ARCTIC CAT Joacim`s M8000 "Sparepakke" Turboprosjekt

1 Sep 2013
487
153
Telemark
Hei:)

Lager likegodt en liten prosjekttråd på scootern jeg har nå.
Har siste årene kjørt nye scootere, men i år (og sikkert ett par år til) blir det bruktprosjekt. Av den enkle grunnen at jeg vil ha noe ikke alle andre har, og jeg vil ha 2takt turbo, og har ikke mulighet til å bruke 250k pluss på scooter.

Valget falt da på en 2016 M8000 Hardcore. Litt fordi jeg jobber på Yamaha og det er kurant da mye er likt av deler. Også fordi det er solid, godt utprøvd og masse info å finne om forskjellige bygg.

Planen er en del små oppgraderinger får å få den slik jeg liker. Planen er også turbo.
Dette blir tatt liv av gangen etterhvert som jeg samler deler og setter av kvelder til å skru.

Brukt turbokit er handlet og på vei i posten. Kommer bilder av det når det kommer. Første 2takt turbobygget mitt, så ser frem mot å lære og sikkert feile litt før det fungerer skikkelig med det er vel en del av gamet!

Slik så scooteren ut når jeg hentet den:
161_1057973247.jpg

En hel og fin scooter uten noe særlig skader. 3500km på telleren
 
Var på fjellet med den forrige helg og veldig fornøyd med scooteren!

Den stoppet for meg 1 gang og ville ikke starte igjen. Var bensin på den og alt iorden. Etter 10 startet den igjen og gikk som en klokke før den stoppet igjen og ikke ville starte. Blei taua ned til bygda igjen. Så starta scooteren igjen.
Virket som den ikke fikk bensin.
Feilsøkte litt, tok ut bensinpumpa. Den ene fuelpickupen virket til å henge i åpen posisjon, så konkuderte med at den trakk luft der når det begynte å bli mindre bensin, siden den gikk helt normalt når den gikk. tok litt 2takts olje på pickupene og bevegde de til de gikk lett. Regner med det var feilen, men har ikke rekt å teste enda.
 
Kortet tunellen:
140930196_767468487457439_4846752270672804578_n.jpg

det "Må" jo bare gjøres i disse dager sia det er så populært! Men kjørte summit expert i fjor, med kort tunell orginalt. Og jeg blei veldig glad i det.
Ikke pga steilingen. Men jeg syns det er stor merkbar forskjell ved skråkjøring i bratt terreng. Jeg er ingen reser til å kjøre.
Men om man legger scooteren på siden på gårdsplassen vil scooteren da ligge på ski/forstilling, sidedeksel, stigtrinn pg bakre del av tunellen, dette vil den også gjøre ved skråkjøring tenker jeg. Det er gratis og hjelper litt (hverfall psykisk) :p

Jeg er ikke så glad i Arctic Cat styringen Så det blei bygd om til hel styrestamme
141543969_484307679628883_7578523721529759946_n.jpg
:
140706405_411735573375525_6351050305016700900_n.jpg

Da fortsetter styrestammen opp, i stede for alle leddene. Forandrer hele styregeometrien til det bedre syns jeg. Men det er vel smak og behag.

Har også fjærnet frontlampen.
Rett og slett fordi jeg syns scootern ser veldig gammel ut når jeg går å ser på nye scootere på jobb hele dagen:p Og fordi det gir litt mere badass look når man ska ut å tøffe seg:p
Mtp. At jeg skal ha turbo uansett så er jeg ikke så avhengi av luftinntaket. Så blei bare frogskin over der nå, vil tru den får nok luft der frem til jeg får på turboen.
140922453_884343202334825_2094795747562631073_n.jpg
140955999_200186658469554_712431015711536590_n.jpg

Har også byttet styre til ett med mountain stropp, med tynne holker og varmeelementer:
141703464_768631020526739_2154251847226673819_n.jpg
141329252_244510370537890_6105868240970841782_n.jpg
 
Nå er jeg på jakt etter rimelige ski, da jeg syns de orginale skiene styrer dårlig i løssnø og jeg opplever at de blir tunge å holde igjen ved skråkjøring, og flyter dårlig. Dette er nok også en smaksak. Polaris Gripper eller ski fra nyere Yamaha hadde nok vært bra, så får se hva jeg får tak i.

