POLARIS -08 RMK 600 HO TSS

pøllen

Medlem
1 Feb 2012
14
2
Verdal
Hadde for en tid siden trøbbel med manglende gnist. Under feilsøking oppdaget jeg at kablene til bryteren i gassklypa var av. Jeg vil ha dette i orden, så jeg loddet dem sammen. Nå er problemet at jeg ikke har noen tomgang, da bryteren kutter tenninga hvis klypa står i nullposisjon. Gasswiren er justert i henhold til verkstedhåndboka. I hvileposisjon står hengslinga på klypa helt ut til høyre i det avlange sporet, og bryteren får kontakt. Hva er det jeg ikke skjønner?
 
har du ohma sensoren? Skal vel være åpen i hvileposisjon og lukket ved gasspådrag på denne modellen.
Har åpnet den, er helt enkelt et fiberstempel med en messing ring i den ene enden. Når stempelet er helt ute, ligger kontaktene fra ledningene mot ringen og kretsen er lukket. Slik skal det også være i følge verkstedhåndboka. Det er mulig å snu stempelet slik at ringen kommer i den andre enden, men da vil jo tenninga kutte ved pådrag. Klypa skal ha 0,25-0,8 mm dødgang hvis jeg forstår riktig. Jeg mener returfjæra på oljepumpa er med på å dra klypa til nullpunktet, og følgelig blir hengslinga dratt ut mot høyre, selv om det er litt klaring på gasswiren.
Er det noen som har et bilde av hvordan stopbryteren ser ut på innsiden? Har åpnet min, og det ser ut som det er mulig å bytte plass på ledningene fra klypebryteren inne i stopbryteren. Kan det være dette som har skjedd på denne maskina?
 
Det som er intressant er vel om bryteren lukker eller ikke. TSS skal ikke kutte tenning, men begrense tenning. Så på tomgang skal den stå i åpen, ved gasspådrag lukket og da er tenning ikke begrenset. Hvis bryteren fungerer motsatt en ndet jeg beskriver så kan det være at noen har tuklet med kontaktsette inne i bryteren hvis det er dobbelt kontaktsett der-.
 
Takker for svar, mulig jeg misforstår. I verkstedhåndboka på ledningsdiagrammet står det på bryteren : Open when flipper pushed.
Har nå vært i garasjen og sjekka. Når klypa er i nullstilling er det null motstand, altså full gjennomgang, og motoren stopper. Når klypa flyttes noen få millimeter brytes kretsen gjennom bryteren, og motoren går. Koblet fra ledningsnettet under under kontrollen. Bare for å klargjøre, dette er en forgassermotor.
 
Det er ikke koblet på feil ledninger? Trodde TSSbestemt kun skal sette tilbake tenning og få motor lampe til å lyse, ikke stoppe motor uavhengig om det er forgasser eller cfi. Så lenge den har cdi boks vel og merke? Men du har rett angående kontaktet, den skal åpne ved gasspådrag også være lukket når det ikke er gasspådrag. Jeg skrev motsatt over ser jeg. Ellers hadde det ikke fungert å fjerne TSS ved å bare koble ut kontakten. Jeg har eventuelt brukt original gassblokk å selge deg hvis tss ikke fungerer. Pass på å ha nok wires penn så bryteren kommer i riktig posisjon. Hvis det er for slakk wire fungerer det ikke.
 
For meg virker det som problemet er at hengslinga på klypa ligger helt ytterst til høyre, slik at bryteren aktiveres. Jeg har foretatt kontroll av synkronisering av forgasserne, ved å justere åpning under stemplene til ca 3 mm. Disse var like på begge, men for store. Foretok justeringen med turtallsskruen for tomgang. Etter dette justerte jeg gasswiren slik at dødgangen på klypa er innenfor spec 0,25-0,8 mm. Har kontrollert at merkene på oljepumpa står riktig. Jeg skjønner bare ikke hvordan man får hengslinga til klypa til å stå litt mer i midtstilling, slik at bryteren ikke aktiveres. Ved fryst wire ville det jo da oppstå slakke i klypeopphenget, slik at bryteren ville aktiveres og stoppe motoren. Er det ikke slik dette skal fungere, eller har jeg misforstått hele greia? Pleier man ikke å ta tak inne ved hengslinga å dra utover mens motoren går for å funksjons-teste dette systemet?
 
