LYNX 09 Rave Xtrim

Joar77

Medlem
1 Jan 2017
38
4
7870
Heisann, Junior i huset lurer på å gå til anskaffelse av en 09 Rave Xtrim 600 etec ( ca 9000 km), spesielle ting det kan være lurt å sjekke??? Har stort sett hørt bare skryt av motorene, men her inne er det jo folk med masse erfaringer på både godt og vondt....Fyr løs med ris og ros!!!!!
 
Er ikke noe spesielt å se på annet enn det generelle. Kan være greit å kjøpe repsett til variatordeksel og skifte foringer, ruller osv for å slippe noen unødvendige ulyder. Fjærene på begge variatorer er også lurt å bare bytte, de svekkes over tid så sikrer du korrekt funksjon. Sjekk alle kulelager i understellet, hyfax og få tatt service på dempere. Sikkert ikke gjort. Skift oljen i kjedekassen og stram kjedet korrekt så er det bare å tute og kjøre.

På motoren kan det være greit å skifte pluggene hvis det aldri er gjort. Skal gjøres på 10000km.
 
Plugger og variator-ruller/fjærer ble bytta sist sesong.... Må naturligvis ta en runde med smøring/olje, dempere/ understell også.... Var visstnok noe småtteri elektrisk, håndtakvarme, tankmåler osv. De får vi se på etterhvert.....
 
Har sett over doningen i full fart, er det noen tips til feilsøking på håndtaksvarme??? Er helt kald på venstre side .
Piper "check dess" etter oppstart , kan det være dårlig kontakt uten at det syns ???
Ser på forumet at noen bytter glass-sikringen til tankmåleren, hvor får man tak i så små ???? Står 0,25A i nå....
På forhånd takk, supert forum!!!
 
Det enkleste er å ohme håndtaksvarmeren. Sammenlign høyre med venstre. Du bør se rundt 7 ohm. Sannsynligvis har du brudd i selve folien eller loddingen mellom ledning og folie. Det kan fikses men ofte er det nesten like enkelt å bytte folien. Koster ikke en formue. Hvis selve grepene er blitt byttet på, er det lett å skade folien.
Check DESS er veldig vanlig og er nok dårlig kontakt mellom "proppen" og "knotten". Ser du innvendig i proppen vil du sikkert se at metallblikket i bunn har fått en bulk etter mye bruk og da blir kontakten dårligere. Usikker på om forhandler får tak i ny propp, vil tro det - er ikke så lenge siden de ble faset ut.
0,25A eller 250mA er helt kurrant og fåes de fleste plasser sånn som bensinstasjoner, Biltema osv. Et lite tips kan være å øke sikringen til 0,5A siden noen kloke hoder har kommet fram til at 0,25A gir litt for mye spenningsfall slik at måleren viser feil. Vet ikke helt om jeg støtter den teorien men 0,5A går i allefall helt fint å bruke.
 
Oppfølgingsspørsmål: ser at varmeelementer fra f.eks Snopro og Sledtech har 3 kabler for tilkobling ( jording/Hi/Lo??)
På scooteren er det bare 2 kabler, regner med jeg da skal koble til jording og HI?????
Eller er det en egen type elementer som skal brukes???
 
På BRP brukes PWM eller puls width modulation for å regulere nivået av varme derfor bare to ledninger og fortsatt kunne ha mange trinn. Du skal derfor bruke 0V og HI men er du sikker på at du bare har to ledere? Har du bryter på styret som er hi/low/off eller er det mange trinn altså ikke bare hi og low? På tegningen er det typen med tre ledere som brukes.
Har du sjekket pris på original varmefolie delenr: 506152370?
 
Blir å sjekke hos forhandler i morra, så også i delekatalogen at det er beskrevet med 3 ledere.
Er vel 6-7 trinn på varmen .
Går 2 ledere fra elementet, og 2 fra bremslysbrytarn inn på en 4polet kontakt midt på styret .
Ser på elementet at det er plass for en tredje leder , men om denne er fjernet,eller aldri vært der er ikke godt å vite.....
 
Ah skjønner. Da skal bare to ledere brukes, den tredje fjernes bare hvis den er der på den nye.
 
