SKI-DOO Tomgang/drar ikke beltet rundt

Haugane

Medlem
12 Sep 2021
19
0
Felle
Hei.
Er det noe som har peiling på ski doo summit Bombardier 600 1999 modell? Trenger hjelp.
Når den starter står den konstant på 3000 omdreininger , å når man gjir gass virker det som om den ikke klarer å dra beltet rundt. Har rensket forgassere å sjekket vaiere men den står bare å brummer når man gir full gass.
Noen som har tips om at den går så høyt på tomgang å ikke drar rundt beltet???? Takker for svar å tips på forhånd ??
 
Har rensket forgassere
Da antar jeg at du satte gasserne i grunninnstilling også? Hvis ikke, kan du starte der. Ellers er opplysningene dine litt vage.
når man gjir gass virker det som om den ikke klarer å dra beltet rundt
Øker turtallet, kan du dra beltet rundt for hånd?
Har rensket forgassere
Plukket du de fra hverandre, eller tok du en "lightversjon" med bare å åpne flottørhuset og tørke reint her? Har opplevd å måtte pille forgasser frahverandre opptil flere ganger for å få alt på stell. Bade i bremserens, små miniflaskekoster sånne til å pusse mellomrommet mellom tenna og til slutt trykkluft.
Sjekka du at choke ikke hang?
 
Fungerer DESS systemet slik det skal? Hvis ikke er det vanlig at motoren ikke vil gi over 3000 omdreininger hvis den ikke får god kontakt med nøkkel.
Får du to "beep" når scooter starter opp?
 
  • Liker
Reaksjoner: gammer´n
Ville også sjekket om gasswire er for stram. Vet ikke hvilke system brp bruker på det, men på yamaha brukte de TORS (Throttle Overide System) på scootere i samme årgang (vet ikke om dette fortsatt brukes). Men hvis gasswire var for stram, trodde ecu at gassen hadde låst seg. Da låste også motorn seg til 3000 omdreininger.

Høres det ut som motoren treffer ei turtallssperre eller er det bare "bogging"?
 
Det er DESS som slår inn. Sjekk at DESS proppen står skikkelig på og at det ikke lyser rød DESS/nøkkelsymbol på instrumentet.
 
20210912_183939.jpg
 
Får ikke presset det så godt sammen. Må den kodes om eller kan man koble på en stopp bryter? Eller må man da kjøpe ny samme "nøkkelen å kode den om?
Hva er gunninstillingene på forgasser da?

Det er DESS som slår inn. Sjekk at DESS proppen står skikkelig på og at det ikke lyser rød DESS/nøkkelsymbol på instrumentet.
Det lyser ikke noe rød lampe. Men den er veldig slarkete den DESS bryteren. Å når jeg drar den av når scooteren står å går så stopper den. Har ikke så god peiling på dette. Skal prøve å filme litt når jeg starter den i morra så kan dere se hva jeg mener.
 
1631479541393.png



Den nederste av disse fire lampene skal blinke to kjappe blink ved oppstart hvis alt er OK. Hvis det er feil på DESS vil det blinke hurtig med 1,5 sek mellomrom. Mulig også akkompagnert av piping(i hvertfall på Lynxen min)
 
Hvilken plugger står det på motoren? De er veldig kresen på plugger og må ha BR plugger, helst BR9ECS.
 
Nøkkel kjøpes og kodes hos forhandler. Evt kanskje brukt elektrisk med nøkkel er et bedre alternativ ettersom det ser ut til du kanskje har flere feil?
 
Nøkkel kjøpes og kodes hos forhandler. Evt kanskje brukt elektrisk med nøkkel er et bedre alternativ ettersom det ser ut til du kanskje har flere feil?
Ja tenker du vanlig nøkkel med tenningslås på en måte? Bare koble den der dess nøkkelen er koblet til?
 
Ville også sjekket om gasswire er for stram. Vet ikke hvilke system brp bruker på det, men på yamaha brukte de TORS (Throttle Overide System) på scootere i samme årgang (vet ikke om dette fortsatt brukes). Men hvis gasswire var for stram, trodde ecu at gassen hadde låst seg. Da låste også motorn seg til 3000 omdreininger.

Høres det ut som motoren treffer ei turtallssperre eller er det

Nøkkel kjøpes og kodes hos forhandler. Evt kanskje brukt elektrisk med nøkkel er et bedre alternativ ettersom det ser ut til du kanskje har flere feil?
20210913_083709.jpg
20210913_083644.jpg
 
Kan denne brukes som dess nøkkel?
Nei. DESS er type tyverisikring som gjør at turtall ikke overstiger hva som kreves for at variator slår inn og skutern kan flyttes. Å koble seg forbi den krever mer programmeringskunnskaper enn hva de fleste besitter. Kort fortalt: Den hetta du holder i hånda må være paret med "hjernen" på maskina. Å ta skutern til forhandler for å få ny "nøkkel"(les hette) som kodes opp mot maskina er nok det enkleste/billigste. Var vel snakk om et utlegg på ca tusenlappen. har aldri gjort dette sjøl, men antar at du også må ha med en form for dokumentasjon på at du også er eier. Dette kan en forhandler informere om hvis du tar kontakt.
 
Hei alle sammen som svarte på mitt innlegg.
Har hatt scooteren på verksted.å jeg kjøpte en cdi boks men visste ikke at DESS NØKKEL måtte samsvare med cdi. Så jeg lurer på om noen her inne har en cdi boks med DESS NØKKEL TIL SUMMIT 600 1999???
VIL bare si tusen mange takk for alt av tips å råd dere har gitt meg ang mitt problem med scooteren min?????
 
Hei alle sammen som svarte på mitt innlegg.
Har hatt scooteren på verksted.å jeg kjøpte en cdi boks men visste ikke at DESS NØKKEL måtte samsvare med cdi. Så jeg lurer på om noen her inne har en cdi boks med DESS NØKKEL TIL SUMMIT 600 1999???
VIL bare si tusen mange takk for alt av tips å råd dere har gitt meg ang mitt problem med scooteren min?????
Er det ECU det er snakk om? Trodde ikke cdi måtte kodes
 
Det er ingen cdi på de men en MPEM(ecm) og ja den må kodes til nøkkelen av forhandler.
 
  • Liker
Reaksjoner: Solvang