POLARIS Brukervennlig axys sks.

Skjedd lite siden sist da scooteren egentlig er klar for vinteren, montert powermadd oil sleeve kit og slenger med et bilde da pro helix ble satt i. Ja det mangler en skrue men den har manglet i en sesong og holder enda :thumb:
Hadde scooteren en kjapp tur ut på jordet og synes den virker mer rapp og responsiv, Da siden sist sesong. Nå med jaws, ekstra luftinntak og ny helix. Snøen kan bare komme :inlove:
 

Vedlegg

  • 20181110_153215.jpg
    20181110_153215.jpg
    189,6 KB · Sett: 165
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Bare å sveis og kjør videre! ;)
En sveis på den tror jeg holder ca 1 times kjøring før det sprekker opp igjen, er så sprø og luftig den aluminiumen.
Heldigvis så knakk den over styrekula så den holdt den sammen på vei hjem ihvertfall.
Har en axys spindel i reserve da jeg tok den andre siden i fjord å satt på to nye fra pro chassie (11-15) så tror jeg hiver på den å kjører til jeg skaffer ny. :thumb:
 
Woops, her var det visst ikke bare spindel som hadde fått seg en trøkk.
Bolt til øvre styre-kule og nedre var temmelig bøyd, de hylsene som går halvveis gjennom styrekula hadde også fått en trøkk. Noen som kan ha noe slikt liggende?
 

Vedlegg

  • 20181225_153934.jpg
    20181225_153934.jpg
    150,8 KB · Sett: 185
  • 20181225_152924.jpg
    20181225_152924.jpg
    169,3 KB · Sett: 180
  • 20181225_152935.jpg
    20181225_152935.jpg
    171,1 KB · Sett: 186
Gøy å bestille scooter deler fra Chicago når det er 45 minus grader og så og si ingen fly som letter. Manglet øvre bolt til styre-kule Så ble en "midlertidig" bolt som løsner litt og litt når jeg kjører. Fort gjort å stramme igjen.
Ellers så har jeg byttet feil bestilt slp torque arm til riktig (el-start utgave). Trangt som tusan å montere men hjalp mye å fjerne dekselet over variator som holder oljetank.
Føler jeg får en litt mer direkte kraftoverføring men med mer vibrasjoner i scooter.
Ellers så svetter de litt eksos (olje) ut av eksos ventilene her må nokk ventilene renses og pakkninger byttes.
20190202_130414.jpg
 

Vedlegg

  • 20181229_160749.jpg
    20181229_160749.jpg
    147,2 KB · Sett: 151
  • 20190201_165350.jpg
    20190201_165350.jpg
    197,2 KB · Sett: 154
Det er ikke -45 grader i USA, det er bare media(igjen) som overdramatisere alt så jævlig. Det er -25'ish og vind som er kaldt nok men fullstendig normal temperatur i mesteparten av Norge om vinteren en eller flere ganger uten at alt stopper opp av den grunn.
Er det rart man ikke gidder å kjøpe aviser eller se på nyhetene lenger?
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Det er noen misforståelser ute og går tror jeg. Det er forskjell på temperaturen og FØLT temperatur. Det er ikke sånn at det er -45 OG vind, det er heller slik at det føles som -45, og da trenger ikke tempen være mer enn -20 eller hva vet jeg.
 
Bare et tips: motorfester, er de byttet siden den var ny? Fra pro rmk og fremover er de veldig pinglete og må skiftes ut etter noen år, klarer ikke holde motoren rett så variatorene sliter. Torque-arm hjelper men er ikke erstatning for utslitte motorfester.

Å justere variatorene er litt rakettforskning allerede på grunn av mange variabler, så maskin må være i god stand til å begynne med.
Kjent sak her er tps, må være riktig justert for at maskinen skal ha effekten i orden og kunne bruke de anbefalte fjærer/ vekter etc.

Ellers; variator tuning = jobb på motorvariator for å endre turtall, jobb på sekundær for å endre effektivitet (sluring/gire opp og ned).

Vask variatorene med aceton og ALDRI søl olje på dem! Foringene suger det til seg og sveller opp.

Lykke til.
 
:hmm:
Bare et tips: motorfester, er de byttet siden den var ny? Fra pro rmk og fremover er de veldig pinglete og må skiftes ut etter noen år, klarer ikke holde motoren rett så variatorene sliter. Torque-arm hjelper men er ikke erstatning for utslitte motorfester.

Å justere variatorene er litt rakettforskning allerede på grunn av mange variabler, så maskin må være i god stand til å begynne med.
Kjent sak her er tps, må være riktig justert for at maskinen skal ha effekten i orden og kunne bruke de anbefalte fjærer/ vekter etc.

Ellers; variator tuning = jobb på motorvariator for å endre turtall, jobb på sekundær for å endre effektivitet (sluring/gire opp og ned).

Vask variatorene med aceton og ALDRI søl olje på dem! Foringene suger det til seg og sveller opp.

Lykke til.