Er vel motsatt vei slakken går. Presser den inn og litt mot venstre hvis hukommelsen min ikke lurer meg. Hva måler bryteren din på tomgang, er det kontakt eller ikke? Å ha måler den når du gir gass. Ofte må man stramme wire endel for at den ikke skal fuske.
 
.Jeg har ikke rørt TPS, kun foretatt grunninnstilling som beskrevet i boka. Det jeg snakker om er stemplene som løfter nåla i respektive forgasser. Passasjen gjennom venturien under stempelet er oppgitt til 3,2mm. Denne åpningen var en del større enn oppgitt. Forholdet mellom TPS og løftearmer for stempla er ikke rørt. Når det gjelder bryteren er det en av/på bryter. Når jeg slipper klypa helt til nullpunktet, blir det kontakt gjennom bryteren og motoren kutter. Jeg trenger kun og flytte klypa noen millimeter slik at bryteren trykkes litt inn, så går den på tomgang. Jeg trenger ikke å trykke klypa så langt at jeg påvirker forgasserne. I flg. mitt ohm-meter er det null mostand, eller brudd i bryteren.
Grunnen til at jeg justerte på forgasserne er at den ryker mye, og det virker som den får for mye bensin på tomgang og ved rolig kjøring med lite gass.
Lastet ned manualen og foretok noen kontroller mens jeg hadde forgasserne ute for kontroll og rengjøring. Skiftet også pilotdyse fra 40 til 35.
 
Ryker mye på tomgang så er det sikkert at den får litt mye olje. Men som du beskriver tss så fungerer den som jeg ser for meg at den skal lukket på tomgang og åpen krets når wiren blir stram. Når bryteren er lukket så får cdi beskjed om å begrense tenning så turtallet aldri blir høyt nok til at scooteren beveger seg. For meg så høres det ut som at tss er seriekoblet med nødstopp/tenning/dødmannsnor, altså at den bryter tenningskretsen. Nå begynner det å bli en stund siden jeg har hatt forgasser 600. Men mener å huske at eldre modeller kunne ha en liten tapp med fjær som alltid holdt spenn på gassklypa når det var på tomgang og presset bryter til å stå åpen. Enten er gassblokka byttet til feil type uten denne trappen eller så er ledning koblet inn feil på feks ledning til dødmannsnor som ofte ligger løst da disse ikke ble levert originalt med snor. Tipper du ser på diagram i serviceboka om tss er koblet i serie med tenning eller om den har en egen krets til CDI boks.
 
Setter pris på at du gidder å bruke så mye tid på dette. Det er et hull i gassblokka i forkant der den åpnes, og plass for en andre bryter inne i blokka. Det er også skruehull for festing av en bryter til, men dette har aldri vært i bruk (glatt plast innvendig i hullet). Har forsket litt, og det kan se ut som eldre modeller hadde 2 brytere. Det er etter-montert dødmannssnor på denne. Må prøve å tyde ledningsdiagrammet litt grundigere.
Det jeg har lurt på er som sagt om det kan være byttet plass på ledningene inne i stoppbryteren. Her er det den grå ledningen som er koblet til midtpunktet i bryteren, den delen som løftes opp og ned. Hvis man bytter om på ledningene, hvilket er fullt mulig, vil det bli den brune (jordledningen) som kobles til løftedelen. Tør ikke prøve dette uten å vite, av frykt for å ødelegge noen elektroniske komponenter.
 
Ødelegger ikke noe der er jo enten åpen eller lukket. Men du har jo funksjonaliteten, så hjelper lite hva enn du gjør. Hvis du bytter kontaktet så vil den gå på tomgang men kutte tenning når du gir gass sånn jeg kan se det. Det er vel ikke noe bedre. Elektrisk oppfører tss bryteren din seg riktig.
 
Oppdatering. Fant ingen løsning på dette selv, så scooteren ble levert inn hos forhandler. Etter en del venting i verksted-kø fikk de omsider tid til å feilsøke problemet. Etter mye testing fant de til slutt feilen. Det viste seg at en ledning fra TPS til ECU hadde sklidd ut i kontakten til ECU. Dette har sannsynligvis vært grunnen til at ledningene til bryteren i gassklypa var klippet av. Fremdeles litt vinter igjen, så sesongen kan endelig begynne.