POLARIS LØST: Dårlig spenningsregulator? Trenger hjelp til diagnose.

Det er nesten nødt å være en kortslutning mot gods en plass. Kan du enkelt koble ut visse deler av ledningsnettet mens scooteren er startbar?
 
Det er nesten nødt å være en kortslutning mot gods en plass. Kan du enkelt koble ut visse deler av ledningsnettet mens scooteren er startbar?

Isolert ut alt av elektronikk i huv, også releer, kontakter til tenningslås osv, usikker på hvor mye mer jeg kan isolere ut mens scooter går. Men ja, her er det fullt mulig vi snakker kortslutning en plass.
 
Sist redigert:
Nei, ikke sjekka TPS, men igjen, rart at lys og display skal ta kveld på grunn av dårlig stilt TPS, aldri hørt om det før. Men er kanskje en mulighet?

Tjaa, vet ikke kor mye mer det er å sjekke. At den surne høres jo ut som det er noe enten med innsprøytinga eller tenninga. Prøvd å ohme stator når den er varm? Det kan endre seg etterhvert som temp øke. Eventuellt sjekke hvor mye watt du får ut av del hvis du ikke har fått sjekket det enda. Eller coiler, om de er dårlige og gir for dårlig gnist. Eller kanskje dårlig kontakt i plugghetta eller pluggledning. Vetke om du har skrevet du har gjort det enda men at du bruker BPR9ES og sjekker åpninga er rett der. Bensintrykk kan jo også være en ide å sjekke. :hmm:
 
Tjaa, vet ikke kor mye mer det er å sjekke. At den surne høres jo ut som det er noe enten med innsprøytinga eller tenninga. Prøvd å ohme stator når den er varm? Det kan endre seg etterhvert som temp øke. Eventuellt sjekke hvor mye watt du får ut av del hvis du ikke har fått sjekket det enda. Eller coiler, om de er dårlige og gir for dårlig gnist. Eller kanskje dårlig kontakt i plugghetta eller pluggledning. Vetke om du har skrevet du har gjort det enda men at du bruker BPR9ES og sjekker åpninga er rett der. Bensintrykk kan jo også være en ide å sjekke. :hmm:

Stått å dratt mye i snora, så det kan forklare hvorfor den går sur. Mye smågang på tomgang også stopp, start, gå litt, stopp, start. så den har nok bare ikke fått brent gjennom, det tror jeg i alle fall.

Ohmet stator både kald og varm. Jeg vet at stator fra forrige motor fungerte når motor tok kveld. Har 100% utelukka stator, begge statorer har rette verdier når de blir målt, både varm og kald.

Tennplugger får gnist som står veggimellom, så virker som coiler leverer. Prøvd flere tennplugger med samme resultat. Uansett, burde ha lys og display når den går selv om coiler eller tennplugger er dårlig, så lenge den går da såklart.

Jeg lurer nå på om det kanskje er kortslutning bak til baklys, så skal sjekke det neste. Enig med @smaug1, det må jo være kortslutning en plass!
 
Ny teori som skal sjekkes ut imårra. Har tenkt å tenkt.

Chassisrele styrer strøm til display, lys og håndvarmere? Scooteren går normalt uten rele, og rart med tilkoblet rele. Det sier meg at problemet ligger på ene siden av releet, og jeg utelukker ECU-siden, da jeg nå har skifta ECU. Så Problemet må ligge andre veien fra relee, og det er som nevnt i display, frontlys, håndvarmere, baklys osv.

Display og framlys kan jeg utelukke, for problemet løses ikke av å ta ut kontakten til huven. Så da sitter jeg igjen med baklys og håndvarmere som har ei mulig kortslutning?

Jeg vet at IQ har hatt problemer med kortslutning av baklys, i ledningene som går under bensintank. Jeg har jo løfta på bensintank for polering av tunnell, kan det har kortslutta da? I tillegg så kjørte jeg håndvarmere på full hemping under test turen når problemet oppsto, kan noe ha smelta og kortslutta i håndvarmere?

Jeg tror nå at problemet ligger i ledningsnett til baklys/bremselys eller håndvarmere. Det er det første som skal sjekkes imårra. Som sagt, det gir mening, siden scooter går som ei klokke når chassis rele blir koblet ut.


@smaug1 @MHP @Ole Andrè
 
Sist redigert:
Har du egentlig sjekka ut hva som går på den pinnen som er svidd på ecu? Ganske tydelig tegn at det har gått noe mer strøm der enn beregnet.
 
Har du egentlig sjekka ut hva som går på den pinnen som er svidd på ecu? Ganske tydelig tegn at det har gått noe mer strøm der enn beregnet.

Nei, har ikke koblingskjema til ECU. Men etter å ha studert bilder tatt før problemet oppsto så er det ingen tvil om at det har vært svidd der før problemet kom. Og det tror jeg har skjedd i forbindelse med havari av den originale spenningsregulatoren, for denna scooteren har den oppdaterte spenningsregulatoren, ikke den som kom originalt på den, så det er tydelig at det har vært skifta regulator før.
 
