POLARIS Brukervennlig axys sks.

MHP

Pettersen Tuning
25 Feb 2014
2.838
2.060
Level
2
Tildelinger
3
Hammerfest
160-310 i primær ja, kjører cpc vekter fra hsk ja som jeg syns er lett å fjerne og legge til vekt i. Tror du det har mye å si om jeg ikke kjører magnum force vektene eller hva det var du brukte? peak turtall og oppnås heile tiden om jeg switcher litt på sett skruene avhengig av føre. 140-220 i sekundær au ja. :)
Går fint med CPC vekter ja. Bare man får satt de opp rett. Magnum Force er litt lettere å justere enn de men viktigste er at du får satt vektene opp rett. Med 310 kontra 340 går mindre krefter til giring av variatoren. Man trenger ikke nødvendigvis kjøre de strammeste fjærene du finner. Viktigste med et bra variatoroppsett er å ha fjærer som fungerer bra ilag med vektene og helixen som brukes. Da er det både med tanke på upshift og backshift. Jeg kjører noe slappere fjærer enn mange andre og det fungerer bra det :)
 
  • Nyttig og lærerikt
Reaksjoner: Cüm

Cüm

Medlem
FORUMSUPPORTER
1 Aug 2010
407
164
Level
2
Tildelinger
4
Vest-agder Åseral
Når du sier få satt opp vektene riktig mener du da plasseringen av sett skruene i vektene? Om jeg setter de i hælen eller tuppen av vekten. For har prøvd meg mye frem med plassering men føler særdeles liten forskjell. Kjører nå med mest mulig vekt i hælen av vektene og med relativt mye i for å ikke havne langt over Max turtall.
 

MHP

Pettersen Tuning
25 Feb 2014
2.838
2.060
Level
2
Tildelinger
3
Hammerfest
Jepp det stemmer. For det førstd må du ha nok masse og for det andre må massen være plassert rett i vekta for å fungere optimalt. Og du gjør helt rett når du legger mest vekt i hel, polarismotorene er ganske bunnsterke og trenger mye vekt i hel. Er ikke ikke vekta plassert rett vil ikke turtallet utvikle seg som du vil. Har lagt ved en lite bilde for å illustrere hvordan det skal være optimalt. Har du Bullydog, Powercommander eller noe annet for å logge turtallet hjelper det mye. Når du klemmer på vil du ha turtallet rett opp til maksturtall og det skal holde seg stabilt der (svart linje). Etterhvert som farta øker (rød linje) og du når toppfart ser du at den svarte linja går litt opp igjen. Dette kalles overdrive (normalt sett vil det være snakk om 50-100 rpm ekstra) og det får du når du oppnår perfekt variatoroppsett og giringsforholdet mellom primær og sekundærvariator er 1:1. Har du en graf som ser noe ut som det jeg har tegnet på bilde så indikerer det at du har et optimalt variatoroppsett. Derfor er jeg så glad i SLP vektene. De er produsert for at det skal være enklest mulig for Ola Nordmann å få seg et så optimalt oppsett som han kan uten å trenge særlig med forkunskap om justering av vekter og slikt. Jeg har selv brukt en del tid på testing med CPC vekter og de er gode vekter, men krever litt mer prøving og feiling enn Magnum Force for å treffe rett :) IMG_20191030_000708.jpg
 
  • Nyttig og lærerikt
Reaksjoner: Cüm

Cüm

Medlem
FORUMSUPPORTER
1 Aug 2010
407
164
Level
2
Tildelinger
4
Vest-agder Åseral
Takk for god info og gode beskrivelser:thumb: må prøve å litt mer På dette i vinter med de nye fjærene og se
 

Cüm

Medlem
FORUMSUPPORTER
1 Aug 2010
407
164
Level
2
Tildelinger
4
Vest-agder Åseral
Montert isrivere og fjernet skvettlapp idag, fjernet også skummet i side deksel på variator siden for å få ned temp.
Lyst til å lage en egen liten skvettlapp og sette på for å unngå å sende is prosjektiler 100 meter bak meg. Noen som har noe summit expert lignende skvettlapp de har laget eller kjøpt?
Min gamle et sprekt og fæl så bare tull og drive å kappe og lage til av den.
Noen som har noen innspill på fjerning av 2 av løpehjulene, holder vell masse med de 2 som er? Måtte det for å få plass til isriverene.
 

Vedlegg

MHP

Pettersen Tuning
25 Feb 2014
2.838
2.060
Level
2
Tildelinger
3
Hammerfest
Har fundert på samme som deg angående custom skvettlapp. Har en hel hau av brukte pro rmk og sks skvettlapper du kan få for en rimelig pris og lage til av. Send meg PM isåfall. :)

Kjører helt uten de løpehjula på min SKS og ikke vært noen problem noen gang. Kjører med isriverne nede når det er hardt da. ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Cüm

Cüm

Medlem
FORUMSUPPORTER
1 Aug 2010
407
164
Level
2
Tildelinger
4
Vest-agder Åseral
Kappet litt på SKS skvettlappen og syns det ble greit, hjalp faktisk veldig mye på snø føyk også for de som kjører bak kontra å ikke ha i det heile tatt.
Og etter en fredag / lørdag med opp imot 40 mps i vind og snø så blei søndagen fin faktisk litt godt føre for første gang i år. :thumb: IMG_20200223_150934.jpg
 

Vedlegg

  • Liker
Reaksjoner: LarsK

Cüm

Medlem
FORUMSUPPORTER
1 Aug 2010
407
164
Level
2
Tildelinger
4
Vest-agder Åseral
Fått gjort litt med axysen i helga :thumb:
Fikk montert nye stigtrinn da de forrige knakk foran og bak (Dyrt å være kjukk).
Blei røde ettersom det var det jeg kom over, skulle være til 155" men måtte borre nye hull bak for at det skulle passe (2019 stigtrinn):hmm:
Fikk på et xm oljelokk med utlufting som passet og sitter mye bedre på gjengene så holder tanken holder tett nå.
Måtte også skifte bakre Aksel med hjul og alt ettersom det ene lageret gikk i oppløsning på siste turen.
Demontert sal for å en salmaker til å prøve å fikse på en grei måte, er en vi bruker gjennom jobb så prisen blir nokk grei ser jeg for meg.

Ellers så er sommeren satt sitt preg på Sørlandet så vannscooteren blir nokk mer i tankene fremover enn snøscooteren. 🌞
 

Vedlegg

  • Liker
Reaksjoner: nilsa og RS