Ser de skriver det samme i artikkelen du linka til, men da med et klikk tilbake. Mitt muligens dumme spørsmål er da; hvorfor i helv.. lager de demperene sånn at man kan klikke de helt inn og potensielt ødelegge de? Ville det ikke være fornuftig å gjøre det sånn at det ikke var fysisk mulig å klikke de strammere enn det de tåler?😅Og for guds skyld, aldre stram klikker til maks. Maks er 3 klikk tilbake fra maks. Kjører du på strammere risikerer du å ødelegge en låsering inni demperen. Dette skjedde på ene av mine for et par år siden men det ble oppdaget tidlig nok til å redde dempern.
Ser de skriver det samme i artikkelen du linka til, men da med et klikk tilbake. Mitt muligens dumme spørsmål er da; hvorfor i helv.. lager de demperene sånn at man kan klikke de helt inn og potensielt ødelegge de? Ville det ikke være fornuftig å gjøre det sånn at det ikke var fysisk mulig å klikke de strammere enn det de tåler?😅
Har fikla mye med dempere på sks men det er for fører på 100+ kg. Men denne linken kan kanskje hjelpe deg på vei. Mine tips hvertfall for teknisk skogkjøring er kjøre fremdempere med så lite preload på fjær som mulig ifølge instruksjonene i linken. Samme med fremre understellsdemper. Bakre runderstellsdemper kan godt kjøres litt strammere for å holde fronten nede. Ønskes mer steilevillig scooter strammer du fremre understellsdemper til maks preload ifølge linken og kjører litt slakkere på bakre. Ikke gå utfor mål oppgitt i linken. https://snowmobiles.polaris.com/en-us/self-help/article/KA-01221/
Gode tips J-B! 😊En god tommelfingerregel er at på mykt underlag, stiller man dempere myk og på hardt motsatt. Man ønsker at scooteren skal være så føyelig som mulig slik at den kommer opp på snøen.
Tenk på en scooter som en tre akslet bil. Løfter du opp akslen i midten eller har mindre fjærtrykk der, vil du overføre mer vekt til framste og bakerste aksel. Hvis du mye fjærtrykk på bakerste aksel vil det overføres mer vekt til miderste og fremre aksel.
I utgangspunktet bør fjærtrykk eller forspenning(eng: preload) være ganske så konstant gjennom en hel sesong. Man setter forspenning slik at scooteren "setter seg" slik den skal med fører og utstyr på. Normalt er det 4-5cm og så justerer man klikkerene slik man vil ha det og her justerer i allefall jeg ofte. Nå tidlig på sesongen er det meste på full soft.
Takk for utdypende svar. I korte trekk annbefaler du at begge fremre dempere kjøres med så lite spenn (preload) som mulig innenfor oppgitte maks mål fra fabrikk. Og det samme gjelder midtre fremdemper på understell.
Hva med klikk? Myk eller hard?