Ligger i verkstedmanualen det skjema. Den er vel på forumet her. Du får bytte ut chassi relet med multimeter. Skru av håndtaksvarmere. Hold huven frakoblet. Skal vel neppe trekke mer enn 10A da. Hvis sikringen i multimeteret poffer så har du kortslutning. Ev bruk en sikringsholder med sikring istedenfor multimeter hvis du er nervøs for å ta livet av multimeteret
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Kan jo gjøre det enkelt da og prøve å koble fra baklys. Funker ikke det prøver du å koble fra håndtaksvarmere. Er en av de kortsluttet så burde du kunne feilsøke deg frem slik ;)
 
Tror ikke at et verkstedet har noe særlig mer å bidra med.
Kan jo gjøre det enkelt da og prøve å koble fra baklys. Funker ikke det prøver du å koble fra håndtaksvarmere. Er en av de kortsluttet så burde du kunne feilsøke deg frem slik ;)
Joda. Men er det enklere? Får ikke med seg ledningsnettet. Så begynner man å demontere konsol'sete og tank og splitte opp strømper uten å ha bekrefta at det er en kortslittning flr man begynner. Virker på meg som mye bortkasta tid
 
Planen er å måle på ledninger mot chassis for å se om det er kortslutning. Baklys først så håndvarmere, blir å gå gjennom alle ledningene, det får bare ta den tiden det tar.

Sikringsholder var en god ide. Finner jeg ikke noe åpentbart så blir det prøvd ut, har sikringer og holder liggende.
 
Planen er å måle på ledninger mot chassis for å se om det er kortslutning. Baklys først så håndvarmere, blir å gå gjennom alle ledningene, det får bare ta den tiden det tar.

Sikringsholder var en god ide. Finner jeg ikke noe åpentbart så blir det prøvd ut, har sikringer og holder liggende.
Du kommer til å fnne endel som går mot jord. Feks alt av lyspærer, (baklys, instrumentlys i knappemodulen på styret) vanskelig å skille på en kortslutning og en vanlig forbruker når man måler litt i "blinde" har gjort den feilen selv engang, leita etter kortslutning, splitta opp alt av ledningsnett bare for å finne en lysdiode i enden av ledningene. Heheh
 
Ville plugga ut en og en ting til man finner kilden til problemet før man begynner med alt for avanserte metoder ihvertfall.
 
Brukt timesvis på timesvis til feilsøking uten videre hell i det her.

Målt baklys, bremselys, håndvarmere, tommelvarmere, revers, dødmannssnor, nødstopp-knapp, mikrobryter i throttle block, diverse sensorer, etc. Kobla ut del for del for del uten noe hell, helt til man kommer til chassis rele, da går den normalt når de kobles ut og kretsen brytes.

Skifta kondensator bare for å være sikker. Har spretta opp hele ledningsnettet å leita etter jordfeil og brudd, gått gjennom hele ledningsnettet på koblingskjema, fulgt ledninger som har vært mistenkt. Har sjekka alt mulig. Finner ingen brudd i noe, finner ikke noe som er kortslutta mot jord.

Er nå kommet til en blindgate. Vet ikke helt hvordan jeg skal gå videre nå, har skifta alt mulig, brukt tusenvis av kroner på feilsøking og deleutskift.
 
Sist redigert:
Chassis rele vibrerer når det blir koblet til. Det åpner å lukker seg i en rask frekvens, så det tyder på at noe er galt på den kretsen. Når releet endelig kobler inn så starter scooteren å fjuske og til slutt stoppe. Så snart man drar ut releet så går scooteren normalt.

Så hintet er der. Chassis rele ute sørger for at problemet går bort, så snart man setter det inn så er det bare elendighet. Prøvd flere rele, og sjekka de to jeg har, de åpner å lukker normalt når jeg setter ekstern spenning på de. Mysterium, rett å slett.
 
Det er lagt opp ledninger til el-start, kan det være noe med det å gjøre? Batteri og startmotor er tatt ut. Kabler er teipet og stripset mot chassis
 
Vet ikke om du har sjekket det men ra ut pinnene i kontakten tkl releet og sjekk at det tight nok til å få god kontakt på alle pins. Så er vel neste steg å prøve å montere ett batteri.
 
Lett å lete og se seg blind, vet av erfaring hvor jeg brukte like mye tid å byttet minst like mye deler på en brpmaskin bare for å finne en bagatell.

La oss se på det du vet: du vet motor virker som den skal når rele for strøm til lys etc er ute.
Vet ikke hvordan strømmen er fordelt videre fra rele, men vil tro det kan kobles fra på ett vis.