Stigtrinnene ønsker jeg også å bytte ut da de samler mye snø, og scooteren legger seg fort nedpå de syns jeg. Men det blir nok ikke prioritert med det første.

Turbokittet er på vei, så driver å leser meg opp på tuning av Boondocker boks og tips og triks der.
Prøver også å finne ut av hvordan variatoroppsett jeg bør begynne med.
Legger ved bilder når kittet kommer:)
 
Trur det blir litt lite luft, mener det sto div om det i tidligere tråder.
Kan nok være at det er i minste laget ja. Fungerte greit på fjellet i dag, Men ville sikkert sett det i en benk.


Har blåst en del, så blitt litt hardere, fortsatt bra føre, men opplever at de skiene er helt grusomme for å si det rett ut. Mulig det også er en smaksak, men de er veldig mye lenger enn hva jeg er vandt med. SÅ den blir veldig tung å styre, samtidig som at de er smale og har dårlig flytevne.
Hadde polaris gripper på den forrige M8000 min, og det var helt natt og dag, så må prøve å få fatt i noe slikt igjen.

Ellers en god scooter. Stoppet ikke i dag, så problemet var nok bare fuelpickupen i tanken. Ganske stor tilvenning å kjøre Cat igjen etter 4 sesonger på Summit x850 og Summit Expert 850 i fjor. Men igngen tvil om at man får vledig mye scooter for pengene med en brukt Cat :)
 
Kan nok være at det er i minste laget ja. Fungerte greit på fjellet i dag, Men ville sikkert sett det i en benk.


Har blåst en del, så blitt litt hardere, fortsatt bra føre, men opplever at de skiene er helt grusomme for å si det rett ut. Mulig det også er en smaksak, men de er veldig mye lenger enn hva jeg er vandt med. SÅ den blir veldig tung å styre, samtidig som at de er smale og har dårlig flytevne.
Hadde polaris gripper på den forrige M8000 min, og det var helt natt og dag, så må prøve å få fatt i noe slikt igjen.

Ellers en god scooter. Stoppet ikke i dag, så problemet var nok bare fuelpickupen i tanken. Ganske stor tilvenning å kjøre Cat igjen etter 4 sesonger på Summit x850 og Summit Expert 850 i fjor. Men igngen tvil om at man får vledig mye scooter for pengene med en brukt Cat :)
Kjørt med samme oppsett på min, litt lite luft men går :) angående skia er jeg enig med deg, var det første jeg bytta ut! Kjørt me c&a pro, slp pp, og slydog ski. Men vil ha c&a pro igjenn :)

Tøft prosjekt, artig å følge med!
 
Da kom tubokittet i dag:):) :D
Ser bra ut! Driver fortsatt å setter meg inn i det.

Men er ett boondocker intercooler kit. fra 12/13 ser det ut til.
Dette er uten EBC og uten FuelBooster (usikker på om jeg bør ha fuelbooster??)

I kittet er det:

- Intercooler
- Komplett turbo
- Boondocker styringsboks og ledningsnett.
- Tillegsdyser
- Rør og slanger
- RKT topp med 10.5 domer (står stempla 10,5 på de hvertfall.)
- Bredbåndslambda

Har lest og styra en del. Og ser ut til at jeg prøver å komme meg inn på 10psi.
Ut i fra hva jeg har klart å lese meg frem til så skal det gi litt pulver på 10psi,
med lavkomptoppen og ett OK map skal 98 oktan gå fint.
Men her er det mange som kan mye mere enn meg, så tar gjerne i mot innspill her!

Stempler?
Trenger jeg fuelbooster!?
98oktan OK på 10psi med lavere komp?

Jeg mangler fortsatt variatoroppsett. Så må lese meg litt frem til hva jeg bør gå for der.
Har heller ikke noe velfungerende map. Så blir å legge inn "anbefalt" map fra Boondocker og justere meg derfra, mulig jeg må koste på en tur i benk for å få dette bra.

