Alt du trenger å vite om bremseskiver

oljefilter

Medlem
27 Okt 2021
3
0
Langt nord
En bil uten bremser, gir like mye mening som 17. mai uten pølser og is. De hører rett og slett bare sammen. Bremser er det viktigste sikkerhetssystemet i bilen og vesentlig for veisikkerheten til dine medtrafikanter og deg selv.

I dagens kjøretøy benyttes tre bremsesystemer: med bremseskiver, trommelbremser og elektriske bremsesystem. I denne teksten tar vi for oss bremseskiver, hvordan de fungerer, hva de er laget av, tegn og årsaker til slitasje, og hvordan du kan skifte dem ut selv.

Slik fungerer bremseskiver
Bremseinnretninger med bremsecaliper og bremseklosser reduserer hastigheten til kjøretøyet ditt ved at bremsecaliperne presser bremseklossene mot bremseskivene. Systemet med bremseskiver består næremere bestemt av en bremseskive, som er montert på hjullageret. Videre har det en caliper, som er festet til hjulnavet og to bremseklosser med friksjonsbelegg. Bremseklossene er montert på innsiden av caliperen, en på hver side av bremseskiven. Det vil si at når du trykker inn bremsepedalen, overføres bremsekraften via bremsevæsken til caliperen, og bremseklossene trykkes mot bremseskiven. Dette reduserer rotasjonshastigheten til hjulet, og dermed også hastigheten til kjøretøyet.

Sett med bremseskiver og -klosser
Det er mulig å kjøpe bremseskiver og -klosser i et sett, slik sparer du penger og unngår å måtte kjøpe hver del for seg. I tillegg kan du være sikker på at du har alle delene du trenger, og at de er kompatible. Det finnes mange typer sett, et godt eksempel er bremseskiver og -klosser fra MAPCO. Disse bremseskivene fra MAPCO har en diameter på 228 mm og benyttes på framakselen til bilen. Bremseskivene er av den kompakte typen, det vil si at de er uten ventileringshull eller slisser. Bremseskivene er laget av stål, tykkelsen er 10,8 mm og de har 4 monteringshull. I settet følger det med 4 bremseklosser samt to slitasjevarselkontakter, slik blir du varslet når det er på tide å skifte ut bremseklossene. Dette settet er kompatibelt med mange bilmodeller fra Fiat, Lancia og Seat.

Tegn på slitte bremseskiver og -klosser
Typiske tegn som opptrer når du trår inn bremsepedalen med slitte bremseskiver og -klosser er følgende:
– Du hører ulyder som hyling, knirking eller plystrelyder.
– Bilen skeier ut til en av sidene.
– Det oppstår vibrasjoner.
– Bremselengden øker.
– Bremseklosser med en slitasjevarsler avgir enten en varslende lyd eller aktiverer tilhørende varsellampe på dashbordet når de er slitte.


Slik bytter du bremseskiver
  1. Jekk opp og plasser støttebukker under det, eller hev kjøretøyet med en løfteinnretning.
  2. Skru løs hjulboltene og legg dem til side.
  3. Fjern hjulet.
  4. Trekk ut kontakten til slitasjevarsleren til bremseklossene, om de har en.
  5. Fjern caliperen ved å skru ut festene på baksiden.
  6. Ta av caliperbeskyttelsen, om kaliperen har en.
  7. Løs festet til navet for å ta av bremseskiven.
  8. Sett på plass en ny bremseskive.
  9. Sett på en eventuell caliperbeskyttelse igjen, monter og juster caliperen og monter resten igjen i motsatt rekkefølge.

Ofte spurte spørsmål:

Når skal jeg skifte ut bremseskivene på kjøretøyet mitt?
En generell anbefaling er å skifte ut bremseskivene cirka etter 30–40 tusen kjørte kilometer, eller hver andre gang bremseklossene skiftes ut. For å være på den sikre siden, kan du sjekke brukerhåndboken til kjøretøyet ditt for å se hva bilprodusenten anbefaler. Vær oppmerksom på at materialet i bremseskivene, kjørestilen din og kvaliteten på veiene du kjører på, også påvirker levetiden til både bremseskivene og -klossene.

Hva er årsakene til at bremseskiver svikter?
En svært aktiv kjørestil med mye bråbremsing, bremseskivene utsettes for mye fukt over lang tid, kvaliteten på bremseskivene og -klossene er lav, mekanisk skade på bremseskivene eller for lang tid mellom bytteintervallene.

Kan jeg sjekke tilstanden til bremseskivene selv?
Ja, det er mulig. Bruk et skyvelære til å måle tykkelsen på bremseskiven, tykkelsen skal ikke mindre enn 1–3 mm fra den opprinnelige tykkelsen. Oppdager du små skader som mindre sprekker og ujevnheter, kan bremseskivene slipes på et verksted. Dette er en temporær løsning, men det forlenger levetiden litt.

Hva inneholder et bremsesett?
Et bremsesett inneholder vanligvis to bremseskiver, fire bremseklosser, festeelementene du trenger, og i noen tilfeller to slitasjevarselkontakter.

Finnes det bremseskiver av ulike materialer?
Ja, det gjør det. Bremseskiver produseres av materialer som stål, karbon og keramikk. Stål er det materialet som blir mest brukt. Bremseskiver av karbon og keramikk er svært slitesterke og benyttes ofte i kjøretøy, der høy ytelse er viktig og av de som har en svært aktiv kjørestil.

Hva er kompakte, ventilerte og slissede bremseskiver?
En kompakt bremseskive er massiv og uten interne ventilasjonshull. Den er også mye tynnere enn de internt ventilerte bremseskivene, som kan se ut som doble skiver. Ofte er internt ventilerte bremseskiver også slisset, det vil si at skiven har ulike spor og hull. Disse øker nedkjølingseffekten, og bidrar også med å fjerne bremsestøvet, som oppstår når bremseklossene presses mot bremseskiven. Spesielt bremseskiver av stål har en tendens til å bli varme når de utsettes for hyppig og brå bremsing. Ventilasjonshullene i bremseskiven fungerer som en vifte og leder luftstrømmen rundt bremseskiven. Mange bileiere velger å bruke ventilerte og slissede bremseskiver foran, fordi disse utsettes for høyere belastninger og mer varme.

Finnes det bremseskiver av ulike størrelser?
Ja, det finnes mange ulike størrelser. Sjekk at ytre og indre diameter til bremseskivene passer til bilen din. Tykkelsen kan variere alt etter om bremseskivene er kompakt, ventilert eller slisset. Sjekk brukerhåndboken til bilen din for å være sikker på at du får riktig størrelse. Noen nettbutikker gir deg også muligheten til å legge inn bilmodellen din, slik viser søkeresultatet bare de bremsedelene som er kompatible med bilen din.
 
Fint innlegg, men bytte skiver etter 30-40000km? Klossene og skivene på vår bil er kjørt minst 80 000 og har enda liv igjen,....
 
  • Liker
Reaksjoner: RS
Forhandlere vil naturlig nok redusere dette tidsintervallet så mye som mulig, for egen inntjenings skyld
 
  • Liker
Reaksjoner: EJ
Skiftet klosser bak på A6'en på 80000km. Skivene ser fine ut.
Ellers ser jeg ikke helt relevansen for innlegget.
 
Enig. Flyttet til Off Topic