850 E-TEC 156 eller 167 HK?

Hva har dere målt C-tec 2 iforbruk på mila? Jeg opplever den som ekstremt dyr i drift når man raser i skogen, målte Mountain cat 18 til 7(!!!) liter på mila. Gikk 35 liter på 53 km i skogen.. :yikes:
Syns ikke min bruker mye, må aldri ha med meg ekstra bensin på fjelle heller akkurat. Er som regel ute å kjøre scooter 4-6t ofte å bruker ca halv tank som snitt på turan mine avhengig hvor lenge man er ute å type kjørestil.
 
  • Liker
Reaksjoner: OleJ
Det er temmelig opplest og vedtatt her i Finnmark at man kan ikke ha med en AC på tur uten at de selv har med ekstra bensin ellers må de rett og slett bare snu før turen er ferdig hvis de skal holde følge med 850 e-tec. Tror ikke du finner mange som protesterer på det. 800 e-tec bruker også mer enn 850 e-tec, ca 15-20% når man kjører likt. Polaris 850 er også relativt tørst og trenger ekstra bensin med seg selv om de har større tank men AC er i særklasse tørstest spesielt når det går litt unna og blir litt lek og moro på turen. Hvordan de forskjellige scooterene går i bakker er egentlig ikke interessant siden det ikke er målbart uansett. Noe gjør AC galt siden de selger så dårlig som de gjør, folk har vel skjønt såpass at det er for gammeldags/umoderne?
Opplest og vedtatt her i Finnmark? Kjørt mye med alle andre merker og at ctech 2 bruker så sinnsykt mye som du påstår har nu værtfall ikke æ erfart.
 
De bruker såpass mye mer at de kan ikke være med på samme turen som vi som kjører e-tec uten pakkslede eller en kanne på stusse noe nesten ingen har lengre har av en eller annen grunn selv om vi bare har 37 liters tank på G4.
Greia er at under gode forhold og jevn og fin kjøring er forbruket ikke så jævlig ulik, det er når forholdene blir litt krevende, føret blir tungt eller man bare må leke i skogen her og der at det skiller mye. Min 850 bruker mellom 1,4 til 1,6(det meste jeg har fått den til å bruke under de verste forholdene) på mila. Hva bruker din Ctec2? Noen nevner 7l/mil og jeg har hørt 4l/mil under morrokjøring.
 
Det at du har bestemt deg at 850 er verdens beste skuter(e) og ingenting kan måle seg er helt greit for meg. Kjørt en del på tura med folk som har 850 skidoo/lynx og har aldri måttet dra hjem for at æ ikke har nok bensin hvertfall.
 
Det at du har bestemt deg at 850 er verdens beste skuter(e) og ingenting kan måle seg er helt greit for meg. Kjørt en del på tura med folk som har 850 skidoo/lynx og har aldri måttet dra hjem for at æ ikke har nok bensin hvertfall.


Enig der, aldri opplevd det heller :tdown: Mulig når smaug1 er på tur så er det snakk om 12 timers tur da:p
 
  • Liker
Reaksjoner: OleJ
Har no klart å få 850 min til og bruke greit med suppe.. 7 mil i mye pudder. Opp over breen. Ned rundt låkta. Mye lek å morro.. tanket opp i Bjerkvik både på tur opp og ned. Den dagen gikk det 18 liter. Men det var mye fullgass da :D
 
De bruker såpass mye mer at de kan ikke være med på samme turen som vi som kjører e-tec uten pakkslede eller en kanne på stusse noe nesten ingen har lengre har av en eller annen grunn selv om vi bare har 37 liters tank på G4.
Greia er at under gode forhold og jevn og fin kjøring er forbruket ikke så jævlig ulik, det er når forholdene blir litt krevende, føret blir tungt eller man bare må leke i skogen her og der at det skiller mye. Min 850 bruker mellom 1,4 til 1,6(det meste jeg har fått den til å bruke under de verste forholdene) på mila. Hva bruker din Ctec2? Noen nevner 7l/mil og jeg har hørt 4l/mil under morrokjøring.


Jeg kan garantere deg at du er på bærtur angående forbruket på AC. Mulig at der er en scooter med feil på, men det er helt uvanlig med slikt forbruk. Jeg har kjørt to hele vintere og er overrasket over hvor billig de går. Jeg ville heller fokusert på reimforbruket/ startapparat/ kostnader enn bensinforbruket. :nerve: For det er ubetydelig forskjell på forbruket på en gjennomsnittlig maskin i 2019.
 
Jeg kan garantere deg at du er på bærtur angående forbruket på AC. Mulig at der er en scooter med feil på, men det er helt uvanlig med slikt forbruk. Jeg har kjørt to hele vintere og er overrasket over hvor billig de går. Jeg ville heller fokusert på reimforbruket/ startapparat/ kostnader enn bensinforbruket. :nerve: For det er ubetydelig forskjell på forbruket på en gjennomsnittlig maskin i 2019.
Shots fired :die:
 
Jeg kan garantere deg at du er på bærtur angående forbruket på AC. Mulig at der er en scooter med feil på, men det er helt uvanlig med slikt forbruk. Jeg har kjørt to hele vintere og er overrasket over hvor billig de går. Jeg ville heller fokusert på reimforbruket/ startapparat/ kostnader enn bensinforbruket. :nerve: For det er ubetydelig forskjell på forbruket på en gjennomsnittlig maskin i 2019.
Hehe okey.
 
