ARCTIC CAT Alpha vs axys

Dahlfest

Medlem
12 Okt 2019
5
1
Alta
Til dere som har kjørt pro rmk og alpha, har et dilemma her.. Kort fortalt, hatt 3 pro rmk siden 2013. Lysten på og prøve noe nytt er der, og vurderer alpha. Kjører ofte i den tettaste skogen det er mulig og få presset en snøscooter inn i. Mitt spørsmål er da, holder alpha tritt med pro rmk til det bruket? Er strålende fornøyd med pro rmk, så redselen er der for og sitte med følelsen at proen hadde tatt meg lenger.
 
@Tom Tank føler jeg kanskje er den beste til å svare på ditt spørsmål her på forumet :) Ellers vil jo alpha være nytt, som gjør at du må tilvenne deg hvordan den skuteren reagere å er håndtere.

Har bare prøvd alpha litt, syns det er en kanon skuter som er utruli lett kjørt å arti å kjøre. Pro rmk kan jeg ikke uttale meg så mye om da den jeg har prøvd hadde stabstag, stive dempere og 38/,39"? Forstilling som gjorde den tungkjørt ifm leking. Nye 850 er lettkjørt det lille jeg har prøvd av den i hvertfall:)
 
Tja jeg har vel nesten kjørt Alpha og Pro rmk 50/50 denne sesongen. Min erfaring med dette er at Alphae er en sykt leken og lettkjørt maskin som snur å en 5øring. Til teknisk skogskjøring fungerer den utmerket å tar seg sykt godt frem i mye snø føler jeg. Skal sies den sliter litt med å holde linjer under skråkjøring når det er hard snø og der vil jeg si Proen har et overtak.
Alt i alt trives JEG godt på både Pro Rmk og Alpha.

Slenger med et lite klipp av Alpha opp en liten elvegrop :p
Ligger noen flere Alpha klipp og annet på siden min også.
 
Supert. Da er ny alpha reservert. Lenge siden man har gledet seg slik til ny sesong, artig me noe helt nytt.

Hvordan fungerer den i typisk kramsnø på mildværsdager ut mot våren ?
 
Supert. Da er ny alpha reservert. Lenge siden man har gledet seg slik til ny sesong, artig me noe helt nytt.

Hvordan fungerer den i typisk kramsnø på mildværsdager ut mot våren ?
Ikke kjørt den på vårsnø så det kan æ ikke si noe om :/
 
Til dere som har kjørt pro rmk og alpha, har et dilemma her.. Kort fortalt, hatt 3 pro rmk siden 2013. Lysten på og prøve noe nytt er der, og vurderer alpha. Kjører ofte i den tettaste skogen det er mulig og få presset en snøscooter inn i. Mitt spørsmål er da, holder alpha tritt med pro rmk til det bruket? Er strålende fornøyd med pro rmk, så redselen er der for og sitte med følelsen at proen hadde tatt meg lenger.
Så godt innkjørt som du er på Polaris så tror jeg ikke du vil finne deg til rette på cat pga ergonomien, du bør absolutt prøve først isåfall.
 
Så godt innkjørt som du er på Polaris så tror jeg ikke du vil finne deg til rette på cat pga ergonomien, du bør absolutt prøve først isåfall.
Synes det er 0 stress å bytte mellom axys og Alpha. Trur det har mye å gjøre med at de har lik styregeometri kontra doo, lynx og Yamaha
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: t-trim
Så godt innkjørt som du er på Polaris så tror jeg ikke du vil finne deg til rette på cat pga ergonomien, du bør absolutt prøve først isåfall.


Ja sku absolutt ha testet en. Det som frister er jo og prøve noe nytt. man er jo litt skeptisk til hvordan monorail fungere generelt her..
 
  • Liker
Reaksjoner: Hoigo76
Har ikke kjørt alpha men har prøvd hardcore. Synes ergonomisk sett cat er veldig lik polaris. Eneste er sete til cat jeg ikke finner meg helt til rette på men til skogsbruk er det ikke noe problem. Driftsikkerheta skal være meget bra på begge merkene, men du vil garantert treffe på merkefanatikere som konsekveng prater sjit om de andre merkene enn den de selv kjører som vil være uening med meg.
 
Hei har kjørt pro siden 2014 - 2018 og byttet til alpha i fjor. Høy fun faktor og bra klipp i motoren savnet ikke noe når jeg prøvde rmk 850 motormesig.. Meget lettkjørt i pudder og skogskjøring vårsnø funker den veldig bra men den trenger litt botten serlig tidlig i sesongen da den har en tendens til å skli ved skråkjøring. Axysen kan du nok ta noen brattere linjer ved sidehilling men da er det veldig bratt før du merker forskjell.
 
