SKI-DOO 850 Turbo 2020!!!!

Klarer ikke å dy meg.. Men må si jeg virkelig kunne ha tenkt meg å vært flue på veggen hjemme hos et par andre snøscooterprodusenter siste døgnet... :sneaky: Noen fikk nok en gang mer å tygge på enn de hadde forutsett..
 
  • Liker
Reaksjoner: Kr Ingebrigtsen
Hva tenker dere må til for å utnytte dette for oss som kjører i lavlandet? Clutckit og tukle med barometer eller software?
 
  • Liker
Reaksjoner: Sm3land
Å øke ytelsen for lavlandet er sikkert enkelt nok, men det prosjektet koker jo uansett ned til hva slags oktan man har? På de turbokit som er i salg er vel tommelfingerregel omtrent 10% racefuel på tanken for hver PSI ladetrykk under 1000 meter? så ved 3PSI, 30%, 4PSI, 40% osv?
 
Å øke ytelsen for lavlandet er sikkert enkelt nok, men det prosjektet koker jo uansett ned til hva slags oktan man har? På de turbokit som er i salg er vel tommelfingerregel omtrent 10% racefuel på tanken for hver PSI ladetrykk under 1000 meter? så ved 3PSI, 30%, 4PSI, 40% osv?
Masse turbo 2t som kjører på ren 98oktan og 7psi, men skal du noe høyere på ladetrykk må d annen fuel til
 
Klarer ikke å dy meg.. Men må si jeg virkelig kunne ha tenkt meg å vært flue på veggen hjemme hos et par andre snøscooterprodusenter siste døgnet... :sneaky: Noen fikk nok en gang mer å tygge på enn de hadde forutsett..
Det er nok mye som skjer i det stille som ikke vi vet!
BRP har jobbet med dette i 3år, kom neppe som en overraskelse på insidere i industrien. Ettermarkedprodusenter har vist om dette lenge, tviler på de er de eneste.
 
Det er nok mye som skjer i det stille som ikke vi vet!
BRP har jobbet med dette i 3år, kom neppe som en overraskelse på insidere i industrien. Ettermarkedprodusenter har vist om dette lenge, tviler på de er de eneste.
Det kan godt være, men der er en forskjell på å ha det på tegnebrettet vs ferdig produkt i maskin over disk. På totakt er Rotax og BRP langt langt foran sine konkurrenter uansett hva man måtte mene.. :sneaky:
 
Tukling med barometer kan vel potensielt føre til at den blir gående magert vil jeg tro..
Ser for meg bensin mengde økes med turbotrykk og korrigeres fra pipe temp med mer. Vil tro der raskt kommer noe for å få utnyttet dette oppsettet bedre nært havet og egnet software er nok det beste :)
 
Ser for meg bensin mengde økes med turbotrykk og korrigeres fra pipe temp med mer. Vil tro der raskt kommer noe for å få utnyttet dette oppsettet bedre nært havet og egnet software er nok det beste :)

Det er vel i prinsippet ikke nødvendig med økt bensintilførsel hvis den uansett skal operere med trykk lik atmosfærisk trykk ved 0moh.. ?
 
Vil tro det er muligheter her ja.. Men det skal bli interessant å se om det etterhvert kommer noen programvare som man kan benytte her i fra BRP eller andre.. Man får vel både steg 1 og 2 programvare mm i fra BRP på 900ACE eller..?

Knalltøfft av ski-doo dette, men for egen del blir det svært tvilsomt noen turbo på meg, den "originale" E-tec850 har nok power for en aldrende bajas av mitt kaliber.. :biggrin:
 
  • Liker
Reaksjoner: t-trim og smaug1
Det er vel i prinsippet ikke nødvendig med økt bensintilførsel hvis den uansett skal operere med trykk lik atmosfærisk trykk ved 0moh.. ?
Vel er jo ikke turbotrykk på denne ved havnivå.... hva mener du gir indikasjon til ECU for å øke trykk i høyden om det ikke måles via barometer?
 
Vel er jo ikke turbotrykk på denne ved havnivå.... hva mener du gir indikasjon til ECU for å øke trykk i høyden om det ikke måles via barometer?

Det har jeg da aldri sagt. Jeg sier bare at det kan være dumt å tukle med barometer og at jeg ikke ser noen grunn til å øke bensintilførsel ved økt trykk siden det uansett bare er kompensasjon for tapet som følge av lavere trykk.

Å da tukle med barometer for å få høyere trykk vil kunne føre til at den går magert, det fører igjen til høyere temperatur og høyere risiko for havari.
 
Vel er jo ikke turbotrykk på denne ved havnivå.... hva mener du gir indikasjon til ECU for å øke trykk i høyden om det ikke måles via barometer?
Kan vel være at den ikke nødvendigvis går som slave av barometertrykket. Blir jo uansett trykket på luften inn som setter maks effekt, så tenker vel at det er de to tingene som kobles. Om vi skulle få inn et skikkelig lavtrykk så vil nok turboen gi deg boost i lavlandet også, hele veien opp til 4psi..
Og den biten vil garantert ettermarkedet fikse, altså få den til å ladde mere.