De bruker såpass mye mer at de kan ikke være med på samme turen som vi som kjører e-tec uten pakkslede eller en kanne på stusse noe nesten ingen har lengre har av en eller annen grunn selv om vi bare har 37 liters tank på G4.
Greia er at under gode forhold og jevn og fin kjøring er forbruket ikke så jævlig ulik, det er når forholdene blir litt krevende, føret blir tungt eller man bare må leke i skogen her og der at det skiller mye. Min 850 bruker mellom 1,4 til 1,6(det meste jeg har fått den til å bruke under de verste forholdene) på mila. Hva bruker din Ctec2? Noen nevner 7l/mil og jeg har hørt 4l/mil under morrokjøring.
I vinter var vi 4 som kjørte sammen ei helg. Dette var 100% ledkjøring og rolig pga dårlige forhold. Forskjellige scootere og alder på de men en pekepinn er det i hvert fall. Tror det ble fylt 3 ganger og alle målinger bekreftet første som jeg noterte meg.

Lynx Rave RE 800R e-tec, 11.5 l
AC El tigre 6000 Ctec2, 13 l
AC Norseman 8000 Ctec2, 17 l
AC Pantera 3000 Ctec4, 11.5 l

I ettertid har jeg hørt at Norseman trolig var i innkjøringsmodus. Dette stemmer sikkert for den røyk det svært mye av.
 
Sist redigert:
Det at du har bestemt deg at 850 er verdens beste skuter(e) og ingenting kan måle seg er helt greit for meg. Kjørt en del på tura med folk som har 850 skidoo/lynx og har aldri måttet dra hjem for at æ ikke har nok bensin hvertfall.
Nå er 850 en motor og ikke scooter men ja jeg mener at e-tec 850 er markedets beste to-taktsmotor med god margin. Den går godt og fungerer utrolig bra. Lettstartet, utmerket motorstyring = prøver å forhindre brukerfeil, bruker ikke plugger, billig i drift = lang rekkevidde, driftssikker og forutsigbar dvs du kan kjøre den en hel dag i 10kmt i skogen i +10°C og når du rapper til gassen er den der tvert uten bog. Du kan kjøre rett opp eller rett ned, legge den over på begge sider så mye du klarer men den gjør akkurat det du vil den skal gjøre og nøler aldri. Du kan starte den ti ganger på rappen og stoppe den etter 5 sekunder uten at plugger ryker, motor oversvømmes eller du blir plaget senere. Nå kunne man akkurat det samme på både 800 og 600 e-tec så noe overraskelse for meg er det ikke. Om dere andre liker G4/Radien eller ikke, er en totalt annen sak og høyst personlig greie. Jeg har ikke noe problem med å se at noen ikke vil kjøre G4/Radien fordi det ikke passer dem, skulle bare mangle men sett fra et objektivt standpunkt kan jeg ikke skjønne at noen med motorforståelse vil benekte e-tec's fordeler med å være en DI motor eller de teknologiske framskritt Rotax/BRP har gjort med e-tec 850. Motoren er bygd for å vare/kreve lite vedlikehold noe som ikke er så vanlig nå for tiden.
Jeg prøver å være objektiv akkurat som jeg objektivt ser at en Alpha må være utrolig god i snø slik den er konstruert eller Axys RMK er en veldig god klartemaskin(fordi jeg har sett hva folk kan gjøre med en sånn).

Hvis jeg skal trekke fram noe jeg ikke er heeeeelt imponert over med min 850 er det at oljeforbruket er en del mer på 19 modellen enn 18 modellen som igjen var bittelitt mer enn 800 e-tec på 15 modellen. Har ikke gjort opp noe regnskap akkurat men jeg tror at jeg har brukt minst 30% mer olje enn tidligere med rask hoderegning. Resultatet er både mer røyk og lukt. Fint lite å gjøre med det tipper jeg men skal likevel høre med forhandler til høsten om oljepumpen er korrekt programmert og ikke fortsatt ligger i innkjøringsmodus.
 
  • Liker
Reaksjoner: Norway
Hva har dere målt C-tec 2 iforbruk på mila? Jeg opplever den som ekstremt dyr i drift når man raser i skogen, målte Mountain cat 18 til 7(!!!) liter på mila. Gikk 35 liter på 53 km i skogen.. :yikes:
Har ikke målt den på rase kjøring. Men min brukte 1,61 på løype kjøring. Har også målt den flere ganger på tungt føre utenom løype,har da gått på ca 2 liter. Har da noen ganger kjørt i lag med 850 etec å 600 etec. Di hadde omtrentlig identisk forbruk..
 
  • Liker
Reaksjoner: OleJ