Arctic Cat 2019

Ligger rundt på diverse Facebook grupper. Kan da ikke være umulig å kappe til å montere ny abtistab :tdown:
 
Kan ikke si nokka anna en at eg er storfornøyd hittil med min alpha 154:thumb: no må det bare komme mere snø
7EE97313-210D-4615-99C5-8CADF0CB35A7.jpeg
 
Sist redigert:
Faen hvis ikke en slik del hadde vært å oppdrive hadde jeg mistet helt trua på menneskeheten.
 
Variatorene på nye AC er det beste jeg har opplevd i mine over 30 år med scooter. Når man kan tyne scooteren på turtalls sperra (max utgiret) og kjøre hardt i løssnø i det uendelige uten å ta reima, ja da funker det!

Ps, er det noen som har sprengt reim på nye AC? Bare nyskjerrig. Jeg har ikke sett noen enda.....

E du SÅ gammel Håvard??… :p

Men fra alvor til spøk; artig at Cattefolket også får prøve skikkelige variatorer! Har jo måtte finne på grunner for reimbytte siden 2011 Proen blei kjøpt. Mine kompiser med fetere lommebøker må kjøpe seg turbo for å få litt action på reima.. :D:D:D

Okei, okei, seriøst! Herlig med gode variatorer og oppsett som funker. Personlig tror jeg det er de nye fremover-lente chassiene som har "skylda" i at reimer ikke holder. De har ført med seg helt nye konsept på motorfester og BRP har plassert sekundærvariator-akslingen på en helt annen plass i forhold til motoren = kreftene drar andre veier og de sliter med å finne ut av ting. Tre reimer på en langhelg normalt!?? Også lurer du på hva som skjer med veiva når det smell av på 8000+ rpm..

Polaris og Cat har det slik som det SKAL være nå. Dårlige motorfester på pro/Axys = mister turtall og går dårligere. Men du sprenger ikke reima!
Blir en Axys mindre til fordel for en Alpha i min kompisgjeng = gleder meg!!
Har som nevnt vært på pro/axys siden 2011 sjøl, men har aldri mista respekten for Cat i fjellsida siden M'en kom. M8 er med oss enda her, Proclimb også. Så kommer Alpha nå, gode ting!!
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Ikke 2019 mos spørsmål, men tar sjansen likevel : har en 2018 ac hardcore, fikk opp feilkode P0546, noen som vet hva den betyr?
 
Syntes det begynner å bli en hel del videoer/bilder/tilfeller av folk som har problemer med at singel-railen er for svak...
 
Ja men det er ikke nødvendigvis brudd eller knekt. Sett flere videoer hvor det er antydninger til brist i railen. Du ser at den ikke har tålt påkjenningen den har vært utsatt for. Flere sier de har kjørt som engler og ingenting skulle tilsi at slike ting burde skje, men akkurat det er jo relativt.
 
Er ikke understellet støpt? Har aldri trua på at støypgods skal tåle mye
 
Ja men det er ikke nødvendigvis brudd eller knekt. Sett flere videoer hvor det er antydninger til brist i railen. Du ser at den ikke har tålt påkjenningen den har vært utsatt for. Flere sier de har kjørt som engler og ingenting skulle tilsi at slike ting burde skje, men akkurat det er jo relativt.

Neida men det er ett ømt punkt siden det er tynt med gods akkurat der :)
 
Er ikke understellet støpt? Har aldri trua på at støypgods skal tåle mye
Støpte deler kan være veldig stekt. Mange ting er støpt bla frontramma på doo og polaris og en haug med strukturelle deler ellers, sikkert også på AC. Kan ikke tenke meg at den mono rail saken skulle være noe svakere enn tradisjonell understell hvis det er gjort riktig men magnesium er jeg alltid litt skeptisk til. Det er så utrolig sprøtt(men super stivt og lett) og gir ikke noe særlig forvarsel når det svikter, det bare gir seg helt plutselig. Det er ikke uten grunn magnesiumfelger tidligere bare var lov å bruke til racing.
Man skulle tro aluminium var både sterkt og lett nok til å brukes til hele understellet og dermed slippe skjøten.
 
Bildene taler vel flr seg selv...
 

