SKI-DOO D.E.S.S signal detter ut vær gang scootern stoppes

mm91

Medlem
25 Mar 2009
244
7
hammerfest
hei : )
signale fra dessnøkkelen detter ut vær gang scootern stoppes så må røre på den vær gang jeg starter, hva kan årsaken være?
gjelder min 03 mxz 500 H.O zx
 
På min var det at den lille stjerneforma metalbiten/fjærplata var borte, Så kjøpte en ny dess nøkkel og problemet var borte. :) se om du har den lille fjærende saken inni der, hvis den er på plass så se om du har mye skit på metalflatene inni der.

Partnummer på bare stjerna til Dess nøkkelen er 415 129 503 om du vil prøve og reparere den dess nøkkelen du har.

Ellers så kan det også være posten din som er slitt/irret/ødelagt.
 
Dette er et helt vanlig problem på skutera med dess. du blir vant med det :)
på lynxen eg hadde så hjalp det ikke å sette den lille metalbiten dit, men høres ut som du var heldig :)
 
Heldig nei. Jeg kjøpte ny hele Dess nøkkelen. En ny virker da jo bedre enn en gammel ødelagt en vanligvis.

Og jeg mener da at det ikke er et vanlig problem da jeg har diverse skidoo'er og har hatt seadooer også hvor det ikke har vært noe som helst problem med dess. to pip hver gang jeg starter opp. Kunn denne siste som jeg har hatt en ødelagt dessnøkkel som jeg nå har byttet ut. :)

det er jo et ganske enkelt system så skal ikke være noe hokkus pokkus og få til og virke stabilt.
 
Trur faktisk eg aldri har vert på tur me nokon ski doo som kan starte og kjøyre utan og vri på DESS nøkkelen :p

Men dette er ei baggatell, utruleg bra system som fungerar til de det er laga til. :)
 
Håpløs: leste litt feil, trudde det sto at du bare bytta den lille plata. Men vertfall , de fleste eg kjenne med dess må vertfall vri på nøkkeln ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Sunvang
Ahh skjønner. Men går den normalt når du drar den ut, eller står den og piper? Og kvar har du gjort av dødmannsknappen :p
 
Den går helt normalt, ingen forskjell :p
Dødmannsknappen er helt kopla vekk, forrige eiger som gjorde dette. Hvorfor han gjorde det skjønner jeg ikke...
 
Veldig spesielt. Utan dess nøkkel i skal den bare putre og kutte :p

Kjøp uorginal dødmannsknapp og koble på kablene ifra orginal knappen, blir nok billigare en ny dess nøkkel og programmering :)
 
Ja det er noe rart på fære her..
Men er himla greit med dess'en egentlig, skulle wiren sitte fast i strømpa så sliter man visst en ikke tenker raskt..
Kjøper en man bruker på cross sykler :thumb:
 
Har en universal dødmannssnor liggende hvis du vil kjøpe, billig :p Send melding hvis interessert. Denne kan du koble inn istede for stoppbrytern som var dær før, så har du ei snor som også stopper skutern hvis/når du faller av :)
 
Min DESS er og ødelagt, vær gang jeg skal daue scooteren må jeg choke den slik at den drukner..

Hos deg er det nok dess posten som ikke er helt iorden. Slik som min Dess virker så er det en magnet inne i desskappa som aktiverer en magnetbryter inne i dessposten. Denne gjør så du får tenning. så da når motoren starter så leser den dess nøkkelen en gang igjennom de elektriske kontaktene. Dvs at min skuter går helt til magnet kontakten bryter tenningen. DVS at om magnetkontakten ligger inne(ikke bryter) så stopper ikke skuteren selv om du drar av dess nøkkelen. Så bare finn en brukt post på ebay eller noe så ordner nok det problemet.
 
Får ta en sjekk på den ja, prøvde å trykke den lille knappen inn med en spiker men ville ikke daue da heller..
takker for brukbare svar :thumb:
skal lage en tråd om scooteren og bl.a legge ut bilder av det
 
jeg har alldrig hatt problemer med DESSen før jeg på scooteren jeg har nå, da jeg må bruke den for å daue scooteren.
Virker som det blir dårlig kontakt når den blir brukt mye?
 
har samme problemet når jeg starter den så må jeg vri litt på den for å få kontakt ja.. vet om mange som har det problemet.
 
Hei har en skidoo 600 gt 2002.Den stoppet ,etter mange forsøk startet den,nå er den dø fortredje gang. Bestilte cdi mpem på ebay, da gikk den med2500 omdr. Satt på gamle cdi ,da gikk den en tur. Nå er den dau. Begynner å tro det ikke er cdi ,men dess dog ikke nøkkel da en lynx startet /ikke for fult med ski doo nøkkelen. Er det noen somhar byttet nøkkel kontakten. Har byttet den for 10-15 år siden,men davar det cdi som måtte skiftes. Noen gode tips?
 
Forsøk å varme kontakten, med feks hårføner, og se om det gjør en forskjell. Har kun opplevd at en sånn har gått i stykker, og da virket den kun når den var varm
 
Forsøk å varme kontakten, med feks hårføner, og se om det gjør en forskjell. Har kun opplevd at en sånn har gått i stykker, og da virket den kun når den var varm
Har testet dess posten. Den virker. Når nøkkel er på så lager magneten inni posten kontakt mellom de to svarte ledninger slik den skal gjøre. Er den av brytes kontakten slik den skal. Også sjekket start knapp, den er ok.
 
Har testet dess posten. Den virker. Når nøkkel er på så lager magneten inni posten kontakt mellom de to svarte ledninger slik den skal gjøre. Er den av brytes kontakten slik den skal. Også sjekket start knapp, den er ok.

Da vil jeg gjette på coil eller tennspole. Er som oftest tennspole. Har en 2002 GT600SE jeg skal hugge, så hvis du finner ut av hva du behøver, har jeg det nok.

Tennspolen kan man måle for funksjon, står beskrevet i verkstedhåndboken
 
Da vil jeg gjette på coil eller tennspole. Er som oftest tennspole. Har en 2002 GT600SE jeg skal hugge, så hvis du finner ut av hva du behøver, har jeg det nok.

Tennspolen kan man måle for funksjon, står beskrevet i verkstedhåndboken
Da skal vel startmotor dra rundt motoren. Noe den ikke gjør. En eller annen El feil er det. Byttet cdi. Ikke liv i motor, drar ikke rundt. Kommer ikke strøm til innslags bryter. Start knappen har strøm.
 
Da skal vel startmotor dra rundt motoren. Noe den ikke gjør. En eller annen El feil er det. Byttet cdi. Ikke liv i motor, drar ikke rundt. Kommer ikke strøm til innslags bryter. Start knappen har strøm.
Hvis ikke starter går rundt, sjekk de to releene på høyre side,