POLARIS MHPs 1988 Indy Trail 488

MHP

Steile entusiast
25 Feb 2014
3.391
1.808
Hammerfest
Har kjøpt meg hytta, og da må man jo ha hyttescooter. Da falt valget ganske enkelt på den gamle 1987 Polaris Indy Trail 488cc som sto bak garasjen hos gamlingan. Har hatt denne scooteren i 10-12 år, den har alltid starta og funka men nå har den stått to-tre år uten bruk.
IMG_20201223_103034.jpg


Starta med å ta med meg en boks startgass, spraye litt i innsuget og dra i snora. Starta som alltid på tre drag men såg fort at slangen mellom bensinfilteret og bensinpumpa var sprukket og lak. Bytta så slangen og bensinfilteret.
IMG_20201222_174722.jpg


Dro i snora igjen, starta rett opp men da rant det bensin ut av overløpet på MAG forgasseren. Tok opp forgasseren og den var full av is. Fikk tint forgasseren og tok også opp PTO forgasseren for å være sikker. De fikk seg en rask bremserensvask og heiv i hop. Starta men samme problem. Tok opp forgasseren igjen og ser at den lille pluggen som skal stenge for bensintilførselen når flotøren flyter opp var ramla vekk. Heldigvis hadde jeg liggende et par gamle XLT forgassere av samme type og kunne ta delen derfra. :)
IMG_20201222_174718.jpg
IMG_20201222_182354.jpg


Så når jeg starta gikk den helt fint sånn den alltid har gjort. Kjørte den en runde men da begynte det å gå dårlig igjen. Virker som bensinpumpa ikke klarte å pumpe nok. Var mye is i tanken så misstenker det er is i pumpa også eller i vakumslangen til pumpa. Sku ta scootern inn men når jeg sku dra start da så dro jeg av startsnora. Og der gikk jeg tom for ork. Så går vi se hvordan dette utvikler seg. Skal bruke jula på å prøve å få liv i den.

Hvis noen har ett sete som kan passe til denne så hyl ut! Ellers får vi se hvor mye man gidder å gjøre med den i førsteomgang. Er jo veteran så hadde vært tøft å få den å bra stand igjen ? Men viktigste er at den kan brukes til å kjøre melkepakken fra bilen og opp til hytta ?
 
Æ synes du ska korte tunnelen, sette på dekaler og montere turbo ?
 
Monsterdekaler og 18 tommers forhøyer ;);)

Trur jeg nøyer meg med stock look og en 5 cm forhøyer. Kan gå for en halvlav "racing" vindskjerm under tvil. ?

Får jeg den i brukende stand er jeg fornøyd i førsteomgang. Har allerede bytta til 32 mm kamma for sikkert 10 år siden og det er nok for den stakkars 488cc motoren som ikke har vært åpna noen gang på 33 år. Plastski hadde ikke vært galt så den ikke ramle så lett igjennom snøslaget men har ikke tenkt å bruke store summer på denne scooteren
 
Trur jeg nøyer meg med stock look og en 5 cm forhøyer. Kan gå for en halvlav "racing" vindskjerm under tvil. ?

Får jeg den i brukende stand er jeg fornøyd i førsteomgang. Har allerede bytta til 32 mm kamma for sikkert 10 år siden og det er nok for den stakkars 488cc motoren som ikke har vært åpna noen gang på 33 år. Plastski hadde ikke vært galt så den ikke ramle så lett igjennom snøslaget men har ikke tenkt å bruke store summer på denne scooteren
En sånn go gammel klassiker skal holdes original. Har lekt mye med sånn i min ungdom. Va 13 år når min onkel kjøpte en sånn helt ny i 87 (overligger fra 86). Den hadde fått påmontert Indy 600 belte med pigga.. Va rått i den tid.
 
En sånn go gammel klassiker skal holdes original. Har lekt mye med sånn i min ungdom. Va 13 år når min onkel kjøpte en sånn helt ny i 87 (overligger fra 86). Den hadde fått påmontert Indy 600 belte med pigga.. Va rått i den tid.

