Mest mulig scooter for minst mulig penger

Granheim

Medlem
31 Okt 2020
32
3
Ål i Hallingdal
Jeg skal ha scooter, det vet jeg. Alt annet ut over det er jeg stort sett usikker på...
Jeg skal overta gård med to støler/hytter og skog. Blir ikke brøyta overalt, så jeg må ha noe jeg kommer meg frem med. Altså en arbeidshest, men gjerne med litt morro potensiale. Må kunne ha to personer på og være istand til å trekke slede.
Jeg har null peiling, har bare såvidt prøvd å kjøre scooter i mitt liv. Har ingen preferanser, vet lite om merker og modeller. Skrur ikke selv og er ikke spesielt teknisk anlagt. Det er utgangspunktet.

Jeg kan bruke 100, men er langt mer komfortabel med å bruke 50, og under det også hvis det finnes noe trygt og stødig. Jeg kjenner meg selv og vet at uansett hva jeg kjøper blir det byttet ut etter 1-2 sesonger, når selvtilliten stiger og jeg vet mer hva jeg liker og ikke.
Viktigere med lavt forbruk og lite støy (les 4-takt) enn det råeste, men tipper at det skyver prisen opp mot og over 100.
Siden det sannsynligvis blir byttet ut etter kort tid må det være enkelt å bli kvitt igjen.

Litt Ole Brumm dette (ja takk begge deler), men kanskje får jeg litt nyttig veiledning og noen gode tips.
 
Vet ikke om polaris titan er mulig å oppdrive i nærheten av budsjettet, ellers har du fått gode råd om lynx som nok er et suverent valg. Fås vel også som 900 turbo 4 takt nå? Sikkert dyrere, men så kan du kanskje vente litt mer med å bytte :) om dere er 2, og du vil ha en mer "leken" maskin så kan det vel kanskje være greit å kjøpe en mer "målrettet maskin" nr2 senere :)
 
Har landet litt på Ski-doo/Lynx. Skjønner at de kommer fra samme produsent. Er de like?
Adventure eller Commander GT ser ut til å være i mitt leie, 600/900/1200, SDI, E-tec eller 4-tec. Usikker på hva som teller mest, størst mulig motor eller lavest mulig vekt?
I alle fall oppfattet at jeg bør gå for bred belter.
 
BRP = Skidoo, lynx,can-am, evinrude... mye av teknologien brukes på tvers av skidoo og lynx, men er også noen forskjeller. Jeg vil påstå at lynx er "hakket mer solid og velbygget ", men står nok nå i fare for å bli skutt eller lynsjet for den påstanden ?
 
  • Liker
Reaksjoner: Assault015
Jeg er vant til MC. Er man alene kan man ha mye gøy med en 600ccm. Så fort man får en bakpå faller den litt gjennom. En 800 eller 1000 er langt mindre påvirket av vekt, men blir samtidig litt mindre leken.
Kan dette overføres til scooter?
Jeg ser noen Lynx Commander GT 1200 4-takt. Det frister fordi jeg vet at det er mindre vedlikehold, lavere forbruk og mindre støy. Men er ulempene større, blir jeg sittende fast i snø til livet og må grave i timesvis for å komme løs?
 
En Commander eller Expedition vil nok være det beste valget som en ren arbeidsmaskin, uavhengig av motortype. Men ønsker du å bruke nærmere 50k og ha litt lekefaktor er nok en 49 ranger med 600 e-tec et godt tips. Der får du velholdte 13 modeller og nyere under 10 000km til 50-70k. Commander og Expedition vil bli dyrere, spesielt de med 1200 eller 900 4t og 800 2t. Det er ikke noe mer vedlikehold på en 600 e-tec, disse går gjerne 20k uten at motoren blir åpnet, ellers må alle scootertyper gjennom nødvendig vedlikehold på understell, kjedekasser, kjølevæske etc... Å kjøre seg fast klarer man med alle scootere, det er slutt på tiden med å løfte de opp, så om den er 270 kg eller 350 kg trenger ikke bety så mye.

Hva du enn kjøper vil jeg anbefale at scooteren virker velholdt og har fulgt servicer, en scooter med lite km kan likevel være ravkjørt.
 
La oss vri litt på det, men først må jeg spørre hva skal du ha på sleden?