Den store forskjellen ergonomisk er når du sitter på scootern, på cat er det ikke kneplass til å sitte godt fram på scooter, man får di jævla dekslene i knærne så man sitter litt bak på setet å det klarer jeg ikke, setet og stigbrett er heller ikke så bra, setet er mykt og stigbrett er en nedgradering fra rmk..Originale ski tipper jeg også er en nedgradering fra gripper.
 
Sist redigert:
Den store forskjellen ergonomisk er når du sitter på scootern, på cat er det ikke kneplass til å sitte godt fram på scooter, man får di jævla dekslene i knærne så man sitter litt bak på setet å det klarer jeg ikke, setet og stigbrett er heller ikke så bra, setet er mykt og stigbrett er en nedgradering fra rmk..Originale ski tipper jeg også er en nedgradering fra gripper.

Jeg har både Alpha og en 2016 Axys. Har vel 2000km på axys, og 6-700 på Alpha etter en sesong.
Jeg kan vel si at jeg ikke kjenner igjen noen av de problemstillingene du lister opp over her.
Ikke har jeg problemer med å få plass til knærne mine. Nå står jeg nok mer enn jeg sitter når jeg kjører Alpha, så kanskje derfor.
Ikke opplever jeg setet som mykt.
Ikke opplever jeg at skiene er noe dårligere enn gripper skiene.
Stigbrettene er nok dårligere enn axys sine originalt, men jeg har cat sine "axys kopi" brett på min, så har løst det på den måten.
 
  • Liker
Reaksjoner: as0laas
Jeg har både Alpha og en 2016 Axys. Har vel 2000km på axys, og 6-700 på Alpha etter en sesong.
Jeg kan vel si at jeg ikke kjenner igjen noen av de problemstillingene du lister opp over her.
Ikke har jeg problemer med å få plass til knærne mine. Nå står jeg nok mer enn jeg sitter når jeg kjører Alpha, så kanskje derfor.
Ikke opplever jeg setet som mykt.
Ikke opplever jeg at skiene er noe dårligere enn gripper skiene.
Stigbrettene er nok dårligere enn axys sine originalt, men jeg har cat sine "axys kopi" brett på min, så har løst det på den måten.
Hvilken er det du foretrekker mest da? Er vell du og Tom Tank som har prøvd disse 2 merkene mest i forhold til mange andre. Så dere e vell best egnet til å uttale dere om det.
 
Alt til sitt bruk. Aplha er veldig spisset mot et bruksområde,mens Axys er mer anvendelig. Axys er mye mer stabil på løype, min har 2.6" belte, så bedre allround maskin uten tvil. Axys har også en "penere" motor gange og karakter, noe som gjør den til en favoritt om man skal på tur med løypekjøring i tilegg til morro.
Om jeg skal kun i skog å li, så foretrekker jeg klart Alpha.
Det skal sies at jeg kjørte Axys med 36" forstilling uten stabstag og Fox QS3 dempere i Canada, å i dypsnøen så var den kanskje like lettkjørt som aplhan vil eg tru. Men det er jo endel kroner i modifikasjoner da for å utjevne forskjellen.
 
Alt til sitt bruk. Aplha er veldig spisset mot et bruksområde,mens Axys er mer anvendelig. Axys er mye mer stabil på løype, min har 2.6" belte, så bedre allround maskin uten tvil. Axys har også en "penere" motor gange og karakter, noe som gjør den til en favoritt om man skal på tur med løypekjøring i tilegg til morro.
Om jeg skal kun i skog å li, så foretrekker jeg klart Alpha.
Det skal sies at jeg kjørte Axys med 36" forstilling uten stabstag og Fox QS3 dempere i Canada, å i dypsnøen så var den kanskje like lettkjørt som aplhan vil eg tru. Men det er jo endel kroner i modifikasjoner da for å utjevne forskjellen.
Får se hvordan min blir nå med skinz 36' men da med stock WE dempere desverre :(

Personlig om æ måtte velge en av de har æ nok valgt Axys da æ synes den passe veldig godt til min type kjøring/stil:) Men har absolutt ingen problem med Alpha og trives godt på den også.
Ole Brumm sa det best 'Ja takk begge deler' :cool:
 
Sist redigert:
Hva er bedre enn en Alpha?









To Alpha.......

A3DEB8EC-1C7A-4C92-8F20-F7E99645F196.jpeg