har ikke batteri. Byttet regulator først. Og så stator. Tok av kontakten fra stator mens den gikk for og feilsøke og siden får jeg ikke start heller.
Tyder vel på at det har skjedd noe groms når du kobla av stator når systemet var igang. En stator uten last liker seg ikke veldig godt. Hvis man skal måle spenning fra stator så gjør man gjerne dette ved å "probe" ledningene.
Da ville jeg har startet litt på nytt. Nå har du mest sannsynlig to feil, en som var der fra før, og en du har introdusert.
Sjekk stator, har en av "12v" spoleene brent av så vil du kunne oppdage det ved å ohme mellom de tre gule ledningene fra stator. husker ikke verdiene, men det skal være samme verdi mellom alle tre. Eksakte verdier finnes i verkstedhåndboka. ( her skal det også gå ann å måle en viss AC spenning når man drar i snora.
Sånn enkelt forklart så funker CFI systemet slik at når du skal starte, så drar du en gang. Ladingen her er veldig sjeldent stor nok til å mate nok strøm til bensinpumpa for å få start. Så derfor går første draget på å lade opp kondensator ved "kaldstart". Så andre gangen du drar er kondensatoren oppladet, så når energien som er lagret i kondensatoren + energien fra 2.drag er vanligvis nok til å bensinstrykket opp og motoren tenner. Når motoren starter så er systemet designet slik at essensielle forbrukere får strøm først. DVS bensinpumpe og ECU i hovedsak. Når spenningen stiger til over 12.5-13 volt et sted så slår releet til de andre forbrukerne inn (chassi relay), derved får lys, display, håndtaksvarmere +++ strøm. Kondensatoren kan testes ved å påføre 12V så måle at den holder på strømmen en stund.
Statoren er byggd opp av tre kretser:
- Dyser har en egen krets på stator
( ledninger går rett inn i ECU kontakt)
- Coiler/tenning har en egen krets på stator
( ledninger går rett inn i ECU kontakt)
- 12v dc forbrukere, blir produsert AC strøm som blir likerettet til DC av spenningsregulator/likeretteren
LA ved et lite utklipp fra verkstedsmanualen for stator.