Enig. Den må holdes tilnærma orginal! Den har som sagt allerede et annet belte, sete er byttet tidligere men er sarv, kanskje jeg hiver på noe plastski da de orginale i stål er bøyd og kaaaanskje jeg tillater en liten styreforhøyer. Utenom det blir det ikke annen pimp enn fiks og restaurering. Fiksing i førsteomgang ?
 
Tøff de der... vil ha en sånn evighetsmaskin. Skal følge med :)

Trur jeg kan telle på en hånd de antall servicer den har fått de siste 10-12 åra og likevel den mest trofaste scooteren vi har hatt ? Syns det blir for galt at den skal bare så og forfalle. Om den ikke restaureres til strøken stand så kan den hvertfall holdes såpass istand at den kan brukes på hytta :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim
Omsider fått den inn i varm garasje. :) Brukt den siste tia på å leite deler. Startsnor fant man rimelig lett tak i. Benainslange derimot, det var ikke like lett. Endte med å måtte bestille en rull fra sledstore. Men har funnet et repsett til bensinpumpa, et par nye forgassere som jeg huka med bare fordi gasswire såg bedre ut på de enn det som står på scootern + noe mere småtteri. Planen er å røkke ut motoren å ta en litt grundigere kikk på ting. Blir ikke åpning av motor med det første, ska bare få den å gå. Så blir en litt mer omfattende service kan man si. :)
IMG_20210106_144148.jpg
IMG_20210110_212819.jpg
IMG_20210110_212823.jpg


Prøver å lete etter nytt setetrekk eller sete da det som står på er helt morkent. Dukker det ikke opp noe snart bestilles det sikkert på ebay. ?

Prøvd å finne ut om registrering av denne. Fikk den av en gamling på andre ska av fjorden for 10-12 år sia og sku bruke den til å kjøre på jorde til bestemuttern så var ikke snakk om noe skilt da. Er tydelig merke på pansere etter skilt så den har hatt det en gang i tiden. Sku søke på VIN nr på vegvesenet men disse gamle maskinene hadde visst ikke noe slink. Bare et annet 7-sifra nr stempla inn i tunellen. Søkte den opp i polaris sitt system og fant da ut at dette er ikke en 1987 mod slik jeg trudde, men en 1988 mod. Solgt som overligger i 1989 og gått her i området siden den var ny. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim
Omsider kommet til bunns i hvorfor den ikke ville gå da jeg først prøvde å starte den. Bensinpumpa var full av vann som aktakeligvis var is etter at den hadde stått ute i minusgrader.
IMG_20210112_180844.jpg
IMG_20210112_181356.jpg
IMG_20210112_181738.jpg


Samtidig funnet gåene motorfester i framkant av motoren, så må få tak i nye. Tenker også tanken på å bytte styrestamme nå som jeg først tar ut motoren til en styrestamme med flat topp man kan sette forhøyer på. Nå er styret og styrestammen en del. ? Ser også at de fleste endeledd er god slakk i så får se om jeg finner nye av dem også. :)
 
Fått på motorfeste i front igjen idag. Fikla på ny startsnor i samme slengen. Gjorde også en litn mod på bøyla som startsnora. Tenkte rutat stål var litt for grovt å lede startsnora så la to lag med krympestrømpe over. Så satser på snora holder lengre denne gangen ?
IMG_20210114_214751.jpg
IMG_20210114_214755.jpg
IMG_20210114_215607.jpg


Når bensinslange kommer i neste uke er det bare å montere og rive start, forhåpentligvis... ? Ska se om jeg finner endeledd i mellomtia så styringa ikke blir så slarkat.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim
Prøvd å få liv i udyret atter en gang. Bytta bensinslanga, monterte ihop og reiv start. Joda, den gikk så lenge den hadde startgass å gå på, men ike av seg selv. Såg på bensinslangen og filter at den hadde ikke problem med å pumpe bensin denne gangen så tenkte problemet låg i forgasserne. Tok de opp igjen og fant litt smuler av irr. Og dermed var tomgangsdysene peise tett. Ska legge forgasserne i blårens over natta og se om jeg får løyst opp alt drit i dem. Satse på å få ræsa litt på hytta med den i helga ?
IMG_20210120_213703.jpg
IMG_20210120_213753.jpg
IMG_20210120_213856.jpg
IMG_20210120_213902.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: t-trim og lyspæra
Gjort nytt forsøk. De gamle forgasseran hadde nok ikke ligget lenge nok og trekt, var mye grums ihvertfall. Fylls karret med bensin nu så de skal få trekke i over helga.
IMG_20210121_212657.jpg

