LYNX 2018 Lynx Xtrim RE 850

Status
Stengt for ytterligere svar.
Mjaaaaa vet nå ikke helt. Kanskje med ei veldig liten snelle bakpå hvis ikke sjåføren er stor så går det fint men jeg synes det er mindre plass på dette setet til to enn på XS chassiset med enkelt sete. Har egentlig ikke prøvd eller særlig planer til å prøve heller. Sånt har man Nila slede til.
 
Noen som har erfaring med Skinz bremsehendel på Lynx/Ski-Doo? Er det i nærheten av å forsvare prisen? Har den noen bakdeler? En ting er å betale 1800 spenn for en bremsehendel man sikkert ikke trenger men det er jo ekstra kjipt hvis den på toppen av det hele er dårligere også :D
Skal også få tak i TKI sin reservoarbeskyttelse. Hvem selger sånt i gamlelandet?
 
Spent på om du blir fornøyd med de.
Er de som bra som de påstår, så kanskje jeg må bytte ut mine eBay pærer med de der :)
 
Spent på om du blir fornøyd med de.
Er de som bra som de påstår, så kanskje jeg må bytte ut mine eBay pærer med de der :)
Vi får se, er i utgangspunktet skeptisk men siden de er konstrueret som Phillips sine H4 LED er det et ørlite håp.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rukus
Har fått noen mil i dag på Xtrim'en. Har 88% innkjøring igjen. Fått justert fjærer og reima på forbukken og nå er en ikke så sinnsykt steilevillig. Letter fortsatt enkelt på skiene men nå kan jeg i allefall gi på uten at skiene kommer opp hele tiden. Reima på forbukken er utrolig lang synes jeg. Løfter jeg opp baken er forkant av beltet enda nede i bakken selv om bakkanten er 5cm I lufta. Usikker på om jeg skal stramme fjæra bak opp noe særlig mye mer. Redd den skal gi eselspark straks man går av gassen. Må si at 850 motoren er virkelig et smykke men synes at det er litt mer støy av denne enn Renegade 800 e-tec. Mere eksoslyd rett og slett. Er også en voldsom respons som i allefall tidlig på sesongen når man enda er litt ute av trening blir litt masete. Å kjøre I en helt jevn fart krever stødig tommel.
I motsetning til min forrige scooter som jeg kunne låne til hvem som helst uten å være redd for at de skulle komme i trøbbel føler jeg at denne scooteren krever en viss respekt og erfaring av sjåføren ellers kan det ende opp i noen trær før de vet ordet av det.
Spennende maskin.
 
Nå er reima i øverste hullet og da er understellet nøytralt, dvs forpart og bakpart tar bakken helt likt. Fjæra er justert bare noen mm fra fabrikkinnstilling. Strammet beltet i kveld siden den var litt slakk samt montert GPS.
 
  • Liker
Reaksjoner: s0lberg
Montert LED lys i scooteren nå fra Piaa. Greit nok lys men bedre lys er det ikke. Særlig nærlys er litt ujevn. Fjernlys er jevn nok men det lyser litt kort synes jeg. Usikker på om jeg blir å fortsette å bruke LED pærene.

PIAA H13 LED nærlys
20171228_180514_Richtone(HDR).jpg

PIAA H13 LED langlys
20171228_180452_Richtone(HDR).jpg

Moonlight mountaingear BAD5000

20171228_180416_Richtone(HDR).jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: t76
Nå har jeg fått kjørt litt denne helga og sånn smått også fått testet i litt dypere snø. 48% innkjøring enda igjen.
For å ta en ting først. Xtrim 850RE er ikke noe (god)klatremaskin. Jeg har nå justert scooteren slik at den er håndterbar mtp skiløft. Den letter på skiene "on demand" hvis man vil, før så lettet den på skiene nesten uansett om man ville det eller ikke.