Når jeg feilsøker slikt kan det i verste fall bli med avbiter om det ikke er tilkoblinger. Vekk med alt og koble til en og en forbruker. Hvis det ikke er mulig kan det være greit å koble vekk alt på skuter og koble til en annen forbruker ( eks ei pære) for å se om problemet oppstår da.
Dette for å konstatere hvor problemet er. Denne test forbrukeren kan du også koble før rele hvis du ikke allerede har testet slik. Målet er å konstatere om belastning skaper feilen eller om det er noe i systemet på skuteren ( lys etc) som gjør det.

Så jeg sier
1: test med en løs forbruker tilsvarende litt lys etc, 50-100w
Hvis ok
Start å koble til en og en ting til du finner ut hva som skaper problemet .
 
Takk for at dere skyter inn forslag.

@Ole Andrè Har målt og finner ikke noe som trekker unormalt mye strøm, nei.
@MHP Ja, det er god kontakt til releet.
@EJ God ide. Kan prøve å koble opp et par 50W lyspærer på testkontakten å se hva som skjer.

En teori om hvorfor chassis releet klaprer fælt når det blir satt i, er at det får AC strøm med mye peaks, og ikke jevn DC. Da er vi tilbake til spenningsregulator, men den er jo allerede skifta ut med en ny en. Det som er, er at den spenningsregulatoren jeg fikk fra sledstore var åpna og brukt. Det var oljete fingermerker på de hvite kontaktene og den var uten tvil montert i scooter, kan det være feil på den nye og?

Klarte å finne testskjema på hvordan man tester diodene i regulatoren. Fant dette i verkstedshåndboken til scooteren som jeg lasta ned her på forumet. Etter å ha testa begge voltregulatorene så får jeg helt feile verdier ut på begge, sammenlignet med hva skjemaet sier jeg bør få. Så før jeg gjør noe mer så skal det prøves med nok en ny voltregulator som en kar i område her sitter på.

Legger ved bilde av prosedyren til evt. fremtidige folk med samme problem. Hvis det viser ser at jeg har fått en brukt og defekt regulator fra sledstore, så blir de å få en sint telefon fra meg, for da har det kosta meg timesvis med feilsøking, tusenvis av kroner, og har måtte avvise flere kjøpere på scooteren pga. dette. :p

Vel vel, vi får se. Ikke sikkert det er regulatoren det er noe galt med, men rart jeg ikke får de rette verdiene under måling.
 

Vedlegg

  • Uten navn.png
    Uten navn.png
    78,4 KB · Sett: 98
Når jeg feilsøker. Så bruker jeg en fungerende brukt del. Så langt det lar seg gjøre. Har kjøpt nye deler som har vist seg og være deffekt :)
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Mål den fungerende FØR du monterer. Husk også at dårlig jord dreper elektronikk.
 
Neste er et oscilloscope. Scoop 12v då ser du eventuell rippel. Og eventuell faseforskyvning på ptodusenten. Får sikkert lånt et sted enten skole eller bedrift.
 
Takker atter en gang for gode innspill. Her er status nå.

Har prøvd nok en ny spenningsregulator med delenr. 4012476 som er den typen som originalt kom i 2010 før den oppdaterte VR kom, og den viser de verdiene som man skal ha ifølge testskjema, mens de to andre av oppdatert type viste andre verdier, men de var lik. De har ikke samme delenr. som oppgitt i testskjema (4012476), og det kan være derfor vi får andre verdier på de to. Så det er godt mulig at alle 3 spenningsregulatorene jeg har nå er i orden og fungerer. Når vi tester scooteren med nok en ny spenningsregulator så er det fortsatt ingen forskjell i oppførsel på scooter. Så problemet er der enda.

Det som skal skje nå er måling på hver eneste pin i begge ECU connectorer for å se om noe som ikke skal gå til jord, går til jord. Har her en oversikt over hver eneste pin og hva de skal gå til. Legger ved 2 bilder av de 2 kontaktene. Hvis alt er i orden der, så skal vi prøve å sette i et batteri å se om det blir noe endring da.
 

Vedlegg

  • 2008-2010 CFI 26 PIN ECU CONNECTOR.png
    2008-2010 CFI 26 PIN ECU CONNECTOR.png
    102,7 KB · Sett: 65
  • 2008-2010 CFI 34 PIN ECU CONNECTOR.png
    2008-2010 CFI 34 PIN ECU CONNECTOR.png
    124 KB · Sett: 70
Sist redigert:
Etter en ny runde med mange timer feilsøking idag så er jeg nå på tur å gi opp hele greia.

Vi finner ikke problemet, og ingenting vi gjør hjelper. Vi har i tillegg prøvd det meste som dere har gitt av forslag, uten hell, dessverre.

For nå så er det liten vits å fortsette å oppdatere tråden her, men hvis jeg finner ut av problemet før TNT-kuben blir lagt under huven å fyrt på, så skal jeg oppdatere tråden med løsninga.






:(