POLARIS 2011 RMK spiser plugger

joerney

Medlem
25 Jan 2011
28
18
Svalbard
Har en 2011 RMK (ikke PRO) hvor jeg er ekstremt plaga med at den tar plugger. Siden jeg kjøpte scooteren har det vært sånn at dersom jeg rører gassen før motoren er over 25 grader så ryker det en plugg tvert.
Ved siste forsøk bytta jeg begge pluggene og lot scooteren bakke seg god og varm før jeg kjørte. Etter noen få minutter kjøring så røyk det en plugg igjen.
Har observert noe sot på toppen av pluggene når jeg tar de ut.
Kjører med BR9ES plugger.
Noen som har vært borti noe lignende eller har noen gode tips?
 
Skal være BPR9ES plugger. Og dreper du den i olje så kan syntomene dine komme av det. Enten at oljepumpa er justert alt for høyt eller at du blander for mye olje i bensin. 2% oljeforbruk bør du sikte etter. Blander du i bensin i tillegg bør du ikke overstige 0,5%
 
Takk for tilbakemelding! Da skal jeg prøve å bytte til BPR9ES. Er det noen måte å kalkulere oljeforbruket på?
 
Takk for tilbakemelding! Da skal jeg prøve å bytte til BPR9ES. Er det noen måte å kalkulere oljeforbruket på?

Fyll full tank olje og bensin, kjør en tur og mål så hvor mye olje og bensin som går på. Antall dl olje delt på antall dl bensin x 100 = %
 
Har en 2011 RMK (ikke PRO) hvor jeg er ekstremt plaga med at den tar plugger. Siden jeg kjøpte scooteren har det vært sånn at dersom jeg rører gassen før motoren er over 25 grader så ryker det en plugg tvert.
Ved siste forsøk bytta jeg begge pluggene og lot scooteren bakke seg god og varm før jeg kjørte. Etter noen få minutter kjøring så røyk det en plugg igjen.
Har observert noe sot på toppen av pluggene når jeg tar de ut.
Kjører med BR9ES plugger.
Noen som har vært borti noe lignende eller har noen gode tips?
2011 = har vel gått noen km etterhvert. Motoren rister og plugghetene må byttes når de mister spennet. De klarer ikke holde helt fast i tuppen på pluggen, så slår det gnist i mellom og danner seg rett og slett sot. På vanlig norsk; dårlig kontakt. Gir mindre strøm til gnisten som skal få fyr på luft/bensin blandingen og pluggen sliter.
 
2011 = har vel gått noen km etterhvert. Motoren rister og plugghetene må byttes når de mister spennet. De klarer ikke holde helt fast i tuppen på pluggen, så slår det gnist i mellom og danner seg rett og slett sot. På vanlig norsk; dårlig kontakt. Gir mindre strøm til gnisten som skal få fyr på luft/bensin blandingen og pluggen sliter.
Nja, skal godt gjøres at plugghetter slites til å sitte dårlig.
 
Nja, skal godt gjøres at plugghetter slites til å sitte dårlig.
Hvis man bruker både champion og ngk plugger omhverandre så vil hettene utviddes. Husker ikke i farta hvem men en av produsentene har tykkere tupp enn den andre. Om det har noen praktisk betydning er jeg usikker på, men ikke uvanlig med sot i det tilfelle er min erfaring hvertfall
 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim
Nja, skal godt gjøres at plugghetter slites til å sitte dårlig.
Sot = glapp. Dette er en "click-on" patent og er avhengig av spenn. Blir spennet mindre, så blir kontakten dårligere. Årsaken kan andre krangle om, men jeg har byttet plugghetter på maskiner før med god erfaring. TPS og systemet ellers må jo være i orden selvsagt.

Nytt for meg det med ulik tykkelse på tuppen, interessant.
 
Beklager sein tilbakemelding, har måtta venta på deler.
Det kan se ut til at det var plugghettene som var synderen her. Fikk bytta disse idag og satt på nye plugger og alt fungerte bare strålende. De siste par gangene jeg prøvde å bare bytte plugger så gikk det maks 5 minutter med kjøring før det var slutt, mens etter de nye plugghettene kom på gikk det smertefritt i 30 minutter.
Skal prøve å få klokka noe mer kjøretid iløpet av uka, men håper at dette var løsninga.
 
Det ble dessverre kortvarig glede. Første oppstartsforsøk etter testkjøringa så gikk den bare på en sylinder igjen, så da er det tilbake til å leite feil :mad:
 
Det ble dessverre kortvarig glede. Første oppstartsforsøk etter testkjøringa så gikk den bare på en sylinder igjen, så da er det tilbake til å leite feil :mad:

Er pluggene i orden hvis du rengjør de med bremserens, tørker de og bruker de på nytt?
 
Nei de ser ut til å være ødelagt. Snakka med nærmeste forhandler og han mistenkte injectorproblemer. Noen som har hatt trøbbel med injectorene på 800 cleanfire?
 
Sist redigert av en moderator:
Det er ikke uhørt at det kan bli feil på en injektor, men det er sjeldent. Hvilke kompresjonstall har du?
 
Det var veldig lav komp.. Må være noe alvorlig galt med stempler/cylinder eller måleren som er helt ute.
Ikke så unormalt å få så lave kompresjonsmålinger hvis en 800 CFi har gått svært langt, trenger ikke å være noe alvorlig galt i den forstand. Ei overhaling av top-end så er du gjerne tilbake på 125-130 PSI.

@joerney, hvor mange km på motoren?