake. Husk å ta mål på hvor mye preload dette er.

Innen du er kommet så her langt har du nok en ide om hvordan du synes bakre og skidempere oppfører seg og om du vil endre på det. Jeg liker skidempere ca 1 turn strammere enn midt imellom minimum og maks. Og bakre kan du kanskje starte på minimum av oppgitt for din førervekt.

Antall klikk kommer litt an på hvor mye du hopper, hvor hardt du kjører ellers. Start på det oppgitt i linken som standard. Generelt sett ønsker du å benytte så mye av dempern som mulig uten av at den bunner annet enn på harde landinger. Her må du rett og slett bare prøve deg frem.

Og sist men kanskje viktigst av alt. Det tar tid å finne det perfekte demperoppsettet, men når du treffer er det natt og dag for opplevelsen av scootern! Og når du har brukt så mye tid på å treffe rett MÅ DU SKRIVE DET NED!! Fjærer har en tendens til å gjenge seg ut med tia og da er det greit å vite nøyaktig hvordan du skal justere det tilbake. Folk kan si så mye de vil at fjærer ikke skal eller kan gjenge seg ut men ALT av walker evans coilover dempere jeg har vært borti gjenger seg ut over tid. Så sjekk de regelmessig. Hver 3-4 helg er plenty men bare vær obs på det.