Vedlegg

  • 06BB6408-6889-46B5-AC84-0EB175B1DF52.png
    06BB6408-6889-46B5-AC84-0EB175B1DF52.png
    2,6 MB · Sett: 185
  • 4014DA7E-EFAA-4AE3-A0C7-FCF8E166CE94.png
    4014DA7E-EFAA-4AE3-A0C7-FCF8E166CE94.png
    2 MB · Sett: 181
  • 1D4C9D53-D449-4196-8B09-1363218D4078.png
    1D4C9D53-D449-4196-8B09-1363218D4078.png
    2,2 MB · Sett: 188
Syns det e litt rart. Sku tru demo alphaen sku briste da, ble nu ræva kjørt lande rundt på dårlig føre
 
Ser det fleste sprikker i skru hullene hvor sakse stoppern er skrudd fast i railen. Den delen som sprikker er en del som er limt fast i selve mono railen. Er litt i tvil om den er i magnesium siden det er en del som er limt fast.
Det er godt mulig dette er en produksjons sak, da det sprikker i skru hullene. Om de f.eks ikke borrer opp med rett dim før de gjenger, så kan de sprenge godset rundt skru hullet når det kjøres ned en gjengetapp.
Eventuelt at det gjennomborres før gjenging, mens det egentlig bare skal borres X mm ned i godset før gjenging.

Så akkurat disse sprikkene er jeg ikke så bekymret for, men de som knekker selve railen er mer av bekymring. Det er i værste fall et design problem.
Den lockout funksjonen til demperen tror jeg også vil skape litt bry, da folk kommer til å kjøre med demperen låst i alle mulig tenkelige å utenkelige situasjoner. Når demperen er i lock posisjon, så sier det seg selv at railen vil utsettes for en ekstrem påkjenning, da den må ta opp all belastningen som demperen egentlig skal ta.
Vi får håpe ice age er igang med å designe en "bomber" rail allerede.
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Trodde demperen med qsl fungerte som fox sine qsl til sykkel? Har det på terrengsykkelen og der fungerer lock funksjonen som en struping/stenging av lowspeed flowen i demperen slik at den blir mere effektiv i tråkket. På samme måte som det er lowspeed funksjonen i demperen på en scooter som bestemmer tyngdeoverføring ved en klatring.

Om jeg derimot sykler over en stubbe/stein (Hard smell=highspeed)så tar demperen opp smellen nesten som normalt.

Rart viss det ikke var sånn på scooterdemperen også?
 
Trodde demperen med qsl fungerte som fox sine qsl til sykkel? Har det på terrengsykkelen og der fungerer lock funksjonen som en struping/stenging av lowspeed flowen i demperen slik at den blir mere effektiv i tråkket. På samme måte som det er lowspeed funksjonen i demperen på en scooter som bestemmer tyngdeoverføring ved en klatring.

Om jeg derimot sykler over en stubbe/stein (Hard smell=highspeed)så tar demperen opp smellen nesten som normalt.

Rart viss det ikke var sånn på scooterdemperen også?

Er sån qsl demperen fungerer på snøscooter også. Selvom den står i lock så vill den komprimere med hardere smeller.
 
Railen blei ødelagt på demoskuteren. Railen knakk der antistab akselen er.
Det stemmer, men det var etter att den ble kjørt rett i en stein. Drivaksling knakk også og drivhjula ble slått skeive, så den rail skaden kan ikkje skyldes på annet en førerfeil ;)
 
Trodde demperen med qsl fungerte som fox sine qsl til sykkel? Har det på terrengsykkelen og der fungerer lock funksjonen som en struping/stenging av lowspeed flowen i demperen slik at den blir mere effektiv i tråkket. På samme måte som det er lowspeed funksjonen i demperen på en scooter som bestemmer tyngdeoverføring ved en klatring.

Om jeg derimot sykler over en stubbe/stein (Hard smell=highspeed)så tar demperen opp smellen nesten som normalt.

Rart viss det ikke var sånn på scooterdemperen også?

Det stemmer det, men for å "løse" ut demperen, så kreves det mer energi i form av et slag som railen er den første tll å motta.
 
Alpha 154 og 165 understell på vekta. Skiller 300 gram mellom de.
Selve railen, helt rensket veier 4,5kg. Imponerende hvor lett dette understellet er.

IMG_5808.jpeg
IMG_5809.jpeg
IMG_5810.jpeg
IMG_5812.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: 3 brukere
Ka folk ligg på i Max turtall på 2019 modellene sine? Ser min går til 8350-8400 rpm til tider? Burde vell ligge på 8200-8250?