Demo el-scooter Taiga

smaug1

Scooterfanatiker
Medlem av ledelsen
FORUMSUPPORTER
7 Apr 2013
5.318
3.451
Level
7
Tildelinger
9
Kunes
10 mil rekkevidde er ikke værst. Litt knotent å ta med reservestrøm men gi den noen år slik at rekkevidden øker enda noen mil så er de nok inne på noe.
 

MHP

Bænsinrein-operatør
25 Feb 2014
2.833
2.055
Level
2
Tildelinger
3
Repparfjord
Har ikke særlig tru på elektrisitet og snøscooter kombinert. For det første er batteri og kulde ikke en god kombo i utgangspunktet. For det andre, ja 10 mil rekkevidde når alt er helt nytt, men hva med 2 sesonger senere. Da er man kanskje bare nede på 7-8 mil, kanskje enda mindre. Batteri blir dårligere over tid og tar lang tid å fylle opp med strøm igjen.
 

Davajn

Medlem
18 Jan 2015
64
223
Skellefteå
Jag har stor tro på det. Att man helt kan fjerne variatora er veldig bra! Man får mer effekt ut på beltet og mindre ting som kan gå sönder.

Dette er fremtiden!
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker

Steinegal

Winter is coming - Stark
7 Sep 2013
365
357
Level
3
Tildelinger
6
Batteri og kulde er ikke noe stort problem, Taigaen skal ha aktiv batterivarme og gi 10mil i -30. Største merforbruket på elbiler i kulden er oppvarming av kupeen og det slipper man på en snøscooter. Lading hjemme tar ca 2 timer med 32A og støtte for hurtiglading er og der. Største utfordringen er batterikapasitet, men her går utviklingen raskere nå en før. Så er det store spørsmålet, hva skal skigåerene klage på nå? Spor i snøen? At man kommer så stille at de er redde for å bli skremt?
 

martinhansen

Medlem
FORUMSUPPORTER
20 Feb 2011
1.124
1.033
Level
1
Tildelinger
1
kongsvik
Ja, 10 mil er vell høvelig innenfor? Vet ikke hvor mye man kjøre på en tur ca:hmm: Lurer også da på hvordan batterieter er etter 2 sesonger, å om det hold 10 mil ved variert kjøring(leking osv). Har ikke fått lest så nøye om denne scooteren enda:)
 

Pinhead1974

Medlem
FORUMSUPPORTER
2 Sep 2014
453
232
Level
3
Tildelinger
6
Trondheim
Burde jo være glimrende for utleie disse når det er videreutviklet og godt testet. Utleiescootere går vel sjelden over 10 mil på en dag? Også spent på om de greier å selge de til samme pris som de med forbrenningsmotor. Blir jo små serier dette, i hvert fall i starten.
 

smaug1

Scooterfanatiker
Medlem av ledelsen
FORUMSUPPORTER
7 Apr 2013
5.318
3.451
Level
7
Tildelinger
9
Kunes
10 mil er ganske bra. Kom selv fra en 7,5 mils tur i dag med bare putring og kos, men som alt annet el-kjøretøy så er ting å ha en tenkt rekkevidde, noe annet er å vite at du alltid bruker 80-90% av rekkevidden. Etter turen i dag hadde tankmåleren gått ned to prikker, kunne lett ha snudd og tatt turen en gang til på samme tank hvis det var krise.
 

Pinhead1974

Medlem
FORUMSUPPORTER
2 Sep 2014
453
232
Level
3
Tildelinger
6
Trondheim
...men som alt annet el-kjøretøy så er ting å ha en tenkt rekkevidde, noe annet er å vite at du alltid bruker 80-90% av rekkevidden.
Helt sant. Tenkte på det når jeg skrev det.

Men snu det litt da. 5-6 mil er ok distanse det og. Da kan du kjøre tenkt tur, litt feil osv og enda ha igjen litt når du kommer sulten til ladestasjonen ved veis ende :)
 

Nyheim

Moderator
Medlem av ledelsen
FORUMSUPPORTER
11 Feb 2015
1.415
1.102
Level
7
Tildelinger
7
Sørreisa
Har stor tro på dette! :) Med motorer som er koblet direkte eller semi-direkte til belte er jo utrolig effektbesparende kontra systemet vi har nå hvor effekten går fra veiv og primærvariator, opp til sekundæren og deretter til drivaksling.

Med tanke på hvor vedlikeholdtfritt en el-motor er kontra en stempelmotor er så har dette potensiale.

Har venta på dette. Men fy, de må gjøre noe utseendemessig for den var ikke akkurat et pent syn.
 

smaug1

Scooterfanatiker
Medlem av ledelsen
FORUMSUPPORTER
7 Apr 2013
5.318
3.451
Level
7
Tildelinger
9
Kunes
Helt sant. Tenkte på det når jeg skrev det.

