GENERELT 1

Hadde nesten samme problem på en 2012 summit etec, startet på første drag når den va kald men nesten umulig å få start på når den va varm. Det va faktisk ecm som va sliten på den, bytta den og alt va i orden.
 
Sjekk om denne har en bensinpumpe med integrert trykkregulator, har den det og den har poppet ut kan du få dette problemet..
 
Sjekk om denne har en bensinpumpe med integrert trykkregulator, har den det og den har poppet ut kan du få dette problemet..

Denne har jeg sjekket. Den satt slik den skulle. men kan jo selvfølgelig være intern feil på den. gjorde den ren mens jeg hadde oppe.
 
Mye kjørte du etter du skiftet plugger? Min 2013 tok 2 sett plugger på 2000km.. lar du den bakke lity ned før du stopper? Ryker den mye ved oppstart? Bensinlukt?
 
Mye kjørte du etter du skiftet plugger? Min 2013 tok 2 sett plugger på 2000km.. lar du den bakke lity ned før du stopper? Ryker den mye ved oppstart? Bensinlukt?

Kjørt kansje 1000 km siden pluggene ble byttet. Kjører den altid varm og lar den alltid bakke seg litt ned før jeg stanser den etter hard bruk. Ryker lite ved oppstart. Men lager svarte merker i snøen hvis man gir litt gass og gir på opp en bakke. da kan man se anntydning til svart spor i snøen. Har undret litt på dette da andre etec`er med meget lav km stand ikke gjør dette. Ifg det jeg leser på nett så er det ikke unormalt og ingen grunn til bekymring. (men hva vet jeg? )

Sjekk statoren hvis det ikke er gjort.

Har vell nesten egentlig konkludert med det må være denne som er på tur å ryke. Tenkte jeg skulle ta å måle motstanden i den. Men tekniske data på statoren sliter jeg å finne på nett. Sammens med pin data. Så om noen der ute sitte med svar på det så blir jeg veldig takknemlig.
 
Har bytta eksossensor. Renset rave ventiler. Kontrollert at bensintrykkregulator var påplass. Ingen forskjell. Like tungstarta når varm. Var og kjørte nå ikveld. Mista ca halvparten av hk. Max 6000 rpm. Kjørte ned og stoppa. Starta og prøvde litt. Driv å skyt på delgass og på pen kjøring fuske han. Men går som juling dersom man gir full gass. Scootern var god å varm samt leka med før han begynne å skryte å fjuske. Motorlampe kom på etter ca 5 minutt med fjusk. Så denne skal de få lov å lese av hos forhandler. Men data på stator ønsker jeg gjerne hvis noen sitter på det.
 
Glemte å skrive at når scootern var blitt helt kald igjen så starta jeg den opp og den fungerte som ingenting hadde skjedd. ingen fjusk. full power. ingen skyting. Beklager så mange innlegg her. Men redigeringsfunksjonen min tima ut og kom aldri tilbake (?) Full sjerpings fra nu av. æ love. :)
 
  • Liker
  • Haha!!!
Reaksjoner: RS og smaug1
Forhandler må se hva spenningsverdiene på statoren for innsprøytningen er(55V). Det er ikke åpenbart hvis den er feil. Vet faktisk ikke om verdiene for stator er publisert. I BUDS kommer alle verdier opp og sjekkes der.
 
Vi får se på onsdag hva de finner ut. Har testet en siste ting. Å det er at det faktisk er gnist på pluggene når han er tungstartert. Og det er det. Så vil tro det er et annet elektisk problem. Evnt fule problem. Skal isåfall holde saken oppdatert her. :)
 
Fikk til svar idag at det var belgene på RAVE ventilene som var defekt. Ikke det at jeg tror dette har noe med problemene mine. Men får de til å skifte dem siden dem er så påstandig.
 
Da er scootern ferdig reparert. Virker som bytte av rave ventil belgene gjorde susen. Fremdeles ikke helt 100%. Starter av og til ikke på første på snora. Så er vell noe mer som ligger å lurer. Starter med engang på starter. Har ikke fått prøvd scootern noe i skogen. Men tror vi kan si at hovedproblemet er løst.
 
