Arctic Cat 2019

Virker som mange tror at ved å montere et turbokit så vrenges forhuden bakover automatisk med gasspådrag.
På sea-level skal du ladde ganske hardt for å overgå N/A trim. Og med hardt mener jeg ikke 5-6psi.
Alt for mange kjører med "sluttpotte" til 50k...
Nå var det vel ikke snakk om N/A trim men stock vs turbo og det lille jeg har sett av turbomaskiner sier meg at noe ikke stemmer med påstanden det refereres til i den berømte filmen.
 
Nå var det vel ikke snakk om N/A trim men stock vs turbo og det lille jeg har sett av turbomaskiner sier meg at noe ikke stemmer med påstanden det refereres til i den berømte filmen.
Spiller ingen rolle! PRØV en "200hk+" turboscooter og en godt satt opp N/A scooter, forskjellen er ikke så stor som prislappen tilsier. At en scooter bråker å tar "Brøstadbotn dyno" (går på stussen) betyr ikke at den går bra/bedre.
Turbo vil alltid ha potensialet for høy effekt, men da må det mates og ikke bare bråkes
 
En std scooter mot en 800 turbo som er godt satt opp, med 10 psi, vil stort sett alltid være rått parti. Men ett "drag" på 50 meter vil man kanskje ikke se så mye forskjell. Jeg har prøv dette mange mange ganger. Men gud hvor mange turboscootere som ikke fungerer i det hele tatt!
Hvis man bare skal kjøre 5 psi så mener jeg man kaster penger ut av vinduet....

Alpha-1 har et meget bra belte, og vil nok ha store fordeler i løssnø. Den har jo 3,5` deling. Det gir mye snø mellom knastene som gir enormt gode klatre egenskaper.

Sååååå-- Alpha- TURBO!
 
Virker som mange tror at ved å montere et turbokit så vrenges forhuden bakover automatisk med gasspådrag.
På sea-level skal du ladde ganske hardt for å overgå N/A trim. Og med hardt mener jeg ikke 5-6psi.
Alt for mange kjører med "sluttpotte" til 50k...

Det stemmer sikkert det. Poenget her var vell at HC evo går meget bra i løs snø(bedre enn alle de andre merkene)!

Den video’en som ble postet tidligere i vinter, når Ski-doo og Polaris blir stående fast. Mens Catta kjører videre, er ikke tull :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Da9el og Turbokarlsen
Det stemmer sikkert det. Poenget her var vell at HC evo går meget bra i løs snø(bedre enn alle de andre merkene)!

Den video’en som ble postet tidligere i vinter, når Ski-doo og Polaris blir stående fast. Mens Catta kjører videre, er ikke tull :)
Dette har vel mer med belte og demperoppsette og gjøre enn med motor da....
 
Dette har vel mer med belte og demperoppsette og gjøre enn med motor da....
Har nok mere med belte, dempere og angrepsvinkel enn med motoren ja.
Men om 2018 Arctic cat Mountain skutere kommer opp på snøen og bedre og raskere fram enn konkurenter, så er vell det bedre enn att den får mest effekt i dynobenken?

Syns folk ikke alltid skal henge seg opp i motor og effekt. Er den totale pakken som gjelder, ikke om skuteren har 800, 840 eller 850 kubikk.

Tror mange hadde blitt overrasket over hvor rapp og sterk 800 C-tec motoren er. Den er ingen sinke.
 
Apropos 850
Kan noen forklare meg denne reklamen?
Enten er den over min fatteevne, ellers så er den elendig.
Hadde gitt mere mening om dem sa at en 840 var bedre enn 850(?)
 
1360x680_Polarisindustris_Snow_NO_2x-patriot.jpg
 
Apropos 850
Kan noen forklare meg denne reklamen?
Enten er den over min fatteevne, ellers så er den elendig.
Hadde gitt mere mening om dem sa at en 840 var bedre enn 850(?)
Mindre er jo bedre er det ikke det dere påstår? :p
:die:

Neida bare spøker litt nå :p
 
Har nok mere med belte, dempere og angrepsvinkel enn med motoren ja.
Men om 2018 Arctic cat Mountain skutere kommer opp på snøen og bedre og raskere fram enn konkurenter, så er vell det bedre enn att den får mest effekt i dynobenken?

Syns folk ikke alltid skal henge seg opp i motor og effekt. Er den totale pakken som gjelder, ikke om skuteren har 800, 840 eller 850 kubikk.

Tror mange hadde blitt overrasket over hvor rapp og sterk 800 C-tec motoren er. Den er ingen sinke.

Helt klart den totale pakken som gjelder.

Har kjørt HC evo mot 850 lynx på ett vann. Helt jevnt.

Kjørt HC evo mot 850 skidoo, slak mot bakke, litt pudder. HC en scooter lengde forran.