Må si den er enormt morsom å kjøre. Man føler seg som en YouTube superstar etter ti minutter. Lett å manipulere retning mens man kjører på stussen, lett å få på siden, men ikke veldig lett å kjøre en rett linje på siden hvis man må øke farten, da vil den klatre oppover, egentlig lik Renegaden jeg hadde, kanskje litt dårligere faktisk. Tror det kommer av at angrepsvinkel er noe knappere på PPS2. Savner også litt mer skitrykk men vet ikke om jeg vil ofre de generelle kjøreegenskapene for det. Kan nok enda stramme opp skifjærene noe mer så det blir neste justering. Liker PPS2 godt så langt, helt klar mere rampete enn rMotion. rMotion er den flinke arbeidsomme gutten i klassen som gjør alt du ber han om mens PPS2 er den rampete gutten som innerst inne er snill men som ikke tar 5 øre for å gi deg en lusing hvis du ikke passer deg.
59mm belte er ikke noe utpreget god turbelte. Støyer mye mer når man passerer 90kmt enn 44mm beltet. 80kmt går fint men man har myyyyyyyye bedre bremser ned bakker som var litt grunnen til at jeg ville ha mer kamhøyde(etter en tur på Riksen).
Kjører ellers variert og så tøft som føre og forhold tillater. Reim ser strøken ut, variatorer girer egentlig veldig fint men har stor tro på at 850 motoren godt tåler høyere giring enn 21/45 på en 137" med 59mm belte så har lyst til å gire opp til 23/45.
 
heisann :D bra tråd :thumb:. xtrim 850 er et beist av en maskin ingen tvil om det. jeg har en trimmet 800 etec renegade den kjører jeg 23/45 giring på med 55kams belte. ikke noe problem i løs snø annet en an man må kjøre lettere vekt på variatorn. tror 850 xtrim klarer lett 23/45 giring uten noe problem med variatorn.
 
Har hatt scooteren inne for diverse kampanjer. Sprengte en reim på den og ødela sidedekselet i samme slengen så det ble også byttet. Scooteren er giret ned(blæææ) 2 tenner og har vært og testet i dag. Merket ikke så mye forskjell egentlig. Må tyne litt mer for å få 130-140kmt ellers greit nok. Montert på belt saver fra @Espen Lenvik som jeg har stor tro på og fjernet innmaten i variatordekslet i samme slengen. Utrolig god passform på belt saveren og en super enkel 5min fiks.
Har ikke fått montert clutch kit fra Diablo enda. Spørsmålet nå er om jeg må gire den opp før clutchkit montering?

received_10155257844877091.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Espen Lenvik
Hvilke drev kjører du med nå? På mine mnt maskiner har jeg bestandig prøvd å ligge så nerme som mulig 1-1 på max og ikke være for mye på overdrive. Selv med 21-53 på min har jeg ca 1cm i gjenn på skiva når jeg tursjer den. Så da passer 2.52 i giring ganske bra til min kjøremåte og der jeg kjører
 
Hvilke drev kjører du med nå? På mine mnt maskiner har jeg bestandig prøvd å ligge så nerme som mulig 1-1 på max og ikke være for mye på overdrive. Selv med 21-53 på min har jeg ca 1cm i gjenn på skiva når jeg tursjer den. Så da passer 2.52 i giring ganske bra til min kjøremåte og der jeg kjører
Er usikker på giringen nå. Mekanikeren sa at giringen nå er 21:51 og at den var 23:51. Selv trodde jeg at den var 21:45.
Skal tusje skiva og se hvordan den girer.
 
Hvor mange km hadde du på scooteren når reima gikk?
Husker ikke helt men den var ikke innkjørt engang. Kjørte på knall hard løype i bra tempo over diverse hopp og sprett når den tok kvelden. Tok på skivene rett etter havari og skivene var bare lunken så at det er clutchingen i seg selv som tar reimer har jeg ingen tro på.
 
Har en liten teori om at en del av reimene som går på 2018 850 er dratt i stykker.. du kommer på rulla på full gass.. motstand minsker å du drar reima helt ned i sekunder. Samme meg hopp osv. om det da er en mulighet for at motor/sekunder får litt vridning vil vel dette komme spesielt ved en utgiring? Detter er bare noen tanker. Kjøre ikke pent men min summit. Men reim er enda hel. Og jeg nermer meg 600km.. men som jeg skrev. Så har jeg ca 1cm i gjenn av merking på min primær når jeg kommer hjem..
 
Jeg var ikke i nærheten full gass. Lå kanskje i 80-90kmt på spikerføre og regulerte bare farten såpass at scooteren tok småhoppene fint og landet flatt. Hadde sekundæren giret helt ut ville man sette det på speedometeret.
Tror rett og slett reima bare slamrer litt og tar i festet. Ser også at reima tar i ramma under sekundæren men der er det ikke noen skarpe kanter.
 
Fått testet i dypsnøen nå etter besøket hos forhandler med dertil nedgiring. Som forventet mistet scooteren mye punsj. I dypsnøen kommer fronten greit opp men mangler overskuddet den hadde. Tidligere måtte man passe på så scooteren ikke går helt rundt, nå er det bare å gi full pupp og la klipa bli heeeelt inne og holde seg fast. Må snakke med selger om å få tilbake original giring igjen tror jeg.
 