Så blir en liten stund til dette skal monteres for jeg vil ha alle delene og kontroll på det først- (må spare litt mer kroner også:p)

Legger ut noen bilder.
142116452_228664402252044_4578133304965080608_n.jpg
142288714_684904298870251_1619378690807545576_n.jpg
142375461_2890141921269453_8168748405681173395_n (1).jpg

Det ser ut til å være i orden:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Karlstrøm
Er det slik å forstå at det er mulig å powre opp boondockerboksen med den ene ledningen som kommer ut av den løst?
9v batteri f.eks. mellom den og jord?
142230463_127434159157819_643609748660964041_n.jpg
 
Er det egen kontakt på denne også? Får ta av resten av strømpa å sjekke.
Skjermen er hel, men plasten rundt er ødelagt. Så forrige eier har hatt den i vanntett pose..?
De boksene tåler null fuktighet....

Originalt så er det en liten hvit kontakt som man kobler til en løs ledning med 9v batteri.
 
De boksene tåler null fuktighet....

Originalt så er det en liten hvit kontakt som man kobler til en løs ledning med 9v batteri.
Kan ok være at den har blitt fjærnet eller følger ikke med. Kontaktene fra min boks er_

- Slange til trykkrør
- Slange til atmosfærisk trykk
- Kontakt til Tempsensos
- Dummy til temsensor
- Kontakter til tillegsdysene
- Kontakter til ECU
- Jording til chassi
- Kobling tin TPS sensor.

Det ser ut til å stemme med monteringsanvisningen.

Men kan vel egentlig powre opp scooteren via accessory kontakten eller diagnosekontakten. Så kan jeg sitte i fred og ro og legge in verdier på boksen.





Noen som vet om kan kjøre 10psi uten fuelbooster?
 
Æ e 99% sikker på den boksen dær e ødelakt! Æ tok 2 sett med stempler og 1 motor før æ fant ut at boksen min var ødelakt pga fukt.. finnes dessverre ingen posa som er vanntett og fuktavstøtende:/

Det skal være en kontakt i enden av den gule ledninga du holder som skal til et 9v batteri:)
 
Æ e 99% sikker på den boksen dær e ødelakt! Æ tok 2 sett med stempler og 1 motor før æ fant ut at boksen min var ødelakt pga fukt.. finnes dessverre ingen posa som er vanntett og fuktavstøtende:/

Det skal være en kontakt i enden av den gule ledninga du holder som skal til et 9v batteri:)
Ja, da fikk jeg svar på den ledningen??
Ja, er nok lurt av meg å skaffe meg en by boks etterhvert ?
 
Ta kontakt med boondocker og hør om de kan fikse den, eventuelt sende deg en ny. De er veldig behjelpelig etter min erfaring :)
Takk for tips, det skal jeg gjøre:)

Har fått tak i ett rimelig variatorkit med justebare vekter, så kan egentlig montere turbo og teste litt.
Men litt begrenset med tid til å skru og feilsøke masse nå, så blir nok en listen stund til orginal, nå når det er så bra føre, kjedelig å stå uten scooter når det er masse snø og fint vær!
Ellers fikk jeg jo kjørt i stykker litt forrige helg.
Ikke spør åssen det gikk til, ikke kræsja eller noe. Kun kjørt hardt. Å det bør den tåle:p
Blir til at jeg monterer i kompositt fra Yamaha, men den var desverre restet, så da blir den sveiset midliertidlig.
146332457_1843025195854026_5844659521321155656_n.jpg
146356380_2833051120316963_7199084627984819860_n.jpg
146476597_2889529707989053_9134323203714845614_n.jpg
 
Kjørt en del i siste, scootern har funka bra uten noe mere tullball. Nå er det meldt tåke og litt mildt på fjellet ei beite, så ikkno krise og være uten scooter noen dager, så da har jeg begynt så smått med monteringen.
Fått gjort litt i dag, rekker nok få det sammen i løpet av helga, men blir nok ikke noe testing før nestehelg:)

Bilder kommer så fort det er noe som er verdt å ta bilder av:)
 
152463620_396229184941006_8881476244107836269_n.jpg
152465225_450950799281362_6470327282466484138_n.jpg


Fått på turboen og delene litt innimellom annet her nå.
Er en del igjen , men starta den opp i 20 sekunder, for å sjekke før jeg gjorde resten. Ingen feilmeldinger hverken i Boondockerboksen eller instrumentet.
Turboen fikk ikke olje. (Heldigvis det første jeg sjekka) Sikkert bare en bagatell.