Angående bensin filter: er det kun slangefilter(v/oljetank), eller er det noe tankfilter ifm bensinpumpe i tillegg??
Vanskelig å se i delekatalogen....
 
Er et fille filter i tanken men den gjør vel ikke så mye fra eller til. Hovedfilteret er den ved oljetanken(blank metal).
 
Da er deler bestilt hos forhandler,og vil vel ankomme mens jeg er borte på jobb ....
Slettes ikke ille priser på originaldeler: -et par styreholker
+et par varmeelementer kom på under 800,-
Har også limt setetrekket med VLP-lim, så får vi se hvor lenge det holder ..Mistenker det kan gå litt hardt for seg den første vinteren med egen lekescooter ...
Sønnen har kun kjørt min 600ACE de 2 siste sesongene, i tillegg til "nybegynner-scooteren"(Ski Doo Safari 377)
Kommer sikkert tilbake med flere oppdateringer og dumme spørsmål...
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Nei deler til BRP er slett ikke ille. Til sammenligning kjøpt jeg for to år siden original startsnor til en Polaris 500 6x6 ATV til den nette sum av 500 spenn! Vi snakker om 150cm nylontau og et gummihåndtak. For at starthuset skal være vanntett må man også skifte håndtaket siden tauet er vulket inn i håndtaket.
En komplett RAS2 forstilling inkl alt utenom dempere og ski koster bare 5690,-
 
Angående tankmåler, det er vel en flottør i tanken, er det mulig at denne har vridd seg ut av stilling???
Har bytta sikring til 0,5A, uten at dette hjelper.
Må hele armaturet demonteres, eller fins det enkle ting å teste først ???
 
Det kan hende at føleren er defekt rett og slett og må byttes. Kan også hende at det ligger noe i tanken som sperrer. Du må nok bare ta tanken løs og ta en liten rundt på den så finner du nok ut av det.
 
Fant også ut at de fleste gjengene på kjedekassa er utslitt/borte , funker det å gjenge opp til M8 ???
Eller er gjennomgående M6 et like godt alternativ???(blir 2 eller 3 som må bores gjennom tunellen)
Blir forhåpentligvis bare åpnet en gang pr år....
Ser mørkt på å bytte hele kjedekassa, pga disse "blindmutrene" som holder kassa...
Stramming av kjedet, er det "for hånd" som gjelder her også ???
 
Kjøp et helicoil sett for M6 så fikser du det i en fei og det blir så god som ny, kanskje bedre.
 
Ser behovet for justerbar styreforhøyer, da junior er nokså lang...
Vurderer BRP eller BillettX, fordeler og ulemper med disse???
 
BRP er kanon fin. Bruker den hele tiden og justerer opp og ned flere ganger pr tur. Dønn tight, solid og veier ikke kjempe mye.
En liten dråpe olje mellom hendel og den dingsen den ligger an mot så blir den smooooth.
 
På tur hjem fra fjellet i dag kom motorlampa opp gjentatte ganger, samtidig som motoren gikk bare på en sylinder.
Ventet litt ,så startet og gikk motoren fint alt fra noen hundre meter,opp til flere km.
Plugger skal visstnok være byttet sist sesong.
Kan svakt batteri være nok til slik oppførsel????
Satte på c-tek'en når vi fikk maskina i garasjen, og batteriet var ikke helt tipp topp akkurat....
Kan også nevne at det tidvis er dårlig kontakt på DESS , regner med at hvis denne er synderen ,vil den kutte helt ????
Forslag til videre feilsøking???
 
Sist redigert:
Ville begynt med å lese av feilkoder hvis du har premium instrument.
 
De konkluderte med en gåen coil , og dårlige innsugsmansjetter....
Deler er bestilt , håper føret holder....
 
Noen som vet om det er plass til høyere kammer enn originalt (38mm?), uten for mye modding???
Vurderer bytte før neste sesong, greit å vite hva som funker i praksis.
Til dere som følger med i tråden , så var føleren til tankmåleren gåen, og DESS nøkkelen måtte byttes/programmeres, i tillegg til coil og innsugsmansjetter..
 
  • Liker
Reaksjoner: smaug1
44mm belte går rett på garantert. Om 51mm går på vet jeg ikke men blir ikke overrasket om det også går fint.