Hei, motorfestene er ikke byttet i mitt eie.
Kjørt 2400 km tror du de kan være dårlige alt? Evt hvor mye slakk er akseptabelt på begge sider?
Har løftet litt for hånd i primær for å kikke etter slakk og det er til stedet men finner ikke noe konkret svar på toleranse / mål på slark.
Lest på div forumet og sett folk påpeker på både motorfester, stempler, linjering av variatorer, tps og eksosventiler (relé, wire) som er dårlige på axys og får scooter til å miste turtall / effekt.
Ja ved denne scooteren så føler jeg kanskje selv at jeg har begynt på feil plass når det kommer til få scooteren "kvikkere" og å få krefter i bakken siden jeg begynte med variator tuning og prøvd x-antall helixer deretter jaws og luftinntak og tourqe arm.
Føler enda scooteren mangler effekt på bunn og under belastning men har lurt meg selv litt med å få den bedre med div tuning og trimming når det muligens er en av de feilene over som feks motorfester.:hmm:
 
Når det kommer til variator vedlikehold så blir de blåst reine med trykkluft vær sesong minimum en gang i året. Bremserens / aceton renset jeg med når variator kit ble montert. Olje har det nokk kommet på variator ved et par tilfeller når scooteren har rullet eller blitt liggende på hode men tror det hjalp når jeg satt i metall hylse ved oljelokket.

Ingen som vet om man får tak i noe lignende powerflex foringer til scooter. Eller noe som er hakket bedre enn de orginale?
 
Mener å ha lest at motorfestene til pro ride er stivere en axys, så er kanskje verd å prøve det ut om du skal bytte ut motorfester
 
Har pratet litt med en polaris forhandler å lest på div forum og kom frem til at 2018 axys og nyere har andre stivere motor fester, handlet 4 nye fester PTO side til begge sidene delenummer: 3023290
Skifter disse når man får tid.
Måtte også ha ny sekundær variator da den forgje ikke gikk igjennom på reklamasjon, har en del fri tid på jobb så fikk gått gjennom den nøye å i tillegg lagt på litt lakk :rolleyes: ble dårlige bilder på mobilen men fargen er altså rød.:hmm:
 

Vedlegg

  • 20190218_122801.jpg
    20190218_122801.jpg
    175,5 KB · Sett: 139
  • 20190218_122806.jpg
    20190218_122806.jpg
    177,7 KB · Sett: 138
Påskeværet inntraff tidlig, ser ut som dette blir en av de siste helgene Man kommer seg på hytte ettersom flere av vannene og bekkene begynner å bli åpne og utrygge. Kan ikke huske sist det var så lite snø i slutten av februar...:tdown:
Krysser fingrene for et s***** snøvær og minus grader fremover.
20190223_125210.jpg
 
Her i nord norge er det også bortimot fritt for sny dessverre, så jeg håper også på et vannvittig snyvær, så vi får litt lengre vinter
 
Her i nord norge er det også bortimot fritt for sny dessverre, så jeg håper også på et vannvittig snyvær, så vi får litt lengre vinter

Det mildværet som va hadde vi klart oss foruten. Men melde heldigvis godt over halvmetern me sne nærmeste dagan i finnmark :D
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Virker som du har stålkontroll på variator tuning så gikk for dei fjærene du anbefalte. Var så billig på eBay at eg kunne ikkje holde meg :rolleyes:
Neste gang så dropper jeg å prøve å finne noe som funker å heller bestiller av deg :engel: så slipper jeg timer med skruing. :thumb:
 
Virker som du har stålkontroll på variator tuning så gikk for dei fjærene du anbefalte. Var så billig på eBay at eg kunne ikkje holde meg :rolleyes:
Neste gang så dropper jeg å prøve å finne noe som funker å heller bestiller av deg :engel: så slipper jeg timer med skruing. :thumb:

Haha ja godt å høre at andre har nytte av alt jeg tester og prøver. Det som gjør det ekstra morro når man kan bidra med at ikke alle trenger å finne opp kruttet på nytt hver gang. Derfor jeg skriver mine erfaringer på forumet her. Dog ikke absolutt alt. Sku jeg skrevet om alle kombinasjoner jeg testet sist sesong hadde det blitt en roman av det. Og nå som jeg har avtalen med SLP kan det bli minst like mye variatortuning denne sesongen.

Så du kjører 140-220 i sekundær da og 160-340 eller 160-310 i primær? Har lenge sverget til 160-340 og fant egentlig ikke noe jeg syntes funket bedre, men vet ikke om du leste det men testet med 160-310 på tampen av sesongen i fjor og gikk over til den. Det er en bedre match med 310 i sluttspend når man kjører SLP vekter. Du kjører vel CPC hvis jeg ikke husker feil?
 
  • Liker
Reaksjoner: Sm3land
160-310 i primær ja, kjører cpc vekter fra hsk ja som jeg syns er lett å fjerne og legge til vekt i. Tror du det har mye å si om jeg ikke kjører magnum force vektene eller hva det var du brukte? peak turtall og oppnås heile tiden om jeg switcher litt på sett skruene avhengig av føre. 140-220 i sekundær au ja. :)