ARCTIC CAT 2-takts olje

Ja selvfølgelig. Hvis du fyller motorolje til en Ford Fiesta på en Ferrari så er neppe den Ferrarimotoren særlig glad veldig lenge.
Når det er sagt, spiller det ikke like stor rolle hva oljen heter, men hvilken spesifikasjoner den har. Kjøper du en ISO-L-EGD olje, gjør du neppe veldig mye galt men er du usikker kjøper du ikke din forhandler anbefaler deg å bruke.

Aldri bruk totaktolje for utenbordsmotor på snøscooter.
 
Ja selvfølgelig. Hvis du fyller motorolje til en Ford Fiesta på en Ferrari så er neppe den Ferrarimotoren særlig glad veldig lenge.
Når det er sagt, spiller det ikke like stor rolle hva oljen heter, men hvilken spesifikasjoner den har. Kjøper du en ISO-L-EGD olje, gjør du neppe veldig mye galt men er du usikker kjøper du ikke din forhandler anbefaler deg å bruke.

Aldri bruk totaktolje for utenbordsmotor på snøscooter.

Så lenge du holder deg innenfor temperatur spesifikasjonene og så lenge det er ei tcw3 godkjent olje så ser jeg ikke heilt problemet med å kjøre ei utenbordsmotor olje på snøscooter?
Men ja anbefaler alltid å kjøre orginal olje på snøscootere, er ikke der man skal spare penger. :thumb:
 
Du mener selvsagt så lenge det IKKE er en TC-W3 olje. TC-W3 skal ikke brukes på snøscooter(de fleste utenbordsoljene er TC-W3). TC-W3 er laget for å være "miljøvennlig" i ferskvannmiljø og er en askeløs olje. Ikke bruk det!
 
Du mener selvsagt så lenge det IKKE er en TC-W3 olje. TC-W3 skal ikke brukes på snøscooter(de fleste utenbordsoljene er TC-W3). TC-W3 er laget for å være "miljøvennlig" i ferskvannmiljø og er en askeløs olje. Ikke bruk det!
Det var jeg ikke klar over :less: vet den er laget for å være miljøvennlig men ikke at det hadde noe å si på smøre effekten eller viskositeten på noe vis.
Kjører Evinrude si XD100 (Brp) olje på AC sno pro 600 jeg har blandet i bensinen. Har ikke merket at det går noe plugger eller stempel / sylinder slitasje. Kjører den av den simple grunnen at jeg jobber med utenbordsmotorer og har tilgang på denne VELDIG billig :rolleyes:
 
Asken er en "tørr smøremiddel" som beskytter ringer og ringspor i stempler. Det kreves at motoren oppnår en viss temperatur for å forbrenne asken bort underveis(det kan man ofte se på pluggtemperatur, motorer som bruker NGK plugger i temperaturområde 8-9 kan ha aske i oljen).
TC-W3 olje har oftest en lave viskositetsindeks på oljen også pga motorer som går på mer kontant temperatur og turtall. I praksis betyr det at man må kompensere med mer olje som igjen fører til andre problemer på sikt.
Ikke bruk det!