Hvilke drev kjører du med nå? På mine mnt maskiner har jeg bestandig prøvd å ligge så nerme som mulig 1-1 på max og ikke være for mye på overdrive. Selv med 21-53 på min har jeg ca 1cm i gjenn på skiva når jeg tursjer den. Så da passer 2.52 i giring ganske bra til min kjøremåte og der jeg kjører
1 cm igjen er veldig bra uansett variator mener jeg i alle fall.
 
Har fått prøvd Xtrim'en nå i myyyye løssnø og må si at løssnøegenskapene er skuffende. En Renegade XRS med 44mm belte kan nesten kjøre rundt meg. Jeg får så sinnsykt skiløft at angrepsvinkel blir nesten 90 grader i praksis! Er liksom ikke noe mellomting. Enten full pupp eller ingenting. Kan nok justere bort en del av skiløften men tror at da blir alle andre egenskaper helt ræva.
 
Har gjort det i går etter kjøringen men ikke fått prøvd etter det. Skal justere lavhastighet på bakdemperen stivere også for å se.
 
Rett etter påsken måtte jeg begynne litt på nytt med diverse justeringen. Fant ut at jeg har justert returen på demperen i understellet alt for hard som medførte til elendig grep i løypa og tidvis også utenfor. Justerte meg tilbake til start og fant ut at senterfjær var alt for stramt satt opp. Slakket den og fikk plutselig skitrykk og en helt annen bakkekontakt. Har senere oppdaget at PPS2 3500 er mye mer responsiv mtp skitrykk og wheelieness ved justering av senterfjær forspenning enn noe annet. Har satt balatorreima til det slankeste nå men fjæra er temmelig løs samtidig som demperen er satt opp litt stram(men ikke veldig) og føler nå at den takler godt både groper og humper samtidig som skiene lett kommer opp på kommando uten at man ikke kan røre gassen i en sving.
Har nå kjørt 2100km uten andre problemer enn de to reimene. Forbruket er utrolig lavt må jeg si. Ligget rundt 1,5L/mil i snitt. Laveste forbruk har vært 1,33L/mil. 5 mil med slede, riktignok en veldig liten en, 10 mil vanlig turkjøring og 20 liter er utrolig bra. Oljeforbruket har jeg ikke målt, den er det den er men et gjett sier meg at den er det samme som 800 e-tec'en jeg hadde.
 
Da har scooteren vært inne for service og fikset alt som skal fikses mtp reimproblemer.
Har også fått tatt service på demperene og omkalibrert demperene bak et hakk stivere.
På servicekampanjen er følgende gjort:
-Anti-stab montert
-Flyttet en tverraksel i kjelken framover(aner ikke hvorfor)
-Ny balator reim med div dippedutter
-Nye motorfester
-Ny clutching(tyngre vekter elns)

Sekundærvariator blir ikke byttet, koster ca 5K med ny variatordeksel. Ikke noen sw oppdateringer til ecm.
Skal nå få kjørt slik den er og så vurdere å gire den opp og montere Diablo clutchkit. Skal også se om jeg oppgradere understell til 2019 geometri hvis det ikke er for mye greier.
 
vet du noe mer om 2019 xtrim? her er et inlegg fra atv og scooternorge

Xtrim RE 850 får en endring i understellet. Innfesting av armer endres. Alle Radien-chassis får nytt sete også - og forstillingen endres både med øvre A-arm, nye spindler og større sporvidde. Bra at Lynx gjør slike endringer – etter at man har fått tilbakemeldinger på senvinteren etter at modellene er presentert. Man lytter til publiken – og testfolk – blant annet guruen Brett Rasmussen.
 
Nei du har vel oppsummert det bra. De får som nevnt nye sekundær men de får ikke luftinntak som Ski-Doo får til den nye sekundæren. Skal se om jeg oppgraderer forstillingen hvis det gir noe gevinst. Er også litt interessert i hvordan geometriendringen fungerer på 19 modellene.
Hadde jo vært greit hvis skiene er lettere å holde på bakken uten å måtte gjøre finjusteringer som kanskje ikke er optimalt ellers.

IMG_20181009_104746.jpg
Anti stab montert.
 
har bestilt meg en 2019 3500. gleder meg veldig til å få testet maskin når den kommer, som jeg har lest så skal det være mindre ski lett på 2019 pga av dem har flyttet på understellet
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Status
Stengt for ytterligere svar.