Er også både imponert og overrasket over dette fra BRP. Jeg var nok en av de som tippet "aldri" på totakts-turbo. Glad jeg tok feil! Ellers så tviler jeg litt på at Polaris kommer til å stresse ut en turbo-totakter. De er rimelig i "sweet-spot" nå med sin totale pakke på Axys 850. Selv har jeg økonomi til å bytte opp til det jeg måtte ønske, men klarer ikke skjønne hva jeg skal med noe mere enn min 2016 Axys?? Trenger mere skills for det..

Men for en tid vi lever i! For noen maskiner som kommer ut!!
 
  • Liker
Reaksjoner: EJ og LarsK
Ser at det også står noe annet litt spennende som er lansert på 850 turbo uten at jeg helt klarer å skjønne hva det innebærer.
NEW Drive Belt Monitoring System: Alerts riders in two different ways, duty cycle and temperature, if drive belt issues are impending before failure. Allows rider to be proactive to prevent belt failure. In both scenarios engine performance is not altered in any way – the system is meant to warn riders of potential issues before they happen.

NEW QRS Vent Plus driven clutch: Finned fixed and moving sheaves maximize airflow of the CVT system to decrease overall operating temperature and offer consistent performance.
Den siste er jo grei, de har satt kjøleribber på innvendig skive også kan det virke som og kanskje endret litt hvor luften blir av eller strømmer inn men det første punktet virker mer spennende.

Har de integrert inn en Razorback eller en IR-måler ala Razorback inn i ECM? Det hadde i såfall vært smart. Da kan man i prinsippet kjøre helt idiot og så vil ECM gi en advarsel hvis det er fare for reimspreng eller kjøre reim alt for varm og dermed også få mye bedre tilbakemelding hvis man endre variatoroppsett.
 
  • Liker
Reaksjoner: Reimkiller'n
Er visst bare en vanlig tempsensor i følge Norona. Den reagerer uansett på strålevarmen fra reim og skiver. Uansett er veldig bra løsning da reimtemperatur avhenger av masse faktorer utover gassbruken.
 
Den der er ikke dum og noe jeg lenge har tenkt hvorfor ikke er kommet for lenge siden. En IR måler over reima som Razorback ser jeg for meg hadde vært mer presis og reagere fortere...kanskje men kanon løsning. Nå vil det bli mye enklere å faktisk ser endring ved clutching. Fette nais!
 
  • Liker
Reaksjoner: t76 og Reimkiller'n
det tokk ikke lang tid....
 

Vedlegg

  • 289CE3EF-E2F8-410A-A75F-869BB9806F7A.png
    289CE3EF-E2F8-410A-A75F-869BB9806F7A.png
    1,3 MB · Sett: 123
det tokk ikke lang tid....
Bikeman er kjent for å jukse med dyno tall!!!! Hvist man dyno kjører i høyden uten å fortelle dynoen at motoren har turbo, får man mye hester uten å trimme. Dynoen kompenserer for efekt tap i høyden, men med turbo har man nesten ingen efekt tap i høyden. Tviler på at 210 hk stemmer.
 
Racing teamet til Ski-Doo har justert litt... ;) Hva maskinen i klippet yter er ikke godt å si, men det ser ut som det går rimelig greit:
 
  • Liker
Reaksjoner: CatLarsen og RS
Bikeman er kjent for å jukse med dyno tall!!!! Hvist man dyno kjører i høyden uten å fortelle dynoen at motoren har turbo, får man mye hester uten å trimme. Dynoen kompenserer for efekt tap i høyden, men med turbo har man nesten ingen efekt tap i høyden. Tviler på at 210 hk stemmer.
Ja 210hk har jeg null troa på. De har altså bare gitt motoren 4psi ved havnivå også og det mener de gir 210hk....
Det er jo ren julenissetall hvilken motor øker fra 165 til 210 med 4 psi?
Hvis jeg skulle gjette så har de tenkt at 4 psi øker effekten med 40hk ved 8000 fot, så da må den øke effekten med 40hk ved havnivå også. 165 + 40 = 205 og så har de enda plusset på 5 hk...fordi de er Bikeman. Hvis den har 185hk ville det vært helt greit og noe som kunne friste for meg som kjører ved havnivå.
Bikeman = :tdown:
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Reimkiller'n
Ingen tvil at 190 hk uten tap i høyden går godt. Blir spennende å se den i aksjon. :thumb:
Bare litt skeptisk til Bikeman.:tdown:
Har ennå til gode å oppleve et trim produkt fra Bikeman som holder det di lover.
Blir intresangt å se om noen av di andre merkene følger på.:)
 
  • Liker
Reaksjoner: LarsK