Som tidligere elbileier kan jeg si litt om det. Problemet til elbilen er ikke rekkevidden. Det kan man bygge seg fra med større batteri eller høyere energitetthet. Problemet er den enorme forskjellen på rekkevidde varm vs kaldt vær og ladehastigheten både under ideelle forholdhold men særlig i kulden. I dette med ladning baller det på seg enda flere utfordringer siden det ikke er gitt hva man betaler for. På en bensin/dieselbil er det ikke spørsmål om hva man betaler for. Man betaler for mengde drivstoff(en liter bensin tilsvarer ca 10kWt for de som er interessert i sånt) og pumpen teller dette og alle er fornøyde men sånn er det ikke med strøm. Man kan enten betale for tiden man bruker...fordi det er ikke gitt hvor for akkurat din bil klarer å ta imot strømmen, eller mengden strøm man mottar.
Hva er problemet her tenker du kanskje?
Vel, hvis man betaler for tiden man trenger kan det hende at du bare får noen få kWt på batteriet pga at den er kald, dermed betaler du en halv formue for bare noen få mil rekkevidde -> bensinen kunne koster 30kr/l og fortsatt lønnes = ingen lokkes til å kjøre elbil.
Hvis man ikke betaler for tiden men den faktiske strømmen man mottar dukker en annen utfordring. Noen kan stå en halv evighet og oppta en ladestasjon for å skvise inn de siste 10% SoC(state of charge) på batteriet.
Det er dukket opp diverse kombinasjoner og "løsninger" på dette men det kompliserer mest hele greia når konkurrenten er forbildelig ukomplisert. 20 liter er 20 liter og det tar noen sekunder.
At man får halv rekkevidde i noen kuldegrader gir selvsagt også en haug med utfordringer(been there, done that, have the t-shirt).
Li-ion/Li-po eller andre lithium kjemier er for dårlig rett og slett. Nå skal Toyota komme med faststoffbatteri(Solid state battery) som kan endre på alt dette og da kan vi kanskje komme oss et steg videre men selv om jeg er en svoren Toyotamann tviler jeg litt på påstanden til Toyota om at de er så nær meg å være ferdig med å utvikle en slik batteriteknologi. Det er omtalt som den hellige gral innenfor batteri og det er litt for lite ståhei rundt dette til at de kan være så forbaska nært(batteriet skal brukes i en ny elbil det kommende OL i Tokyo neste år). For bare knapt et par år siden ble SSB omtalt som nesten Star Wars teknologi som kun eksisterte i teorien/på lab, og nå hevder altså Toyota at de er klar for produksjon...jaja stemmer det er det bare å bøye seg i hatten. Da er Toyota virkelig helt rå på teknologifronten.
En annen utfordring med elbil er distribusjon av kraft. Det stemmer ikke at vi har for lite kraft til å forsyne elbilene i Norge om alle kjørte elbil. Den saken er biff, problemet er heller å levere all denne kraften til de mildt sagt heftige laderene som skal forsyne bilene. For de med elektrikerbakgrunn så leverer i dag én lader 150.000W(Tesla Supercharger) og dersom man effektivt skal lade bilparken på veien i det ganske land må man nok minst ha 8-10 ladere av dette kaliberet så mao 1500000W pr lokasjon! Litt ohms lov sier altså (1500000/22000)/1,73=ca 40A om man går for å kjøre en 22kV høyspent linje til hver lokasjon! Fullt gjørbart men da snakker vi altså om å kjøre en høyspentlinje til hver forbanna ladeplass!
I praksis kan man ikke kjøre en slik linje over uendelig lange strekk pga transmisjonstapet så da må kraften produseres relativt nært hvor behovet er og da snakker vi vindmøller og/eller vannkraft. Kostnaden for dette vil være astronomisk for å ikke snakke om naturinngrepene som må gjøres...