Budsjettscooter til turbruk

jegern84

Medlem
31 Jan 2014
1
0
Hei trenger litt innputt angående kjøp av scooter til turbruk på fjellet i løyper og en del utenfor løyper. Problemet er at jeg ikke kan bruke mer enn 20k på scooter og helst mindre om mulig. Er snakk om turer opp til 10-15 mil og opp til 1500m høyde med slede bak slik at man kan ha med litt turutstyr.
Trenger noe driftssikkert og enkelt slik at man med normalt vedlikehold slipper å bli plaget. Har en god del erfaring med kjøring av scooter fra før i jobb ( eldre summit, ranger, commander og st600) så kjøreerfaringa er ikke noe problem.
Hva bør man ligge unna og hva bør jeg se etter? Kom gjerne med konkrete tips! Bor i Kvæfjord utforr Harstad hvis det kan være noe i nærheten.
 
Finn en ST600. Dønn solid og kjempe maskiner til varierte oppgaver.
 
I den prisklassen. Så hadde jeg styrt unna scooter med høy/lavserie kasse. Disse er meget kostbare og fikse om dem ryker.. en summit 583/600/700 rmk 600/700 med 144-151"belte og lav giring burde funke. Motor drivverk på disser lette og serve. Samt skaffe brukt. Til ren turkjøring hadde eg vurdert og kappe kammene ned til ca 40-44mm da blir dem litt stivere og tar bedre tak på løypa..
 
Finn en ST600. Dønn solid og kjempe maskiner til varierte oppgaver.
Den som finner en ST600 som ikke er herpa, til den prisen bør virkelig slå til. Var i samme situasjon sjøl, dog med litt høyere budsjett. Fant ingen ST under 35-40 tusen. Endte opp med Ranger 600, sjøl om de holder seg høyt de også så hadde den bare gått 5000 km. Forgjengeren til ST, GLX 59 lc er innafor, og heller ikke et dårlig alternativ.
Jeg tror jeg hadde sett etter en Bearcat 550. De er driftsikre, 550-580 Spirit er en veldig god motor, men som alle Suzukier, er stator akilleshælen. Ulempen er at mange har fått slite hardt som trekkesel i mange år. Hadde en sjøl som hadde gått 15000 km foran sporslådd. Men finner du et pent håndtert eksemplar uten mange km er det et godt kjøp, forutsatt at du ikke har fokus på miljø, for de både drikker, røyker og bråker :drink:.
Tror jeg hadde styrt unna Summit, RMK og lignende i den prisklassen. De har ofte levd et hardt liv og mange er bare sånn passelig vedlikeholdt.
For 20000 kr snakker vi om en skuter som har vært i bruk en 15-20 år, da har historikken en del å bety. Såkalte gubbskutere" er nok å foretrekke, lite leamikk og ofte lite kjørt (noen vedlass og et par pilketurer i året)
Mulig at "viftehylere" er beste løsning i ditt tilfelle. VK 540, GLX 59, Ranger eller Forest Fox. Kjenner folk med FF som har gått oppmot 20000 uten problemer. Ulempen er vel mangel på komfort kanskje :tdown:
 
  • Liker
Reaksjoner: jegern84
Luftkjølt på tur med kjelke opp til 1500 moh? Mitt tips. En 2002-2003 summit 600 i ZX chassiet. Det finnes de som ikke er ihjelkjørt.. dem er ikke så ille i forbruk heller med tanke på at dette er en forgassermotor.
 
 
 
Etter et kjapt søk på finn. Så hadde jeg tatt en titt på disse om jeg sku kjøpe en scooter til max 20tusen. Til beskrevet bruk..
 
Alt som er brukt er brukt.. grundig sjekk før/etter kjøp vil jeg si er en selvfølge.
 
Nei.. men til 20tusen.. og ikke så veldig langt fra Kvæfjord. Så var det litt begrenset.. er nokk mere BRP mann.. men har eid og kjørt alle merker :thumb:
 
Luftkjølt på tur med kjelke opp til 1500 moh? Mitt tips. En 2002-2003 summit 600 i ZX chassiet. Det finnes de som ikke er ihjelkjørt.. dem er ikke så ille i forbruk heller med tanke på at dette er en forgassermotor.
Tja, hvorfor ikke? Funker nå heromkring på 12-1300 moh i hvertfall. Med mye kjøring på slike høyder, er dysing og variatoroppsett mere kritisk. Er ellers enig i at en 600 i ZX chassis kan vært et bra kjøp, forutsatt at den er hel og fin.