Bah. Den scootern er fremdeles ikke frisk gitt. Ga opp og la forhandler drive å feilsøke. Men må vell kansje innse at jeg ikke får dette til alikevell.
Når jeg fikk prøvd scootern mer slik at den ble god å varm så kom problemene tilbake. Skyting. fjusk, tungstarta osv.
Besteme meg for å feilsøke selv. Oppdaget at rave ventilene ikke stod i rett posisjon når scootern var varm. Ventilen inni rave soloniden hang fast når den ble varmet opp. Skiftet denne. Problemet med skyting/fjusk er nå borte. Men tungstartheten når den får stå i 5-10 minutter er der enda.
Følgende er nå gjort:

-Byttet bensinfilter. Det gammle var godt brukt kan man si.
-Målt motstand i dyser på ca 20 grader. 2.7 ohm på begge dysene.
-Målt bensintrykk. 40 psi (3 bar) uten feilslag gjennom 1 time prøvetur med variert kjøring.Start og stopp. Holder og på bensintrykket. Også når den er tungstartet.
- Sjekket bensintrykkregulator at den står påplass
- Utført kompresjonsmåling. jevn med 10 bar på begge sylinderene.
- Målt vakuum og trykk til rave soloniden. Disse er jevn og god. holder også på trykk og vakuum ei god stund.

Deler som til nå er byttet er:
-Rave solonid.
-Belger til Rave ventiler.
-Eksostemp sensor.
-Bensinfilter.

Begynner å tenke rettning stator/ECM. Feil tenningstidspunkt når varm? ECM feil?

Har en siste ting jeg skal gjøre til uka. Det er å scope ut tenningstidspunkt varm og kald. Se på ampertrekk og spenninger til coiler og injectorer.
Har en nesten lik scooter (2015 600 etec) som jeg kan scope ut og sammenligne med. Ser jeg ikke noe galt etter det forsøket så tror jeg nesten jeg må bare prøve å bytte deler å se hva som skjer.
 
Hva om en kjølevannstemperatursensor ikke virker som den skal....??? ECM skal vel normalt justere tenningstidspunktet, avhengig av hvor kjølevannstemperaturen er på skalaen.
 
Hva om en kjølevannstemperatursensor ikke virker som den skal....??? ECM skal vel normalt justere tenningstidspunktet, avhengig av hvor kjølevannstemperaturen er på skalaen.

Tempratur måler virker ok. Normale tempratur som stemmer nøyaktig med omgivelsestempratur
 
GJENNOMBRUDD! :D

Har ikveld vært ute å la en slagplan. Nemlig og varme opp komponent for komponent og prøve å starte. Demonterte coilene. Starta scootern med coilene løs. Alt OK. Så la jeg coilene foran en varmeovn og lot dem varme seg i en halvtime før jeg koblet de til og prøvde å starte. STEIN DAU! NØYAKTIG samme symtom som når jeg er ute å kjører. Kobler coilene av igjen og legger de ute slik at de blir kalde igjen. Kobler de så til igjen og scootern starter som ingenting har skjedd. Gjentar så prosedyren med å varme de opp og kobler de til. STEIN DAU!. Lar de en siste gang kjøle seg ned og prøver. Starter lett som en plett. Føler meg nå ganske komfortabel med at den siste vonde feilen nå er funnet. Nye coiler går i bestilling imorgen.
 
Ja når du nevner det, var det noen som fikk problemer med coilene på de på den tiden. Et gammelt triks er å bruke frysespray og spraye de godt. Da får man umiddelbart bekreftet om de er gåen. Høres ut som du allerede har funnet det ut.
 
Ja når du nevner det, var det noen som fikk problemer med coilene på de på den tiden. Et gammelt triks er å bruke frysespray og spraye de godt. Da får man umiddelbart bekreftet om de er gåen. Høres ut som du allerede har funnet det ut.

Kjølespray hadde jeg ikke for hånden. Kun naturens egen fryser :)
 
  • Liker
Reaksjoner: smaug1