Men snu det litt da. 5-6 mil er ok distanse det og. Da kan du kjøre tenkt tur, litt feil osv og enda ha igjen litt når du kommer sulten til ladestasjonen ved veis ende :)
Jada som en hyttescooter eller en scooter man ofte kjører til noen faste fiskevann eller pølseplass kan det der fungere helt fint. Kjenner mange som kjører bare noen få mil tur/retur for å fiske og båle litt.
Med rett pris kan en elscooter bli en slager.
Super enkel drivlinje, nada vedlikehold og evigvarende motor slik at det egentlig bare koker ned til en batteripakke som duger bra. Erfaring fra elbiler tilsier at en batteripakke holder helt fint 10 år med minimalt med kapasitetstap selv med bare hurtiglading. Skulle de få til en rekkevidde på 15 mil så har de en bænkers selger.
 

smaug1

Scooterfanatiker
Medlem av ledelsen
FORUMSUPPORTER
7 Apr 2013
5.318
3.451
Level
7
Tildelinger
9
Kunes
Har stor tro på dette! :) Med motorer som er koblet direkte eller semi-direkte til belte er jo utrolig effektbesparende kontra systemet vi har nå hvor effekten går fra veiv og primærvariator, opp til sekundæren og deretter til drivaksling.

Med tanke på hvor vedlikeholdtfritt en el-motor er kontra en stempelmotor er så har dette potensiale.

Har venta på dette. Men fy, de må gjøre noe utseendemessig for den var ikke akkurat et pent syn.
Ser da kul nok ut? Tror de er inspirert av Rev G4. Trodde først dette var et BRP prosjekt. Må kanskje jobbe litt med ergonomien. Sittestillingen virker veldig rar.
 

Nyheim

Moderator
Medlem av ledelsen
FORUMSUPPORTER
11 Feb 2015
1.415
1.102
Level
7
Tildelinger
7
Sørreisa
Ser da kul nok ut? Tror de er inspirert av Rev G4. Trodde først dette var et BRP prosjekt. Må kanskje jobbe litt med ergonomien. Sittestillingen virker veldig rar.
Ja, jeg syns og den minte om REV G4, en mindre pen versjon av den. Smaken er som baken I guess ;)
 

Pinhead1974

Medlem
FORUMSUPPORTER
2 Sep 2014
453
232
Level
3
Tildelinger
6
Trondheim
Lekte litt med tallene. Neppe noe kjøretøy for de som kjører full pinne i dypsnøen dette da den kun holder koken 10-12 min før batteriet er tomt. Til sammenligning har en scooter med forbrenningsmotor med seg ca. 400kWt på en tank.
 

Steinegal

Winter is coming - Stark
7 Sep 2013
365
357
Level
3
Tildelinger
6
Lekte litt med tallene. Neppe noe kjøretøy for de som kjører full pinne i dypsnøen dette da den kun holder koken 10-12 min før batteriet er tomt. Til sammenligning har en scooter med forbrenningsmotor med seg ca. 400kWt på en tank.
Men samtidig bruker den 10 ganger så mye;) uansett er bare starten vi ser nå, må liksom begynne en plass :)
 

Pinhead1974

Medlem
FORUMSUPPORTER
2 Sep 2014
453
232
Level
3
Tildelinger
6
Trondheim
Men samtidig bruker den 10 ganger så mye;) uansett er bare starten vi ser nå, må liksom begynne en plass :)
Helt sant det. Jeg bruker vel ca 1.5l på løypekjøring og det tilsvarer jo ca 15kWh/mil, mens den elektriske går på ca tiendedelen.
 

Steinegal

Winter is coming - Stark
7 Sep 2013
365
357
Level
3
Tildelinger
6
Jepp, men dypsnøkjøring er noe helt annet og krever litt mer batteri
 

Krom

Moderator
Medlem av ledelsen
1 Mar 2010
2.590
2.826
Level
7
Tildelinger
6
Ofoten
Kanskje med samme/lignende fordeler som el-bil.

Fri tilgang på utmark, moms/toll/avgifts- fritak...

Da hadde nok mange vurdert en slik...
 
1 Sep 2013
456
231
Level
3
Tildelinger
6
Telemark
Lynx har vel sakt de har teknologien og er på banen ang elektrisk. Venter kun på markedet. Sikkert kun 1/10 del av forumet som er enig med meg. Men jeg trur at elektrisk er framtia, og at det kommer til å bli det råeste å få tak i!
Se hvor utrulig fort utviklinga går på bil.

En snerten liten el-motor som yter ett par hundre hester og NM over hele registret, repsons vi aldri har sett makan te, Kanskje uten clutching og masse overføringer, med en god rekkevide og batterikapasitet.
Trur ikke det er lenge før vi ser det:)

Å jeg trur faktisk det blir rått å kjøre! Sjarmen er nok litt borte. Men en gammel trippe 2takt på piper er sjarm, en nyere 2 takt er ikke mye sjarm mer uansett :p
 

smaug1

Scooterfanatiker
Medlem av ledelsen
FORUMSUPPORTER
7 Apr 2013
5.318
3.451
Level
7
Tildelinger
9
Kunes
Elektrisk er framtiden, spørsmålet er om BEV er det. Kanskje hvis faststoffbatteriet kommer på markedet.
 

EJ

Administrator
Medlem av ledelsen
16 Okt 2010
4.422
2.587
Level
12
Tildelinger
8
Troms
Har knall tro på dette. Variator, bremser,store piper med mer forsvinner. En mulighet å forandre både utseende og oppsett på utenkelige måter. Vektfordeling på en helt ny måte. Slutt på to av hovedargumentene til motstandere; støy og utslipp.
En moment kurve uten like og ytelse momentant og upåvirket av reimer og svingende momentkurver +++
Tror dette blir bra om noen generasjoner :)