GENERELT 2 takt porting/trim.

renegade77

Medlem
17 Jan 2010
379
157
finnmark
Er vist mange hær inne som har div. spørsmål om porting og jakt på mer effekt. Og ønsker informasjon om temaet.
Folket har sikkert hørt at porting ikke er for uerfarne "mekanikere"
og det er helt RETT. Er mye forskning for og få ting til og fungere ORDENTLIG. Mange som har ødelagt motorene sine på grunn av uvitenhet.

Men en plass må man begynne.:) Må lære å krype for man kan gå.
340en eller mopeden er utgangspunkt bra nok for læring. Mange som "filer" sylideren sin for at kompisen har sagt at det går som ###.;) Av og til funke det og av å til ikke. (forskning:) )

Skal ikke si at det jeg sier skal gjøres eller er rett. Det er et eget valg.
Alle motorer er forskjellig og reagerer anderledes. Miljøet den blir kjørt i spiller også en STOR rolle.
Drivstoff tilførsel og luft tetthet spiller en stor rolle.

Tenkte og legge ut litt "grunn" info for dem som vil. Fant noen eksempler;)




Bildet viser eksempel på en eksosport som er gjort breiere (over 70% av boring er ikke å anbefale.
Grunnen til det, er at det fort kan gå stempelringer i øvre del i portkanten for at den er for brei.
Det er jo de som går over 70% men.....)

Mid og topp effekten stiger. Det merkes bedre når effekten slår inn.
Blir et lite tap av bunndrag, men de fleste vil si at effekten som kommer gjør opp for det.


Nå er eksos porten bare hevet. Dette gjør at effekten går opp på topp og turtallet stiger.
Motoren har samme bunn effekt men vil ikke være like kjapp opp på turtall.


Ved og kombinere begge delene virker motoren mer "solid" og kjappere.
Går på høyere turtall men blir sterkere på på mid og topp turtall.

HUSK: det er motorer som ikke tåler så mye "filing" før det går galt og andre motsatt. Er mange som prøver å flytte porter opp og ned og alle andre veier på jakt etter den siste lille effekten, men som oppnår NADA.
Porttider og åpninger har alt og si og henger sammen med alt annet i motoren.

Eksempel på srx porter i mm:



Eksempel på en eksosport med ventil som er portet.



 

Vedlegg

  • bd70.png
    bd70.png
    9,7 KB · Sett: 269
  • bd60190.png
    bd60190.png
    9,3 KB · Sett: 236
  • bd70190.png
    bd70190.png
    9,7 KB · Sett: 224
  • IM000437.jpg
    IM000437.jpg
    30,2 KB · Sett: 263
  • porting srx 600 700 98 99.jpg
    porting srx 600 700 98 99.jpg
    48,8 KB · Sett: 264
Flott innlegg :) ser forøvrig helst at alle benytter prefikser på trådene, så det blir enklere å orientere seg (i dette tilfellet "generelt").
 
fins jo også bøker som omhandler emnet, f.eks denne http://www.amazon.co.uk/Two-stroke-Performance-Tuning-Graham-Bell/dp/1859606199

ellers, ikke bare portareal som er interessant - utforming på portene , dvs vinkler har sikkert like mye å si

Den boka er bra. har lest igjennom den og den kan anbefales.
Vinklene har mye og si men det er ikke det første du begynner å kutte i. Der er det erfaring som spiller inn.

porta rotax 800 vs standard.

Vedlagte filer:




  • Filstørrelse:
    85,5 KB
    Visninger:
    9



  • Filstørrelse:
    88,7 KB
    Visninger:
    9

Ser godt hvor pakningene har vært.
 

Vedlegg

  • IMG_0731.JPG
    IMG_0731.JPG
    160 KB · Sett: 139
det tror jeg nok! vil tro det er fort gjort å rote til der selv om man "bare" skal utvide litt...?
Skal vel litt til for at man skal få stopp på maskineriet. Men Effektregisteret blir nok noe forandret.

Må nu bare hive ut litt mer bilder av 2 taktere;)

Er diskusjona om hvor mye effekt polering har, men ser jo jævli bra ut. Vet hva jeg går for.
engine case 12.jpg
cc4sm.jpg
 
Polering inni motoren ja. Hmm, bruker og sanblåse vi for og få en fin og ru overflate;)
Eksos porten kan nok godt poleres uten at det har noe og si. Men hus og transfer, det skal ha ru overflate mener nå jeg.
 
nyere testing viser vel at ru overflate i innsug er bedre enn blankpolert...:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cylinder_head_porting#The_.22Porting_and_Polishing.22_myth

"polere kanaler" snakket vi om før. Det er revidert for lenge siden. Eksosporten + kanskje toppen poleres ennå for å skape et speil som avviser varme (den vil du heller sende ut eksosen enn å få overført til sylinderen).

Sandblåsing og annet for å få en ru overflate har vært std lenge. Det er altid friksjon mot en gjenstand som går fort gjennom luften/luft gjennom rør etc. En ru overflat får deler av luften til å "rulle" over overflaten og virke som rullelager for resten av luften.

Den økte turbulensen langs overflaten inni kanalene gjør også at luft og bensin blandes bedre før det kommer inn over stempelet og skal forbrennes.

RS
 
  • Liker
Reaksjoner: renegade77
Når det er snakk om topper. Lurer litt på utforminga til RK-Tek toppene. Ser at den er stjerne formet i kammeret.
Blir bedre kjøling og forbrenning???
rktek topp.JPG
 
standard dyser 07 800 = 440. kjørte 390 i vinter på rktek kittet :) så Ja, mer kjøling sia det e mer optimalisert forbrenning som ikke treng all ekstra bensina som org toppen træng. Får se om nån uke, kanskje du bare bestiller deg nye stempler, så "låner" du min til vintern, da æ treng noe mere plass til stempler i neste byggeprosjekt :)
 
har fårstått det sån at oversiden av domene, har "trappetrinn" utforming for større kontaktflate med kjølevann = bedre kjøling + mer volum rundt domene som kjølevann kan gå over, og innsiden har slik utforming for bedre forbrenning ? derav den rü overflate, og "stjerneform" har vel nåkka med fuelflow mot antennelse å gjøre. De eldre Rk tek domene hadde glattpolert innerside, samme som de fleste andre har.. hørt snakk om at man kan kjøre mindre dyser med rk tek sine nye domer en feks cudney som har std glatt overflate. Må jo ligge nåkka i det..
 
"polere kanaler" snakket vi om før. Det er revidert for lenge siden. Eksosporten + kanskje toppen poleres ennå for å skape et speil som avviser varme (den vil du heller sende ut eksosen enn å få overført til sylinderen).

Sandblåsing og annet for å få en ru overflate har vært std lenge. Det er altid friksjon mot en gjenstand som går fort gjennom luften/luft gjennom rør etc. En ru overflat får deler av luften til å "rulle" over overflaten og virke som rullelager for resten av luften.

Den økte turbulensen langs overflaten inni kanalene gjør også at luft og bensin blandes bedre før det kommer inn over stempelet og skal forbrennes.

RS

:thumb:
Og legg til at bensin fester seg lettere til en polert flate enn en ru flate, når de er en del av en luft strøm.
 
  • Liker
Reaksjoner: Norway