Så skal få på RKT toppen i morra, og gjort ferdig resten.
Kanskje en kjapp prøvetur på løypa om jeg rekker det på kvelden.

Siden jeg ikke har EBC tenkte jeg å få justert WG til 6psi. så jeg forhåpentligvis ikke kjører i stykke første turene, så får jeg holde øye med AFR verdier, å finne ett ok variatoroppsett. Og justre videre derfra om det lar seg gjøre på 98okt.

Ikke kjempegod plass foran der med innsugsrør, dyser, ledninger, bensintilførsel osv. Men har fått lagt det opp ryddig, så det ikke subber i styring eller gnisser.
:)
 
  • Liker
Reaksjoner: LarsK og Simen Green
Fått satt sammen resten, fått på toppen osv i dag. Så er variatorer og prøving igjen.
Noen som kan forklare funksjonen på en slik oljepumpe? Er jo bare ett rør som går igjennom aktuatoren. Tar noen bilder i kveld. Virker ikke som den gjør jobben hvertfall. Så må få tak i en pumpe som er i orden. Hadde håpa å fått testa og mappa litt i helga
 
  • Liker
Reaksjoner: Jænsiben
154125599_280552236980934_817993137553877260_n.jpg


Fått orden på oljepumpe og slikt.
Hadde en liten prøvetur med orginale variatorer kun for å få varmkjørt og sett at alt funka, det gjorde det.
Vekta opp til ca 87 gr. for å ha en basevekt å gå ut i fra.

Kjørt en kveld nå med tunge nok vekter og testa litt.
AFR verdiene er fine på bunn og mellomregisteret. Noe høye verdier, men det er vistnok normalt frem til eksosventilene begynner å jobbe. Ved pådrag går de helt ned mot 11 før de skyter i været igjen når jeg nærmer meg toppturtall.
Kjørte bare "pent" resten av kvelden uten å tømme den og holdt meg innafor på AFR.

Jeg har ikke rørt noe med boksen enda, Kun kjørt slit forrige eier hadde det.
Gått igjennom alle verdiene nå, og lest meg opp så godt jeg klarer.
Jeg har ikke skrivd ned alle tallene. Men prøve å gi den mere fuel på topp får å se om den fortsatt gikk tom og AFR føyk te vers, men så ingen endring.

Men jeg så at i XTRA menyen stod PSI off og RPM on.
De skal vel være aktive sammen i følge hva jeg kan lese. og er vel siste som ska justeres._
Så ar RPM stor 3600-6750 og ON.
Det betyr vel at den kun gir ekstra fuel i det registeret.??
Skal ha en dag på fjellet i morra, så da kan jeg prøve litt mere.
Har nå satt både PSI og RPM til OFF. Ser ingen grunn til å fikle med det før ev resten er i orden.

Hadde vært morro å fått fine AFR verdier og ikkno fusking, så kan jeg få satt opp veriatorene litt bedre.
Legger ved ett bilde:)
Desverre vært veldig varmt i siste.
 
Vært ute å prøve litt igjen i dag.
Ingen merkbar forskjell. Fine AFR verdier på mellomregisteret og bunn, rapp og fin. men så fort jeg lader på litt skikkelig skyter AAFR i være og scootern kutter. Virker som den ikke får nok på topp.

Forsøkte å gi den mye mere suppe i Boondocker boksen. Men ingen merkbar forskjell.
Ser at dette oppsettet skal brukes sammen med fuelbooster. Men lader ikke mer en max 6psi nå.

Noen tips?:)
Er fuelbooster neste:)
 
Bare å få ny boks før du ødelegger motoren. Vi byttet vell motor på @Gen3ral sin? Mulig det bare var stempel og sylinderbytte. Vi holdt på i evigheter med den og feilsøkte, ingenting som hjalp.
 
Bare å få ny boks før du ødelegger motoren. Vi byttet vell motor på @Gen3ral sin? Mulig det bare var stempel og sylinderbytte. Vi holdt på i evigheter med den og feilsøkte, ingenting som hjalp.
Ja, det er planen! Demontert å kontrollert sylindre og stempler. Blir ny boks og wøssner sammtidig. Bare sette te side noen kroner. Så blir å kjøre orginalt litt i mens?? noen steder det er bedre å kjøpe boks en andre?