Prøvde med de andre forgasserne, de er akkurat samme type, måtte bare dyses om. Tomgangsdysene på de var #40 kontra #35 på de som sto på scootern, men det får gå.
IMG_20210121_203824.jpg

Justert dem etter verkstedboka på 488cc motoren og synkronisert de. Var ikke synkronisert før hvertfall.
IMG_20210121_204826.jpg
IMG_20210121_205339.jpg

Montert ihop. Prøvd med begge sett med forgassere. Bensinpumpa pumpe som bare det. Alle bensinslangene er byttet. Forgasseran skal være helt on point. Har bra gnist, bra kompresjon. Likevel vil den kun gå på startgass. Syns det er veldig merkelig, også med tanke på at den bakka helt fint da jeg starta den bak garasjen første gang før jul. Bakka varm og da jeg prøvde å kjøre den en runde så begynte den å jævles. Siden har jeg ikke fått den til å gå ?
 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim
Vakum til pumpe? Kommer det bensin i slanger når du drar i snoren? Testet flotør/flotørnål?
 
Vakum til pumpe? Kommer det bensin i slanger når du drar i snoren? Testet flotør/flotørnål?

Tenke du vakumslangen så e den bra, men ikke fått testa at den levere nok vakum. Ser på bensinslangan at det går bensin hvertfall. Forgasseran er fylles med bensin hvertfall. Flottør og nål er helt iorden. Tenkte kanskje tetteringen på veiva kan være gåen så den ikke får pumpa nok trykk til forgasseran. Kan jo faktisk være det som har skjedd at den tetteringen gikk da jeg begynte å kjøre den ?
 
  • Liker
Reaksjoner: t-trim
Hvis du skal rense forgassere skikkelig kjøper du en ultralydvasker. Så stor som mulig er selvfølgelig å anbefale.
 
Bruker gjerne å slite på tomgang hvis den suger inn luft andre steder enn igjennom forgasserne. Spray litt med startgass rundt tetteringer og innsug, og se om du finner en eventuell lekkasje.
 
Bruker gjerne å slite på tomgang hvis den suger inn luft andre steder enn igjennom forgasserne. Spray litt med startgass rundt tetteringer og innsug, og se om du finner en eventuell lekkasje.

Hmmm... gikk over innsug og fant ikke noe der. Kan være jeg har oversett noe. Tenker tettering på veiv :hmm:
 
I høst hadde jeg full gjennomgang på en Trail av samme årsmodell men i Sks utgave. På den var det dårlige innsug og pakninger som ligger mellom sylinder og kjølekappe. Kan og være lurt å få rengjort tanken skikkelig. Høres ut som om du har vann i tanken å det går motoren dårlig på.
En annen ting som er verdt å sjekke er at slangen å filteret i tanken er ok.
 
Og setetrekk e nok vanskelig å finne her hjemme, man kan jo få sydd nytt men det enkleste og billigste er nok å få det fra Usa
 
I høst hadde jeg full gjennomgang på en Trail av samme årsmodell men i Sks utgave. På den var det dårlige innsug og pakninger som ligger mellom sylinder og kjølekappe. Kan og være lurt å få rengjort tanken skikkelig. Høres ut som om du har vann i tanken å det går motoren dårlig på.
En annen ting som er verdt å sjekke er at slangen å filteret i tanken er ok.

Slangen og filteret har jeg sjekket og det er ok, og i tanken er det kun fersk bensin. Gikk sett over innsug og det såg tilsynelatende greit ut. Må bare ha tid å se på det igjen. Har ikke hatt tid å gjøre så mye i garasjen i det siste grunnet jobb og oppussing av et soverom ?