"Før i tiden" hadde vi en ockelbo 5000, det var en tung maskin med hjul i stedet for sleider i boggi og ca 40 hk om jeg husker rett, et340 var vel "favoritten" i markedet på samme tid. Jeg har også eid noen et340, 35hk om jeg husker rett. Ingen av disse hadde "kammer" på beltene, var vel under 2cm . Dette ble det kjørt det meste av ved, pikkpakk, +++ med.
Senere har jeg eid en 97 mod lt machz 780 ( ræser) , en polaris touring 800, en 4takt yamaha phazer med turbo og nå en rev 800, det som er felles med disse er at alle har omtrent like langt belte som vanlig et340, men høyere kam og mye mer motor. Har også eid en 2010 rmk, en eldre skidoo summit og har også en rmk renegade 800 nå. Felles med de siste er at det er ofte sett som løssnø klatrere. Ingen av de nyere maskinene over er det første noen tenker på når man snakker om "slede maskiner" med plass til 2, men på samme tid har jeg kjørt mange tonn med vinterbrensel, kledning, tak og andre byggevarer inkl trykkimp altan til hytta, har brukt de på isfisketurer med ungene. MEN jeg har også brukt det til sykt mye GØY! :) gøyfaktor har vært høyt verdsatt, så selv om det 80% brukes som familie skuter har 80% av prioritering havnet mot at det skal være en moro maskin. Jeg hefter ikke en tanke på at det er et problem å dra i vedskogen med assaulten, den har nok krefter på sine 800cc og tak i snøen til å flytte seg bra med 155" langt belte og 2,5" kam. Eneste er at jeg kjører flere turer, men så mye vinterbrensel trenger jeg ikke at jeg ikke har tid til det. Er ikke ofte jeg står fast, men om det skjer og jeg er alene trenger jeg neppe gå hjem for at maskinen er for tung til å få løs alene. Så se godt på behovet og mål det opp mot lyst etc. Jeg ser flere som har hytte i nærheten som før kjørte tunge 4taktere kjøper lettere polaris , skidoo etc for at det er lettkjørte maskiner og det er ikke så mye pikkpakk dem har med seg. Jeg har forsterket tunnellen på min for å tåle litt mer last, har eid denne ca 5 år nå og om jeg bytter er det for å få noe nyere, ikke for å få en arbeidsmaskin. Så sikkert fornuftig med alt vi har nevnt over, men om jeg hadde vært i din situasjon hadde jeg kjøpt en ca 144-155" lang maskin og smilt hver gang det kom mer ny snø :)
 
La oss vri litt på det, men først må jeg spørre hva skal du ha på sleden?
Jeg skal overta gård i Hallingdal. Det er mye skog, og dessuten to støler/hytter som skal leies ut. Vi er avhengige av scooter for å komme inn på vinterstid. Så, på sleden skal det være leietakere, bagasje, utstyr til vedlikehold, utstyr til skogsdrift, ved, og alt annet man kan tenke seg det kan være behov for. Jeg skrur ikke selv og trenger noe som er bunnsolid og bare går og går. Kanskje begynne med noe som er traust, trygt og billig, slik at jeg kan beholde den gamle scooteren når jeg kjøper ny om et par sesonger.

Fått tips om Yamaha Viking også.
 
Tror ikke viking er helt det riktige. Du skrur ikke selv, hva selges hos de nærmeste forhandlerene? Om du har flere i nærheten så det jo greit, er det langt mellom ville jeg undersøkt ryktet og kjøpt polaris, skidoo/lynx alt etter hva som ble solgt nærmest gitt dem har godt rykte :)
 
Det nærmeste er Bilplaneten på Ål. De selger Lynx og Ski-doo. Kanskje bare kjøpe der når noe passende kommer inn?
Kan være det smarte valget. Er vel ofte slik at det er lettere å få hjelp i travle tider på steder man har tømt pengeboka før :)
 
Jeg synes det er helt greit å betale for det jeg får, og jeg forstår konseptet - å tjene penger. Det jeg generelt er skeptisk til er (de fleste) forhandlere som er mer opptatt av å tjene noen kroner der og da fremfor å legge grunnlaget for en langsiktig kunderelasjon. Jeg vender tilbake dit jeg føler meg hjemme og ivaretatt.
Hva med Powersport på Rjukan?
 
Du får undersøke likviditeten til de nærmeste om du er usikker, men har dem eksistert en del år og har gode karakterer fra kundene eks på Google og Facebook så er det jo lett å tenke at det ikke er useriøse. Jeg ville snakket med de aktuelle og forklart at pga du driver med utleie er du avhengig av fungerende og pålitelig maskin og kan få behov for prioritert service.
Har du forresten sett på muligheten for atv med belter?
 
Med ditt behov tror jeg "ja takk begge deler" kanskje er det beste. Går saktere enn skuter men vet ikke om jeg vil si det går direkte sakte med belter :) du skal jo drive næring, er jo krise om skuteren streiker og du ikke har en i reserve når folk og utstyr skal til fjells. Er jo fint med 6 hjuling, tar seg godt frem og laster vel greit ca 400kg på planet og drar tung henger i spennede terreng. Med en god vinsj i tillegg er det nok ofte fører som gir seg før utstyr :)