Er vist mange hær inne som har div. spørsmål om porting og jakt på mer effekt. Og ønsker informasjon om temaet.
Folket har sikkert hørt at porting ikke er for uerfarne "mekanikere"
og det er helt RETT. Er mye forskning for og få ting til og fungere ORDENTLIG. Mange som har ødelagt motorene sine på grunn av uvitenhet.
Men en plass må man begynne. Må lære å krype for man kan gå.
340en eller mopeden er utgangspunkt bra nok for læring. Mange som "filer" sylideren sin for at kompisen har sagt at det går som ###. Av og til funke det og av å til ikke. (forskning )
Skal ikke si at det jeg sier skal gjøres eller er rett. Det er et eget valg.
Alle motorer er forskjellig og reagerer anderledes. Miljøet den blir kjørt i spiller også en STOR rolle.
Drivstoff tilførsel og luft tetthet spiller en stor rolle.
Tenkte og legge ut litt "grunn" info for dem som vil. Fant noen eksempler
Bildet viser eksempel på en eksosport som er gjort breiere (over 70% av boring er ikke å anbefale.
Grunnen til det, er at det fort kan gå stempelringer i øvre del i portkanten for at den er for brei.
Det er jo de som går over 70% men.....)
Mid og topp effekten stiger. Det merkes bedre når effekten slår inn.
Blir et lite tap av bunndrag, men de fleste vil si at effekten som kommer gjør opp for det.
Nå er eksos porten bare hevet. Dette gjør at effekten går opp på topp og turtallet stiger.
Motoren har samme bunn effekt men vil ikke være like kjapp opp på turtall.
Ved og kombinere begge delene virker motoren mer "solid" og kjappere.
Går på høyere turtall men blir sterkere på på mid og topp turtall.
HUSK: det er motorer som ikke tåler så mye "filing" før det går galt og andre motsatt. Er mange som prøver å flytte porter opp og ned og alle andre veier på jakt etter den siste lille effekten, men som oppnår NADA.
Porttider og åpninger har alt og si og henger sammen med alt annet i motoren.
Eksempel på srx porter i mm:
Eksempel på en eksosport med ventil som er portet.
Folket har sikkert hørt at porting ikke er for uerfarne "mekanikere"
og det er helt RETT. Er mye forskning for og få ting til og fungere ORDENTLIG. Mange som har ødelagt motorene sine på grunn av uvitenhet.
Men en plass må man begynne. Må lære å krype for man kan gå.
340en eller mopeden er utgangspunkt bra nok for læring. Mange som "filer" sylideren sin for at kompisen har sagt at det går som ###. Av og til funke det og av å til ikke. (forskning )
Skal ikke si at det jeg sier skal gjøres eller er rett. Det er et eget valg.
Alle motorer er forskjellig og reagerer anderledes. Miljøet den blir kjørt i spiller også en STOR rolle.
Drivstoff tilførsel og luft tetthet spiller en stor rolle.
Tenkte og legge ut litt "grunn" info for dem som vil. Fant noen eksempler
Bildet viser eksempel på en eksosport som er gjort breiere (over 70% av boring er ikke å anbefale.
Grunnen til det, er at det fort kan gå stempelringer i øvre del i portkanten for at den er for brei.
Det er jo de som går over 70% men.....)
Mid og topp effekten stiger. Det merkes bedre når effekten slår inn.
Blir et lite tap av bunndrag, men de fleste vil si at effekten som kommer gjør opp for det.
Nå er eksos porten bare hevet. Dette gjør at effekten går opp på topp og turtallet stiger.
Motoren har samme bunn effekt men vil ikke være like kjapp opp på turtall.
Ved og kombinere begge delene virker motoren mer "solid" og kjappere.
Går på høyere turtall men blir sterkere på på mid og topp turtall.
HUSK: det er motorer som ikke tåler så mye "filing" før det går galt og andre motsatt. Er mange som prøver å flytte porter opp og ned og alle andre veier på jakt etter den siste lille effekten, men som oppnår NADA.
Porttider og åpninger har alt og si og henger sammen med alt annet i motoren.
Eksempel på srx porter i mm:
Eksempel på en eksosport med ventil som er portet.