I følge dyno yter motor mindre, så må være ett bedre oppsett av drivverk osv.
 
Helt klart den totale pakken som gjelder.

Har kjørt HC evo mot 850 lynx på ett vann. Helt jevnt.

Kjørt HC evo mot 850 skidoo, slak mot bakke, litt pudder. HC en scooter lengde forran.

I følge dyno yter motor mindre, så må være ett bedre oppsett av drivverk osv.

Variatorene på nye AC er det beste jeg har opplevd i mine over 30 år med scooter. Når man kan tyne scooteren på turtalls sperra (max utgiret) og kjøre hardt i løssnø i det uendelige uten å ta reima, ja da funker det!

Ps, er det noen som har sprengt reim på nye AC? Bare nyskjerrig. Jeg har ikke sett noen enda.....
 
Har sprengt en på 500km på en moutaincat 18 og det samme har en kompis med samme skuter. Men trur det er de eneste reimene på ctec2 som har blitt solgt her.
 
Spiller ingen rolle! PRØV en "200hk+" turboscooter og en godt satt opp N/A scooter, forskjellen er ikke så stor som prislappen tilsier. At en scooter bråker å tar "Brøstadbotn dyno" (går på stussen) betyr ikke at den går bra/bedre.
Turbo vil alltid ha potensialet for høy effekt, men da må det mates og ikke bare bråkes

Så det du sier er at det ikke er stor forskjell på +30-40hk fks? Så i teorien går en 600 og 800 så å si likt med den tankegangen der :D
 
Hadde en 600 som tok alle 800 jeg prøvde mot opp til 100kmt ca så ja. Har mye med tuning og oppsett i variatorene.

Det er fullt mulig, men det sier bare hvor dårlig satt opp di 800 var til akkurat det formålet. Som jo er hovedpoenget.

En kan si hva en vil om ''200''hk turboscootere. Men å si at en std 800 med variatorkitt, går likt som ett generell utsagn blir totalt feil. Utgangspunktet må jo være da att alle er satt opp like bra på variatorsiden. Ellers er det jo ikke fair game.
 
Det er fullt mulig, men det sier bare hvor dårlig satt opp di 800 var til akkurat det formålet. Som jo er hovedpoenget.

En kan si hva en vil om ''200''hk turboscootere. Men å si at en std 800 med variatorkitt, går likt som ett generell utsagn blir totalt feil. Utgangspunktet må jo være da att alle er satt opp like bra på variatorsiden. Ellers er det jo ikke fair game.


Det er kanskje lett å tro at det er slik, siden ganske mange turboscootere er dårlig satt opp og ikke presterer det de burde.....
 
Det er kanskje lett å tro at det er slik, siden ganske mange turboscootere er dårlig satt opp og ikke presterer det de burde.....

Ja man har jo sett over mange år, der turboscootere kjøres uten noen form for overvåkning eller kunnskap. Bruker 50k+ på turbokitt, men gidder ikke sette seg inn i hvordan ting fungerer eller sette scooteren opp skikkelig. Veit ikke hvor mange ganger andre med lik turboscooter kom bortom for å høre om eg hadde 270+kit, når det i realiteten bare var ett optimalt fungerende 190kit.
 
  • Liker
Reaksjoner: Steinegal og Rukus
Ja man har jo sett over mange år, der turboscootere kjøres uten noen form for overvåkning eller kunnskap. Bruker 50k+ på turbokitt, men gidder ikke sette seg inn i hvordan ting fungerer eller sette scooteren opp skikkelig. Veit ikke hvor mange ganger andre med lik turboscooter kom bortom for å høre om eg hadde 270+kit, når det i realiteten bare var ett optimalt fungerende 190kit.


Du er inne på noe vesentlig her. Altfor mange kjøper turbokitt, uten å vite hvordan det fungerer og ikke har kompetanse til å holde på med det.
 
Derfor settes ladetrykket lavt på kit som selges. Derav "200hk+"
Tror heller att grunnen til lavt turbotrykket på kit som selges her til lands, er pga att de er satt opp for høyere høyde.
På mesteparten av kit nå så justeres turbotrykk av luft trykk/motstand. Så om det selges et kit i USA som er satt opp på fks 8psi på 10.000ft, som fks gir ca original lavlands effekt i motoren på den høyden. Så blir trykket automatisk veldig lavt når vi monterer og kjører på våres høyde.

Ingen problem og kjøre på 8-9psi her til lands. Og har en planer om å kjøre under 6psi så ville jeg revurdert turbo.
 
Mulig det @Sunvang , men hadde det vært ingen problem å kjøre 8-9psi hadde flere gjort det tror nå jeg.
EDIT: Jeg vet jo at det går ann, men det kreves litt mere. Også av eier