POLARIS 0 lading rmk 600

Kennethfip

Medlem
28 Nov 2016
120
40
Mosjøen
Hei. Plages med at jeg ikke får lading på fruen sin rmk 600 2010cfi. Har nå byttet både regulator og ladespole, samt sjekket kontaktene. Noen andre ider? Batteri symbol blinker og display forsvinner etter en stund.
 

Vedlegg

Kennethfip

Medlem
28 Nov 2016
120
40
Mosjøen
har ikke batteri. Byttet regulator først. Og så stator. Tok av kontakten fra stator mens den gikk for og feilsøke og siden får jeg ikke start heller.
 

Nyheim

Moderator
Medlem av ledelsen
11 Feb 2015
1.241
997
Sørreisa
Sjekk at jordkabel har god kontakt. Er skrudd fast i den monteringsplata av alu på venstre side av scooter. Samme plate som ECU, spenningsregulator osv. er skrudd fast i. Helt bakerst på plata er det en jordkabel.

Prøv også å skift kondensatoren hvis ikke det hjelper.
 

Ole Andrè

Medlem
23 Sep 2008
3.605
765
Buskerud
har ikke batteri. Byttet regulator først. Og så stator. Tok av kontakten fra stator mens den gikk for og feilsøke og siden får jeg ikke start heller.
Tyder vel på at det har skjedd noe groms når du kobla av stator når systemet var igang. En stator uten last liker seg ikke veldig godt. Hvis man skal måle spenning fra stator så gjør man gjerne dette ved å "probe" ledningene.

Da ville jeg har startet litt på nytt. Nå har du mest sannsynlig to feil, en som var der fra før, og en du har introdusert.

Sjekk stator, har en av "12v" spoleene brent av så vil du kunne oppdage det ved å ohme mellom de tre gule ledningene fra stator. husker ikke verdiene, men det skal være samme verdi mellom alle tre. Eksakte verdier finnes i verkstedhåndboka. ( her skal det også gå ann å måle en viss AC spenning når man drar i snora.

Sånn enkelt forklart så funker CFI systemet slik at når du skal starte, så drar du en gang. Ladingen her er veldig sjeldent stor nok til å mate nok strøm til bensinpumpa for å få start. Så derfor går første draget på å lade opp kondensator ved "kaldstart". Så andre gangen du drar er kondensatoren oppladet, så når energien som er lagret i kondensatoren + energien fra 2.drag er vanligvis nok til å bensinstrykket opp og motoren tenner. Når motoren starter så er systemet designet slik at essensielle forbrukere får strøm først. DVS bensinpumpe og ECU i hovedsak. Når spenningen stiger til over 12.5-13 volt et sted så slår releet til de andre forbrukerne inn (chassi relay), derved får lys, display, håndtaksvarmere +++ strøm. Kondensatoren kan testes ved å påføre 12V så måle at den holder på strømmen en stund.

Statoren er byggd opp av tre kretser:
- Dyser har en egen krets på stator
( ledninger går rett inn i ECU kontakt)
- Coiler/tenning har en egen krets på stator
( ledninger går rett inn i ECU kontakt)
- 12v dc forbrukere, blir produsert AC strøm som blir likerettet til DC av spenningsregulator/likeretteren

LA ved et lite utklipp fra verkstedsmanualen for stator.
 

Vedlegg

Nyheim

Moderator
Medlem av ledelsen
11 Feb 2015
1.241
997
Sørreisa
Et lite tips til trådstarter: Hvis du donerer en liten slant til forumet, så får du full tilgang til verkstedhåndbøker, og mye mer. Jeg vet det er håndbøker til 2010 CFI tilgjengelig. :)

Har selv hatt mye bruk for det, så det er verdt pengene når man skal drive med feilsøking.
 

Kennethfip

Medlem
28 Nov 2016
120
40
Mosjøen
Ble ikke iorden. Spenning er fin når man starter men faller etter en halvtime kjøring. Noen tips? Stator og regulator byttet.
 

Ole Andrè

Medlem
23 Sep 2008
3.605
765
Buskerud
Ble ikke iorden. Spenning er fin når man starter men faller etter en halvtime kjøring. Noen tips? Stator og regulator byttet.
var det det opprinnelige problemet eller nytt at den kutter etter en stund? forsto det som at du hadde null lading på den første posten din. Feil som det der er jo typisk en dårlig stator. Er den "nye" statoren ny eller kan den ha introdisert en ny feil?
 

Kennethfip

Medlem
28 Nov 2016
120
40
Mosjøen
Kjøpte ny regulator og brukt stator. Byttet. Startet og gikk ei stund så stoppet den mens jeg dro ut kontakt til regulator under feiløking og fikk ikke start igjen. Byttet tilbake stator og regulator og da gikk den som før at den går en stund så faller spenningen. Men lys blir ikke borte. Kun lade nivå på display så faller og bynner og blinke.
 

Nyheim

Moderator
Medlem av ledelsen
11 Feb 2015
1.241
997
Sørreisa
Kjøpte ny regulator og brukt stator. Byttet. Startet og gikk ei stund så stoppet den mens jeg dro ut kontakt til regulator under feiløking og fikk ikke start igjen. Byttet tilbake stator og regulator og da gikk den som før at den går en stund så faller spenningen. Men lys blir ikke borte. Kun lade nivå på display så faller og bynner og blinke.
Virker som det har med temp. å gjøre, og det er typisk tegn på enten regulator eller stator. Prøvd å skifte kondensator? Den sorte boksen som er skrudd fast i regulatoren.
 

mynameisjouni

Medlem
16 Feb 2007
676
211
Vadsø
Har vært borti det samme å da var det bensinpumpa som hadde skjært seg å gikk tregt så den brukte alt for mye strøm. ladda på ca 11volt etter litt kjøring. normal ladding ved oppstart.